آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کوکو سبزی
آموزش آشپزی
4.5/5 - (6 امتیاز)
6

طرز تهیه کوکو سبزی با روش های مختلف

زهرا دهقان 04 دی 1402 9 دقیقه

کوکو سبزی، یکی از غذا‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با مواد اولیه گوناگون و روش‌های تا حدودی متنوع تهیه می‌شود. از این غذا می‌توان به عنوان یک وعده غذایی کامل برای ناهار یا شام استفاده کرد.

در طرز تهیه کوکو سبزی ، ابتدا سبزی خرد شده را با سیر رنده شده مخلوط کرده و تخم مرغ هم زده و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. زرشک و گردوی خرد را نیز داخل مایه کوکو بریزید. داخل تابه روغن ریخته و مایه کوکو را کف تابه پهن کنید. پس از آنکه یک طرف سرخ شد، کوکو را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. در طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی هم مقداری سیب زمینی رنده شده را به مایه کوکو اضافه کنید. در ضمن کوکو سبزی را می‌توانید در فر هم درست کنید.

در مطلب زیر، نحوه تهیه کوکو سبزی را بیان خواهیم کرد و می‌توانید توضیح خلاصه بالا را به طور مفصل در ادامه بخوانید.

کوکو سبزی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت ۳۰ دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه کوکو سبزی ساده

کوکوسبزی از جمله غذاهای ساده‌ای است که اکثر افراد آن رو دوست دارند. این غذا تقریبا سبک است و می‌توان علاوه بر ناهار، آن را برای شام نیز تهیه کرد. بنابراین، اگر به دنبال غذایی هستید که ساده و سبک باشد و همچنین همه افراد خانواده از کوچک و بزرگ آن را دوست داشته باشند، در ادامه با ما همراه باشید.طرز تهیه کوکو سبزی ساده

مواد اولیه برای تهیه کوکو سبزی ساده

برای تهیه این کوکو برای چهار نفر، به مواد زیر نیاز دارید (در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کوکو سبزی تهیه کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید):

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۵ عدد
گردو ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۳ حبه
آرد ۱ قاشق غذاخوری
زرشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت کوکو سبزی با آرد

برای تهیه کوکو سبزی با آرد، مراحل زیر را دنبال کنید:دستور پخت کوکو سبزی با آرد

  • مرحله اول: قبل از هر چیز، ابتدا سبزی کوکویی که شامل گشنیز، تره، اسفناج، جعفری و شوید است را بشویید و آبکشی کنید. سپس به کمک یک چاقوی تیز، سبزی‌ها را به صورت ریز خرد کنید. شما می‌توانید سبزی کوکویی را به صورت آماده از فروشگاه‌ها نیز بخرید. توجه داشته باشید که برای شستشو ابتدا باید سبزی را داخل لگن ریخته و روی آن آب بریزید. مدتی سبزی را داخل آب بگذارید و سپس آبکش کنید. چند بار این کار را انجام دهید تا سبزی کاملا تمیز شود. به هیچ عنوان پس از خرد کردن سبزی، آن را نشویید.
  • مرحله دوم: سبزی کوکویی ریز شده را داخل کاسه‌ نسبتا بزرگی بریزید و با سیر رنده شده مخلوط کنید. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای جدا بشکنید و با چنگال به خوبی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. سپس تخم مرغ‌ها را به همراه آرد، به سبزی اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا نوبت آن است که ادویه‌ها، یعنی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را اضافه کنید. برای درست کردن کوکو سبزی مجلسی، در این مرحله باید مقداری زرشک و گردوی خرد شده نیز داخل مایه کوکو بریزید.
  • مرحله چهارم: حالا مایه کوکوی شما کاملا آماده است و باید آن را سرخ کنید. برای این کار متناسب با میزان مایه کوکویی که دارید، تابه‌ای مناسب انتخاب کرده و درون آن روغن مایع بریزید. سپس اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود.
  • مرحله پنجم: مایه کوکو را به صورت یکباره داخل تابه بریزید، به شکلی که مایه در تمام قسمت‌های تابه با ضخامت یکسان و یک اندازه پخش شود و بعد با پشت قاشق آن را صاف کنید.
  • مرحله ششم: حرارت را کمی زیاد کنید که کوکو خود را گرفته و از وارفتن آن جلوگیری شود. پس از آن می‌توانید حرارت را ملایم کرده و اجازه دهید قسمت زیرین کوکو سبزی سرخ شود. در این مرحله می‌توانید برای مغزپخت شدن کوکو، درب آن را بگذارید. سپس کوکو را به ۴ قسمت تقسیم کرده و به آرامی برگردانید. پس از آنکه سمت دیگر کوکو هم سرخ شد، آن را داخل ظرف سرو ریخته و به همراه خیارشور، گوجه فرنگی و نان سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی

دستور‌های پخت و مواد متفاوتی برای کوکو سبزی وجود دارد که یکی از آن‌ها طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی است.طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی

مواد اولیه برای تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی

برای تهیه این کوکوی خوشمزه و متفاوت به مواد زیر احتیاج خواهید داشت. البته کوکو سبزی را می‌توان با سبزیجات و مواد اولیه دیگری مانند طرز تهیه کوکو تره فرنگی نیز درست کرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۳ عدد
سبزی کوکو ۵۰۰ گرم
آرد ۱ قاشق غذاخوری
سیب زمینی متوسط ۱ عدد
ماست ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
زرشک ۱ قاشق غذاخوری
گردو ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت کوکو سبزی ساده با سیب زمینی

اگر تصمیم گرفته‌اید که کوکو سبزی را با سیب زمینی آماده کنید، این مراحل را در نظر داشته باشید:دستور پخت کوکو سبزی ساده با سیب زمینی

  • مرحله اول: ابتدا سیب زمینی را پوست گرفته و با رنده ریز رنده کنید. در ادامه سبزی کوکو را ریز کرده و با سیب زمینی رنده شده کاملا مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با چنگال هم بزنید. سپس نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به تخم مرغ اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به همراه آرد داخل مخلوط سیب زمینی و سبزی بریزید. در صورتی که می‌خواهید کوکو سبزی با سیب زمینی شما ظاهری مجلسی‌تر به خود بگیرد، مقداری زرشک و گردوی خرد شده نیز به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: تابه‌ای مناسب برداشته و کمی حرارت دهید. سپس روغن سرخ کردنی را به آن اضافه کرده و منتظر بمانید تا روغن کاملا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، مایه کوکو را به آرامی به تابه اضافه کرده و با قاشق سطح آن را صاف کنید. در تابه را بگذارید و مقداری درجه حرارت را بالا ببرید تا مواد به سرعت خود را بگیرند. سپس درجه حرارت را کاهش دهید تا کوکو سرخ شود.
  • مرحله چهارم: بعد از آنکه یک طرف کوکو سبزی با سیب زمینی سرخ شد، کوکو را برش دهید و آن را برگردانید. در صورت لزوم مقدار دیگری روغن اضافه کرده و زمان دهید تا کاملا سرخ شود. بعد از آماده شدن کوکو سبزی با سیب زمینی، آن را در ظرف موردنظر سرو کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه کوکو سیب زمینی را در مجله اسنپ فود دنبال کرده و روش درست کردن یک کوکو جذاب دیگر را نیز یاد بگیرید.

دستور پخت کوکو سبزی در فر

کوکو سبزی را علاوه بر داخل تابه و روی گاز، درون فر نیز می‌توان تهیه کرد و روش درست کردن آن مطابق مراحل زیر است:تهیه کوکوسبزی در فر

  • مرحله اول: ابتدا فر را روی دمای 180 قرار داده و روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
  • مرحله دوم: ظرف یا تابه مخصوص فر را با مقداری روغن چرب کرده و مایه کوکو را داخل آن بریزید.
  • مرحله سوم: روی ظرف را با فویل پوشانده و داخل فر قرار دهید که البته از قبل 15 دقیقه گرم شده است.
  • مرحله چهارم: بعد از ۱۵ دقیقه، ظرف را از تابه خارج کنید. سپس یک تخم مرغ دیگر را کامل بزنید و روی کوکو به صورت یکدست پخش کنید. خیلی سریع این کار انجام دهید تا تخم مرغ اضافه شده بسته نشود.
  • مرحله پنجم: کوکو را مجدد داخل فر بگذارید تا کاملا پخته شده و پف کند.

طرز تهیه فینگر فود کوکو سبزی

در صورتی که تمایل دارید ظاهر کوکو سبزی شما مانند فینگر فود‌های مجلسی شود، می‌توانید از قالب‌های فلزی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.طرز تهیه فینگر فود کوکو سبزی

  • مرحله اول: قالب را چرب کرده و درون تابه قرار دهید تا به خوبی داغ شود.
  • مرحله دوم: سپس با قاشق درون قالب را از مایه کوکو پر کرده و صبر کنید تا یک سمت کوکو سرخ شود.
  • مرحله سوم: در مرحله بعد آن را از قالب خارج کرده و برگردانید تا سمت دیگر نیز سرخ شود. با این روش کوکو‌های شما همه یک شکل و یک اندازه می‌شوند.

چاشنی‌های خوشمزه و مناسب کوکو سبزی

کوکو سبزی یک غذای خوشمزه است که با چاشنی‌های مختلفی همراه می‌شود. شما می‌توانید در کنار کوکو سبزی از ترشی، سبزی خوردن، سالاد فصل، سالاد شیرازی، سیر ترشی و ماست استفاده کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این غذای خوشمزه با انواع و اقسام چاشنی‌ها همراه می‌شود. به علاوه طرز تهیه کوکو سبزی با پیاز نیز قابل توجه بوده و خرد کردن مقداری پیاز بنفش یا پیاز کاراملی در کنار این غذا، ایده فوق‌العاده‌ای است.

به علاوه اگر می‌خواهید کوکو سبزی شما، لاکچری باشد و برای میهمانی آن را سرو کنید، طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی با زرشک را دنبال کرده و در مواد اولیه این کوکوی خوشمزه، مقداری زرشک بریزید. البته شما می‌توانید روی کوکو را نیز با زرشک و گردو تزیین کنید. طرز تهیه اسنک کوکوسبزی هم یکی از دیگر غذاهای مجلسی با کوکو سبزی است که ظاهر و طعم جذابی دارد.

فوت و فن های پخت کوکو + وا نرفتن آن

در طرز تهیه کوکو سبزی نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه نهایی یک غذای خوشمزه و جذاب باشد:

فوت و فن های پخت کوکو

  • اگر دوست دارید تا ظاهر کوکو یکدست‌تر شود، مقداری بیکینگ پودر هم به مایه کوکو اضافه کنید.
  • سبزی کوکو نباید خیلی ریز شود، همچنین برای عطر بهتر، پیش از اضافه کردن سبزی به مایه کوکو، آن را کمی با کره تفت دهید.
  • علاوه بر سرو معمولی کوکو سبزی، می‌توان با دنبال کردن طرز تهیه رول کوکو سبزی آن را به شکل رولت هم تهیه کرد تا ظاهر جذاب‌تری داشته باشد.
  • در تهیه کوکو سبزی نسبت مواد را رعایت کنید؛ اگر مقدار آرد و تخم مرغ کم باشد، کوکو وا می‌رود. همچنین دقت داشته باشید که ابتدا روغن داخل تابه به خوبی داغ شود و سپس مایه کوکو را داخل تابه بریزید. اگر روغن سرد باشد، در هنگام پشت و رو کردن، کوکو خرد می‌شود.

روش نگهداری کوکو سبزی و جلوگیری از خراب شدن آن

برای نگهداری کوکو سبزی، آن را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و درون یخچال بگذارید. دقت داشته باشید که غذاهایی مانند کوکو که تخم مرغ دارند، باید زودتر مصرف شوند و امکان نگهداری آن‌ها برای طولانی مدت وجود ندارد. کوکو را هم می‌توان به صورت سرد و هم پس از گرم کردن دوباره، مصرف کرد.

برای جلوگیری از خراب شدن کوکو دقت داشته باشید که کوکو بیرون از یخچال نماند. همچنین ظرف نگهداری کوکو سبزی باید کاملا تمیز باشد.

جایگزین ها در طرز تهیه کوکو سبزی

اگر شما به طعم کره علاقه داشته باشید، می‌توانید برای سرخ کردن کوکو به‌جای روغن از کره استفاده کنید. همچنین در روش دیگر برای طرز تهیه کوکو سبزی با کره باید پس از آنکه یک سمت کوکو سرخ شد و خود را گرفت، پیش از برگرداندن، مقداری کره ذوب شده به سمت دیگر کوکو مالیده و بگذارید به سبزی جذب شود. در این صورت باید حرارت را ملایم کنید تا از سوختن کره جلوگیری شده و کوکو تنها طعم و رایحه خوش آن را به خود بگیرد.

خواص و جدول ارزش غذایی کوکو سبزی

هر 100 گرم کوکو سبزی از درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مطابق با جدول زیر تشکیل شده است:

انرژی یا کالری ۱۲۴ کالری
کربوهیدرات ۹.۶۳ گرم
پروتئین ۷.۹۲ گرم
چربی ۶.۷۱ گرم
آب ۱۱۷.۵۱ گرم
فیبر ۳.۲۲ گرم
قند ۱.۸۸ گرم
کلسترول ۱۴۳.۳۳ میلی‌گرم
کلسیم ۱۵۲.۸۲ گرم
آهن ۵.۳۵ میلی‌گرم
منیزیم ۵۰.۳۶ میلی‌گرم
فسفر ۱۳۹.۸۱ میلی‌گرم
پتاسیم ۶۱۲.۶۳ میلی‌گرم
سدیم ۱۶۹۰.۹۸ میلی‌گرم
روی ۱.۲۷ میلی‌گرم
مس ۰.۲۲ میلی‌گرم
منگنز ۰.۶۸ میلی‌گرم
سلنیم ۱۲.۷۸ میلی‌گرم

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، کوکو سبزی منبع بسیاری از مواد معدنی همچون آهن و منیزیم است و به همین دلیل خواص بسیاری برای بدن به همراه دارد. از سوی دیگر این غذا قندی کمی داشته و مصرف آن موجب افزایش قند خون نمی‌شود. وجود مقادیر فیبر، کوکو سبزی را به یک غذای مقوی برای سلامت دستگاه گوارش تبدیل کرده و برای درمان مشکلات گوارشی همچون یبوست مفید است.

کوکو سبزی شما آماده است؛ نوش جان

عکس از کوکو سبزی

در این مقاله از مجله اسنپ فود تلاش کردیم تا طرز تهیه کوکو سبزی را با فر و بدون فر به شما آموزش دهیم. توصیه می‌کنیم برای بهتر پخته شدن این غذا روی گاز، از شعله پخش کن استفاده کنید. در پایان، اگر هوس کوکو سبزی کرده‌اید و زمان یا امکان پخت آن را ندارید، به سفارش آنلاین غذا اسنپ فود سر بزنید و کوکو موردنظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

سوالات متداول

سبزی کوکو شامل چه چیزایی هست؟

اصلی‌ترین مواد اولیه کوکو سبزی شامل تخم مرغ، سبزی کوکویی،‌ سیر، آرد، روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است. همچنین برای مجلسی‌تر شدن کوکو سبزی، به آن زرشک و گردو خرد شده نیز اضافه می‌کنند.

چرا کوکو سبزی وا می‌رود؟

در صورتی که مقدار آرد و تخم مرغ کوکو کم باشد، احتمال وا رفتن آن افزایش می‌یابد. همچنین دقت داشته باشید که باید روغن داغ شود و سپس مایه کوکو را داخل تابه بریزید.

چگونه فینگر فود کوکو تهیه کنیم؟

برای درست کردن فینگر فود کوکو سبزی، ابتدا قالب را داخل روغن داغ قرار دهید و مایه کوکو را درون قالب بریزید. سپس قالب را بردارید و فینگر فودهای کوکو را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز سرخ شود.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

behboudshayanifar
04 دی 1402

سلام راه حل جلوگیری از وا نرفتن کوکو سبزی چی هستش آرد زیاد بریزم یا تخم مرغ بیشتر به کوکو بزنم

  • snappfoodadmin
    04 دی 1402

    سلام برای جلوگیری از وا رفتن و شل شدن کوکو سبزی مقداری آرد بریزید

kimiya54_ilami
27 آذر 1402

در طرز تهیه فینگر فود کوکو سبزی با سیب زمینی چقدر باید سیب زمینی سرخ بشه

  • snappfoodadmin
    27 آذر 1402

    سلام در وقت تهیه فینگر فود کوکو سبزی با سیب زمینی باید سیب زمینی را در مایه کوکو رنده کنید و بعد در روغن داغ سرخ کنید میتوانید انواع کوکو سبزی را انلاین از اسنپ فود خرید کنید https://snappfood.ir/

hamedrahnama
10 آبان 1402

سلام کوکو سبزی با سیب زمینی اولین بار درست کردم خوشمزه میشه حجم غذا بیشتر میشه جالب بود مرسی

  • snappfoodadmin
    10 آبان 1402

    سلام کوکوسبزی با سیب زمینی دوست داشنید شاید از آموزش کوکو تره فرنگی خوشتون بیاد و خواستید انواع کوکوها را امتحان کنید https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%DA%A9%D9%88%DA%A9%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود