آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کلوچه شوشتری با طعمی عالی و دلچسب
انواع کیک و شیرینی
4/5 - (22 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کلوچه شوشتری با طعمی عالی و دلچسب

مینا اسماعیل بیگی 02 فروردین 1402 5 دقیقه

طرز تهیه کلوچه شوشتری2 شکل دارد. یک مدل ساده‌تر، کلوچه شوشتری شکری است و مدل دوم، کلوچه شوشتری خرمایی است. هر دو مدل این شیرینی سنتی خوزستانی خوشمزه‌اند و طرفداران خاص خود را دارند و در سفر به استان خوزستان می‌توانید روی این شیرینی‌های خوشمزه به عنوان یک سوغاتی به یادماندنی حساب کنید. شما در منزل هم می‌توانید کلوچه شوشتری تهیه کنید، البته طرز تهیه انواع شیرینی سنتی قلق‌های خاص خودش را دارد و کلوچه شوشتری هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، اگر دوست دارید زیر و بم‌های درست کردن این شیرینی خوشمزه سنتی را یاد بگیرید، با اسنپ فود، همراه باشید.

کلوچه شوشتری
تعداد نفرات 20 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 20 دقیقه
میزان سختی سختی متوسط

طرز تهیه کلوچه شوشتری

طرز تهیه کلوچه شوشتری

اگر به شیرینی و کلوچه علاقه دارید و تمایل دارید تا همیشه همراه با چای یک خوراکی شیرینی نوش جان کنید، کلوچه شوشتری را از یاد نبرید. این کلوچه طعم فوق‌العاده ای دارد و طعم آن را دوست خواهید داشت. در ادامه به مواد لازم و مراحل تهیه این کلوچه اشاره شده است:

مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه شوشتری

مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه سنتی شوشتری برای 20 نفر به این ترتیب است و دقت کنید که در نبود شیر، می‌توانید از آب هم استفاده کنید.

مقدار مورد نیاز مواد لازم
4 پیمانه آرد قنادی
1 پیمانه آرد گندم
1 پیمانه شیر
نصف پیمانه روغن مایع
1.5 پیمانه پودر قند یا پودر شکر
1 قاشق غذاخوری پودر مخمر فوری
4/1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر
4/1 قاشق چایخوری نمک
3 قاشق غذاخوری رازیانه
3 قاشق غذاخوری زیره
به مقدار لازم زعفران

دستور پخت کلوچه شوشتری

دستور پخت کلوچه شوشتری

طرز تهیه کلوچه سنتی شوشتری به ترتیب مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا پودر مخمر را با 1 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کرده و این مخلوط را در نصف پیمانه شیر ولرم بریزید. ظرف محتوی این مواد را 15 دقیقه کنار بگذارید تا مخمر عمل کند.
  • مرحله دوم: بیکینگ پودر و نمک را با 5 پیمانه آرد مخلوط کرده و مخلوط آرد را 3 بار الک کنید. سپس، رازیانه و زیره را هم داخل آرد بریزید و خوب هم بزنید.

نکته: در بعضی رسپی‌ها، رازیانه و زیره را هم همراه با آرد الک می‌کنند تا ذرات درشت‌تر جدا شوند و ترکیب یکدست‌تری داشته باشیم.

  • مرحله سوم: بهتر است آرد، داخل ظرفی گود و جادار باشد. در ادامه، وسط آرد را گود کنید و روغن مایع، پودر قند و زعفران را وسط آرد بریزید و همه مواد را با قاشق با هم مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه کلوچه شوشتری با رازیانه، پودر مخمر را به تدریج به آرد اضافه کنید و مواد را با دست با هم مخلوط کنید. پس از آن، نصف پیمانه شیر باقیمانده را هم در مخلوط آرد بریزید.

نکته: خمیر این شیرینی سنتی خیلی سفت است، اما از اضافه کردن مایعات بیشتر به آن خودداری کنید و خمیر را با وجود همین بافت سفت، خوب ورز دهید.

  • مرحله پنجم: حالا خمیر را داخل ظرفی مناسب بگذارید و در صورت تمایل، دو دانه هل روی آن قرار دهید. روی ظرف را بپوشانید و آن را برای 2 تا 3 ساعت در جایی گرم و تاریک قرار دهید.
  • مرحله ششم: فر را روشن کنید و درجه آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. روی سینی فر هم یک کاغذ روغنی قرار دهید.
  • مرحله هفتم: خمیر آماده شده را روی سطحی مناسب به وسیله وردنه پهن کنید و آن را به شکل‌های دلخواه و به ضخامت حدود یک سانت برش بزنید.

نکته: البته شکل سنتی کلوچه شوشتری به صورت لوزی است، اما در این مورد می‌توانید سلیقه‌ای عمل کنید.

  • مرحله هشتم: کلوچه‌ها را به صورت منظم داخل سینی فر بچینید و روی آن‌ها را چنگال بزنید و مقداری کنجد بپاشید.
  • مرحله نهم: پس از 15 تا 20 دقیقه، کلوچه‌ها آماده‌اند، اما بهتر است یکی دو دقیقه پایانی پخت، از شعله گریل استفاده کنید تا روی شیرینی‌ها هم طلایی شود.

به همین سادگی، طرز تهیه کلوچه شوشتری به پایان می‌رسد و شما می‌توانید این کلوچه‌های خوش‌طعم و مقوی را همراه با شیر یا چای، به عنوان یک میان‌وعده لذیذ، نوش جان کنید. البته، اگر طعم کلوچه‌های خانگی برای شما لذت‌بخش است، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه کلوچه قندی را هم حتما ببینید تا گزینه‌های بیشتری برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی داشته باشید.

طرز تهیه کلوچه شوشتری خرمایی

طرز تهیه کلوچه شوشتری خرمایی

این کلوچه نوعی کلوچه مغزدار است که طرز تهیه آن نسبت به طرز تهیه کلوچه شوشتری، زمان بیشتری می‌طلبد، اما این مدل کلوچه شوشتری هم بسیار خوشمزه است و طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه آن به این ترتیب عمل کنید:

2 قاشق شیر ولرم را با 1 قاشق شکر و 1 قاشق مایه خمیر مخلوط کنید و کنار بگذارید تا مایه خمیر به عمل آید. سپس، نیم کیلو آرد را با 4/3 لیوان روغن مایع و 8/1 قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید و 2 قاشق غذاخوری از مخلوط کوبیده شده زیره و رازیانه را به آن اضافه کنید و تمام مواد را خوب ورز دهید.

باقیمانده شکر را در شیر حل کرده و آن را به آرد اضافه کنید و در نهایت، مایه خمیر را داخل آرد بریزید و بدون چنگ زدن خمیر و با کف دست، آن را ورز دهید.

  • نکته: خمیر نباید چسبناک باشد، اما بیش از حد سفت بودن آن هم کلوچه را خشک می‌کند، در چنین حالتی، مقداری آب ولرم به خمیر اضافه کنید. در ضمن دقت کنید که در ورز دادن، زیاده‌روی نکنید تا خمیر به روغن نیفتد و کلوچه‌ها خشک نشوند.

در ادامه طرز تهیه کلوچه شوشتری خرمایی، خمیر را برای یک ساعت و نیم در جایی گرم قرار دهید تا استراحت کند و به سراغ درست کردن مواد میانی کلوچه‌ها بروید. برای این منظور، به مقداری خرمای هسته گرفته و 1 قاشق چایخوری دارچین و 1 قاشق چایخوری زنجبیل نیاز است.

این مواد را با هم مخلوط کرده و با 2 قاشق غذاخوری روغن مایع، روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم و یکدست شوند. حالا خمیر آماده شده را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود، سپس چانه‌هایی به اندازه یک نارنگی کوچک از خمیر جدا کنید و هر چانه را در دست خود پهن کرده و مقداری از مخلوط خرما را در وسط آن قرار دهید. خمیر را طوری جمع کنید که خرمای داخل آن دیده نشود و سپس هر کلوچه را کمی با وردنه صاف کنید.

کلوچه‌ها را داخل سینی فری که با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم شده است، بچینید و نیم ساعت زمان دهید تا کاملا بپزند. 3 تا 4 دقیقه آخر پخت، گریل فر را روشن کنید تا روی کلوچه‌ها هم طلایی و خوشرنگ شود.

برای رومال کلوچه‌ها می‌توانید از زرده تخم مرغ و یا مخلوط زعفران و شکر و آب استفاده کنید. نوش جان

کلوچه شوشتری را حتما امتحان کنید…

کلوچه شوشتری را حتما امتحان کنید...

طرز تهیه این کلوچه خوشمزه را برای شما توضیح دادیم، اما اگر سر شما حسابی شلوغ است و وقتی برای طرز تهیه کلوچه شوشتری یا هر نوع کیک و شیرینی دیگری را ندارید، اصلا نگران نباشید. مراجعه به سایت اسنپ فود، مشکل شما را حل می‌کند و شما می‌توانید از طریق سفارش آنلاین شیرینی، شیرینی‎های مورد نظر خود را به آسانی از طریق اینترنت، سفارش دهید تا پیک، آن‌ها را به درب منزلتان برساند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود