آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع پای و تارت
3.7/5 - (3 امتیاز)
2

تفاوت پای و تارت در چیست؟

ترمه افضلی 14 فروردین 1402 5 دقیقه

پای و تارت شباهت زیادی به یکدیگر دارند و به همین دلیل گاهی افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. با خواندن این مطلب می‌توانید آن‌ها را بشناسید و در مورد خصوصیاتشان اطلاعاتی کسب کنید. پیش از بررسی تفاوت پای و تارت بهتر است با آن‌ها آشنا شویم و بدانیم هر کدام چه هستند.

آنچه در این مقاله میخوانید

پای و تارت دو نوع میان‌وعده و دسر بسیار خوشمزه و پرطرفدار در کل دنیا هستند.

تفاوت‌های زیادی بین خمیر تارت و پای وجود دارد. افرادی که در آشپزی مهارت دارند لازم است تا از تفاوت آن‌ها مطلع باشند. از هر دوی این خمیرها در صنعت شیرینی‌پزی و تهیه انواع دسر استفاده می‌شود. ترکیبات و موادی به این خمیر ها اضافه می‌شود تا به کمک آن‌ها بتوان شیرینی‌ها و دسرهای خوشمزه‌ای تهیه کرد.

 

پای چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت پای و تارت و البته حتی فرق پای و کیک در نوع خمیر آن‌هاست. پای ریشه در زمان‌های بسیار دور دارد. ساختار قدیمی فرها در قدیم باعث به‌وجود آمدن یک نوع شیرینی به‌نام پای شد. در گذشته تنورهایی از جنس گِل وجود داشتند که در آن‌ها نان و غذا طبخ می‌کردند.

به دلیل آنکه پختن گوشت روی صفحات این تنورها مشکلاتی از قبیل خشک ‌شدن بافت گوشت و ایجاد طعم سوختگی به‌وجود می‌آورد، بعدها گوشت را میان برگ‌ها قرار دادند. مدت‌ها بعد به آن پی بردند که برای حل مشکل، می‌توانند گوشت را داخل خمیری که از آرد و آب تشکیل شده قرار دهند. این روش بسیار مفید و کارآمد واقع شد و کم‌کم رواج پیدا کرد.

در ابتدا خمیر پای بسیار ضخیم بود و صرفا نقش محافظی جهت جلوگیری از خشک‌شدن گوشت یا سوختن آن داشت. آن‌ها پس از پایان پخت و بیرون آوردن غذا از فر، خمیر را باز می‌کردند و گوشت و مواد داخلش را می‌خوردند یا از خمیر برای غلیظ کردن سوپ استفاده می‌کردند. بعدها کم‌کم چیزی به‌نام پای معروف و شناخته شد. مردم با آن آشنا شدند و به دنبال راه‌هایی برای تنوع در آن و یا تعیین زمان لازم برای پخت آن و دیگر موارد بودند تا بتوانند یک رسپی واحد برای آن تعریف کنند.

تارت چیست؟

تارت یکی از شیرینی‌هایی است که می‌تواند به عنوان میان‌وعده سرو شود. تارت به‌علت ظاهر زیبایی که دارد، همواره در مهمانی‌ها از آن استفاده می‌شده است. یکی از مزایای این شیرینی آن است که چون می‌توان طعم خمیر آن به دو شکل متفاوت قابل انتخاب کرد، هم به‌عنوان فینگرفود در پذیرایی و هم به‌عنوان شیرینی و میان‌وعده قابل استفاده است.

تارت یک شیرینی بین‌المللی است که طعمی بسیار لذیذ و منحصربه‌فرد دارد. از این رو نمی‌توان کسی را یافت که به آن علاقه نشان ندهد. تارت از دو بخش نان تارت و مواد داخل تارت که روی آن ریخته می‌شود تشکیل شده است. روی تارت باز است و مواد داخل آن می‌تواند شیرین باشد. از  انواع میوه در تهیه تارت استفاده می‌شود و می‌توان با هر نوع میوه‌ای آن را درست کرد. همچنین غیر از میوه، می‌تواند تارت را از سایر غذاها پر کرد. مثلا تارت الویه، تارت گوشت و…

تارت میوه‌ای یک شیرینی فوق‌العاده خوشمزه است.

درست کردن انواع تارت به طعم نان آن بستگی دارد. نان تارت می‌تواند شور و شیرین باشد که برای تهیه شیرینی استفاده شود یا مخصوص غذا باشد. تارت مربایی نیز نوعی از تارت‌ پرطرفدار است. همانطور که از اسم آن مشخص است، داخل تارت با مربا پر می‌شود. میزان مواد لازم آن نیز به تعداد نفرات بستگی دارد. میزان کالری در هر 100 گرم تارت نیز حدود 250 کالری است.

 

فرق پای و تارت

پای و تارت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ از جمله:

1-  اولین تفاوت پای و تارت در این است که پای قدیمی‌تر است و تارت نسبت به پای جدیدتر و نوین‌تر است. پای دیرتر به‌وجود آمد و شناخته شد.

2- هر دو هم به‌عنوان دسر و هم به عنوان غذا سرو می‌شوند اما رسپی‌های تارت بیشتر مناسب دسر و شیرینی است و در واقع تارت نوعی دسر محسوب می‌شود؛ اما پای هم به‌عنوان غذا و هم دسر و شیرینی کاربرد دارد.

3-  یکی از تفاوت‌های مهم و بدیهی پای و تارت، در قالب آن‌هاست. قالب پای عمیق‌تر بوده و دارای تنوع بیشتری است اما برای تهیه تارت از قالبی کم‌عمق با دیواره عمود استفاده می‌شود.

4- پای را می‌توان در قالب آن هم سرو کرد یا به ظرف سرو انتقال داد اما تارت پس از پخت باید همیشه از قالب خارج شود.

5- پای معمولا Double crust است یعنی دو لایه بوده و از دو لایه خمیر تشکیل می‌شود. یک لایه خمیر کف قالب رو می‌پوشاند و با مواد میانی پر می‌شود، یک لایه خمیر هم روی مواد قرار می‌گیرد. تارت معمولا  Single crust  است یعنی تنها از یک لایه تشکیل می‌شود؛ یک لایه خمیر که کف قالب قرار می‌گیرد و مواد روی آن ریخته می‌شود.

6- یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های میان پای و تارت، نوع خمیر آن‌هاست. به‌طوری که اگر خمیر پای در قالب تارت پخته شود، باز هم پای بودن آن قابل تشخیص است. همچنین خمیر پای مزه‌دار نیست اما خمیر تارت مزه‌دار است و به‌دلیل آنکه تارت عمق کمتری دارد و مواد کمتری در آن قرار می‌گیرد، این طعم‌دار بودن لازم و ضروری است. خمیر تارت طعم‌دارتر بوده و میزان طعم‌دهنده‌ها در آن بسیار بیشتر است. مزه خمیر آن هم کاملا محسوس است.

در رسپی های آمریکایی هم برای تهیه پای از دو پیمانه آرد و فقط دو قاشق شکر استفاده می‌شود و کل طعم آن را باید از مواد داخلی یا همان فیلینگ آن گرفت. کرم فیلینگ تارت نیزمی‌تواند سلیقه‌ای باشد.

7- برای تهیه پای باید کره را با آرد مخلوط کرد اما کره به‌اصطلاح به‌خورد آرد نمی‌رود. در نتیجه در خمیر آن ممکن است تیکه‌های چربی ببینید؛ اما برای تهیه خمیر تارت باید کاملا کره را با آرد مخلوط کرد و یک خمیر یکدست به‌دست آورد.
8- در همه رسپی‌های خمیر پای از آرد، نوعی چربی مثل کره و کمی مایع مثل آب یا شیر استفاده می‌شود و فقط نسبت‌ها تفاوت دارد. خمیر پای کمی نازک و شکننده است و با چنگال زدن به آن، حتما تا حدی خرد می‌شود اما تنوع مواد اولیه رسپی‌های خمیر تارت بسیار زیادتر است؛ بعضی از رسپی‌های آن دارای تخم مرغ کامل بوده، بعضی‌ها فقط دارای زرده و بعضی بدون تخم مرغ است.

اگر آشپز و شیرینی‌پز حرفه‌ای هستید، آشنایی با تفاوت‌های پای و تارت برای شما ضروری است.

9- آخرین تفاوت خمیر پای و تارت آن است که خمیر پای نیاز به ورز دادن ندارد. در صورتی که برای تهیه تارت باید خمیر آن را به‌خوبی ورز داد.

شما تا این جا با تفاوت این دو آشنا شدید. هر زمان که هوس پای یا تارت کردید، می‌توانید به آسانی و از طریق قنادی آنلاین آن‌ها را تهیه کنید.

سخن پایانی

یکی از مواردی که تفاوت پای و تارت را مهم می‌کند، مربوط به وجود تنوع در طعم خمیر تارت است. در واقع همانطور که گفته شد، خمیر تارت می تواند شور یا شیرین باشد که مدل‌های شور اغلب برای انواع غذاها و فینگر فودها کاربرد دارد. خمیر تارت شیرین نیز برای تهیه شیرینی‌های خوشمزه و دسرها استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان طعم را نیز در تفاوت‌های بین این دو خمیر موردی مهم دانست.

همچنین ملموس‌تر بودن طعم در خمیر تارت هم از دیگر از تفاوت‌های میان خمیر تارت و پای است. خمیر پای طعم آنچنانی ندارد زیرا مواد کمی به‌عنوان طعم‌دهنده به آن اضافه می‌شود. دیگر تفاوت‌های میان آن دو، ترد و شکننده بودن تارت است که به آن اشاره شد. از آنجا که خمیر تارت بسیار حالت ترد دارد، نباید زیاد چنگال را به درون آن وارد کرد! شاید بتوان از دیگر تفاوت‌های خمیر تارت و پای به عدم نیاز به ورز دادن خمیر پای اشاره کرد. این مورد شاید فرق پای و کیک نیز باشد.

در پایان باید گفت که زمان آماده‌سازی این دو دسر متفاوت بوده و بستگی به طرز تهیه و رسپی شما دارد. طرز تهیه بانوفی پای انگلیسی را نیز در مطالب بعد به شما آموزش خواهیم داد.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

nadashahriyari@gmail.com
03 مهر 1402

سلام فرق پای و کیک در چیست چه تفاوتی کیک با پای داره

  • snappfoodadmin
    03 مهر 1402

    سلام منظور شما تفاوت ببین پای و تارت است از مهم‌ترین تفاوت‌های میان پای و تارت، نوع خمیر آن‌هاست.هر دو هم به‌عنوان دسر و هم غذا سرو میشوند اما رسپی‌های تارت بیشتر مناسب دسر و شیرینی است.از انواع میوه در تهیه تارت استفاده می‌شود و می‌توان با هر نوع میوه‌ای آن را درست کرد

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود