آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان کلانه
آموزش آشپزی
3.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه نان کلانه کردستان بدون فر به روش محلی

زهرا دهقان 08 اردیبهشت 1402 6 دقیقه

نان کلانه، یکی از نان‌های خوشمزه و لذیذ برای وعده پیش غذا و عصرانه است که در کشورهای زیادی از این نان بی‌نظیر در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند. این نان در حقیقت یک نان کردی محسوب شده و در کردستان برای فصل بهار، پخت آن رواج دارد. این نان کردی در کشور افغانستان به نام بولانی، در کشور ترکیه به نام گزلمه و در کشور آذربایجان به نام سبزله گوتاب تهیه می‌شود. در این مقاله به طرز تهیه نان کلانه کردی خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

نان کلانه

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 60 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

نان کلانه کردستان چیست؟

نان کلانه کردستان چیست؟

نان کلانه به زبان کردی که لانه (kelane) خوانده شده و یک نان سنتی با سبزیجات خوش عطر و بو در کردستان است که به صورت خانگی پخته می‌شود. این نان خوش طعم را با استفاده از پیازچه و سبزیجات دیگر به همراه کره و روغن محلی تهیه می‌کنند. جالب است بدانید که این نان لذیذ برای میان وعده و عصرانه به همراه دوغ و ماست محلی سرو می‌شود.

در مورد آماده‌سازی این نان و طبخ آن نیز باید گفت که نان کلانه سنندج را بر روی ساج گلی، سنگی و تنور تهیه می‌کنند، اما پخت آن روی شعله گاز یا فر نیز امکان‌پذیر است.

جالب است بدانید که این نان، یکی از قدیمی‌ترین فست فودهای دنیا به حساب آمده و در کردستان به پیتزای کردی نیز مشهور است و می‌توان گفت یکی از انواع نان اصیل ایرانی محسوب می‌شود.

طرز تهیه نان کلانه کردستان

طرز تهیه نان کلانه کردستان

برای تهیه کلانه، نان سنتی کردستان، ابتدا لازم است که مواد اولیه آن را آماده کرده و سپس مراحل طبخ را یک به یک با دقت دنبال کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه کلانه خانگی

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این نان خوشمزه کردستانی، به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم 2 پیمانه
آب 1 پیمانه
نمک نصف قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده به مقدار کافی
کره محلی یا روغن حیوانی 50 گرم
پیازچه یا پیچک (محلی) ساطوری خرد شده 2 پیمانه
سیر رنده شده 3 حبه
پیاز 1 عدد

طرز تهیه کلانه در ماهیتابه

طرز تهیه کلانه در ماهیتابه

برای طرز تهیه نان کلانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در مرحله اول مانند تهیه نان محلی گیلان ، ابتدا آرد گندم را 3 بار به‌خوبی الک کنید. به خاطر بسپارید که الک کردن آرد باعث خواهد شد تا خمیر نان خوش فرم و صاف شود و نان لطیف و پنبه‌ای داشته باشید.
  • مرحله دوم: آرد الک شده و نمک را درون ظرفی بزرگ ریخته و با هم مخلوط کنید؛ در ادامه آب را کم کم به ترکیب آرد و نمک اضافه کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اضافه کردن آب به مخلوط آرد و نمک، خمیر نان کلانه را به‌خوبی ورز دهید تا خمیر یک‌دست شود و حالت چسبندگی نداشته باشد.
  • مرحله چهارم: خمیر آماده شده را درون ظرف بزرگ دیگری قرار دهید و درب ظرف را با سلفون یا پارچه‌ای تمیز بپوشانید. اجازه دهید تا خمیر در محیط استراحت کرده به اصطلاح ور آید.
  • مرحله پنجم: بعد از اینکه خمیر آماده شد، لازم است تا آن را دوباره ورز دهید. پس از آن خمیر آماده شده را به تعداد نانی که قرار است طبخ کنید؛ تقسیم نموده و گرد کنید.
  • مرحله ششم: در ادامه خمیرهای تقسیم شده را بر روی سطحی که آرد ریخته‌اید قرار داده و با استفاده از وردنه به صورت نازک پهن کنید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه کلانه کردستان، پیازچه یا پیچک (محلی) را به‌صورت ساطوری خرد کنید و همراه با سیر له شده و پیاز خرد شده روی شعله کم تفت دهید تا طلایی شوند. سپس مواد را بر روی یک طرف خمیر پخش کنید و خمیر را تا بزنید.
  • مرحله هشتم: لبه‌های خمیر را فشار دهید تا روی هم قرار گرفته و به‌‌خوبی بچسبند؛ سپس با وردنه روی آن را صاف کنید. دقت داشته باشید که لازم است لبه‌های خمیر به‌خوبی روی هم قرار گرفته و به شکلی بچسبند که حین پخت نان، ریسک باز شدن آن وجود نداشته باشد.
  • مرحله نهم: تابه‌ای را به اندازه دلخواه انتخاب کرده و کف آن را با استفاده از کره محلی یا روغن حیوانی چرب کنید. ماهیتابه را روی شعله گاز قرار دهید تا داغ شود، سپس نان کردی را کف تابه بگذارید. دقت کنید به دلیل اینکه خمیر نان کلانه نازک است خیلی زود می‌سوزد، بنابراین لازم است زمانی نان داخل تابه را زیر و رو کنید که آماده شده، اما نسوزد. زمانی که نان رنگ طلایی به خود گرفت؛ می‌توانید از آماده شدن آن، مطمئن شوید.
  • مرحله دهم: در این مرحله بعد از اینکه نان کلانه کردستان پخته شد، یک قلمو را به زعفران دم‌ کرده آغشته کرده و به دو طرف نان بزنید.

طرز تهیه نان کلانه کردستان به پایان رسید. کره را به دو طرف نان کشیده و در نهایت آن را به همراه دوغ و ماست محلی نوش جان کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه کلانه کردستان

نکات کلیدی طرز تهیه کلانه کردستان

برای آن که طرز تهیه کلانه کردستان را به بهترین شکل به انجام برسانید و نان پخته شده شما، بهترین طعم را داشته باشد؛ این نکات را در نظر بگیرید:

  • برای خوش طعم‌تر شدن نان، می‌توانید بر روی خمیر این نان خوشمزه سیر رنده شده بریزید.
  • در طرز تهیه کلانه کردستان، این نان خوشمزه و سالم، می‌توانید از سبزیجات معطر دیگری هم استفاده کنید.
  • اگر در تهیه نان از خمیر مایه استفاده می‌کنید، لازم است تا پیش از اضافه کردن خمیر مایه؛ آن را با آب مخلوط کرده و بگذارید در حدود 15 دقیقه در محیط بماند. پس از سپری شدن این مدت، می‌توانید خمیر مایه را به مواد خود اضافه کنید.
  • اگر برای تهیه نان، زعفران در دسترس شما نبود؛ می‌توانید از زردچوبه برای خوش رنگ شدن آن استفاده کنید.
  • پیچک در فصل بهار در کردستان یافت می‌شود، اما در فصل‌های دیگر که گیاه پیچک در دسترس نیست، می‌توانید از پیازچه یا تربچه در طرز تهیه نان کلانه کردستان استفاده کنید.
  • اگر طعم و عطر کره و روغن حیوانی را دوست ندارید، می‌توانید از کره معمولی یا گیاهی برای طبخ این نان خوشمزه کردستانی، استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود که در طرز تهیه کلانه کردستان در تابه، به سراغ تابه چدنی بروید.
  • ضخامت خمیر نان به سلیقه افراد بستگی دارد و شما می‌توانید نان را در قطرهای کوچک و بزرگ آماده کنید.
  • درست کردن کلانه روی ساج نیز یکی دیگر از روش‌های محلی تهیه این نان خوشمزه کردی است.

طرز تهیه کلانه در فر

طرز تهیه کلانه در فر

یکی از روش‌های طرز تهیه کلانه خانگی، استفاده از فر است. در ادامه به معرفی شیوه درست کردن نان کلانه در فر می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

مواد اولیه تهیه کلانه در فر

برای درست کردن این نان خوشمزه و محلی مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم 4 لیوان
ماست  لیوان
تخم مرغ 2 عدد
شکر 3 قاشق غذاخوری
کره محلی یا روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 2 قاشق مرباخوری
جوش شیرین 1 قاشق مرباخوری
پیازچه یا پیچک (محلی) ساطوری خرد شده 1 دسته
نمک نصف قاشق چای‌خوری
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کلانه کردی

طرز تهیه کلانه کردی

در طرز تهیه نان کلانه در فر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بشکنید، شکر، نمک و روغن را افزوده و آن‌ها را به‌خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: در ظرفی دیگر ماست، بکینگ پودر، جوش شیرین و زردچوبه را ریخته و ترکیب کنید.
  • مرحله سوم: مواد دو ظرف را یکی کرده و به‌خوبی هم بزنید تا ترکیب شوند.
  • مرحله چهارم: آرد را سه بار الک کرده و سپس به مواد اضافه کنید. ورز دادن خمیر را تا آنجا ادامه دهید که دیگر به دست نچسبد. روی ظرف خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت 3 تا 4 ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا آماده شده و حجم آن بیشتر شود.
  • مرحله پنجم: خمیر را به اندازه گردو بزرگ چانه بگیرید و کنار بگذارید. روی سطح کار را آردپاشی کرده و هر چانه خمیر را با وردنه باز کنید.
  • مرحله ششم: پیازچه خرد شده را در یک سمت خمیر ریخته و سمت دیگر را روی پیازچه‌ها برگردانید. سپس مجددا آن را با وردنه باز کنید.
  • مرحله هفتم: فر را در دمای 300 درجه تنظیم کرده و 15 دقیقه صبر کنید تا کاملا گرم شود. در این زمان تمام چانه‌های خمیر را مطابق روش گفته شده باز کرده و داخل آن پیازچه بریزید.
  • مرحله هشتم: روی نان‌ها را به زرده تخم مرغ آغشته کنید و در سینی فر چرب شده بچینید.
  • مرحله نهم: نان‌ها را به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید. در دقایق پایانی پخت، گریل فر را روشن کنید تا روی نان‌ها طلایی شود.

طعم خوش سبزیجات محلی در نان کلانه…

در این مقاله به طرز تهیه نان کلانه کردستان به صورت مرحله به مرحله پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم این نان دلپذیر و خوش طعم را در خانه تهیه و در کنار خانواده، در بهاری دل‌انگیز نوش جان کنید.

اگر هم احساس می‌کنید که تهیه این نان به تنهایی برای شما کافی نیست، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد صفحه نانوایی آنلاین شده و انواع نان دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید. به این شکل، در کنار کلانه، چندین مدل نان دیگر را در منزل خواهید داشت.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود