آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
میزان دور ریز محصولات کشاورزی در ایران
کمپین ها و رویدادها
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

میزان دور ریز محصولات کشاورزی در ایران

مینا اسماعیل بیگی 09 بهمن 1401 2 دقیقه

مطابق چیزی که در آمارهای رسمی آمده است، هر سال در ایران نزدیک به 35 درصد از محصولات کشاورزی، دور ریخته شده و وارد چرخه ضایعاتی می‌شوند. این عدد بسیار بزرگ و ترسناکی است که نشان دهنده حجم بالای اسراف در کشور ما بوده و خبر از یک فاجعه می‌دهد. تصور این که حجم 35 درصدی محصولات کشاورزی در قالب دورریز، چطور می‌توانست در سفره خانوارها قرار بگیرد، موضوع را بغرنج‌تر می‌سازد.

هدررفت محصولات کشاورزی

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم به طور متوسط هر سال نزدیک به 35 درصد از محصولات کشاورزی در ایران، تبدیل به زباله می‌شوند. مطابق آمار و ارقام، این میزان محصولات کشاورزی، می‌توانستند غذای نزدیک به 20 میلیون ایرانی را تامین کنند.

همه ما می‌دانیم که بحران آب هر روز بیشتر شده و نیاز به صرفه جویی در این زمینه شدت پیدا می‌کند. بگذارید ماجرا را از یک نگاه دیگر نیز دنبال کنیم. با توجه به میزان آب مورد نیاز برای آبیاری محصولات کشاورزی، در این هدر رفت 35 درصدی، مقدار قابل توجهی آب نیز به هدر می‌رود. آمار نشان می‌دهد که چیزی در حدود 85 درصد از آب مصرفی کشور، در بخش کشاورزی و باغداری صرف می‌شود. حال با در نظر گرفتن این موضوع که به اندازه 35 درصد از این محصولات به زباله تبدیل خواهند شد؛ در واقع نزدیک به 28 درصد از آب مصرفی کشور نیز وارد چرخه هدررفت می‌شود.

با این حساب، به جز هدرروی خود محصولات کشاورزی، میزان آب مصرفی که بابت آن‌ها به هدر می‌رود، در نوع خود فوق العاده حائز اهمیت است. به این شکل در صورتی که صرفه جویی در زمینه مصرف محصولات کشاورزی و مدیریت استفاده از آن‌ها صورت بگیرد، هم خود محصولات در حاشیه امن قرار گرفته و هم در مصرف آب، مدیریت قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

چطور از دور ریز محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم؟

چطور از دور ریز محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از اسراف و دور ریختن بی رویه محصولات کشاورزی و پایین آوردن این آمار 35 درصدی، می‌توان اقدامات زیادی انجام داده که از جمله آن‌ها، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • مدیریت خرید محصولات کشاورزی
  • نگهداری صحیح و اصولی محصولات کشاورزی برای جلوگیری از فساد زودرس آن‌ها
  • تنظیم و مدیریت مصرف محصولات کشاورزی

کلام آخر

همان طور که آمار و ارقام بالا را دیدیم، میزان هدر دهی محصولات کشاورزی در کشور ما، به چیزی نزدیک به 35 درصد سالانه می‌رسد. این عدد بزرگی است و باید همگی برای کاهش میزان آن، از هر راهی تلاش کنیم. به این شکل می‌توان امیدوار بود که چرخه تغذیه در کشور اصلاح شده و از اسراف بیشتر منابع غذایی و همین طور آب، جلوگیری موثری به عمل بیاید. شما چه نظری در این باره دارید؟ توصیه می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک گذاشته و به آن‌ها در خصوص این ضرورت از صرفه جویی، اطلاع رسانی کنید.

 

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود