خواص اوگلی (Ugli fruit)، میوه کمیاب در ایران

خواص اوگلی
به این مقاله امتیاز دهید

آیا می‌دانید خانواده بزرگ مرکبات، علاوه بر نام‌های آشنایی مانند پرتقال و لیموشیرین، میوه‌های دیگری مانند اوگلی را هم در برمی‌گیرد که شاید، نام آن را کمتر شنیده باشید؟ از خواص اوگلی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید نحوه مصرف این میوه چطور است و چه مضراتی می‌تواند داشته باشد؟

اگر کنجکاوید که پاسخی برای این سوالات پیدا کنید، خواندن این مطلب از اسنپ فود را از دست ندهید تا با این نارنگی جامائیکایی بیشتر آشنا شوید.

ارزش غذایی میوه اوگلی (100 گرم)

ارزش غذایی نصف یک میوه اوگلی؛ یعنی حدود 100 گرم از آن، مطابق جدول زیر است:

مواد مغذی مقدار در 100 گرم
کالری 47 واحد
کربوهیدرات 12 گرم
فیبر 2 گرم
پروتئین 1 گرم
چربی 0 گرم
ویتامین C حدود 90% از نیاز روزانه بدن
فولات 8% از نیاز روزانه بدن
پتاسیم 4% از نیاز روزانه بدن
کلسیم 4% از نیاز روزانه بدن

خواص اوگلیانواع خواص اوگلی

اوگلی عضوی منحصر به فرد از خانواده بزرگ مرکبات است که احتمالا ظاهر آن شما را به یاد نارنگی یا پرتقال بیندازد. البته پوست شل و چرمی مانند آن هم چیزی کم از گریپ فروت خودمان ندارد و حتما تعجب می‌کنید اگر بگوییم که نام تجاری این میوه، “UGLI” به معنی زشت است. چون برخلاف طعم شیرینش، ظاهر اشتها‌آوری ندارد و وقتی پوست ضخیم سبز و زرد آن را جدا کنید، با میوه‌ای گوشتی به رنگ نارنجی مواجه خواهید شد که خواص بی‌نظیری را در خود جای داده است و در ادامه قصد دارید، به چند مورد از این خواص مهم بپردازیم. پس با ما همراه باشید:

میوه اوگلی برای کاهش وزن

همان‌طور که در جدول بالا دیدید، میوه اوگلی در هر 100 گرم، فقط 47 کالری دارد، بنابراین به عنوان یک میوه کم کالری و پرفیبر، تاثیر مثبتی در سیری طولانی مدت و کاهش وزن دارد. به علاوه، آهن موجود در اوگلی، متابولیسم بدن را بالاتر برده و به روند چربی‌سوزی سرعت می‌بخشد. در کنار این میوه، اگر به دنبال را‌ه‌های سالم برای کاهش وزن هستید، از خواص گریپ فروت هم غافل نشوید.

با اوگلی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

اوگلی آنتی اکسیدان قوی برای بدن است و با مصرف نیمی از آن،90 درصد از نیاز روزانه بدن خود به ویتامین C را تأمین خواهید کرد. به علاوه، مقادیر قابل توجه سایر آنتی اکسیدان‌ها در این میوه کمیاب، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تولید گلبول‌های سفید دفاعی خون را افزایش می‌دهد.

کاهش قند خون و دیابت با میوه جامائیکایی اوگلی

اوگلی، شاخص گلیسیمی پایینی دارد و فاقد چربی و کلسترول است. به این موارد، کالری پایین و فیبر بالا را هم اضافه کنید تا بدانید که چرا یک میوه مناسب برای بیماران دیابتی، پیش رو دارید. به علاوه، پکتین موجود در این میوه را فراموش نکنید که نقش مهمی در کاهش علائم دیابت نوع 2 دارد.

بهبود بینایی با مصرف اوگلیبهبود بینایی با مصرف اوگلی

میوه اوگلی با ذخایر ویتامین A و بتا کاروتن موجود در خود می‌تواند روند پیر شدن سلول های چشم را کندتر کند. البته نقش بتاکاروتن به همین جا ختم نمی‌شود. این ماده، در بدن عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با بعضی بیماری‌های چشمی مانند تباهی لکه زرد یا در اصطلاح علمی؛ دژنراسیون ماکولا و همچنین آب مروارید مقابله کند.

خاصیت اوگلی در درمان یبوست

فیبر طبیعی موجود در اوگلی، کارایی دستگاه گوارش را بیشتر کرده و احتمال بروز یبوست را کم می‌کند. این ماده غیر‌قابل هضم، برای سلامتی روده بسیار مهم است و باعث دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود. فراموش نکنید که زنان به صورت روزانه به 21 تا 25 گرم فیبر نیاز دارند. در حالی که این رقم در مورد مردان، چیزی بین 30 تا 38 گرم است و مصرف نصف یک اوگلی، 2 گرم از این مقدار را تأمین خواهد کرد.

اگر برای درمان یبوست به اوگلی دسترسی ندارید، می‌توانید روی خواص نارنگی حساب کنید که در این مورد، تاثیری مشابه اوگلی دارد.

بهبود گردش خون با مصرف اوگلیبهبود گردش خون با مصرف اوگلی

همان‌طور که می‌دانید، مواد غذایی و اکسیژن روی گلبول‌های قرمز خون می‌نشینند و به اندام‌های مختلف بدن می‌رسند و یکی از موادی که در ساخت این گلبول‌ها نقش ویژه‌ای دارد، آهن است. بنابراین، مصرف اوگلی و محتوای آهن آن، در بهبود گردش خون و پیشگیری از ابتلا به آنمی، بسیار موثر است.

جلوگیری از بیماری قلب با میوه دریای کارائیب

ویتامین C موجود در اوگلی و فیبر آن، فشار خون را پایین می‌آورند و خطر ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. البته باز هم نباید نقش پکتین را نادیده گرفت. زیرا این ماده مفید، میزان کلسترول خون را کم کرده و از این طریق، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را پایین می‌آورد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های اوگلی، خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند التهاب مزمن که یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری بیماری‌هایی مانند دیابت یا امراض قلبی است را از بین ببرند.

درمان سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا با اوگلی

اسید سیتریک موجود در اوگلی، جلوی تشکیل سنگ کلیه را می‌گیرد. اما در صورت دچار شدن به این مشکل هم نگران نباشید، چون باز هم میوه پرخاصیت اوگلی برای شما مفید است و ترپن موجود در آن، سنگ‌های کلیه و صفراوی را حل کرده و باعث دفع راحت‌تر آن‌ها خواهد شد.

خواص اوگلی در سلامتی پوست و مو

باز هم به محتوای قابل توجه ویتامین C در اوگلی برمی‌گردیم. ویتامین  Cیک آنتی اکسیدان قوی است که به ساخت کلاژن در بدن کمک می‌کند. کلاژن، پایه جوانی پوست است؛ بافت ارتجاعی و کشسانی پوست را بهبود می‌بخشد و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد. به علاوه، این آنتی اکسیدان قوی، جلوی اکسیده کردن سلول‌های پوستی توسط رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر نگه می‌دارد. همچنین مصرف این میوه، باعث رشد بهتر و تقویت تارهای مو می‌شود.

البته فراموش نکنید که تمام خانواده مرکبات، منبع خوبی از ویتامین C هستند و برای مثال، خواص پرتقال هم در این مورد، قابل توجه است.

با مصرف اوگلی، مانع از سرطان شویداوگلی و مانع از سرطان شوید

گفتیم که اوگلی، یک منبع بی‌نظیر از انواع آنتی اکسیدان‌ها مانند آنتوسیانین‌ها، کاتچین‌ها و… است و این موضوع را بیش از 4 هزار پلی فنول موجود در آن و 60 نوع فلاونوئید به خوبی تأیید می‌کند.

این مواد، موثرترین ترکیباتی هستند که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله کرده و خطر انواع سرطان‌ها را کاهش دهند. به علاوه، آن‌ها، باعث کاهش حساسیت و التهاب در بدن شده و خاصیت ضد‌ویروسی و ضد‌عفونی‌کننده دارند.

تحقیقات درباره رابطه مصرف اوگلی و انواه سرطان‌ها، همچنان ادامه دارد و در پایان این قسمت، چند نمونه از نتایج این تحقیقات، آمده است:

  • ترپن‌های موجود در اوگلی، ماده‌ای موثر در مقابله با تومورهای بدخیم لوزالمعده و پستان هستند.
  • این میوه حاوی کومارین است که می‌تواند تاثیری مشابه داروهای شیمی درمانی داشته باشد.
  • پکتین موجود در اوگلی، باعث آپوپتوز سلول‌های سرطانی روده بزرگ می‌شود. در این فرایند، سلول‌های سرطانی، دچار نوعی مرگ برنامه‌ریزی شده می‌شوند.

نحوه خوردن میوه اوگلی

برای مصرف اوگلی دست شما کاملا باز است و می‌توانید به یکی از روش‌های زیر این میوه خاص و خوشمزه را میل نمایید:

  • ساده‌ترین روش خوردن اوگلی این است که آن را شبیه انواع میوه جات از خانواده مرکبات مانند پرتقال و نارنگی، پوست بکنید و میوه گوشتی آن را که ظاهری شبیه حبه‌های نارنگی دارد، میل کنید.
  • یک روش دیگر این است که اوگلی را شبیه گریپ فورت از وسط با چاقو نصف کرده و با یک قاشق کوچک، مواد گوشتی داخل آن را میل کنید.
  • شما می‌توانید مانند آب پرتقال یا آب گریپ فروت، با آبمیوه‌گیری، آب اوگلی تهیه کرده و به عنوان یک آبمیوه صبحگاهی، نوش جان کنید.
  • برای تهیه اسموتی این میوه خاص، آن را پوست کده و چند ساعت داخل فریزر قرار دهید. سپس، اوگلی یخ زده را با مقداری شکر، داخل مخلوط‌کن ریخته و به صورت یک اسموتی خنک، نوش جان کنید.
  • اگر اهل درست کردن دسرها و کیک‌های خانگی هستید، از اوگلی به عنوان یک اسانس متفاوت میوه ای استفاده کنید و از طعم شیرینی‌های خانگی خود لذت ببرید.
  • یک روش دیگر، استفاده از این میوه مفید در انواع سالادهای مخلوط است. برای مثال، ترکیب آووکادو، توت فرنگی و اوگلی در کنار برگ‌های کوچک اسفناج، یک سالاد بسیار مقوی می‌سازد که می‌توانید ارزش غذایی ان را با افزودن مقداری روغن زیتون و ادویه‌جات لازم، بیشتر کنید.

مضرات اوگلیمضرات اوگلی

توجه داشته باشید که اوگلی در کنار تمام خواص بی نظیرش، ممکن است مضراتی هم به دنبال داشته باشد. برای مثال، برخی مطالعات نشان می دهند که بعضی از گونه‌های اوگلی، حاوی ماده ای به نام فورانوکومارین است. این ماده، ترکیب قدرتمندی است که ممکن است با داروهای ضد اضطراب، داروهای فشار خون بالا و داروهای قلبی تداخل داشته باشد.

اوگلی با اسنپ فود

شاید بپرسید که با این همه خاصیت، اوگلی را از کجا تهیه کنیم؟ پاسخ این سوال روشن است و کافیست سری به صفحه خرید میوه آنلاین از اسنپ فود بزنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سفارش شما به درب منزل برسید و تجربه‌کننده یک طعم بی‌نظیر دیگر از خانواده بزرگ مرکبات باشید. نوش جان

نظرات کاربران