آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
سلامت و تندرستی
3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

عرق یونجه؛ عصاره گیاهی با خواص شگفت‌انگیز.

ترمه افضلی 28 اسفند 1401 6 دقیقه

گیاهان دارویی از روزگاران قدیم در زندگی انسان‌ها راهگشا بوده است. پزشکان و دانشمندان زیادی در سرزمین ما بوده‌اند که درباره خواص گیاهان تحقیق می‌کردند و کتاب‌های متعددی را نیز در همین خصوص نوشته‌اند. امروزه هم گیاهان دارویی چه در طب سنتی و چه در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از این گیاهان دارویی یونجه است. این گیاه و عصاره آن‌که به عرق یونجه شناخته می‌شود در طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا این گیاه را به شما معرفی کنیم و برخی از ویژگی‌های این گیاه و عصاره آن را برایتان شرح دهیم.

 

گیاه یونجه؛ قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال!

یونجه از هزاران سال پیش به‌عنوان یک گیاه دارویی در جوامع انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. خواستگاه این گیاه قاره آسیا است، اما امروز آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده یونجه به شما می‌رود. اسم این گیاه از یک واژه عربی گرفته شده که به معنای «پدر همه غذاها » است.

بومیان مناطق چین و هند سالیان سال است که از یونجه به‌عنوان یک داروی شفابخش استفاده می‌کنند و قبل از آن‌که این گیاه به سرزمین‌های غربی راه پیدا کند، در مشرق زمین برای درمان بیماری‌ها از آن استفاده می‌کردند.

در این بخش از مقاله جدول ارزش غذایی گیاه یونجه را برای شما آماده کرده‌ایم:

انرژی 23 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.10 گرم
فیبر غذایی 1.90 گرم
پروتئین 3.9گرم
چربی ‌کل 0.69 گرم
قند 0.18 گرم
آب 92.82 گرم
نیاسین 0.48میلی‌گرم
منگنز 0.19 میلی‌گرم
پتاسیم 79 میلی‌گرم
کلسیم 32 میلی‌گرم
منیزیم 27 میلی‌گرم
ویتامین C 8.20 میلی‌گرم
سدیم 6 میلی‌گرم
فسفر 70 میلی گرم
زینک (روی) 0.92 میلی‌گرم
آهن 0.96میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.56 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.13 میلی‌گرم
ویتامین K 30.50 میکروگرم
مس 0.16 میلی گرم
فولات 36 میکروگرم
تیامین 0.05 میکرو‌گرم
ویتامین A 8 میکروگرم
ویتامین E 0.02میلی گرم

 

عرق یونجه

عصاره گیاه یونجه که با نام عرق یونجه شناخته می‌شود، بسیاری از خواص این گیاه ارزشمند را در خود دارد. نتیجه‌های تحقیقات جدید و علمی نشان داده است که عرق یونجه می‌تواند خواص متعددی را برای سلامتی انسان داشته باشد.

افزایش وزن یکی از مواردی است که عصاره گیاه یونجه می‌تواند در آن مؤثر باشد. در ادامه این مطلب شما را با خواص و ویژگی‌های عرق یونجه آشنا می‌کنیم.

 

ترکیبات معدنی و ویتامین‌های عرق یونجه

عرق یونجه حاوی بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن ما است. برای مثال ویتامین‌های گروه ب، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین C در عرق یونجه فراوان است. مس، فسفر، کلسیم، پتاسیم و سدیم از جمله مواد معدنی است که در یونجه یافت می‌شود.

علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، یونجه حاوی آمینواسیدهای کمیابی است که در بدن ساخته نمی‌شوند ولی برای بدن ضروری هستند و باید از طریق مصرف مواد غذایی دریافت شوند.

 

آیا مصرف یونجه باعث کاهش کلسترول می‌شود؟

بررسی مطالعاتی که روی میمون‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف یونجه در آن‌ها باعث کاهش درصد کلسترول خون می‌شود. با این وجود آزمایش‌های تأییدشده و مطالعات انسانی در این خصوص به زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

با این وجود آزمایش دیگری که روی ۱۵ فرد مبتلا به هیپرلیپوپروتئینمی انجام شده نشان داده که مصرف دانه یونجه در ۸ هفته باعث کاهش کلسترول و لیپوپروتئین بد شده است.

 

کاهش سطح قند خون با مصرف یونجه

یونجه در طب سنتی به‌عنوان درمانی برای دیابت شناخته می‌شود. در این زمینه مطالعات علمی و پژوهشی نیز انجام شده است.

در دانشگاه قاهره مطالعه‌ای در خصوص خواص یونجه انجام شد که نتایج آن نشان داد مصرف جوانه یونجه در حیوانات مبتلا به دیابت باعث کاهش سطح گلوکز می‌شود.

آزمایش روی موش‌ها در دانشگاه اولستر نیز نشان داد که یونجه خواص شبه انسولینی و ضد قند خونی دارد و می‌تواند برای درمان دیابت مؤثر باشد. با این وجود مطالعات انسانی بیشتری برای اثبات این موضوع مورد نیاز است.

 

 

تسکین علائم پسا قاعدگی با مصرف عصاره یونجه

ترکیبات فیتواستروژن موجود در یونجه می‌تواند سرنخی برای کاهش علائم دوره پسا قاعدگی باشد. علائم رایج این دوره که معمولاً تعریق و گرگرفتگی و خشکی واژن است، می‌تواند در برخی موارد بسیار غیرقابل تحمل شود. این علائم با تجویز استروژن توسط پزشک کنترل می‌شوند. فیتواستروژن‌ها که از لحاظ شیمیایی ترکیباتی شبیه به استروژن هستند در یونجه فراوان است.

در تحقیقاتی که در دانشگاه سیه‌نا و با بررسی ۳۰ خانم در دوره پساقاعدگی انجام شد، نشان داد که استفاده از ترکیبی خاص بر پایه عصاره گرفته شده از یونجه می‌تواند علائم ناشی از پساقاعدگی را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

 

عرق یونجه برای درمان مشکلات کلیوی

یونجه خاصیت ادرار آوری دارد و باعث کاهش احتمال بروز سنگ کلیه و رفع مشکلات مجاری ادراری می‌شود. بعضی از تحقیقات در زمینه خواص یونجه نشان داده است که مصرف عرق یونجه می‌تواند در دفع سنگ کلیه مؤثر باشد.

 

خواص یونجه برای پوست و مو

همان‌طور که گفتیم یونجه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ویتامین A موجود در یونجه باعث بهبود خشکی پوست می‌شود.

یونجه دارای مقادیر بسیار بالای کلروفیل است و از آن برای تهیه کلروفیل مایع استفاده می‌شود. این کلروفیل می‌تواند به پاک‌سازی پوست کمک کند و باعث بازسازی سلول‌های پوستی شود.

گیاه یونجه دارای مقادیر بالا کلروفیل است.

 

در یونجه ویتامین‌های ب ۱ و ب ۶ وجود دارد که به حفظ سلامت موها و بهبود رشد آن‌ها کمک می‌کند. ویتامین C از دیگر ویتامین‌های یونجه است که به جنگ رادیکال‌های آزاد می‌رود و مانع از تخریب فولیکول‌های مو می‌شود و ریزش موها را کاهش می‌دهد.

مواد مغذی موجود در عصاره یونجه به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند. گردش خون بهتر باعث اکسیژن‌رسانی بیشتر می‌شود و رشد موها را تسریع می‌بخشد. آهن، روی و سیلیس نیز که از جمله مواد معدنی موجود در یونجه هستند، سرعت ریزش موها را  کاهش می‌دهند.

 

افزایش وزن با عرق یونجه

تصور می‌شود که عرق یونجه در بهبود اشتها و افزایش وزن مؤثر است. در واقع یونجه مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند و باعث تقویت عضلات و افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود.

 

تاثیر عرق یونجه در متابولیسم سلولی

عصاره گیاه یونجه حاوی ویتامین‌های گروه ب، کلروفیل و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. آمینواسیدها در ساخت پروتئین‌های بدن نقش اساسی دارند. کلروفیل‌ها در ساخت گلبول‌های قرمز و در نتیجه بهبود اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها مؤثرند.

همچنین عرق یونجه برای رفع مشکلات ناشی از سوء هاضمه و ناراحتی‌های معده مؤثر است.

عصاره یونجه به دلیل ترکیبات گیاهی و انرژی‌زایی که دارد، باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می‌شود.

عرق یونجه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

عرق یونجه سرشار از آهن است. آهن برای جلوگیری از بروز کم‌خونی بسیار ضروری است. کم‌خونی باعث کاهش وزن می‌شود؛ بنابراین با مصرف عصاره یونجه می‌توان تا حد زیادی کمبود آهن را جبران کرد و مانع از بروز کم‌خونی و در پی آن کاهش وزن شد.

 

طریقه مصرف عرق یونجه برای چاقی کل بدن

تحقیقات علمی ثابت‌شده‌ای مبنی بر مؤثر بودن یونجه در افزایش وزن وجود ندارد و اطلاعاتی که در خصوص مصرف این گیاه وجود دارد، در حیطه طب سنتی است. با این حال مصرف نصف لیوان عرق یونجه در صبح و نصف لیوان در عصر به منظور افزایش وزن ضرری ندارد.

پس توجه داشته باشید در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکنید. شاید بپرسید عرق یونجه را قبل از غذا بخوریم یا بعد از غذا؟ ما به شما می‌گوییم که بهترین زمان مصرف عرق یونجه پیش از هر وعده غذایی است.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید احتمالاً عرق یونجه برای شما کارآمد نیست. شما می‌توانید از انواع زیره برای لاغری استفاده کنید.

 

 

 

 خواص عرق یونجه برای لاغری و چاقی

بسیاری از افراد از لاغری صورت خود، ناراضی هستند. به نظر می‌رسد که مصرف عرق یونجه باعث چاقی صورت می‌شود؛ بنابراین اگر صورت شما لاغر است می‌توانید با مصرف مرتب عرق یونجه از خواص عرق یونجه برای چاقی صورت بهره ببرید.

مدت‌زمان چاقی با عرق یونجه یک دوره ۱۴ روزه است. پس از این دوره، برای مدت دو ماه مصرف عرق یونجه را متوقف کنید، چرا که مصرف عصاره یونجه پس از ۱۴ روز می‌تواند عصر عکس داشته باشد و نشانه‌های عوارض عرق یونجه برای چاقی پدیدار شود.

 

یونجه گیاهی با خواص بی‌نظیر!

در این مقاله با خواص یونجه آشنا شدید. در این مطلب به ترکیبات مختلف یونجه مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره کردیم. همچنین گفتیم که عرق یونجه نیز مانند خود یونجه خواص فراوانی دارد و مصرف آن می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند وزن اضافه کنند، مؤثر باشد.

البته باید توجه داشته باشید، این گیاهان دارویی علاوه بر تمام خواصی که دارند، می‌توانند در بعضی موارد مضر باشند. برای مثال توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از مصرف عرق یونجه اجتناب کنند. افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند هم باید از مصرف عرق یونجه به دلیل وجود ویتامین K فراوان در آن بپرهیزند، چراکه ویتامین K اثر داروهای رقیق‌کننده مانند وارفارین را کم می‌کنند.

پس با توجه به مواردی که ذکر شد بهتر است که گروه‌های نام برده شده در مصرف یونجه و مشتقات آن احتیاط کنند. اگر به دنبال راه‌های دیگری برای چاقی هستید می‌توانید، از جوانه گندم برای چاقی صورت و لاغری استفاده کنید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود