خواص و فواید آب انار برای سلامتی

2/5 - (1 امتیاز)

فواید آب انار برای ارتقای سلامتی بر کسی پوشیده نیست. اهمیت مصرف این نوشیدنی باعث شده است که در درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. همین موضوع باعث شده است که در این مقالۀ اسنپ فود شما را با خواص آب انار آشنا کنیم.

ارزش غذایی آب انار

انار میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. عناصر ارزشمند انار باعث شده است که پزشکان و متخصصان تغذیه هم خواص آب انار را در برنامه های درمانی در نظر داشته باشند.

  • ۷ گرم فیبر
  • ۳ گرم پروتئین
  • ۳۰ درصد ویتامین (C)
  • ۳۶ درصد ویتامین (K)
  • ۱۲ درصد پتاسیم

در ادامه به این سؤال پاسخ می دهیم که آب انار چه خواصی دارد؟

خواص آب انار برای کودکان

خواص آب انار محدود به گروه سنی خاصی نیست. کودکان نیز با نوشیدن آب انار می توانند از مواد معدنی، ویتامین (E)، ویتامین (C) و فولیک اسید آن استفاده کنند. آب انار در رشد کودکان و پیشگیری از کم خونی مؤثر است.

نوشیدن آب انار در زمستان

خوردن آب انار در پاییز و زمستان باعث بهبود سیستم ایمنی کودکان می شود. همین موضوع احتمال سرماخوردگی آن‌ها را کمتر می کند. خاصیت ضد التهاب آب انار هم در کنترل و کاهش تب اثر مثبتی دارد. بنابراین در مواجه شدن با تب و سرماخوردگی می تواند داروی مؤثری برای کودکان باشد. لازم است بدانید سیستم گوارشی کودکان در شیرخوارگی قادر به هضم آب انار نیست.

نوشیدن آب انار در زمستان

نقش آب انار در درمان کبد

همان‌طور که می دانید بیماری های کبد، سلامت اندام های دیگر بدن را تحت الشعاع قرار می دهد. در این مرحله نیز خواص آب انار برای کبد معجزه آساست. آنتی اکسیدان فراوان انار باعث سم زدایی کبد می شود. در ضمن خواص ضد التهابی انار به هضم بهتر مواد در سیستم گوارشی و کاهش چربی اشباع شده در کبد کمک می کند.

کاهش چربی های مضر بدن

آب انار در هضم بهتر چربی های مضر خون نقش مهمی ایفا می کند. در نتیجه علاوه بر اینکه گردش خون را افزایش می دهد، پلاک های کلسترول خون را کاهش می دهد. همین خاصیت آب انار باعث پیشگیری از ابتلا به کبد چرب می شود.

خاصیت آب انار برای کاهش وزن

آب انار سرشار از فیبر است. بنابراین نوشیدن آن بدون افزودن شکر، موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود.

تأثیر آب انار در درمان سرطان پروستات

پیش از این اشاره کردیم که آب انار غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلف است. همین عناصر به ارتقای سیستم ایمنی افراد مبتلا به سرطان پروستات کمک بسزایی می کند. بهتر است بدانید که خاصیت آنتی اکسیدانی آب انار به کاهش فعالیت سلول های سرطانی یا مرگشان کمک می کند. این خاصیت انار باعث شده است که پزشکان مصرف روزانه و منظم آب انار را توصیه کنند.

تأثیر آب انار در درمان سرطان پروستات

خواص آب انار برای بیماری های قلبی

همان‌طور که می دانید بیماری های قلبی و عروقی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. طبق پژوهش های مختلف، غلظت خون یکی از فاکتورهای مهم در ابتلای افراد به بیماری قلبی و عروقی یا سکتۀ قلبی است. در درمان این بیماری داروهای شیمیایی مختلفی مصرف می شود. اما نقش داروهای گیاهی و خوراکی ها را نباید نادیده گرفت. آب انار یکی از نوشیدنی های مؤثر در درمان بیماری های قلبی است. آنتی اکسیدان و ویتامین (C) آب انار در کاهش گرفتگی عروق، تنظیم فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی نقش مهمی دارد. جالب است بدانید که نرخ ابتلای مردان به بیماری قلبی عروقی بیشتر از زنان است.

این خواص باعث شده است که متخصصان تغذیه بر خواص آب انار برای آقایان بیشتر تأکید کنند. هرچند خواص آن برای زنان هم غیرقابل انکار است. برای مثال خاصیت ضد سرطانی آب انار در درمان سرطان سینه مورد تأیید متخصصان تغذیه قرار گرفته است.

درمان التهاب مفاصل

آرتروز و روماتیسم مفصلی نمونه های بارز التهاب مفاصل هستند. خاصیت ضد التهابی انار در این شرایط نیز بسیار مؤثر است. به نحوی که درد و التهاب مفاصل یا همان آرتریت را با کمک خاصیت آب انار می توان تا حدی زیادی کاهش داد.

خواص آب انار برای بیماری های قلبی

خواص آب انار برای پوست و مو

نوشیدن آب انار در افزایش زیبایی پوست و مو هم اثر مثبتی دارد. شما با مصرف آب انار می توانید به جوان سازی پوست و موی خود کمک کنید. در واقع ویتامین (C) آب انار مانع از پیری زودرس پوست می شود. متخصصان تغذیه در این مورد مصرف روزانه یک لیوان آب انار رو پیشنهاد می کنند.

بهبود پوست خشک و چرب

نوشیدن آب انار در آب‌رسانی به پوست های خشک و حساس نقش مؤثری بازی می کند. از طرفی با آنتی اکسیدآن‌های خود از ظهور جوش های صورت و آکنه بر پوست های چرب جلوگیری می کند. همین مسئله باعث شفاف و درخشان شدن پوست می شود. زیرا آب انار مانند نرم کننده ای طبیعی عمل می کند.

درمان سریع زخم های پوستی

گفتنی است که نوشیدن آب انار با کمک به بازسازی سلول های پوستی در درمان سریع زخم های موجود بر روی پوست، نقش مثبتی بازی می کند. این در حالی است که موجب تقویت فولیکول های مو، افزایش خون رسانی به پوست کف سر و کاهش ریزش مو می شود.

خواص آب انار برای خانم ها

نوشیدن آب انار باعث تأمین آهن مورد نیاز بدن می شود. به همین دلیل خانم ها می توانند نیاز خود به عنصر آهن را به ویژه در هنگام قاعدگی و دوران بارداری تا حدی برطرف کنند. رژیم غذایی مناسب در سلامت مادر و جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصان تغذیه میوه ها و سبزیجات را هم در برنامۀ غذایی مادر قرار می دهند. در همین راستا پزشکان نوشیدن آب انار را در سه ماهه اول بارداری توصیه می کنند.

خواص آب انار برای خانم ها

فواید آب انار برای زنان باردار

اهمیت آب انار در دوران بارداری تنها به خاطر تأمین عناصر مورد نیاز بدن نیست. مصرف این نوشیدنی در دوران بارداری باعث تنظیم سلامتی بدن به شکل های زیر می شود:

حفظ سلامتی سیستم گوارشی

فیبر موجود در آب انار به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک زیادی می کند. در واقع این نوشیدنی در درمان یبوست و کاهش دردها و ناراحتی های روده بسیار مؤثر است.

مقابله با رادیکال های آزاد

آنتی اکسیدان‌های آب انار در بدن مادر به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازند. آنتی اکسیدان‌های کافی در بدن مادر، باعث پاکسازی و سم زدایی بدن می شوند. در نتیجه سلامت مادر و جفت حفظ می شود.

تسکین گرفتگی عضلات

عنصر پتاسیم ماده ای ضروری برای زنان باردار است. متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم را توصیه می کنند. در این راستا آب انار نقش مهمی در رفع گرفتگی عضلات دارد.

رشد مغز جنین

فولات عنصر ضروری برای رشد مغز جنین است. آب انار هم در حدود ۱۶ درصد فولات دارد. بنابراین نوشیدن آن می تواند موجب حفظ سلامتی مادر و رشد کافی مغز جنین شود.

آب انار برای ترک اعتیاد

آب انار برای ترک اعتیاد

افرادی که قصد ترک اعتیاد به مواد مخدر را دارند باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند. زیرا مراحل ترک اعتیاد سیستم ایمنی بدن آن‌ها را ضعیف می کند. بنابراین لازم است از مواد غذایی سالم جهت تأمین ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنند. آب انار دارای انواع مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. در ضمن ویتامین های (C) و (K) هم به ترک اعتیاد این افراد کمک می کند. بنابراین می توان آب انار را برای تقویت این افراد مؤثر دانست.

تأمین انرژی بدن

آب انار سرشار از نیترات است. عنصری که انرژی لازم برای بدن هنگام ورزش کردن را تأمین می کند. علاوه بر این، کربوهیدرات آب انار انرژی لازم برای ورزشکار را فراهم می کند. در نتیجه بدن دیرتر خستگی را حس می کند. این مسئله باعث شده است که آب انار جایگزین نوشابه های انرژی زا شود.

جمع بندی

آب انار یکی از عناصر مفید در رژیم غذایی به حساب می آید. این نوشیدنی مواد معدنی و ویتامین های متنوعی دارد. به همین دلیل می توان برای حفظ سلامتی از جنبه های مختلف آن را استفاده کرد. در این مقاله از اسنپ فود می توانید با خواص و فواید آب انار برای سلامتی بیشتر آشنا شوید.

اگر به دانستن خواص مواد غذایی علاقه مند هستید:

همه فواید و خواص آب کرفس (تأثیر آب کرفس بر لاغری)

همه خواص (فواید) و مضرات (عوارض) چای سیاه

خواص آب هویج – دیابتی ها و خانم های باردار استفاده کنند!

همه خواص طالبی و آب طالبی (از لاغری تا بارداری)

با خواص شاتوت و برگ شاتوت آشنا شوید!

نظرات کاربران

مهرداد افشاری
29.آذر.1401

واقعا آب انار برای کبد عالیه. معجزه است قشنگ.

Reihan
29.آذر.1401

مصرف روزانه آب انار غیر ممکنه ب نظرم، خیلی ترشه /:

    Snappfood
    29.آذر.1401

    حق با شماست دوست عزیز. فواید آب انار بی شمار و غیر قابل انکار هستن و تعادل در مصرف آب زرشک میتونه خیلی مفید باشه. اگر از این مطلب خوشتون اومده حتما مطلب زیر که درباره آب سیب و فواید آن نوشته شده‌ است رو هم مطالعه کنید:
    https://blog.snappfood.ir/خواص-آب-سیب/