آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
میوه های مخصوص گیلان
انواع میوه جات
2.7/5 - (16 امتیاز)
بدون نظر

معرفی میوه های مخصوص گیلان؛ سفری به خطه شمال

مینا اسماعیل بیگی 29 مرداد 1401 5 دقیقه

اگر به گیلان سفر کرده باشید، حتما باغ‌های پر رونق و متنوع و میوه های جنگلی گیلان را دیده اید. آشنایی با میوه های مخصوص گیلان و بررسی خواص آن‌ها به شما کمک می‌کند تا شناخت بیشتری نسبت به این میوه‌های دوست داشتنی داشته باشید. بنابراین، با ما همراه باشید تا شما را با این میوه‌های خوش آب و رنگ آشنا کنیم.

میوه های مخصوص گیلان و شمال کشور

میوه ‌های مخصوص شمال کشور از میوه‌های محبوب و دوست داشتنی در میان افراد مختلف ایران هستند. این میوه‌ها در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف از شمال به سراسر نقاط کشور صادر می‌شوند. شمال کشور به خصوص گیلان در هر فصل از سال میوه‌های مختص به آن فصل را دارد، اما تنوع محصولی این میوه‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر است. در ادامه هر یک از میوه ‌های جنگلی شمال ایران را بررسی کرده و خواص هر کدام را برای شما ذکر کرده‌ایم.

خرمالوی وحشی

خرمالوی وحشی

یکی از میوه‌‌های جنگلی مازندران خرمالوی وحشی است. این میوه جزء میوه‌های پاییزی محسوب می‌شود و اوایل مهرماه برداشت وصادرات آن را به سایر نقاط ایران آغاز می‌شود. از این میوه برای تولید اربا دوشاب استفاده می‌شود که بسیار مفید و مقوی است. این میوه وحشی دارای خواص بسیار زیادی است. یکی از خواص این میوه کمک به عملکرد بهتر استخوان‌ها است، زیرا این میوه دارای مقدار زیادی کلسیم است. همچنین به دلیل داشتن آهن زیاد به درمان کم خونی نیز کمک بسیاری می‌کند. رسیدگی به سلامت استخوان و بهبود عملکرد آن‌ها از خواص لیمو شیرین، انجیر، پرتقال و زرد آلو نیز هست و هر کدام از این‌ها باعث بهبود عملکرد استخوان‌ها می‌شوند.

جدول ارزش غذایی خرمالوی وحشی

کالری 127 کیلوکالری
کربوهیدرات 33.50 گرم
پروتئين 0.80 گرم
آب 64.40 گرم
چربی 0.40 گرم

زالزالک

زالزالک

زالزالک یکی از میوه های مخصوص گیلان است. این میوه دارای دو رنگ سیاه و قرمز است و مزه تقریبا تلخی دارد. این میوه برای بسیاری از بیماری‌هایی مثل نارسایی قلبی، فشار خون، مشکلات گوارشی و…بسیار مفید بوده و باعث بهبود و درمان آنها می‌شود. زالزالک از میوه‌های مخصوص شمال است و در فصل پاییز به ثمر می‌رسد. زالزالک به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد درون بدن مبارزه کرده و از بروز سرطان در بدن جلوگیری می‌کند. این میوه یکی از بهترین آرام کننده‌های گیاهی است و برای رفع خستگی و بی‌خوابی بسیار توصیه می‌شود.

جدول ارزش غذایی زالزالک

کالری 77 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.00 گرم
پروتئين 0.00 گرم
آب 78.00 گرم
چربی 0.26 گرم

گلابی وحشی

گلابی وحشی گیلان

گلابی وحشی جزء میوه‌ های مخصوص گیلان است و علاوه بر داشتن طعم و مزه بی‌نظیر، دارای خواص بسیار زیادی بوده و برای سلامتی نیز بسیار مهم است. این گلابی به گلابی ژاپنی نیز مشهور است و طعم آن بسیار شبیه به گلابی معمولی است. این گلابی دارای ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، انواع فیبر و پتاسیم و منیزیم است که هر کدام از اینها باعث افزایش سلامتی بدن و بهبود برخی بیماری‌ها می‌شود. این میوه که جز میوه‌های جنگلی گیلان نیز محسوب می‌شود برای درمان بیماری‌هایی مانند نقرس، فشار خون و مشکلات کبد و قلب بسیار مفید بوده و باعث بهبود بسیار زیاد این بیماری‌ها می‌شود. شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن با سفارش آنلاین میوه این میوه خوش طعم و خوشمزه یک عصر پاییزی دلچسب را سپری کنید.

جدول ارزش غذایی گلابی وحشی

کالری 57 کیلوکالری
کربوهیدرات 15.23گرم
پروتئين 0.4 گرم
آب 83.96 گرم
چربی 0.1 گرم

انار ترش

انار ترش

انار ترش از میوه‌ های جنگلی ایران است. این میوه دارای ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین C و انواع کربوهیدارات‌ها و پروتئین‌ها بوده و دارای فواید بسیار زیادی برای بدن است. اولین خاصیت این میوه کمک به درمان تهوع بارداری و رشد بهتر جنین در خانم‌های باردار است. از خواص مهم دیگر این میوه پیشگیری از دیابت است و افرادی که دارای این بیماری هستند نیز می‌توانید بدون هیچ مشکلی این میوه خوش طعم و خوشمزه را میل کنند.

 

در کنار انار ترش که یکی از میوه های مخصوص گیلان است، اکثر میوه‌های استوایی دارای خواص مشترکی مانند پیشگیری از دیابت هستند. بنابراین، اگر شما جز افرادی هستید که به صورت ارثی مشکوک به ابتلاء به این بیماری هستید حتما میوه‌ های استوایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

جدول ارزش غذایی انار وحشی

کالری 83 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.70 گرم
پروتئين 1.64 گرم
آب 77.93 گرم
چربی 1.17گرم

تمشک

تمشک

تمشک یک میوه بسیار خوشمزه و از میوه های مخصوص گیلان است. این میوه آبدار در دو رنگ قرمز و مشکی در بازار یافت می‌شود و از خواص بی‌نظیری برخوردار است. تمشک به دلیل داشتن ترکیبات الاژیک اسید توانایی پیشگیری از سرطان را دارد به همین دلیل مصرف دائم و به اندازه این میوه از بروز انواع سرطان‌ها مانند ریه، مثانه، سینه، مری و…جلوگیری می‌کند.

 

همچنین تمشک دارای مقدار زیادی فیبر است که این ماده معدنی به حفظ سلامت قلب وعملکرد بهتر سیستم گردش خون کمک بسیار زیادی می‌کند. به همین دلیل خوردن 5 تا 10 عدد تمشک در طول روز باعث بهبود بهتر شرایط قلبی و عروقی افراد می‌شود.

خاصیت بهبود سیستم گردش خون را می‌توان در لیست خواص کیوی نیز مشاهده کرد، افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند اگر تمشک و کیوی را در کنار هم مصرف کنند باعث نتیجه گیری خیلی بهتری می‌شود.

جدول ارزش غذایی تمشک

کالری 38  کیلوکالری
کربوهیدرات  7.80گرم
پروتئين 0.30 گرم
آب  90.90 گرم
چربی 0.60 گرم

سیب ترش

سیب ترش

اگر نگاهی به اسامی میوه‌ های جنگلی بیاندازید، حتما نام سیب ترش را خواهید دید. این میوه طعم بسیار خوبی داشته و علاوه بر خوش طعم بودن این میوه، داشتن خواص بالای آن نیز در محبوبیت آن سهیم است. این میوه به دلیل داشتن طبع سرد و خشک از استفراغ جلوگیری می‌کند.

سیب ترش را شاید تحت عنوان میوه لاغری نیز بشناسید، زیرا سیب ترش دارای کالری و فیبر زیاد است که باعث تامین انرژی کافی و بروز احساس سیری در افراد می‌شود به همین دلیل وعده‌های غذایی کاهش پیدا کرده و به طبع وزن افراد نیز کاهش پیدا می‌کند.

جدول ارزش غذای سیب ترش

کالری 53 کیلوکالری
کربوهیدرات 13.64 گرم
پروتئين 0.26 گرم
آب 85.47 گرم
چربی 0.36 گرم

میوه های گیلانی را آنلاین سفارش دهید…

تمامی این میوه‌ها جزء میوه های مخصوص گیلان هستند که برای یک میان وعده یا پذیرایی از مهمان بسیار مناسب هستند. البته، شاید شما در اطراف منزل خود میوه فروشی نداشته یا اصلا حوصله خروج از منزل را نداشته باشد، در این مواقع، بهترین راه برای خرید این میوه‌ها، خرید آنلاین میوه از اسنپ فود است. شما میوه‌های موردنیاز خود را به صورت آنلاین سفارش می‌دهید و در کمترین زمان درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود