آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تغذیه سالم
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

خواص دمنوش بهارنارنج (همه فواید و مضرات انواع دمنوش بهارنارنج)

زهرا دهقان 30 تیر 1400 7 دقیقه

اگر در اردیبهشت ماه در باغ ها و ییلاق های شهرهای بابل و شیراز قدم زده باشید قطعاً متوجه می شوید که عطری سرمست کننده و دلپذیر تمام فضا را پوشانده است و با این عطر دل انگیز آرامش و شادی را می توان تنفس کرد. بهارنارنج یا شکوفه های درخت نارنج یکی از بی نظیرترین محصولات معطری است که به دلیل عطر و خواص فوق العاده ای که دارد محبوبیت زیادی به دست آورده است. درخت نارنج دارای محصولات متنوعی است و شکوفه، میوه و برگ آن همه دارای قابلیت کاربری و درمانی هستند.

نارنج و بهارنارنج

میوه نارنج مملو از ویتامین سی است.

از شکوفه های درخت نارنج یا بهارنارنج برای تهیۀ دم‌نوش بهارنارنج و چای بهارنارنج، مربای بهارنارنج و عرق بهارنارنج استفاده می شود. از میوۀ نارنج نیز برای تهیۀ آب نارنج استفاده می شود. برگ این گیاه دارای خواص درمانی است و در فرآیندهای دارویی و طب سنتی قابلیت کاربری دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا همه فواید و مضرات بهارنارنج را به صورت کامل برای شما شرح دهیم.

نارنج و بهارنارنج

بهترین آب هوا برای رشد درختان نارنج آب و هوای گرم و مرطوب است و در مناطق استوایی و در آسیا در چین و هند به فراوانی کاشته می شود. در کشور ایران نیز درختان نارنج در استان های مازندران، گیلان و فارس به خوبی رشد می کند. بهارنارنج که شکوفۀ درخت نارنج است و در نیمۀ دوم اردیبهشت ماه برداشت می شود سوغات شهرهای بابل و شیراز است.

 

نارنج و بهارنارنج

از نارنج و بهارنارنج برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود.

طبع بهارنارنج گرم و خشک است و به همین دلیل از خواص بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به طور دقیق به توضیح خواص آن می پردازیم. یکی از بهترین راه های نگهداری بهارنارنج خشک کردن شکوفه های درخت نارنج است. برای این می توان پس از جمع آوری شکوفه های درخت نارنج آن ها را تمیز کرده و در یک فضای تاریک و روی پارچۀ تمیز پهن کرده و آن ها را خشک کرد.

برای استفادۀ بهتر و راحت تر از بهارنارنج می توان از عرق و دم‌نوش های آن نیز استفاده کرد. نحوۀ تهیۀ دم‌نوش و شربت بهارنارنج در ادامه توضیح داده شده است:

طرز تهیۀ دم‌نوش بهارنارنج

برای تهیۀ دمنوش بهارنارنج  مواد زیر را نیاز داریم:

مواد لازم

  • بهارنارنج خشک تازه و یا خشک شده: 10 گرم
  • آب جوش: دو لیوان
  • عرق بهارنارنج: یک قاشق
  • چای سیاه: یک قاشق مرباخوری
  • عسل: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای آماده کردن دم‌نوش بهارنارنج باید بهارنارنج را با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنید. مقداری چای سیاه را نیز می توانید دم کنید و جداگانه همراه با دم کشیدۀ بهارنارنج داخل فنجان بریزید. از عرق بهارنارنج نیز در هر فنجان یک قاشق اضافه کنید و در انتها دم‌نوش خود را با عسل شیرین کنید.

نارنج و بهارنارنج

طبع بهارنارنج گرم و خشک است

این دم‌نوش یکی از بهترین و محبوب ترین دم‌نوش هایی است که می توان از آن به صورت روزانه استفاده کرد. یکی از بهترین مزایای این دم‌نوش این است که به تنهایی طعم و عطر دل انگیزی دارد و برای میزبانی از مهمانان در فصل های پائیز و زمستان بهترین انتخاب است.

خواص دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهار نارنج برای چی خوبه ؟ بهارنارنج علاوه بر عطر و طعم فوق العاده بی نظیری که دارد یکی از بهترین دمنوش هایی است که به علت طبع گرمی که دارد یکی از بهترین نوشیدنی های شناخته شده برای افرادی است که طبع سرد و تر آن ها برایشان دردسر ساز است. بهارنارنج دارای مواد و ترکیباتی مانند ویتامین های (B)، (C) و (D) است. علاوه بر این ویتامین ها بهار نارنج حاوی ترکیبات بسیار فعال مفیدی مانند فلاونوئیدها و فورانوکومارین ها است که بدن نیاز فراوانی به آن ها دارد. از دیگر مواد مورد نیاز بدن می توان به موادی مانند منگنز، منیزیم، بور، کلسیم، سلنیم، سدیم، مس و پتاسیم اشاره کنیم. این ترکیبات بسیار متنوع و مورد نیاز بدن سبب شده است که این ماده دارای خواص بسیار زیادی برای بدن باشد.

خواص دارویی دمنوش بهارنارنج

خواص دارویی این دمنوش بسیار زیاد است که در ادامه با هم می خوانیم.

تأثیر دمنوش بهارنارنج بر اعصاب و روان

  • بهارنارنج یکی از بهترین دمنوش هایی است که می توان از آن برای التیام اعصاب و کسب آرامش استفاده کرد. دمنوش بهارنارنج یکی از بهترین داروهایی است که برای سردرد و سردرد میگرنی کاربرد دارد و این دردها را کم می کند.
  • یکی از بهترین خواص دم کرده بهار نارنج این است که خوابی سرشار از آرامش و لذت را به ارمغان می آورد و آن دسته از افرادی که از بی خوابی های مزمن رنج می بردند می توانند با نوشیدن یک فنجان دمنوش بهارنارنج اصل خوابی عمیق را به خود هدیه دهند. دمنوش بهارنارنج را می توان با یک عدد قرص دیازپام برابر دانست و از قولنج های عصبی و دردهای عصبی راحت شد.
نارنج و بهار نارنج

از نارنج به عنوان چاشنی برای غذاهای بسیاری استفاده می‌شود

  • آن دسته از افرادی که از بیماری های افسردگی و غم شدید رنج می برند می توانند با نوشیدن دمنوش بهارنارنج غم و ناراحتی خود را برطرف کرده و به درمان افسردگی خود کمک زیادی کنند.
  • دمنوش بهارنارنج به افرادی که دارای استرس های شدید هستند و حالات هیجانی متوالی آن ها را آزار می دهد، کمک می کند تا استرس شدید خود را کنترل کرده و حالات هیجانی را تنظیم کنند. دمنوش و یا عرق بهارنارنج به وسیلۀ کنترل ضربان قلب موجب کم شدن اضطراب، استرس و افسردگی می شود.
  • دمنوش بهارنارنج دارای خواص بسیار زیادی است که می توان از آن ها به رفع مشکلات سرگیجه و سکسکۀ بدن کمک زیادی کرد و همچنین این مادۀ ایده آل به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار زیادی که دارد سبب می شود سیستم ایمنی بدن تقویت شده و التهابات پوستی و بدنی نیز رفع شود.

‌تأثیر دمنوش بهارنارنج بر سیستم گوارش

دمنوش بهارنارنج یکی از بهترین داروهای طبیعی است که از آن می توان برای درمان مشکلات گوارشی استفاده کرد.

  • از خواص بی نظیر بهارنارنج این است که برای برطرف کردن تمام مشکلات گوارشی داروی فوق العاده مفیدی است.
  • این دمنوش به عملکرد درست و بهتر معده کمک می کند و روده ها نیز می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.
  • دردهای معده به وسیلۀ این دمنوش کم و برطرف می شود و رفلاکس معده نیز بهبود پیدا می کند.
  • از دیگر خواص دمنوش برگ نارنج این است که برای درمان یبوست کاربرد دارد و آن دسته از افرادی که به یبوست دچار هستند می توانند از این دمنوش برای بهبود این مشکل استفاده کنند.

تأثیر دمنوش بهارنارنج بر لاغری

یکی از خواص بسیار چشمگیر بهارنارنج این است که برای برطرف کردن چاقی بسیار کاربردی است. از این دمنوش می توان برای کم کردن و وزن و رسیدن به اندام ایده آل استفاده کرد.

نارنج و بهار نارنج

نارنج خواص درمانی بسیاری دارد

ترکیب فعال در بهارنارنج و دمنوش آن سبب می شود تا قند خون افراد کاهش پیدا کرده و در نتیجه با گذشت زمان می توان کاهش وزن را تجربه کرد.
آن دسته از افرادی که برای کاهش وزن به سراغ دمنوش بهارنارنج می روند می توانند علاوه بر کم کردن وزن خود سلامتی بیشتر و شفاف تری را نیز تجربه کنند.

تأثیر دمنوش بهارنارنج بر پوست

یکی از جذاب ترین خواص دمنوش بهار نارنج خشک این است که به درمان مشکلات پوستی کمک زیادی می کند و سبب می شود تا پوست ظاهری زیبا و شفاف داشته باشد. عرق بهارنارنج و بخور بهارنارنج سبب می شود تا پوست نرم و لطیف شود و خشکی های سطح پوست از بین برود. این روش درمانی پیری پوست را به تأخیر انداخته و سبب جوانسازی پوست صورت می شود.

مضرات دمنوش بهار نارنج

عوارض بهار نارنج چیست ؟ دمنوش بهارنارنج یکی از دمنوش هایی است که خواص بسیار زیادی دارد اما زیاده روی در هر چیزی ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. نوشیدن بیش از اندازۀ دمنوش بهارنارنج نیز مضر است. مضرات بهار نارنج برای قلب قابل چشم پوشی نیست و آن دسته از افرادی که دارای قلب ضعیف و بیمار هستند و یا از مشکلات فشار خون رنج می برند به هیچ عنوان نباید دمنوش بهارنارنج را به صورت بی رویه مصرف کنند. همچنین خانم باردار نیز باید در مصرف این دمنوش دقت کنند.

نارنج و بهارنارنج

نارنج برای پوست صورت نیز بسیار مفید است.

به طور کلی آن دسته از افرادی که پرفشاری خون و ضربان قلب بالا برای آن ها به شدت مضر است نباید از این دمنوش بدون دقت و بی رویه استفاده کنند و بهتر از پیش از مصرف میزان مصرف مجاز آن را با پزشک خود در میان بگذارند تا عوارض بهار نارنج گریبان‌گیر آنان نشود.

جمع بندی
برای لذت بردن از عطر و طعمی جذاب و تنفس دل انگیز شکوفه های بهاری درخت نارنج باید نوشیدن یک فنجان چای بهارنارنج را به خود هدیه دهید. بهارنارنج به دلیل خواص بسیار گسترده ای که دارد محبوبیت زیادی به دست آورده و یکی از نوشیدنی های بسیار پرطرفدار است. در این مطلب علاوه بر معرفی بهارنارنج به توضیح در مورد خواص چای بهار نارنج نیز پرداختیم.

اگراز علاقه مندان پر و پا قرص این دمنوش هستید توضیحات مربوط به خواص این دمنوش را مطالعه کرده و با مضرات آن نیز آشنا شوید. بهارنارنج یکی از بهترین دمنوش هایی است که برای بهبود عملکرد مغز و اعصاب، خواب، استرس، سیستم گوارشی، پوست و لاغر شدن بدن تأثیرگذار است. از نکات بسیار مهم در مصرف این دمنوش این است که مبتلایان به فشار خون و بیماری های قلبی باید با دقت بسیار زیاد از این دمنوش میل کنند. چون این دمنوش سبب افزایش ضربان قلب و ایجاد مشکلات فشار خون می شود.

اگر به تهیه نوشیدنی و دمنوش علاقه مند هستید:

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان به همراه خواص آن

طرز تهیه دمنوش به لیمو و خواص آن برای فصل سرد

موثرترین عرقیات و دمنوش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب

چای نعنا، دمنوش سنتی محبوب

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود