آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
چگونه اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها را کاهش دهیم؟
کمپین ها و رویدادها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

چگونه اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها را کاهش دهیم؟

مینا اسماعیل بیگی 21 دی 1401 3 دقیقه

در ساختار کلی اسراف در مواد غذایی، رستوران‌ها و هتل‌ها، حجم قابل توجهی از چرخه دورریز منابع غذایی را به خود اختصاص می‌دهند. اما قطعا روش‌هایی وجود دارد که بتوان به واسطه آن‌ها، از دورریز و به هدر رفتن بیشتر مواد غذایی در هتل‌ها و رستوران‌ها جلوگیری به عمل آورد. این هم به اقتصاد و منابع مالی این مراکز کمک خواهد کرد و هم به طور کلی از هدرروی منابع غذایی پیشگیری کرده و چرخه غذایی را بهبود می‌بخشد.

در این مطلب با ما همراه شوید تا ببینیم چطور می‌توان از اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها کاسته و تاثیرات مثبتی به این شکل بر جای گذاشت.

اسراف در هتل‌ها و رستوران‌ها چطور اتفاق می‌افتد؟

اگر نگاهی به چرخه خرید مواد غذایی، پخت و پز و سرو آن در هتل‌ها و رستوران‌ها بیندازید، بهتر متوجه خواهید شد که چه میزان مواد غذایی هر روز در این چرخه به هدر می‌رود. میزهای سلف سرویس در رستوران هتل‌ها، هر روز مواد غذایی با تاریخ مصرف کوتاه مدت را سرو کرده و در صورتی که این مواد خوراکی همان طور مورد استفاده قرار نگیرند، باید مستقیم به زباله دانی منتقل شوند.

اسراف در هتل‌ها و رستوران‌ها

به جز این حتی در سفارش مشتریان در رستوران‌ها و هتل‌ها نیز شاهد اضافه ماندن غذا و نوشیدنی‌ها هستیم که باید مستقیم از میز مشتری به زباله دانی منتقل شود. حال در نظر بگیرید که تا چه اندازه هر روز در هر هتل و رستوران در شهرهای مختلف، این سفارش‌ها شکل گرفته و مواد غذایی از چرخه مصرف خارج می‌شود. با حجم قابل توجهی از مواد غذایی دور ریخته شده روبرو هستیم که آثار منفی خود را بر آلودگی هوا و آب برجای گذاشته و به فقر غذایی در جهان نیز دامن می‌زنند.

روش‌های کاهش اسراف در هتل‌ها و رستوران‌ها

اما ببینیم برای کاهش میزان اسراف به شکل بالا در هتل‌ها و رستوران‌ها، از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد. کافی است که هتل داران و رستوران دارها، برای کاهش میزان اسراف مواد غذایی، در بخش سلف سرویس، تخمینی از میزان مشتریان خود داشته و میزان مواد غذایی کنترل شده‌ای را سرو کنند. برای این منظور می‌توان به جای استفاده از ظرف‌های بزرگ سرو، از ظرف‌های کوچک‌تری استفاده کرده که در هر مرحله حجم کمتری مواد غذایی و خوراکی را در خود جای دهد.

به این شکل با تمام شدن حجم مواد غذایی سرو شده، امکان شارژ دوباره وجود داشته و از اسراف جلوگیری می‌شود. پس از مدتی با مطالعه حجم غذا و خوراکی مورد نیاز، فرمول خرید مواد اولیه نیز در هتل‌ها و رستوران‌ها کنترل خواهد شد.

 

به جز این به راه افتادن سنت‌های مختلفی چون قرار دادن یک ظرف یک بار مصرف روی میز مشتری که بتواند به راحتی باقی مانده مواد غذایی خود را در آن ریخته و به منزل ببرد، بسیار موثر خواهد بود. در اکثر مواقع مشتری‌ها از گرفتن ظرف برای برداشتن باقی مانده غذای خود، امتناع کرده و در صورتی که از پیش چنین ظرفی روی میز باشد، بیشتر افراد ترغیب به انجام این کار خواهند شد. به این شکل شانس بیشتری وجود دارد که از دور ریخته شدن مانده غذایی جلوگیری شده و هر شخصی بتواند هر آن چه از غذای او مانده را در وعده غذایی بعد میل کند.

اهمیت جلوگیری از اسراف در رستوران‌ها و هتل‌ها

با توجه به این که هر روز حجم قابل توجهی غذا و مواد خوراکی در هتل‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود، جلوگیری از اسراف در این مکان‌ها، باعث خواهد شد تا اثربخشی زیادی در کاهش هدر رفت منابع غذایی داشته باشیم. به علاوه نمایان شدن این شکل از عدم اسراف، باعث خواهد شد تا فرهنگ مصرف صحیح مواد غذایی در جامعه شکل گرفته و مردم بیشتری به این نکات توجه داشته باشند. شما چه پیشنهادات دیگری در این زمینه دارید؟

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود