طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا) یا نان خرفه

طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا)
4.6/5 - (5 امتیاز)

نان کشتا یکی از نان‌های خوشمزه و جذاب بوده که مربوط به استان گیلان است. امروزه به دلیل طعم خوب این نان، طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا) در سایر شهرهای شمالی کشور نیز دنبال می‌شود.

نان کشتا همچنین به نام نان خرفه یا خلفه نیز شناخته می‌شود و یکی از مواد اصلی در تهیه این نان کویی است. کویی در واقع همان کدوی حلوایی است که وجود آن علاوه بر خوشمزه شدن نان، سبب مقوی بودن آن می‌شود. بنابراین اگر شما دوست دارید تا طرز تهیه نان خرفه گیلانی را با 2 روش یاد بگیرید و خودتان در خانه آن را تهیه کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. طرز تهیه نان کشتا در ادامه آورده شده است:

تهیه نان محلی گیلان

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 90 دقیقه
زمان تهیه 20 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان کشتا خانگی با کدو حلوایی (روش اول)

طرز تهیه نان کشتا خانگی با کدو حلوایی (روش اول)

این نان خوشمزه و مقوی به دلیل وجود کدو حلوایی مناسب ذائقه بسیاری از افراد است. به همین دلیل، طرز تهیه آن تنها در گیلان نمانده و به تمام نقاط ایران سفر کرده است.

مواد اولیه نان محلی گیلان

در جدول زیر مواد اولیه برای تهیه نان محلی گیلان قید شده است. با این میزان از مواد اولیه شما می‌توانید نان کشتا را برای 4 نفر تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید که با یک ضرب و تقسیم ساده امکان تغییر اندازه‌ها بر حسب نفرات و به دلخواه شما وجود دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج 1 پیمانه
آرد گندم 2 پیمانه
پوره کدو حلوایی 1 پیمانه
پودر تخم شنبلیله 2 قاشق چای‌خوری
نمک 1 قاشق چای‌خوری
آب به میزان لازم
شکر نصف پیمانه
روغن (برای چرب کردن تابه) به میزان لازم

دستور پخت نان کشتا

پخت نان کشتا

در نظر داشته باشید که یکی از موادی که سبب خوشمزه شدن این نان می‌شود، تخم شنبلیله است. روش اصلی پخت این نان به صورت تابه‌ای است که در ادامه آن را آموزش خواهیم داد. البته در روش سنتی، نان پشت گمج که یک ظرف سفالی است، پخته می‌شود.

  • مراحل اول: اولین قدم برای درست کردن نان محلی گیلان، آماده‌سازی کدو حلوایی است. کدو حلوایی را به خوبی شسته و آن را به صورت برش‌های مربعی شکل خرد کنید.
  • مرحله دوم: یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و درون آن تا نیمه آب بریزید. کدو حلوایی‌ها را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا با شعله ملایم بپزند. سپس آن‌ها را از قابلمه خارج کنید، پوست گرفته و به همراه شکر درون غذاساز بریزید.
  • مرحله سوم: کدو حلوایی را به مدت 2 تا 3 دقیقه درون میکسر یا غذاساز به حالت پوره در آورید. در نهایت آن را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا خنک شود.
  • مرحله چهارم: آرد گندم، آرد برنج و نمک را درون یک کاسه مناسب بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا یک‌دست شوند. تخم شنبلییله را نیز به محتویات درون کاسه اضافه کنید و مجددا هم بزنید.
  • مرحله پنجم: بعد از این که مواد کاملا یک‌دست شدند، وسط کاسه را خالی کنید و پوره‌ی آماده شده را اضافه نمایید. با کمک دست مواد درون کاسه را ورز دهید تا حالت خمیری شکلی ایجاد شود. برای ورز دادن خمیر بهتر است تا با کف دست مواد را پهن کنید و به کمک انگشتان آن را جمع کرده و مجددا این کار را انجام دهید. دقت کنید که فرو کردن پنجه‌ها درون خمیر به منظور ورز دادن، سبب سفت شدن آن خواهد شد.
  • مرحله ششم: بعد از این که در حدود 10 تا 15 دقیقه خمیر را ورز دادید، نوبت به اضافه کردن آب می‌رسد. آب را باید در حدی اضافه کنید که خمیر شما از سفتی خارج شده و حالت نرم و کشسانی داشته باشد.
  • مرحله هفتم: بعد از اضافه کردن آب، مجددا خمیر را ورز دهید تا جایی که دیگر به دست نچسبد و بافت یکسانی پیدا کند. اکنون روی کاسه را با کمک سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت 2 ساعت استراحت کرده و حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله هشتم: روی سطح کار را آردپاشی کرده و خمیر را روی آن قرار دهید. خمیر را مقداری ورز دهید تا پف اضافه‌ی آن گرفته شود. از خمیر، چانه‌هایی به اندازه یک مشت دست آماده کنید. تمامی چانه‌ها را با کمک وردنه به قطر چند میلی‌متر باز نمایید.
  • مرحله نهم: برای طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا) مانند نان تابه ای شمالی به یک تابه نچسب نیاز دارید. کف تابه را با یک قلموی آغشته به روغن کمی چرب کنید. خمیر را داخل تابه قرار داده و درب آن را چند لحظه ببندید.
  • مرحله دهم: اجازه دهید تا روی سطح نان حباب‌هایی ظاهر شده و رنگ آن طلایی شود. زمانی که به این حالت رسید نان را برعکس کنید و بگذارید تا سمت دیگر خمیر نیز بپزد. نان محلی شما به همین سادگی آماده شد و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

آموزش طرز تهیه نان کشتا به پایان رسید و اگر به طعم کدو علاقه داشته باشید، می‌توانید با استفاده از کدو تنبل خوراکی‌های مقوی دیگری مانند شیرینی کاکا با کدو حلوایی نیز تهیه کنید.

نکات تهیه و آماده سازی نان محلی گیلان

نکات تهیه و آماده سازی نان محلی گیلان

برای این که بتوانید طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا) را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  • در زمان آماده کردن پوره کدو حلوایی، می‌توانید از قبل پوست کدو تنبل را بگیرید و سپس بگذارید تا بپزد، اما کندن پوست آن بعد از این که پخته شد، راحت‌تر خواهد بود.
  • پیش از تهیه خمیر، آرد گندم و برنج را 3 بار الک کنید؛ این کار سبب می‌شود تا آرد شما کیفیت بهتری داشته باشد.
  • اگر دوست دارید تا نان شما حالت پف‌داری داشته باشد، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری خمیر مایه استفاده کرده و آن را به مواد اولیه اضافه کنید.
  • هر چقدر که نان شما نازک‌تر باشد، قطعا طعم و مزه‌ی بهتری خواهد داشت.
  • در طرز تهیه نان کشتا ، مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد؛ اگر کدو حلوایی شیرین بود، می‌توانید از شکر کمتری استفاده کنید.
  • در طرز تهیه نان خلفه می‌توان از گردو یا دارچین آسیاب شده نیز استفاده کرد که طبع گرمی را در نان ایجاد می‌کند. برای انجام این کار پودر گردو یا دارچین را به خمیر اضافه کرده و هم بزنید.
  • این نان را می‌توان به مدت 1 هفته داخل یخچال نگهداری کرد. اگر قصد دارید تا بیشتر از این مدت از نان محلی نگهداری کنید، آن را داخل فریزر قرار دهید و هر زمان که خواستید، خارج کرده و استفاده کنید.

طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا گیلانی) به روش دوم

طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا گیلانی) به روش دوم

نان کشتا را می‌توان با روشی دیگر نیز تهیه کرد که مواد اولیه و روش پخت آن متفاوت خواهد بود. در ادامه دومین شیوه درست کردن نان خرفه گیلانی را آموزش داده‌ایم.

مواد اولیه برای تهیه نان کشتا

برای درست کردن این نان محلی خوشمزه، مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج 1 پیمانه
آرد گندم 2 پیمانه
پوره کدو حلوایی 1 پیمانه
پودر تخم شنبلیله 2 قاشق چای‌خوری
نمک 1 قاشق چای‌خوری
آب به میزان لازم
شکر نصف پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
ماست ترش 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر (اختیاری) نصف قاشق چای‌خوری

دستور پخت نان کشتا

دستور پخت نان کشتا

دومین روش در طرز تهیه نان کشتا گیلانی به شرح زیر است:

  • مراحل اول: پوست کدو حلوایی را جدا کرده و آن را خرد کنید. کدو حلوایی را به همراه شکر داخل تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه دانه‌های شکر در کدو حلوایی حل شدند، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا کدو حلوایی خنک شود.
  • مرحله دوم: بکینگ پودر، نمک، ماست، روغن، تخم شنبلیله و آرد برنج را به کدو حلوایی اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: آرد گندم را کم کم به دیگر مواد بیافزایید و آن را ورز دهید تا بافت یکسانی ایجاد شود که دیگر به دست نچسبد.
  • مرحله چهارم: خمیر را داخل یک ظرف چرب شده قرار داده، روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت 1 ساعت در دمای محیط استراحت دهید.
  • مرحله پنجم: خمیر را روی سطح آردپاشی شده بگذارید و مجددا کمی ورز دهید. سپس از خمیر چانه‌های هم اندازه تهیه کرده و به چانه‌ها نیز 15 دقیقه دیگر استراحت دهید.
  • مرحله ششم: چانه‌ها را با استفاده از وردنه به قطر چند میلی متر پهن کنید. دقت داشته باشید که باید پهن کردن خمیر در یک جهت حرکت وردنه انجام شود تا پف آن از بین نرود.
  • مرحله هفتم: یک تابه مناسب برداشته و آن را روی شعله بگذارید. در این روش کف تابه را چرب نکنید و تنها منتظر داغ شدن آن بمانید؛ سپس خمیر را داخل تابه بگذارید.
  • مرحله هشتم: زمانی که حباب‌های روی خمیر ایجاد شدند، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز پخته شود. طرز تهیه نان کشتا به این شکل به پایان می‌رسد.

نان کشتا، از گیلان تا خانه شما

همانطور که در این مقاله خواندید نان کشتا مانند آش کدو حلوایی گیلانی با استفاده از کدو تنبل تهیه می‌شود و طرز تهیه نان محلی گیلان بسیار ساده است. تنها چیزی که ممکن است در آماده‌سازی این نان یا انواع نان شما را اذیت کند، زمان طولانی تهیه آن است. با توجه به این نکته، اگر فرصت و زمان کافی برای تهیه نان در خانه را ندارید، می‌توانید با سفارش آنلاین نان از اسنپ فود، نان موردنظر خود را سفارش داده و در زمان کوتاهی تحویل بگیرید.

نظرات کاربران