میوه های عجیب، معرفی عجیب ترین انواع میوه ها

میوه های عجیب
4.2/5 - (9 امتیاز)

آنچه در این مقاله میخوانید

با شنیدن نام میوه های عجیب به یاد چه چیزی می‌افتید؟ اگر تصورات شما مربوط به بعضی از میوه‌های وارداتی و کمیاب است، باید بدانید که لیست میوه های عجیب دنیا، خیلی بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید. جالب است بدانید که اگرچه ممکن است این میوه‌ها برای ما عجیب و غیرعادی به نظر برسند، در نقاط دیگری از دنیا، کاملا جا افتاده‌اند و حتی برخی از آن‌ها، خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارند. اگر شما هم عاشق چشیدن طعم‌های جدید و تجربه‌های نو هستید، با اسنپ فود همراه باشید تا با هم سری به دنیای متنوع و شگفت‌انگیز میوه های عجیب جهان بزنیم و درباره خواص منحصر‌به‌فرد هر یک از آن‌ها، بیشتر بدانیم.

میوه های عجیب و خواص منحصر به فرد آن ها

در ادامه، 25 میوه عجیب دنیا را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم چه چیزی این میوه‌ها را در میان انواع میوه جات دیگر، خاص و متفاوت کرده است:

ترگیل با خواص درمانی بی نظیر

میوه ترگیل

معرفی میوه های عجیب را با ترگیل شروع می‌کنیم. ترگیل که با نام منگوستین هم شناخته می‌شود، از انواع میوه جات گرمسیری است. این میوه، بومی مالزی، اندونزی، تایلند و جنوب هند است. ظاهری گرد و کوچک و رنگی بنفش یا بنفش مایل به قرمز دارد. پوسته خارجی این میوه، سخت است و به آن پریکارپ می‌گویند، اما زمانی که پوسته را بشکنید، به گوشتی سفید، نرم و آبدار می‌رسید که بسیار معطر و خوشمزه است. ممکن است منگوستین بدون دانه باشد یا نهایتا 5 دانه داخل بافت گوشتی آن یافت شود که البته این دانه‌ها ترش هستند و طعم مطلوبی ندارند.

این میوه عجیب، خواص درمانی قابل توجهی دارد. برای مثال با محتوای غنی از فیبر خود، جلوی بروز یبوست را می‌گیرد و به خاطر خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود، انتخابی مناسب برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و یا مواردی مانند التهاب روده و معده است. همچنین خواص ترگیل برای پیشگیری و درمان بیماری اسهال و اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان، نیز ثابت شده است.

جالب است بدانید که پوست منگوستین هم خاصیت مرطوب کنندگی دارد و می‌تواند در درمان ریزش مو موثر باشد و باعث آبرسانی به موها شود.

طالبی شاخ دار با طعم خیار!

طالبی شاخدار

فرض کنید میوه‌هایی شبیه ملون یا طالبی را بشکافید و در داخل آن به بافتی ژله‌ای مانند خیار برسید! این میوه، همان طالبی شاخ دار معروف آفریقایی است. البته، در خوردن این میوه باید احتیاط کنید، زیرا طالبی‌های شاخ دار سبز رنگ، سمی هستند! با این حال، طالبی‌های شاخ داری که رنگ زرد یا نارنجی روشن دارند و روی پوست خود دارای برآمدگی هستند، قابل استفاده‌اند. گوشت ژله‌ای و سبز رنگ این میوه، با دانه‌های ریز و زیادی که در کنار هم قرار گرفته‌اند، بیش از هر چیز یادآور ظاهر خیار است. طعم این میوه هم شبیه خیار است، اما وقتی که کاملا برسد، طعمی شیرین شبیه موز پیدا می‌کند.

استفاده از طالبی شاخ دار در سالاد، بستنی و دسر، متداول است و برخی، از این میوه عجیب به عنوان چاشنی گوشت استفاده می‌کنند. طالبی شاخ دار، ویتامین‌ها و ترکیبات مفیدی را در خود جای داده است که خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد. در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • طالبی شاخ دار یک منبع طبیعی از آهن است و به همین دلیل، میوه‌ای مفید برای درمان کم خونی به شمار می‌رود.
  • این میوه عجیب، سرشار از آنتی اکسیدان و ضد سرطان است.
  • طالبی شاخ دار، باعث تولید کلاژن بیشتر در بدن می‌شود و می‌تواند به جوانسازی و ترمیم پوست کمک کند.
  • این میوه، مقادیر قابل توجهی کلسیم دارد و برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است.
  • سدیم موجود در طالبی شاخ دار، باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود.
  • مقادیر زیاد ویتامین A موجود در طالبی شاخ دار، به بهبود بینایی کمک می‌کند.

یام بری یک چربی سوز طبیعی

یام بری با چربی سوزی طبیعی

در میان میوه های عجیب و غریب، یام بری هم حرفی برای گفتن دارد. یام بری (yumberry) میوه‌ای گرد و کوچک با پوستی زبر و برجسته به رنگ قرمز یا بنفش است. گوشت میوه هم همرنگ پوست آن یا کمی روشن‌تر است. حداکثر قطر یام بری، 3 سانتی‌متر است، اما اغراق نیست اگر بگوییم که تقریبا نیمی از این قطر را، هسته سخت مرکزی این میوه تشکیل می‌دهد. این میوه، حاصل درختی به نام میریکا و بومی کشور چین است و به آن، توت فرنگی چینی، یانگ می، وکس بری و بی بری چینی هم می‌گویند. میوه‌های رسیده یام بری به صورت خام قابل استفاده‌اند و طعم آن‌ها به توت فرنگی، کرن بری و انار، نزدیک است.

یام بری خاصیت ضد ویروسی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند اسهال، تهوع، دیسپسی، دیسترانت، پسوریازیس، وبا، شکنندگی، بیماری‌های قلبی – عروقی و بیماری‌های معده، موثر است. یکی دیگر از خواص یام بری، چربی‌سوزی این میوه است، بنابراین، برای کاهش وزن خود هم می‌توانید روی آن حساب کنید.

مژکی میوه ای با مژه های بلند!

میوه مژکی

در معرفی میوه های عجیب، مژکی یا رامبوتان، جایگاه ویژه‌ای دارد. این میوه، به عنوان یک میوه استوایی، بومی کشور اندونزی است و ظاهری گرد یا بیضی شکل به رنگ قرمز یا قهوه‌ای روشن دارد. اما نکته جالب این است، که سطح میوه، پر از رشته‌هایی مو مانند و ضخیم، شبیه مژه است. جالب‌تر اینکه، با شکاف دادن پوسته، به گوشتی ترد و شفاف و سفید یا صورتی می‌رسید که تقریبا هیچ شباهتی با پوسته خاص و شگفت‌انگیز این میوه ندارد. این گوشت سفید، همان قسمت خوراکی میوه است که طعمی ترش و شیرین دارد. مصرف میوه رامبوتان یا مژکی، خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آهن موجود در میوه مژکی، برای رفع کم خونی مفید است.
  • مژکی، با محتوای غنی از فیبر خود، یکی از انواع میوه های لاغر‌ کننده و در عین حال، خوشمزه است.
  • مصرف میوه رامبوتان می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.
  • مژکی، میوه‌ای مفید برای پیشگیری و درمان بیماری دیابت است.
  • رامبوتان یا مژکی با وجود مواد مغذی خود می‌تواند نقش قابل توجهی در تأمین سلامت دستگاه گوارش داشته باشد.

آکبی با طعم شیر نارگیل

میوه آکبی

آکبی (Akebi) برای اولین بار، توسط ژاپنی‌ها کشف شد، اما این میوه، همچنان میوه‌ای کمیاب است که اکثر افراد، شناختی از آن ندارند. احتمالا با دیدن ظاهر کشیده و بنفش آکبی، به یاد بادمجان بیفتید. گل‌های درخت آکبی، گل‌های معطر و بزرگ هستند و میوه‌های آکبی، رشدی رویشی شبیه انگور دارند. البته رشد تهاجمی این گیاه، واقعا قابل توجه است و به همین دلیل، در بسیاری از کشورها؛ از جمله نیوزلند به آن، گیاه ناخواسته می‌گویند.

آکبی، شکلی غلاف مانند و گوشتی سفید رنگ همراه با دانه‌های خوراکی سیاه رنگ دارد. زمانی که میوه می‌رسد، ظاهر این غلاف، باز شده و به وسیله بخش استوانه‌ای، پالپ میوه همراه با دانه‌های آن نمایان می‌شوند. البته، دانه‌ها، طعم نسبتا تلخی دارند، اما زمان مصرف میوه به صورت خام، چندان احساس نمی‌شوند. عطر و طعم آکبی، چیزی شبیه شیر نارگیل است و از آنجا که این میوه، فقط به مدت 2 هفته در فصل تابستان، در دسترس است، میوه ای گران قیمت محسوب می‌شود.

سیب آکی و موارد احتیاطی در مصرف آن

سیب آکی

سیب آکی Ackee را باید یک میوه عجیب و خطرناک دانست. زیرا میوه خام یا نیمه‌پز این درخت، حاوی سمی به نام هیپوگلیسین است که می‌تواند باعث بروز تب،استفراغ و حتی در برخی موارد، مرگ شود! درخت سیب آکی اصالتا متعلق به کشور آفریقای جنوبی است. این میوه که میوه ملی جامائیکا است، با نام مغز گیاهی هم شناخته می‌شود. پوسته خارجی آن، شبیه میوه گلابی است. میوه کال آکی، سبز رنگ است و در داخل خود حاوی هسته‌هایی سیاه رنگ است. هنگام رشد این میوه، پوششی در اطراف این دانه‌ها به وجود می‌آید که قسمت قابل خوردن این میوه عجیب است. به این پوشش، آریل می‌گویند که به رنگ کرم است و ضمنا دقت کنید که پوست سیب آکی پس از رسیدن، شکافته شده و به رنگ قرمز بیرون می‌زند.

برای خوردن این میوه از دسته میوه های عجیب، اصلا عجله نکنید. ابتدا آریل‌ها را جدا کرده و رگه‌های کوچک قرمز رنگ موجود روی آن‌ها را هم بیرون بیاورید. سپس، این بخش میوه را به خوبی شسته و در آب، بجوشانید تا به طور کامل بپزد. دقت کنید که آب حاصل از جوشاندن میوه هم باید دور ریخته شود. در ادامه، می‌توانید میوه پخته شده را خشک کرده و با ماهی نمک سود شده، میل کنید.

جالب است بدانید که سیب آکی، هسته‌ها، برگ‌ها و حتی تنه این درخت، استفاده‌های دارویی دارند، اما به هیچ وجه، خودسرانه اقدام به مصرف این میوه عجیب و خطرناک به عنوان دارو نکنید.

پیتایا سمبل قدرت و شانس

میوه پیتایا

پیتایا، دراگون فروت یا میوه اژدها، میوه‌ای عجیب و بومی مکزیک و کشورهای آمریکای جنوبی است. شکوفه‌های سفید رنگ و معطر این گیاه که به آن‌ها «بانوی شب» یا «گل‌های ماه» می‌گویند، فقط شب‌ها باز می‌شوند و در فاصله زمانی کوتاهی جای خود را به میوه‌های پیتایا می‌دهند. پیتایا، ظاهری کروی و پوستی سرزنده و چرمی مانند دارد که بر روی آن فلس‌هایی سبز رنگ به طور پراکنده قرار گرفته است. پوست این میوه می‌تواند به رنگ‌های قرمز، صورتی، زرد و سفید باشد. گوشت این میوه خاص هم بافت عجیبی دارد. این بافت چیزی شبیه خمیر کاغذ با دانه‌های کوچک سیاه و پراکنده‌ای است که شیرینی ملایمی دارد. مصرف این میوه به صورت خام یا در غذاهای مختلف، متداول است و استفاده از آن در آشپزی‌های منطقه آسیای شرقی، سابقه‌ای طولانی دارد.

پیتایا، میوه‌ای ضد پیری است و بافت آبدار و پرفیبر آن می‌تواند به عملکرد بهتر روده‌ها کمک کند. به علاوه، مصرف دراگون فروت، برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است و می‌تواند جلوی بروز سکته‌های مغزی را بگیرد. افراد دارای فشار خون هم می‌توانند روی خواص فوق‌العاده این میوه گرمسیری حساب کنند. زیرا میوه اژدها، فشار خون را تنظیم کرده و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین، پیتایا، حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C، کلسیم، فسفر و آهن است و مصرف آن می‌تواند برای سلامتی و تقویت پوست، مو و دندان‌ها مفید باشد.

جک فروت بزرگ ترین میوه در جهان!

جک فروت

شاید یکی از عجیب‌ترین موارد درباره این میوه این باشد که با وزن 20 کیلویی خود مثل یک سیب آنقدر از شاخه آویزان می‌ماند تا چیده شود! اصالت این میوه گرمسیری مربوط به جنوب هندوستان است. جک فروت که به آن ژاک فروت هم می‌گویند، پوستی زبر و سبز رنگ و گوشتی زرد و شیرین دارد. این گوشت شیرین، یادآور ترکیبی از طعم‌های سیب، آنانس، موز و انبه است و در صنعت شیرینی‌سازی، دسر و بستنی‌سازی، پرکاربرد است.

جک فروت یکی از میوه‌های محبوب گیاهخواران است و به خاطر بافت خاصی که دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. هندوها از برگ‌های بزرگ این میوه به عنوان بشقاب استفاده می‌کنند و مالایی‌ها، آن را همراه با شیر نارگیل می‌پزند و با برنج، می‌خورند. این میوه هم به صورت خام و هم کنسرو شده، قابل استفاده است و حتی می‌توان آن را شبیه چیپس سیب زمینی در روغن سرخ کرده و مصرف کرد. این میوه، خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و منبعی غنی از پروتئین، پتاسیم و ویتامین B محسوب می‌شود.

آنونا با یک دنیا خاصیت

میوه آنونا

آنونا Sweetsop که با نام‌های سیب کاستارد و شوگر اپل هم شناخته می‌شود، بومی مناطق گرمسیری آمریکا است. این میوه، ظاهری قلبی شکل و به تعبیری، حالتی مخروطی و تخم مرغی شکل دارد و قطر آن می‌تواند عددی بین 5 تا 12 سانتی‌متر باشد. وزن میوه هم معمولا بین 113 تا 682 گرم، متغیر است. پوست میوه، حالتی ناهموار دارد و به راحتی جدا می‌شود. در زیر این پوست، گوشتی با بافت خامه‌ای قرار دارد که درون آن چند دانه قهوه‌ای رنگ کوچک و براق هم به چشم می‌خورند. آنونا، یک میوه پرکالری و کم چربی است و با افزایش متابولیسم بدن، اشتها را تحریک کرده و باعث افزایش وزن می‌شود. به علاوه، این میوه کمیاب و مفید، خواص درمانی دیگری هم دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سیب کاستارد به عنوان یکی از میوه های عجیب، بسیار پرانرژی است و خستگی و ضعف عضلانی را برطرف می‌کند.
  • این میوه، یک منبع عالی از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • پوست آنونا، دارای خواص تانن است و می‌توان از آن برای تهیه مکمل‌های ضد سرطان و ضد تومور بهره برد.
  • آنونا با در بر داشتن مجموعه کاملی از ویتامین‌های ب کمپلکس، یک آرام‌بخش طبیعی است که تنش‌ها و استرس را از شما دور می‌کند.
  • این میوه، با مقادیر قابل توجه آهن خود، درمانی موثر برای رفع کم خونی است.
  • مقادیر بالای منیزیم موجود در این میوه، در کاهش علائم روماتیسم و آرتروز موثر است.
  • سیب کاستارد، بیماری‌های مرتبط با معده مانند سوزش سر دل، زخم معده، گاستریت و اسیدیته معده را کنترل و درمان می‌کند و مصرف آن برای بانوان باردار هم مفید است. البته توصیه می‌شود که خانم‌های باردار، درباره نحوه و دوز مصرف میوه آنونا، با پزشک خود مشورت کنند.

کارامبولا ستاره ای اشتهاآور

میوه کارامبولا

یکی دیگر از میوه های عجیب، کارامبولا است. خاص بودن این میوه، مربوط به شکل ظاهری آن است. این میوه، شبیه یک ستاره است و با برش‌های منظم مقطعی، شکل ستاره‌ای آن، بهتر نمایان می‌شود. به همین دلیل به این میوه، استارفروت، میوه ستاره‌ای و اختری یا کوکبی هم می‌گویند. طول میوه، اندازه‌ای بین 6.35 تا 15 سانتی‌متر و قطر آن، 9 سانت است. در طول میوه، زوایای پنج یا شش گانه‌ای وجود دارد. پوست میوه، نازک و مومی و به رنگ زرد مایل به نارنجی است. گوشت میوه کارامبولای رسیده، زرد رنگ و دارای طعمی ترش و شیرین است که احتمالا شما را به یاد ترکیبی از طعم‌های سیب، گلابی، آناناس و مرکبات می‌اندازد.

کارامبولا، بومی هند، مالزی، نپال، اندونزی و سریلانکا است. این میوه، سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها است و به عنوان یکی از انواع میوه های لاغرکننده ، به بهبود هضم غذا و کاهش وزن کمک می‌کند. به علاوه، کارامبولا، خواص ضد باکتریایی قوی دارد و منبعی غنی از روی است و به همین دلیل، می‌تواند منبعی طبیعی برای درمان جوش‌ها و آکنه‌ها باشد.

میوه درخت هالا یک مسواک طبیعی

میوه هالا

هالا میوه‌ای استوایی و بومی شرق استرالیا است. این میوه عجیب، یک مسواک طبیعی است که ساختار آن از 38 تا 200 بند انگشت گوه‌ای مانند تشکیل شده که این تکه‌ها، یک هسته سخت به رنگ روشن را در برگرفته‌اند. قسمت روشن‌تر متصل به هسته، طعمی شیرین دارد و می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. اما نوک سبز رنگ و فیبر مانند این تکه‌ها، همان مسواک‌های طبیعی هستند که به خوبی دندان‌ها را تمیز می‌کنند.

میوه هالا، شکلی بیضوی یا تخم مرغی دارد. طول این میوه از 8 تا 30 سانتی متر، متغیر است و قطر آن می‌تواند محدوده‌ای بین 4 تا 20 سانتی متر داشته باشد. میوه درخت هالا، روی درخت‌های ماده رشد می‌کند و گل‌هایی شبیه گل آناناس دارد. در مقابل، گل‌های درختان نر هالا، ظاهری کاملا متفاوت و عطری بسیار قوی و عمری بسیار کوتاه در حد یک روز دارند. استفاده از این میوه در انواع غذاهای مالدیوی متداول است.

دست بودا با دنیایی خاصیت برای سلامتی

میوه دست بودا

دست بودا به خاطر ظاهر خاصی که دارد، یکی از میوه های عجیب و شگفت‌انگیز است. از قسمت پایه این میوه، شاخک‌های زرد و بلندی منشعب می‌شوند که ظاهری شبیه انگشتان دست انسان به وجود می‌آورند. این میوه، بومی هند و چین است و در زیر پوست ضخیم آن، گوشتی فاقد آب و شیرین وجود دارد. درختان دست بودا، اندازه‌ای کوچک با شاخه‌هایی نامنظم و خاردار دارند که ماندگاری خوبی در آب و هوای معتدل دارند. گل‌های این میوه، سفید، خوشه‌ای و معطر هستند. عطر فوق‌العاده گل‌های دست بودا، به میوه این درخت هم منتقل می‌شوند، تا جایی که چینی‌ها و ژاپنی‌ها از آن به عنوان یک عطر طبیعی برای اتاق‌ها استفاده می‌کنند. دست بودا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مرکبات، خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد که در ادامه و به اختصار، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش‌دهنده فشار خون
  • تسکین‌دهنده بیماری آسم
  • افزایش‌دهنده سیستم ایمنی بدن
  • مسکن طبیعی برای دردهای شکمی و برطرف‌کننده نفخ شکم
  • کاهش‌دهنده خلط و درمان کننده سرفه‌های خلط‌دار
  • درمان‌کننده بیماری هپاتیت نوع A
  • کنترل کننده سطح کلسترول سالم خون
  • ضد‌عفونت‌های ویروسی
  • مفید برای دستگاه گوارش و کبد، طحال و ریه
  • جوان‌کننده پوست

میوه چشم اژدها بمبی از انرژی و خواص

میوه چشم اژدها

میوه چشم اژدها Dragon Eye به نام میوه لونگان هم شناخته می‌شود و بومی کشورهای آسیایی مانند چین و ویتنام است. این میوه، فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد؛ تا جایی که از آن به عنوان میوه جادویی هم یاد می‌کنند. این میوه، شکلی گرد، پوستی نازک و سفت و هسته ای بزرگ دارد. طعم آن شیرین است و می‌توان آن را به صورت خام و یا در ترکیب سوپ‌ها، تنقلات و دسرها به کار برد.

این میوه، به رغم ظاهر کوچک خود، دنیایی از خواص و ترکیبات مفید را در خود جای داده است. برای مثال، سرشار از پروتئین و فیبر رژیمی است و خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد. این میوه، مجموعه شگفت‌آوری از ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین C و ویتامین‌های گروه B است و با محتوای قابل توجه آهن خود می‌تواند جلوی بروز کم خونی را بگیرد. جالب است بدانید که میوه لونگان، 20 برابر انگور و 15 برابر اسفناج، آهن دارد!

علاوه بر این‌ها، میوه چشم اژدها، حاوی مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، منیزیم و مس است. بنابراین، برای سلامتی قلب و عروق، سیستم عصبی، نشاط و سلامت پوست و مو هم می‌توانید روی خواص آن حساب کنید. همچنین از دانه‌ها و پوست این میوه هم به عنوان سوخت استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که چینی‌ها از میوه خشک شده چشم اژدها به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی اعصاب استفاده می‌کنند. در ضمن، برخلاف رنگ سفید و بافت آبدار میوه تازه چشم اژدها، شکل خشک شده این میوه، رنگی تیره به رنگ قهوه‌ای تا سیاه دارد.

میوه میمون با ظاهری عجیب و متفاوت

میوه میمون

میوه میمون (Lakoocha) از میوه های عجیب، میوه‌ای گرمسیری و بومی شبه قاره هند و جنوب شرقی آسیا است. درخت این میوه، در نواحی مرطوب جنگلی، به صورت خودرو رشد می‌کند و از چوب آن برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. میوه میمون شکلی گرد و دفرمه دارد. قطر آن بین 5 تا 12 سانتی‌متر متغیر است و پوسته‌ای مخملی مانند به رنگ زرد کدر با سایه‌ای صورتی رنگ دارد. وزن هر میوه به 200 تا 350 گرم می‌رسد و طعم گوشت آن، شبیه کیوی و ترش و شیرین است. هر درخت میمون، سالانه، 80 کیلوگرم میوه تولید می‌کند و هر میوه، بین 20 تا 30 بذر کوچک به ابعاد 6 در 10 میلی‌متر را در خود جای می‌دهد. از میوه خام میمون و از خوشه گل‌های نر این میوه، برای تهیه ترشی و سس استفاده می‌شود. ضمنا بذرهای این میوه، حاوی ترکیباتی به نام آرتوکارپین است که نقش موثری در بهبود فعالیت گلبول‌های قرمز خون دارند. همچنین از شیرابه و بذرهای این میوه می‌توان به عنوان یک مسهل طبیعی، بهره برد.

دوریان با بویی عجیب و خواصی بی نظیر

میوه دوریان

حالت عجیب این میوه، علاوه بر ظاهر خاص آن، بوی تند و مشمئزکننده آن را هم شامل می‌شود. این میوه استوایی، بومی مناطق جنوب شرق آسیا مانند مالزی، اندونزی و تایلند است. میوه دوریان، ظاهری کشیده و پوسته‌ای با تیغه‌هایی محکم دارد. طول میوه می‌تواند تا 30 سانتی متر و عرض آن تا 15 سانتی‌متر هم رشد کند. گوشت میوه از 5 قسمت بیضی شکل تشکیل شده است که هر قسمت، حاوی پالپی کرم رنگ و ۱ تا 5 دانه به اندازه بلوط است.

جالب است بدانید که ورود این میوه بدبو به داخل هتل‌ها، هواپیماها، رستوران‌ها  و فروشگاه‌ها ممنوع است، اما با این حال، این میوه در میان محلی‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن با عنوان «پادشاه میوه‌ها» یاد می‌کنند.

دوریان ویتامین‌های سودمندی مانند ویتامین C، ویتامین A و انواع ویتامین‌های گروه B، مانند نیاسین، تیامین و ریبوفلاوین را در خود جای داده است و گنجینه‌ای از مواد معدنی مفید مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و آهن است. بنابراین، دوریان به عنوان یکی از میوه های عجیب، خواص بی‌نظیری برای حفظ سلامتی ارگان‌های بدن دارد.

ساپوت سیاه میوه ای عجیب با طعم شکلات

میوه ساپوت سیاه

ساپوت سیاه یکی از میوه های عجیب و متعلق به کشورهای مکزیک، کلمبیا، آمریکای مرکزی و جزایر کارائیب است. این میوه، شبیه یک توت بزرگ است. پوسته‌ای نازک و زیتونی رنگ دارد که به تدریج به صورت سبز کدر درمی‌آید. گوشت میوه، بافتی چسبناک به رنگ قهوه‌ای تیره دارد که گاهی به سیاهی می‌زند. جالب است بدانید که طعم این میوه، شبیه یک پودینگ شکلاتی است ولی در عین حال، یکی از میوه‌های رژیمی مناسب است که چربی بسیار کمی دارد. نکته جالب‌تر اینکه ویتامین C موجود در ساپوت سیاه، 4 برابر پرتقال است و همچنین این میوه کوچک، مقدار قابل توجهی کلسیم، فسفر و فیبر و مقدار کمتری آهن را در خود جای داده و خواص فراوانی برای سلامتی دارد.

میوه پالمیرا با ظاهری خاص و طعمی بی نظیر

میوه پالمیرا

پالمیرا Palmyra محصول درختی شبیه کاج است. این درخت برگ‌هایی سوزنی شکل و شاخه‌ای و دراز به رنگ سبز دارد. تمام برگ‌ها، شاخه‌ها و حتی میوه این درخت، در بالای درخت قرار دارند و احتمالا از این جهت شما را به یاد نارگیل یا نخل خرما بیندازد. میوه‌های پالمیرا به صورت خوشه‌ای و انفرادی رشد می‌کنند و ظاهری گرد و کروی با بافتی سفت به رنگ بنفش مایل به سیاه دارند. این میوه‌ها پس از فراوری، قابل استفاده‌اند و طعمی خوشمزه دارند. برای مصرف این میوه، باید قسمت بالایی آن را قطع کرده و کنار بگذارید. جالب است بدانید که هر درخت پالمیرا می‌تواند بین 50 تا 300 میوه تولید کند.

سیب زمینی شیرین بنفش با خواصی متفاوت

میوه سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش، از نظر اندازه و ابعاد، شبیه هم‌خانواده‌های خود است، اما از آنجا که حاوی مواد ضد‌اکسید‌شونده است، پوستی جذاب به رنگ بنفش دارد. شما می‌توانید این سیب زمینی را بپزید، سرخ کنید یا به صورت پوره شده مورد استفاده قرار دهید. طعم این سیب زمینی تفاوتی با نمونه‌های معمولی سیب زمینی ندارد، اما حاوی ترکیباتی است که خواص آن را یک سر و گردن، بالاتر از هم‌خانواده‌هایش قرار می‌دهد. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

  • سیب زمینی بنفش، حاوی آنتوسیانین است. این رنگدانه‌های طبیعی، به هضم غذا کمک می‌کنند و خواص ضد التهابی دارند.
  • با مصرف سیب زمینی بنفش می‌توانید جلوی بروز آب مروارید را بگیرید. همچنین این میوه، میوه‌ای مفید برای افراد دیابتی است.
  • سیب زمینی بنفش، یک گونه مفید و سالم از انواع سیب زمینی‌ها است که هنگام سرخ شدن، مواد سرطان‌زا ایجاد نمی‌کند.

مار میوه اعجوبه ای طبیعی برای تقویت حافظه

مارمیوه

مارمیوه (Snake Fruit) یا میوه مار، بومی جاوه و سوماترا و محصول نوعی نخل به نام سالاک است. این میوه، اندازه و شکلی شبیه یک انجیر بزرگ و رسیده دارد. اما چیزی که آن را در شمار میوه های عجیب قرار می‌دهد، پوسته فلس‌دار قهوه‌ای رنگ این میوه است که شک نکنید هر بیننده‌ای را به یاد مار می‌اندازد! این پوسته، بافتی سفت و خشک و نازک دارد و با کمی فشار می‌توانید آن را تکه تکه کرده و جدا کنید. گوشت مارمیوه، گوشتی سفید رنگ با بافتی شبیه یک سیب ترد و نسبتا آبدار است و داخل گوشت، دانه‌های بزرگ و سیاه رنگی هم قرار دارند. طعم یک مارمیوه رسیده، شیرین و کمی اسیدی است، اما گونه کال آن، ترش مزه است. مارمیوه، فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مارمیوه به عنوان یکی از میوه های عجیب ، سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است و باعث سلامتی و شادابی پوست و مو می‌شود.
  • بتاکاروتن موجود در مارمیوه، از هویج هم بیشتر است و مصرف آن برای سلامتی چشم، عالی است.
  • فلاونوئیدها، کلسیم و سایر املاح معدنی موجود در مارمیوه، ترکیباتی مفید برای تقویت سیستم گوارشی هستند.
  • مصرف مارمیوه برای بهبود اسهال مفید است.
  • مارمیوه، میوه‌ای سرشار از پکتین و پتاسیم است و به همین دلیل در تقویت حافظه، معجزه می‌کند.

انگور برزیلی یک شگفتانه بی نظیر

انگور برزیلی

چیزی که در معرفی میوه خاص انگور برزیلی، جلب توجه می‌کند، ظاهر شگفت‌انگیز درخت این میوه است. انگورهای این درخت، روی تنه آن رشد می‌کنند و ظاهری عجیب و خاص به وجود می‌آورند. این درخت، تطبیق‌پذیری بالایی با محیط پیرامون خود دارد و تقریبا در هر شرایط آب و هوایی، رشد می‌کند. انگورهای آن، ظاهری گرد و کوچک با قطری حدود 3 تا 4 سانتی‌متر دارند.

پوست این انگورها، بنفش، پررنگ و ضخیم است و گوشت آن‌ها، حالتی ژله‌ای به رنگ سفید یا صورتی با طعمی شیرین دارد. انگور برزیلی، ماندگاری زیادی ندارد و نهایتا 3 تا 4 روز بعد از چیده شدن، باید مصرف شود. مصرف آن به صورت خام و در تهیه مربا و ژله، متداول است. انگور برزیلی، یک میوه ضد سرطان و سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌ها است. مصرف این میوه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و جوشانده پوست خشک آن هم می‌تواند در درمان گلودرد، التهاب لوزه و آسم، موثر باشد.

گرنادیا با بافت ژلاتینی و طعمی بی نظیر

میوه گرنادیا

بیاید در میان میوه های عجیب، گرنادیا را نیز معرفی کنیم. گرنادیا میوه‌ای گرمسیری است که کشت آن از مرکز مکزیک تا مرکز آمریکا، رایج است. این میوه متعلق به خانواده پشن فروت‌ها یا گل ساعتی‌ها است و درخت آن مانند سایر هم خانواده‌های خود، گل‌هایی خاص با ظاهری عجیب دارد. البته میوه گرنادیا، از هم خانواده‌های خود خوشمزه‌تر است و خاصیت اسیدی کمتری دارد. گرنادیا، بیضی شکل است و پوستی سخت و لغزنده به رنگ زرد، نارنجی یا قرمز دارد. اندازه این میوه به 6 تا 7 سانتی‌متر می‌رسد. گوشت آن، بافتی نرم و آبدار و ژلاتینی به رنگ سفید مایل به زرد است که داخل آن دانه‌های فراوانی قرار گرفته است. این بافت ژلاتینی، طعمی شیرین و دلپذیر دارد و سرشار از ویتامین‌های A، B، C و E است. همچنین این میوه، مجموعه نسبتا کاملی از انواع مواد معدنی مفید مانند آهن، فسفر، مس و منیزیم را در خود جای داده است.

دقت کنید که گرنادیا می‌تواند آلرژی‌زا باشد. همچنین، این میوه، ماندگاری بالایی ندارد و بهتر است در مکانی سرد و تاریک یا داخل یخچال از آن نگهداری کنید.

سیب چوبی با ظاهری عجیب و متفاوت

سیب چوبی

در میان میوه های عجیب باید به سیب چوبی هم اشاره کنیم. اگر فکر می‌کنید که سیب‌ها همیشه پوستی نرم و نازک دارند، با دیدن سیب چوبی (Wood Apple)، حسابی نظرتان عوض خواهد شد. این میوه هندی، ظاهری کروی با قطری بین 7 تا 10 سانتی‌متر و اندازه‌ای شبیه توپ بیس بال دارد. پوسته آن، طیفی از خاکستری تا سبز دارد که در زمان رسیدن، به زرد کمرنگ می‌رسد. این پوسته، آنقدر سخت است که برای شکافتن آن نیاز به چکش و ضربه‌های سخت خواهید داشت. جالب است که زیر این لایه سخت، یک بافت خمیری و کاملا نرم به رنگ نارنجی یا قهوه‌ای قرار گرفته است که عطری بسیار خوش دارد و قسمت خوراکی این میوه است. داخل پالپ میوه هم دانه‌هایی مسطح، کوچک و سفید به طول 1 سانتی‌متر قرار دارند. مصرف سیب چوبی به صورت خام هم معمول است، اما برای تهیه مربا و ژله هم کاربرد است.

آب سیب چوبی، بسیار پرکالری و انرژی‌زا است و می‌تواند افت فشار خون را برطرف کند. همچنین، این آبمیوه طبیعی، برای مقاوم‌سازی لثه‌ها، بند آوردن خونریزی لثه و رفع دل درد کودکان هم بسیار مفید است. لازم است بدانید که برگ درخت سیب چوبی هم خواص درمانی و طبی قابل توجهی دارد.

چیکو با دنیایی از انرژی و خواص برای سلامتی

میوه چیکو

چیکوChico)) که به نام ساپودیلا هم معروف است، یک میوه گرمسیری و بومی جنوب مکزیک، شمال شرق گواتمالا و بیشتر کشورهای آمریکای مرکزی است. این میوه، ظاهری تخم مرغی شکل دارد. طول آن می‌تواند بین 5 تا 12 سانتی متر باشد و قطر آن هم بین 5 تا 10 سانتی متر، متغیر است. چیکو، پوستی نازک به رنگ قهوه‌ای روشن دارد. زیر این پوست نازک، گوشتی نرم شبیه گلابی و به رنگ قهوه‌ای وجود دارد که طعم آن شیرین و البته کمی اسیدی است. داخل بافت گوشتی، دانه‌های سیاه، براق و دوکی شکل این میوه به چشم می‌خورند که می‌توان با کاشت این بذرها، به تکثیر چیکو کمک کرد. البته در نظر داشته باشید که درخت حاصل از بذر، میوه دهی کمتری دارد و برای رسیدن به یک محصول مطلوب، بهتر است درخت را پیوند بزنید.

چیکو، میوه‌ای پرکالری، کم چربی و بدون کلسترول است و به خاطر داشتن فیبر زیاد، می‌تواند یک ملین طبیعی برای بهبود حرکات روده و پاکسازی آن باشد. این میوه، در بهبود سایر بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، مشکلات مربوط به هضم غذا و گاستریت هم مفید است. همچنین می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی، تقویت قلب و بهبود کیفیت پوست هم روی خواص آن حساب کنید.

فی جوآ معجزه ای در درمان گواتر

میوه فی جوآ

فی جوآ (Feijoa) که به نام‌های Guavasteen و Pineapple Guav هم شناخته می‌شود، از میوه های عجیب و بومی برزیل است. این میوه را باید در دسته انواع میوه های پاییزی و زمستانی قرار داد. فی جوآ، پوسته‌ای سبز رنگ و اندازه و ابعادی شبیه تخم مرغ دارد. گوشت معطر و شیرین این میوه، یادآور ترکیبی از طعم‌های آناناس، سیب و نعناع است و بافتی شبیه گلابی دارد. برای مصرف فی جوآ، میوه را از وسط نصف کرده و گوشت آن را تخلیه می‌کنند. البته این میوه، علاوه بر مصرف خوراکی، به عنوان یک گیاه زینتی هم استفاده می‌شود.

فی جوآ سرشار از ید و ویتامین C است و به همین دلیل، در درمان گواتر ناشی از کمبود ید و گرفتگی شریان‌های قلب، معجزه می‌کند و مصرف آن بسیار مفید است.

 سیب ستاره ای و درخت برگ طلایی

سیب ستاره ای

به همان اندازه که سیب ستاره ای، شگفت‌انگیز است، درخت همیشه سبز این میوه هم قابل توجه است. این درخت، خیلی زود رشد می‌کند و دیده شده که در زمان بلوغ، به ارتفاع 20 متر هم می‌رسد. برگ‌های آن بیضی شکل هستند و اندازه آن‌ها از 5 تا 15 سانت، متغیر است. قسمت زیرین برگ‌ها از فواصل دور، مثل طلا می‌درخشند، به همین دلیل، به این درخت شگفت‌انگیز، درخت برگ طلایی هم می‌گویند. این درخت، بومی غرب هند و از خانواده چیکوئیان است و گل‌های معطری به رنگ سفید و ارغوانی دارد. محصول درخت برگ طلایی، سیب ستاره ای (Star Apple) است و از آنجا که آب سیب ستاره ای، شیری رنگ است ، سیب ستاره ای با نام میوه شیری هم شناخته می‌شود. این میوه، شبیه سیب، گرد و کروی است و اندازه آن بین 5 تا 8 سانت، متغیر است. پوستی غیرخوراکی و بنفش رنگ دارد و زمانی که میوه را به صورت مقطعی برش بزنید، در مرکز میوه، به هسته‌ای ستاره‌ای شکل برخورد می‌کنید که دلیل نامگذاری این میوه است. طعم سیب ستاره ای، شیرین است و میوه‌های سردتر، طعم خوشمزه‌تری دارند.

سیب ستاره ای دارای خواص آنتی اکسیدانی است و برای سلامتی بسیار مفید است. اما عصاره برگ‌های درخت سیب ستاره ای هم خواص درمانی خاص خود را دارند و در درمان دیابت و رماتیسم مفصلی، کاربرد دارند. جالب است بدانید که در طب سنتی، از پوست درخت برگ طلایی هم به عنوان یک ضد سرفه طبیعی استفاده می‌شود.

خرید عجیب ترین و خاص ترین میوه ها با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود

با هم 25 نمونه از میوه های عجیب را دیدیم. اغلب این میوه‌ها، کمیاب و گران هستند و احتمالا تهیه آن‌ها کار آسانی نخواهد بود. البته، اسنپ فود این مشکل را حل کرده است و شما با مراجعه به این سایت می‌توانید یک خرید رویایی و آسان و به‌صرفه را در کوتاه ترین زمان ممکن، تجربه کنید. به راحتی، این میوه های خاص و عجیب را از طریق خرید میوه آنلاین ، خریداری کرده و با کمک پیک، درب منزل خود تحویل بگیرید.

نظرات کاربران