کُپو خرمایی کرمان

در چهارگوشه این مرزوبوم آباد از گرگان تا فارس از خراسان تا کردستان، مردمان هر شهر و منطقه‌ای دستور تهیه‌های خوشمزه‌ای را از اجداد خود به ارث برده‌اند. مثل دستور تهیه انواع نان‌های سنتی که هر یک مزه منحصربه‌فرد خود را دارند.

 

عکس کپو خرمایی

عکس کپو خرمایی

کرمان نیز تاریخی کهن با آداب‌ورسوم و فرهنگ غذایی خاص خود را دارد. در سفره کرمانی‌ها، نان جایگاهی ویژه و همیشه ثابت دارد. نان‌های سنتی کرمان، تنوعی بی‎‌نظیر دارند که با حفظ رسوم قدیمی و استفاده از مواد اولیه طبیعی تهیه می‌شوند و به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری این خطه از کشور شناخته می‌شوند.

کُپو خرمایی، یکی از انواع نان‌های سنتی کرمان است که طعمی لذیذ و عطری دلپذیر دارد. اگر شما هم به نان‌ها و غذاهای سنتی دیگر شهرهای ایران علاقه‌ دارید و دوست دارید طعم‌های جدید را کشف کنید با ما همراه باشید تا طرز تهیه کُپو خرمایی کرمان را یاد بگرید.

کُپو خرمایی کرمان

کُپو خرمایی کرمانی از انواع نان‌های سنتی و خوشمزه‌ کرمان است که با استفاده از خرما و پنیرهای محلی تهیه می‌شود و طعمی خاص و متفاوت دارد.

کُپو خرمایی، ترکیبی از چند ماده ساده و درعین‌حال پرخاصیت است که بیشتر در وعده صبحانه و همراه با پنیر یا مربا میل می‌شود. طعم این نان وقتی که مربا روی آن مالیده می‌شود به‌قدری دلچسب و لذیذ است که نمی‌توان از کلمات برای توصیف آن استفاده کرد.

کُپو خرمایی علاوه بر طعم متفاوت، دارای خواص مغذی است و بر بهبود و ارتقای سطح سلامتی بدن بسیار تأثیرگذار است؛ چرا که خرما از ترکیبات اصلی این نان است و یکی از غنی‌ترین منابع قند و فیبر شناخته می‌شود.

 

صبحانه‌ای بی‌نظیر و خوشمزه با نان کپو کرمانی

آنچه که کُپو خرمایی را از سایر نان‌های سنتی کرمان جدا می‌کند، ترکیب ادویه و سبزیجاتی است که روی آن می‌ریزند. این ترکیب در زبان محلی کرمانی، تخمی نام دارد.

اگر به دنبال یک تجربه جدید از طعم خرما هستید، کُپو خرمایی کرمانی را امتحان کنید. این نان کرمانی با طعم و عطر بی‌نظیر خود، تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما خواهد بود.

میزان کالری در هر 100 گرم 700 کالری
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت در فر 30 دقیقه
تعداد نفرات 8 نفر

 

طرز تهیه کُپو خرمایی کرمان

قدیم‌ها در خانه‌ای یک تنور وجود داشت که هر چند روز یک‌بار با آتش‌ هیزم‌ها گرم می‌شود و نان‌های لذیذی در آن‌ها پخته می‌شود که عطر دلپذیرش تا هفت کوچه آن‎‌طرف‌تر می‌رفت. امروز قصد داریم سبک اصیل تهیه کپو خرمایی، این نان محلی کرمان را با دستور تهیه قدیمی آن به شما آموزش دهیم و فوت‌وفن خوش‌عطری و طعم دلپذیر آن را برای شما آشکار سازیم.

 

کپو خرمایی کرمان، صبحانه‌ای متفاوت و انرژی‌زا

راستی! بورک کرمانی هم خیلی خوشمزه است. بعد از خواندن این آموزش آشپزی توصیه می‌کنیم طرز تهیه بورک کرمانی را هم در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید.

برای شروع اول‌ازهمه مواد لازم را آماده کنید که عبارت‌اند از:

خمیرچانه نانوایی 2 عدد
تخم‌مرغ 2 عدد
خرمای بدون هسته 300 الی 500 گرم
ماست 2 ملاقه متوسط
تخمی به‌مقدار لازم
روغن به‌مقدار لازم

 

مراحل آماده‌سازی:

مرحله اول: ابتدا ماست و تخم‌مرغ‌ها را خوب با هم مخلوط کنید تا مواد کامل در هم ترکیب شوند.

مرحله دوم: اکنون ترکیب ماست و تخم‌مرغ را به خمیر نانوایی افزوده و خوب با هم مخلوط کنید. سپس روغن را به خمیر افزوده و برای چند دقیقه، خمیر را ورز دهید.

مرحله سوم: بعد از آماده‌شدن خمیر نان، ظرفی با اندازه مناسب را انتخاب کرده و تنها نیمی از خمیر را داخل آن ریخته و سپس خرماهای بدون هسته را روی آن بچینید. بعد دوباره نیم دیگر خمیر را روی خرما بریزید. باید سطح خمیر خوب صاف شود تا خرماها را بپوشاند.

مرحله چهارم: در پایان کار بعد از ریختن تخمی روی نان، آن را در فری که از قبل گرم شده، بگذارید و اجازه دهید  تا 30 الی 40 دقیقه با حرارت 120 درجه سانتی‌گراد، خوب مغزپخت شود.

به همین سادگی! کوپوی خرمایی شما آماده شده است می‌توانید آن را داغ داغ در کنار پنیر سفید محلی یا مربا سرو کرده و از لذت خوردن یک صبحانه یا عصرانه لذیذ در کنار خانواده لذت ببرید.

نکته: تخمی در هر ادویه‌فروشی به راحتی یافت می‌شود و مخلوطی از سیاه‌دانه، کنجد، زیره، زردچوبه و گل خشت است که عطر نان را لپذیرتر می‌کند.

کپو با شیر

نان کپو به چند روش مختلف تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها روشی بود که در بالا مطالعه کردید. در یکی دیگر از دستور تهیه‌های کپو به‌‎جای ماست از شیر استفاده می‌شود. شیر طعم دلچسب‌تری به نان کپو می‌دهد.

در این دستور تهیه می‌توانید از خرما استفاده کنید یا به‌دلخواه آن را از لیست مواد اولیه حذف کنید. پس خیلی راحت و با مواد اولیه کم، می‌توانید کپو با شیر درست کنید که هم خیلی خوشمزه است و هم سریع آماده می‌شود.

 

یک عصرانه خوشمزه و دلپذیر در کنار دوستان و تجربه‌ای متفاوت با کپو خرمایی کرمان

البته می‌توانید به‌جای خمیر چانه نانوایی، خودتان با استفاده از آرد، پودر خمیرمایه، آب‌ گرم، یک حبه قند و نصف قاشق‌چای‌خوری نمک، خمیر نان را آماده کنید.

صبحانه‌ای دلچسب و خوشمزه با دستور تهیه‌های بی‌نظیر اسنپ فود…

در این مقاله طرز تهیه کُپو خرمایی از انواع نان محلی کرمان را به شما آموزش دادیم. این نان را می‌توان هم در فر و هم روی اجاق درست کرد. اگر از آن دسته مادران وسواسی هستید و همیشه نگران تغذیه بچه‌ها در مدرسه هستید، پس دست به ‌کار شوید و نان کپو را درست کنید.

هر برش از این نان با یک قاشق مربا، منبعی پر از کالری است که می‌توانند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های مدرسه را برای فرزند دلبندتان تأمین کند.

 

کپو خرمایی با مربا، میان‌وعده‌ای مقوی و مغذی

اگر فرصت یا مهارت لازم برای تهیه نان‌های سنتی کرمان را ندارید، نگران نباشید با خرید انلاین نان کرمان از اسنپ فود می‌توانید از تنوع بالای نان‌های سنتی کرمان لذت ببرید.

برچسب ها:

نظرات کاربران