آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
نوآوری‌های جدید برای کاهش اسراف مواد غذایی
اخبار و تازه ها
3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

نوآوری‌های جدید برای کاهش اسراف مواد غذایی

سعید راستین‌فرد 13 اسفند 1401 3 دقیقه

اسراف مواد غذایی با هدر دادن یک سوم مواد غذایی تولید شده در جهان به معضل بزرگی تبدیل شده است، که تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی آن، مانند هدر رفت منابع طبیعی، تولید گازهای گلخانه‌ای و افزایش مشکل عدم امنیت غذایی در بسیاری از نقاط جهان به شدت احساس می‌شوند. خوشبختانه اختراعات و نوآوری‌های زیادی برای کاهش اسراف مواد غذایی در حال توسعه است که به ایجاد یک چرخه غذایی پایدارتر و عادلانه‌تر کمک می‌کنند.

یکی از امیدوار کننده‌ترین فناوری‌هایی که برای کاهش اسراف مواد غذایی در حال توسعه است، هوش مصنوعی است. از هوش مصنوعی برای توسعه ابزارهای دقیق‌تری برای پیش بینی زنجیره‌های تامین مواد غذایی استفاده می‌شود که می‌تواند به کاهش تولید بیش از حد مواد غذایی و به حداقل رساندن ضایعات کمک کند. این ابزارها با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، داده‌های مربوط به الگوهای آب و هوایی، تقاضا و لجستیک زنجیره تامین را پردازش می‌کنند تا میزان تولید و توزیع مواد غذایی را بهینه کنند. این کار باعث می‌شود تا مواد غذایی به اندازه مصرف تولید شده و به موقع به دست مصرف کنندگان برسد که نیاز به فضای ذخیره‌سازی مواد غذایی را کاهش داده و  موجب کاهش ضایعات آن‌ها نیز می‌شود.

یکی دیگر از نوآوری‌های امیدوار کننده در مبارزه با ضایعات مواد غذایی، توسعه مواد بسته‌بندی جدید است. بسیاری از مواد قدیمی استفاده شده در بسته‌بندی‌ها، مانند کاغذ و پلاستیک، قابل بازیافت نیستند و موجب آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شوند. از طرف دیگر، مواد جدیدی که برای بسته‌بندی مواد غذایی تولید شده‌اند قابل بازیافت یا قابل کمپوست شدن هستند که جایگزین پایدارتری را ارائه می‌دهند. این مواد یا در کارخانه‌های بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرند یا تبدیل به کمپوست شده و به عنوان کود قابل استفاده هستند که در نهایت موجب آلودگی محیط زیست نخواهند شد.

علاوه بر مواد استفاده شده در بسته‌بندی‌ها، نوآوری‌هایی در طراحی این بسته‌بندی‌ها نیز صورت گرفته است. فناوری‌هایی مانند بسته‌بندی‌های هوشمند با استفاده از حسگرهایی که بر تازگی غذا نظارت می‌کنند به مصرف کنندگان هشدار می‌دهند تا غذاها را پیش از فاسد شدن مصرف کنند و از تبدیل شدن غذاهای قابل مصرف به زباله جلوگیری می‌کنند.

نوآوری‌ها و اختراعات در حوزه‌های دیگری نیز به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می‌کنند. فناوری‌های جدید نگهداری از مواد غذایی می‌توانند به تازه ماندن آن‌ها برای مدت طولانی‌تری کمک کنند. در حال حاضر فناوری‌های فشار بالا، میدان الکتریکی پالسی و نور فرابنفش برای حفظ مواد غذایی بدون نیاز به یخچال یا مواد نگهدارنده در حال توسعه هستند. این فناوری‌ها با کاهش زمان نگهداری و کاهش نیاز به ذخیره‌سازی در یخچال و حمل و نقل مواد غذایی به کاهش رد پای کربن در مواد غذایی نیز کمک می‌کنند.

از دیگر فناوری‌های جدید برای کاهش اسراف مواد غذایی، فناوری‌هایی هستند که در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. اپلیکیشن‌هایی برای یادآوری تاریخ انقضا مواد غذایی و آموزش نحوه صحیح نگهداری از آن‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که دستور پخت‌های متنوعی برای استفاده از مواد غذایی باقیمانده را پیشنهاد می‌دهند از جمله نوآوری‌هایی هستند که به مصرف کنندگان کمک می‌کنند تا دید آگاهانه‌تری به مواد غذایی خود داشته باشند و احتمال اسراف آن‌ها را کاهش می‌دهند.

در نهایت نوآوری‌های زیادی در حوزه توزیع مجدد مواد غذایی در حال توسعه هستند که با جمع آوری و توزیع غذاهای اضافی و توزیع مجدد آن‌ها به کاهش ضایعات آن‌ها کمک می‌کنند. برای مثال برنامه‌هایی برای جمع آوری مواد غذایی اضافی از رستوران‌ها و فروشگاه‌ها و توزیع آن‌ها بین نیازمندان وجود دارند. این بانک‌های غذا، یخچال‌های عمومی و برنامه‌های جمع‌آوری اطمینان حاصل می‌کنند که غذاهای اضافی به خوبی استفاده می‌شوند و سر از زباله‌دان‌ها در نمی‌آورند.

به طور خلاصه می‌توان گفت توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید ما را به ایجاد یک چرخه غذایی پایدار و عادلانه‌ امیدوار کرده‌اند. با کاهش اسراف و ضایعات می‌توان از منابع طبیعی محافظت کرد، تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد و امنیت غذایی را افزایش داد. از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تا بسته‌بندی‌های جدید و سایر تکنولوژی‌های روز می‌توان راه حل‌های نوینی برای حل مشکل اسراف مواد غذایی در هر مرحله از زنجیره تامین آن‌ها پیدا کرد. با استفاده از این راه حل‌ها و همکاری با یکدیگر می‌توان به یک چرخه غذایی پایدار دست یافت و تاثیر قابل توجهی بر حجم اسراف مواد غذایی خواهد داشت.

اشتراک:
سعید راستین‌فرد- 35 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود