طرز تهیه اسنک کوکوسبزی در ساندویچ ساز و همراه با دستور پخت معمولی

اسنک کوکو سبزی

کوکو سبزی را همگی می‌شناسیم و احتمالا شما نیز بارها و بارها از این غذای خوشمزه میل کرده‌اید. البته ماجرای اسنک کوکو سبزی کمی متفاوت است و اگر چه از همان مواد اولیه به طور نسبی استفاده می‌شود؛ اما چیزی که در طرز تهیه اسنک کوکو سبزی خواهیم دید؛ با تفاوت‌هایی همراه است. در اصل قرار است یک غذای اصیل و سنتی ایرانی را با آشپزی مدرن ترکیب کرده و یک خوراکی بی‌نظیر طبخ کنیم.

البته برای پخت این نوع اسنک به مواد اولیه عجیب ‌و غریب نیازی نیست. همین که بدانید چگونه کوکو سبزی معمولی را درست کنید و در کنار آن یک اسنک‌ساز و نان تست هم داشته باشید، کفایت خواهد کرد. حتی اگر تجربه زیادی در آشپزی ندارید، اصلا نیاز نیست ذهن خود را درگیر پخت این اسنک کنید. زیرا در ادامه این مطلب قرار است مرحله به مرحله طرز تهیه این غذا را با شما آموزش دهیم.

اسنک کوکوسبزی

تعداد نفرات 5
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 20دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه اسنک کوکو سبزی

طرز تهیه اسنک کوکو سبزی

احتمالا بارها برای شما هم این سوال پیش آمده است که با ساندویچ‌ساز چی بپزم؟ برای اینکه غذاهای متنوع‌تری تهیه کنید و البته از اسنک‌ساز یا همان ساندویچ‌ساز خود هم استفاده کنید، پیشنهاد ما طبخ اسنک با مواد کوکو سبزی است.

این شکل طبخ کردن کوکو سبزی هم راحت‌تر خواهد بود و هم برای میل کردن آن، دیگر نیازی به استفاده از نان نیست. علاوه بر این اسنک‌های تهیه شده به این روش، ظاهر به مراتب جذاب‌تری داشته و می‌توان از آن‌ها برای سرو در مجالس و مهمانی‌های مختلف استفاده کرد. در ادامه دستورالعمل پخت این نوع کوکو را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی با نان تست

مواد اولیه مورد نیاز برای طرز پخت کوکوسبزی در ساندویچ ساز به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
سبزی کوکو 150 گرم
پیاز رنده شده 1 عدد
سیب زمینی کوچک 1 عدد
تخم مرغ 2 عدد
پنیر پیتزا (اختیاری) 2 قاشق سوپ خوری
نان تست به تعداد لازم
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار کافی

نحوه پخت اسنک کوکو سبزی

مراحل زیر را برای داشتن بهترین تجربه پخت این کوکوسبزی دنبال کنید:

  • مرحله اول: پیش از هر کاری لازم است که سبزی کوکو را به شکل کاملا ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی را رنده کرده و برای جلوگیری از شل شدن کوکو آب اضافی آن را بگیرید.
  • مرحله سوم: دیگر مواد از جمله سبزی کوکو، سیب‌زمینی رنده شده و پنیر پیتزا را با هم به خوبی مخلوط کنید که کاملا یکدست شده و به هیچ وجه مواد از یکدیگر جدا نباشند. دقت کنید که لازم است میزان پنیر پیتزا به صورت مساوی در قسمت‌های مختلف این کوکو باشد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ می‌رسد. پس از آن چاشنی‌ها از جمله نمک، زردچوبه و فلفل را به ترکیب اصلی اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: با دقت و ظرافت؛ به خوبی روی نان‌های تست را کره بمالید.
  • مرحله ششم: از مواد کوکو روی نان تست بریزید. در این مرحله می‌توانید به دو شکل عمل کنید. یا اینکه نان تست پر شده از مواد را کمی در دستگاه قرار دهید و درب را ببنیدید تا تخم‌مرغ پخته شود و بعد نان تست دیگر را روی آن قرار دهید و یا مثل سایر اسنک‌ها در همان ابتدا دو تکه نان را روی هم قرار دهید و برای پخت درون ساندویچ‌ساز بگذارید. اگر از شیوه دوم استفاده می‌کنید، حتما مدت زمان طبخ را بیشتر کنید تا حرارت به خوبی باعث پخت مواد درون اسنک شود.

نکات مهم در پخت اسنک کوکو سبزی

نکات مهم در پخت اسنک کوکو سبزی

نکات مهم برای طرز تهیه کوکو سبزی در اسنک ساز، به شرح زیر هستند:

  • می‌توانید با توجه به ذائقه خود سبزی کوکو را تغییر دهید. برای مثال سبزی استفاده شده در این دستور پخت به عنوان کامل‌ترین سبزی کوکو متشکل از گشنیز، جعفری، ریحان، ترخون، شوید و حتی سیر است. اما در دستورهای دیگر ممکن است نوع سبزی متفاوت باشد، برای مثال در دستور پخت کوکو تبریزی‌ها سبزی‌ها به تره، گشنیز و جعفری ختم می‌شود. در حالی که مازندرانی‌ها به جای تره از نعنا و پونه استفاده می‌کنند. برخی دیگر از‌ افراد هم تنها از ترکیب پیازچه و تره استفاده می‌کنند.
  • هنگام استفاده از سبزی کوکو حتما اندازه‌ها و نسبت سبزی‌ها به هم را رعایت کنید. برای مثال استفادۀ بیش از حد از برخی سبزی‌ها از جمله گشنیز می‌تواند باعث تلخی کوکو یا استفاده از نعناع می‌تواند باعث تغییر مزه کوکو شود.
  • برای اینکه نان اسنک به ساندویچ ساز نچسبد و البته روی نان تست برشته‌تر شود، قبل از قرار دادن نان درون دستگاه حتما تمام قسمت‌های آن را به وسیله برس آشپزی یا اسپری به روغن آغشته کنید. در صورت داغ بودن دستگاه می‌توانید با یک تکه نان سطح داخلی دستگاه را چرب کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کوکو سبزی بهتر است از سبزی‌های تازه استفاده کنید.
  • شل بودن مایع کوکو می‌تواند باعث خراب شدن اسنک شما شود، پس مراقب باشید که ترکیب کوکو شل نباشد. در این صورت می‌توانید به کمک آرد ترکیب کوکو را به قوام مد نظر برسانید. البته این شیوه هم می‌تواند روی مزه اصلی کوکو اثرگذار باشد.
  • بسته به سلیقه خود می‌توانید ترکیب درون اسنک کوکو سبزی را کمی تغییر دهید. به همین شکل در طرز تهیه کتلت گوشت نیز شما ممکن است ترکیب را اندکی بسته به سلیقه خود، تغییر دهید.
  • از هر کدام از روش‌های پخت که استفاده می‌کنید، درب دستگاه را در یک مرحله بدون ایجاد فشار و یا چفت کردن روی اسنک قرار دهید تا آب مایع کوکو بخار شود. پس از گذشته چند دقیقه می‌توانید درب را برای چسبیدن دو طرف اسنک روی هم فشار داده و چفت کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی سنتی

طرز تهیه کوکو سبزی سنتی

اگر هنوز هم کوکو سبزی سنتی را به هر دستورالعمل دیگری از پخت این غذا ترجیح می‌دهید، پس شاید تمایل داشته باشید نمونه‌های پفکی، خوشمزه و اصیل این کوکو را با دستور امروز ما امتحان کنید. از این مدل کوکو که البته می‌توان آن را به روش‌های مختلفی طبخ کرد، می‌توانید برای وعده‌های مختلف غذایی از ناهار و شام گرفته تا پیش غذا و حتی میان‌وعده استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی سنتی

در طرزتهیه اسنک کوکو سبزی، حتما مواد اولیه زیر را پیش از هر چیزی آماده کنید:

مواد اولیه میزان لازم
سبزی کوکو 500 گرم
تخم مرغ متوسط 3 عدد
زرشک 1 قاشق غذاخوری
گردو خرد شده 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر (اختیاری) 2/1 قاشق چایخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی
ماست چکیده یا شیر 1 قاشق غذاخوری (اختیاری)

نحوه پخت کوکو سبزی سنتی

برای تهیه کوکوسبزی به روش سنتی و همیشگی که عادت داریم؛ مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • مرحله اول: برای پخت این نوع کوکو هم می‌توانید از مواد اولیه اسنک کوکو سبزی استفاده کنید. اما دستور اصلی کوکو شامل تمامی مواد لازم بالا است.
  • مرحله دوم: سبزی‌ها را شسته و اجازه دهید خشک شوند. سپس به صورت کاملا ریز و ساطوری آن‌ها را خرد کنید. می‌توانید از سبزی فریز شده هم استفاده کنید. در این صورت حتما آب سبزی را بگیرید.
  • مرحله سوم: تخم‌مرغ‌ها را کاملا هم زده و چاشنی‌ها را به آن اضافه کنید تا بوی آزاردهنده تخم مرغ گرفته شده و رفع گردد.
  • مرحله چهارم: در مرحله بعد تمامی مواد از جمله سبزی کوکو، زرشک، گردوی خرد شده، بکینگ‌پودر و شیر یا ماست را به مخلوط تخم مرغ‌ اضافه کنید. شیر باعث انسجام بهتر مواد می‌شود، بکینگ پودر باعث پف کردن کوکو و ماست چکیده هم منجر به خوشمزه‌تر شدن آن خواهد شد. البته بهتر است به شکل همزمان از شیر و ماست استفاده نکنید.
  • مرحله پنجم: تابه را از روغن پر کنید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس مواد کوکو را درون تابه بریزید.
  • مرحله ششم: در ابتدا اجازه دهید حرارت کمی زیاد شود تا مواد انسجام پیدا کرده و از وا رفتن کوکو جلوگیری شود. سپس شعله را ملایم کنید تا کوکو مغز پخت شود.
  • مرحله هفتم: وقتی یک قسمت از کوکو پخت، آن را برگردانید تا سمت دیگر کوکو نیز سرخ و برشته شود. اکنون کوکوسبزی شما آماده است و می‌توانید آن را با تزئینات دلخواه خود، در یک ظرف مناسب سرو کنید.

ارزش غذایی کوکو سبزی با نان تست

ارزش غذایی کوکو سبزی با نان تست

کوکو سبزی یکی از غذاهای خوشمزه و البته مقوی کشورمان است که از نظر ارزش تغذیه‌ای در سطح مطلوبی قرار دارد. در هر 100 گرم از این ماده بدون استفاده از نان تست، 124 کالری انرژی وجود دارد. میزان کربوهیدرات این غذا حدود 9.5 گرم، پروتئین 7.92 گرم، چربی 6.71 گرم، فیبر  3.22 گرم، کلسترول 143 میلی‌گرم و قند موجود در کوکو سبزی حدود 1.88 گرم است.

همچنین در همین میزان از کوکو سبزی پخته شده با ترکیب چند مادۀ مختلف می‌توانیم مقادیر مختلفی از ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K و دیگر ویتامین‌ها را دریافت کنیم. از این میزان به ترتیب ویتامین K با 530 میلی‌گرم، ویتامین A با 390 میلی‌گرم، کولین یا ویتامین B4 با 123 میلی‌گرم، فولات یا ویتامین B9 با 97 میلی‌گرم بیشترین میزان ارزش غذایی در اسنک کوکو سبزی را به خود اختصاص داده‌اند و تیامین یا ویتامین B1 با 0.08 میلی‌گرم در در 100 گرم کوکو سبزی، کمترین ریزمغذی موجود در آن محسوب می‌شود.

از بیشترین ماده‌های معدنی موجود در این غذا نیز می‌توانیم به سدیم با 1690.98 میلی‌گرم، پتاسیم با 612.63 میلی‌گرم، کلسیم با 152.82 میلی‌گرم و فسفر با 139.81 میلی‌گرم اشاره کنیم. سایر مواد معدنی موجود در این ماده هم شامل آهن، منیزیم، روی، مس، منگنز و سلینیوم هستند. هر 100 گرم نان تست هم دارای 290 کالری انرژی، 4 گرم چربی، 1 میلی‌گرم کلسترول و مقادیری فیبر رژیمی، کربوهیدرات، قند و پروتئین است.

سفارش آنلاین اسنک کوکوسبزی از اسنپ فود

در این راهنمای آشپزی طرز تهیه اسنک کوکو سبزی و کوکو سبزی سنتی را در اختیار شما قرار دادیم. برای اینکه مانند یک آشپز حرفه‌ای رفتار کنید باید همه نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را رعایت کرده و مواد لازم را به اندازه استفاده کنید. هنگام طبخ کوکو در ساندویچ‌ساز یا سرخ کردن آن در تابه اصلا عجله نکنید، به ویژه زمانی که قرار است کوکو را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز سرخ شود. اگر فرصت کافی برای تهیه این اسنک کوکوسبزی در منزل را ندارید؛ پیشنهاد می‌کنیم که با سفارش غذا از اسنپ فود، به راحتی این وعده غذایی خوشمزه را به صورتی اینترنتی خریداری کرده و درب منزل یا محل آدرس خود، تحویل بگیرید.

نظرات کاربران