آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
ترفندهای کاهش تولید زباله از مواد غذایی در خانه
کمپین ها و رویدادها
5/5 - (1 امتیاز)
1

ترفندهای کاهش تولید زباله از مواد غذایی در خانه

اسنپ فود 27 دی 1401 3 دقیقه

اگر نگاهی به آمار و ارقام مربوط به تولید زباله‌هایی که می‌توانستند در چرخه غذایی سالم قرار بگیرند، بیندازید؛ از این حجم دورریز در کشور حیرت‌زده خواهید شد. فرهنگ نادرست در خرید مواد غذایی و بی‌اعتنایی نسبت به روش‌های صحیح نگهداری از مواد غذایی و دیگر فرایندهای اشتباه که تقریبا همه ما مرتکب می‌شویم، باعث بروز چنین تلفاتی است. در حالی که با استفاده از ترفندهای کاهش تولید زباله از مواد غذایی در خانه، می‌توان حجم زیادی از تلفات غذایی و تبدیل آن‌ها به زباله را کاهش داد.

در اینجا نگاهی به چند ترفند ساده که کمک خواهند کرد تا حجم کمتری از مواد غذایی در خانه‌های ما، تبدیل به زباله شود.

کاهش تولید زباله از مواد غذایی

با استفاده از روش‌های زیر، موفق به تولید کمتر زباله از مواد غذایی در آشپزخانه منزل خود خواهید شد:

خرید اینترنتی از اسنپ فود

یکی از مشکلات اصلی ما که منجر به تولید زباله از مواد غذایی می‌شود، حجم خرید زیاد مواد اولیه خوراکی است. به دلیل شلوغی کارهای روزمره، بیشتر خانواده‌های روی به خرید با حجم بالا می‌آورند تا در طول هفته نیازی به مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت یا میوه فروشی و … نداشته باشند. این در حالی است که می‌توان با خرید از اسنپ فود، به راحتی مساله مراجعه روزمره برای خرید را حل کرده و به این شکل مواد غذایی اولیه را در حجم کمتر و تازه تازه تهیه کرد. به این شکل موضوع خرید حجم بالای مواد اولیه خوراکی کاهش پیدا کرده و می‌توانید به اندازه نیاز خود، از سبزیجات، میوه، گوشت، حبوبات، نان و … تهیه کنید.

به علاوه شما همیشه این فرصت را خواهید داشت که غذای آماده را از اسنپ فود تهیه کرده و نیازی به نگهداری مواد غذایی زیاد در یخچال و فریزر ندارید.

‌نگهداری اصولی مواد غذایی

هر یک از مواد غذایی، روش نگهداری مخصوص به خود را دارند. به طور مثال اگر بدانید که چگونه سبزی‌ها را تازه نگه دارید، طول مدت زمانی که سبزی‌ها در یخچال یا فریزر، تازه و قابل استفاده هستند، بیشتر خواهد شد. همین طور میزان دورریز نان در خانه‌های ما، بسیار قابل توجه است و با دنبال کردن 10 روش برای نگهداری بهتر نان، می‌توانید میزان هدررفت نان را کاهش دهید.

جالب است بدانید بسیاری از مواد غذایی که دور می‌ریزیم، در صورت نگهداری اصولی، می‌توانستند در چرخه مصرف قرار بگیرند. به طور مثال نحوه نگهداری خیار با روش نگهداری کرفس متفاوت است. با یک جستجوی ساده در گوگل، می‌توانید روش‌های مختلف نگهداری انواع میوه و صیفی‌جات، نان و … را به خوبی متوجه شوید. با دنبال کردن این دستورالعمل‌ها، هم میزان دورریز مواد غذایی و تبدیل آن‌ها به زباله در منزل شما کاهش پیدا کرده و هم این که به دلیل صرفه جویی در خرید و مصرف، به لحاظ هزینه‎، مقرون به صرفه رفتار خواهید کرد.

خرید محصولات و مواد غذایی باکیفیت

یکی دیگر از ترفندهای کاهش تولید زباله از مواد غذایی در خانه، خرید محصولات و مواد اولیه غذایی باکیفیت است. به طور مثال زمانی که شما سبزیجات مرغوب و کاملا تازه خریداری می‌کنید، نگهداری آن‌ها راحت‌تر بوده و طولانی‌تر خواهد بود. در حالی که با خرید سبزیجات پژمرده و بی‌کیفیت، به خودی خود، پتانسیل فاسد و غیرقابل استفاده شدن آن‌ها، بیشتر است و ریسک تبدیل شدن به زباله بالاتر می‌رود.

از این روی می‌توان یک برآورد ساده داشت که چطور خرید مواد اولیه باکیفیت، ضریب تبدیل شدن آن‌ها به زباله را کاهش داده و می‌توانید نگهداری طولانی‌تری برای استفاده سالم از آن‌ها داشته باشید.

داشتن برنامه غذایی منظم

در صورتی که برنامه غذایی و پخت و پز در منزل را به خوبی تنظیم کنید، هم در خرید مواد اولیه دقت و برنامه ریزی بیشتری خواهید داشت و هم در طبخ، مقرون به صرفه عمل می‌کنید. به طور مثال زمانی که در یخچال، کرفس دارید، بهتر است به فکر درست کردن خورشت کرفس باشید تا بتوانید از این کرفس نگهداری شده استفاده کنید. این در حالی است که اگر نسبت به پخت این خورشت اقدامی نکنید، ممکن است چند روز دیگر، کرفس غیرقابل استفاده شده و مجبور به دور ریختن آن شوید.

به همین شکل در خصوص دیگر مواد غذایی که در منزل دارید نیز رفتارهای مشابه کمک خواهد کرد تا دورریز کمتری ایجاد شود.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا مشاهد کردید، ترفندهای کاهش تولید زباله از مواد غذایی در خانه، بسیار ساده بوده و می‌توان به راحتی صرفه‌جویی در این خصوص به خرج داده و زباله کمتری نیز تولید کرد. شما چه موارد دیگری را به این روش‌ها اضافه کرده و برای تولید کمتر زباله از مواد غذایی از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟

اشتراک:
اسنپ فود- 17 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود