آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
رژیم غذایی تناسب اندام
3.5/5 - (15 امتیاز)
4

معرفی انواع زیره، معجزه‌ای برای لاغری

ترمه افضلی 28 اسفند 1401 5 دقیقه

مسئله کاهش وزن یک موضوع چند وجهی است. بدین صورت که نمی‌توانید فقط با ورزش یا فقط با رژیم غذایی به کاهش وزن دست یابید. بلکه باید ورزش و رژیم غذایی را در کنار هم جلو ببرید تا به هدف خود دست یابید.

در رژیم غذایی باید این نکته را در نظر بگیرید این است که بعضی مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند تأثیرات مهمی در کاهش وزن داشته باشند؛ اما از نظرها دورمانده است. یکی از این مواد غذایی زیره است.

یک نکته مهم این است که یک ماه رژیم غذایی یا حتی ورزش، موجب کاهش چربی موضعی نمی‌شود. در واقع نمی‌توانید بگویید فلان ماده غذایی یا فلان حرکت ورزشی موجب کاهش چربی در نقطه خاصی از بدن می‌شود.

پس اگر با عناوینی با زیره برای لاغری شکم یا طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم روبرو شدید خیلی آن را جدی نگیرید. ما در این مقاله به بررسی خواص زیره و طریقه مصرف چهار زیره برای لاغری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه که باید در مورد انواع زیره بدانیم.

دو نوع زیره سیاه و سبز وجود دارد. نام علمی زیره سیاه Carum Carvi و نام سنتی آن کرویا است. البته زیره سیاه در فارسی به نام‌هایی همچون زیره کرمانی، شاه زیره و زیره کوهی شناخته می‌شود. نام علمی زیره سبز Cuminum Cyminum L و نام سنتی آن کراویه است.

زیره سیاه به زیره ایرانی معروف است. دلیل این لقب این است که بهترین و مرغوب‌ترین زیره سیاه در کشور ایران و در استان کرمان یافت می‌شود. ضمنا احتمالا می‌دانید که زیره سیاه، معروف‌ترین سوغاتی استان کرمان است.

در کتاب‌های گیاه‌شناسی برای اشاره به زیره بیشتر از واژه کمون استفاده می‌شود. همچنین در زبان‌های اروپایی نیز از همین کلمه کمون (با کمی تغییر) استفاده می‌شود.

انواع زیره؛ مناسب برای رژیم غذایی لاغریو

خواص زیره؛ خواصی که بیشتر ما از آن بی‌خبریم.

  • زیره با بهبود گردش خون و کمک به مغز به بازگشتن انرژی شما به مسائلی مثل افسردگی، خستگی، بی‌خوابی یا کم خوابی کمک می‌کند. دلیل آن هم منگنز موجود در زیره است که انرژی بدن افزایش می‌یابد.
  • منیزیم موجود دردانه‌های شگفت انگیز زیره به بهبود ریتم خواب و در نتیجه داشتن خواب سالم کمک می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های فراوان زیره به عنوان سپری در برابر ابتلا به بیماری‌های عصبی همچون پارکینسون و ام اس عمل می‌کند.
  • زیره تأثیرات بسیاری زیادی نیز برای پوست دارد. زیره علاوه بر اینکه باعث کاهش پف و التهاب‌های پوستی می‌شود به ترمیم مناطق آسیب دیده نیز کمک می‌کند.
  • همچنین زیره به شادابی و سلامت پوست کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن عامل محافظی در برابر پیری پوست عمل می‌کند. همچنین زیره به مشکلات عفونت، خارش، شوره سر و یا ریزش مو کمک می‌کند.
  • زیره به تنگی نفس کمک می‌کند پس اگر دچار سکسکه شدید با استفاده از زیره می‌توانید به راحتی از آن خلاص شوید. همچنین زیره راه حلی برای درمان سرفه خشک و همچنین بوی بد دهان است.

استفاده از انواع زیره برای لاغری؛ یک راه مقرون به صرفه

دانه‌های زیره با افزایش متابولیسم بدن و سوختن کالری‌های اضافی، عامل مهمی در کاهش وزن دارند. همچنین زیره با کاهش کلسترول خون به کاهش وزن کمک می‌کند. «فیتواسترول» موجود در زیره است که به کاهش کلسترول‌های بد کمک می‌کند.

تیموکینون هم یکی از ماده‌های موجود در زیره است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و در نتیجه در کاهش وزن به بدن کمک می‌کند. تیموکینون با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و از این طریق سموم بدن را پاک‌سازی می‌کند. همچنین به واکنش بدن نسبت به انسولین و گلوکز کمک می‌کند و از این طریق میزان قند خون را پایین نگه می‌دارد.

نکته‌ی دیگر دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که ادویه زیره بسیار کم کالری است. دو قاشق چایخوری زیره 16 کالری دارد. در نتیجه با استفاده از زیره می‌توانید طعم غذاهای خود را دلپذیر کنید بدون اینکه نگران بالارفتن کالری غذای خود باشید.

همچنین زیره با افزایش فعالیت آنزیم‌های گوارشی، سرعت هضم غذا و افزایش ترشح بلغم از کبد به گوارش چربی‌ها و برخی از مواد مغذی روده کمک می‌کند. همچنین زیره سبز با تحریک غده‌های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم‌ها نیز به هضم غذا کمک می‌کند.

دانه‌های زیره؛ مؤثر در افزایش سوخت و ساز بدن.

بررسی اینکه کدام زیره برای لاغری بهتر است و راه استفاده از زیره در رژیم غذایی.

در مورد اینکه کدام زیره برای لاغری بهتر است اختلاف نظر وجود دارد. معمولاً افراد برای لاغری از زیره سیاه استفاده می‌کنند. لاغری با زیره سیاه در افراد مختلف نتایج متفاوتی دارد و می‌توان گفت متناسب شرایط بدنی هر فرد، تأثیرات متفاوتی دارد. برخی افراد هم طرفدار زیره سبز برای لاغری هستند.

در یک تحقیقات انجام شده، تأثیر مصرف زیره برای لاغری مورد آزمایش قرار گرفت. 25 نفر به مدت 8 هفته کپسول زیره دریافت کردند و نتایج نشان داد که زیره خاصیت ضد چاقی دارد و می‌تواند در مدت 8 هفته اثرات مطلوبی بر روی کاهش وزن بدن بگذارد.

این نکته را در نظر بگیرید که مصرف زیره برای لاغری باید تحت نظر متخصص تغذیه، طبق برنامه و به میزان اصولی باشد. برای مشاهده تغییرات چشمگیر وزن بهتر است که از زیره در کنار ورزش و رژیم غذایی استفاده کنید.

یک راه خوب برای استفاده اززیره این است که آن را به یکی از اجزای ادویه کاری خود تبدیل کنید و از این طریق در پخت برنج، گوشت و سرخ کردنی‌ها از آن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید زیره را با مقداری پودر فلفل، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا و فلفل قرمز مخلوط کنید.

همچنین می‌توانید زیره را روی سبزیجات پخته، تخم مرغ، آجیل، سس و چاشنی‌ها بریزید یا با طعم دادن به گوشت قرمز، غذاهای دریایی و سبزیجات از آن استفاده کنید.

چند راه ساده استفاده از زیره در رژیم غذایی.

برای تهیه یک دم‌نوش لاغری با زیره می‌توانید دو قاشق غذاخوری دانه زیره را 5 تا 6 ساعت از شب قبل با آب خیس کنید. سپس دانه‌ها را بجوشانید و بعد آن را از صافی رد کنید. کمی آب لیمو به آن اضافه کنید و هر روز صبح به مدت دو هفته بنوشید تا تأثیرات این دم‌نوش لاغری را ببینید.

یک راه دیگر استفاده از زیره برای لاغری این است که یک قاشق چای‌خوری پودر زیره را همراه با یک قاشق چای‌خوری ماست مخلوط کنید. این ترکیب را بهتر است بعد از صرف غذا به مدت 15 روز بخورید تا تأثیرات آن را مشاهده کنید.

از زیره می‌توان برای تهیه ادویه چهار زیره نیز استفاده کرد. «چهار زیره» ترکیبی از مخلوط چهار ادویه زیره سیاه، زیره سبز، بادیان و تخم شوید است.

همان‌طور که می‌توان حدس زد، چهار زیره موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. طریقه مصرف چهار زیره برای لاغری بدین صورت است که می‌توانید از آن به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده کنید و یا حتی به صورت دم‌نوش آن را تهیه کنید و به فرایند لاغری خود استفاده کنید.

استفاده از زیره به‌عنوان ادویه؛ راه طلایی ورود زیره به رژیم غذایی.

حرف آخر برای استفاده از زیره در رژیم غذایی.

ما در این مقاله به بررسی خواص زیره برای لاغری و بخصوص برای لاغری اشاره کردیم. نکته مهم این است که زیره بر خلاف بسیاری از روش‌ها یک ماده غذایی مقرون به صرفه‌ برای لاغری است.

از زیره می‌توان به‌عنوان ادویه‌ای جذاب و متفاوت برای سالاد استفاده کرده یا اینکه آن را می‌توان به صورت دم‌نوش، عرق و… در آورد. بهترین روش مصرف زیره برای لاغری استفاده از آن به‌عنوان یک ادویه رایج برای غذاهای شما است.

همچنین در راستای هدف کاهش یا افزایش وزن به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواص عرق یونجه برای لاغری و چاقی و جوانه گندم برای چاقی صورت و لاغری آشنا شوید.

اگر تمایل به تهیه زیره، جوانه گندم یا آجیل‌های دیگر را دارید؛ ولی وقت و انرژی لازم را ندارید می‌توانید با سفارش آنلاین آجیل به‌راحتی آنها را تهیه کنید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب ان برایتان مفید واقع شده باشد.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

سهراب
06 مهر 1402

سلام مصرف زیره برای پوست و مو خوب هستش

  • snappfoodadmin
    06 مهر 1402

    سلام زیره تأثیرات بسیاری زیادی برای پوست و ریزش مو دارد و باعث کاهش پف و التهاب‌های پوستی می‌شود به ترمیم مناطق آسیب دیده کمک می‌کند.زیره به شادابی و سلامت پوست کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن عامل محافظی در برابر پیری پوست عمل می‌کند و به مشکلات عفونت،خارش، شوره سر و یا ریزش مو کمک می‌کند.

جمالیی
27 شهریور 1402

سلام خواص زیره برای بدن چیا هستش

  • snappfoodadmin
    27 شهریور 1402

    سلام خواص و خاصیت زیره برای سلامتی زیاد است زیره با بهبود گردش خون و کمک به مغز به بازگشتن انرژی و افسردگی، خستگی، بی‌خوابی یا کم خوابی کمک می‌کند. دلیل آن هم منگنز موجود در زیره است که انرژی بدن افزایش می‌یابد.زیره به تنگی نفس کمک می‌کند پس اگر دچار سکسکه شدید با استفاده از زیره می‌توانید به راحتی از آن خلاص شوید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود