خواص فلفل دلمه‌ای؛ یک خوراکی شگفت‌انگیز!

فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلفی موجود است.
4.4/5 - (5 امتیاز)

فلفل دلمه‌ای یکی از مهم‌ترین چاشنی‌های غذا در ایران و تمامی دنیاست؛ در واقع محصولات مختلفی که از این آن به دست می‌آیند (نظیر پودر فلفل پاپریکا و آب فلفل دلمه‌ای) و همچنین فلفل دلمه‌ای خام یا پخته، هریک به نوبه خود در غذاها و سالادهای مختلفی به کار گرفته می‌شود. از همین رو اغلب خواسته و ناخواسته در طول یک هفته بارها با فلفل دلمه‌ای و محصولات آن تماس خواهیم داشت. اما آیا می‌دانستید فلفل دلمه‌ای اصلا فلفل نیست؟!

فلفل دلمه‌ای در واقع با بادنجان، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی روابط خانوادگی نزدیک‌تری دارد تا با فلفل‌ها؛ و آنکه ما امروز این خوراکی جذاب را با نام فلفل می‌شناسیم، نتیجه اشتباه اولین اروپاییانی است که پا به قاره آمریکا گذاشتند. فلفل دلمه در اصل به سرزمین‌های مرکزی و جنوبی قاره آمریکا تعلق دارد و منشأ اصلی آن کشور مکزیک است؛ و تا پیش از سفر اروپایی‌ها به آمریکا، این خوراکی خوشمزه و پراستفاده به سایر نقاط جهان راه نیافته بود.

خواص فلفل دلمه‌ای بسیار متعدد هستند و از سویی ترکیب مواد غذایی، مواد آلی و معدنی آن بسیار خاص بوده و از این جهت گیاهی منحصر به فرد و از بعضی جهات جایگزین‌ناپذیر به شمار می‌آید. در بخش بعدی می‌توانید تمام اطلاعات لازم درباره مواد غذایی، آلی و معدنی این فلفل شیرین را ببینید. از سویی اغلب خواص فلفل دلمه ای برای مردان، زنان و حتی کودکان به یک اندازه است.

فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلفی موجود است.

فلفل دلمه‌ای را می‌توان در رنگ‌های بسیار متنوعی کشت کرد!

 

از همین رو کمتر پیش می‌آید که منع مصرفی برای آن برای یک جنسیت خاص و یا برای کودکان وجود داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با بررسی دقیق فواید و مضرات فلفل دلمه ای سبز، آگاهی نسبتاً جامعی نسبت به این خوراکی فوق‌العاده به دست آوریم.

خواص فلفل دلمه‌ای

در لیست‌های زیر می‌توانید لیست انواع مواد تشکیل‌دهنده و پس از آن، خواص فلفل دلمه‌ای را مشاهده کنید. تنها در نظر داشته باشید که این لیست مرتبط با خواص فلفل دلمه‌ای پخته نیست، و بر اساس 100 گرم فلفل دلمه‌ای خام محاسبه شده است.

لیست مواد غذایی:

انرژی (کالری) 20 کیلوکالری
آب 93.89 گرم
کربوهیدرات 4.64 گرم
قند 2.40 گرم
فیبر 1.70 گرم
پروتئین 0.86 گرم
چربی 0.17 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

لیست انواع ویتامین:

ویتامین C 80.40 میلی گرم
کولین (B4) 5.50میلی گرم
نیاسین (B3) 0.48 میلی گرم
ویتامین E 0.37 میلی گرم
ویتامین B6 0.22 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.10 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
ویتامین A 18.00 میکروگرم
فولات (B9) 10.00میکروگرم
ویتامین K 7.40 میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم

لیست مواد معدنی:

پتاسیم 175.00 میلی گرم
فسفر 20.00 میلی گرم
کلسیم 10.00 میلی گرم
منیزیم 10.00 میلی گرم
سدیم 3.00 میلی گرم
آهن 0.34 میلی گرم
روی 0.13 میلی گرم
منگنز 0.12 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم

لیست مواد و خواص فلفل دلمه سبز خام را مشاهده کردید. اکنون می‌توانیم به سراغ بررسی آثار این خوراکی بر بدن انسان برویم.

اول از همه می‌بایست به این نکته اشاره کنیم که فلفل دلمه‌ای سوخت و ساز و کالری‌سوزی بدن شما را افزایش داده و می‌تواند کالری‌های اضافه شما را تا حدی بسوزاند. البته اگر از این خوراکی به عنوان تکمیل‌کننده فرآیند ورزش‌های خود بهره بگیرید، خروجی بهتری دریافت می‌کنید. به همین دلیل است که بر خواص فلفل دلمه سبز برای لاغری تأکید می‌شود. فلفل دلمه‌ای همچنین به سبب داشتن پتاسیم فراوان، فشار خون بدن شما را تنظیم خواهد کرد.

از سوی دیگر بر خواص ضد سرطان این فلفل تأکید کنیم: فلفل دلمه‌ای خواص اثبات‌شده در پیش‌گیری از بروز سرطان در معده، لوزالمعده و پروستات دارد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم و به اندازه فلفل دلمه‌ای می‌تواند بر کاهش خطر بروز سرطان مثانه و مری نیز اثر بگذارد.

اما فلفل دلمه‌ای از مقادیر بالایی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C نیز بهره می‌برد؛ این موضوع مخصوصاً در فلفل دلمه‌ای قرمز بیشتر است. وجود این مواد آلی در کنار یکدیگر یک معنای مشخص دارد: فلفل دلمه‌ای یک خوراکی فوق‌العاده برای چشم و قدرت بینایی انسان‌هاست. این مواد می‌توانند بینایی شما را به ویژه در شب و در تاریکی بهبود دهند. همچنین خواص محافظت‌کننده عالی برای چشم‌های شما خواهند داشت.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که این گیاه از ویتامین B6 و منیزیم به شکل همزمان بهره‌مند است. این ترکیب اثرات متعددی بر دستگاه گوارشی، تنظیم فشار خون و همچنین هورمون‌های زنان دارد. در مجموع باید گفت این ترکیب باعث هضم آسان‌تر غذاها و افزایش دفع سموم بدن می‌شود و علائم اختلال پیش‌ از قاعدگی (پی‌ام‌اس) خانم‌ها را کاهش می‌دهد.

خواص فلفل دلمه‌ای برای بدن بسیار است.

فلفل دلمه‌ای پخته نیز خواص و فواید زیادی برای بدن شما دارد.

آیا می‌دانستید یکی از بهترین خوراکی‌ها برای افزایش سلامت پوست، مو و حتی ناخن، فلفل دلمه‌ای است؟ این فلفل به دلیل برخورداری از مقادیر بالای ویتامین C و انواع آنتی آکسیدان‌ها، همچنین توانایی تحریک کلاژن در بدن، یک خوراکی ایدئال برای زیبایی است. جذاب‌تر آنکه این فلفل از سیلیکون طبیعی برخوردار بوده و این ماده می‌تواند در سلامت مو و ناخن‌های شما موثر واقع شود. اگر به دنبال گیاهان دیگری که برای پوست مفیدند هستید،‌ می‌توانید مقاله خواص خیار را نیز مطالعه کنید.

خواص فلفل دلمه سبز خام

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، فلفل دلمه سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند بخشی از کالری‌های اضافی را بسوزاند. یک نکته مهم که به ویژه در خصوص فلفل دلمه سبز صدق می‌کند، کربوهیدرات و قند بسیار پایین آن است؛ این موضوع باعث می‌شود خواص فلفل دلمه سبز برای لاغری فوق‌العاده باشد و بتوان آن را یک خوراکی چربی‌سوز به حساب آورد. در این زمینه همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم خواص فلفل کشیده را مطالعه کنید.

از دیگر خواص فلفل دلمه سبز خام می‌توان به کاهش دادن ریسک حمله‌های قلبی و سایر مشکلات مرتبط با قلب اشاره کرد. مصرف بیشتر سالادهای تماماً گیاهی که از فلفل دلمه سبز نیز در آن بهره گرفته شده است، بی‌شک در بلندمدت کلسترول خون شما را کاهش خواهد داد و خطرات مرتبط با بیماری‌های قلبی را کم خواهد کرد.

خواص فلفل دلمه‌ای رنگی

پیش از بررسی خواص فلفل دلمه‌ای رنگی باید بدانید که فلفل سبز در واقع حالت نارس فلفل‌های رنگی است؛ فلفل‌های رنگی قند بیشتر و در نتیجه شیرینی بیشتری دارند و همچنین کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای آن‌ها بیشتر است. در مقابل اما فنولیک اسیدهای فلفل دلمه‌ای سبز بیشتر از فلفل‌های رنگی است.

خواص فلفل دلمه‌ای برای مردان، زنان و حتی کودکان فوق‌العاده بوده و برای مثال از جمله مهم‌ترین خواص فلفل‌های رنگی می‌توان به این موارد اشاره کرد: کمک به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده عضلات، مفاصل و رگ‌ها؛ کمک به حفظ سلامت و عملکرد عادی دستگاه عصبی؛ کمک به تجدید سلول‌های آسیب‌دیده پوست و ارگان‌های داخلی؛ همچنین بهره‌مندی از خواص ضدالتهابی و… .

فلفل دلمه‌ای در سالادها شکل زیبایی دارد.

فلفل دلمه‌ای رنگی معمولاً‌ قند بیشتری به نسبت فلفل دلمه‌ای سبز دارد.

خواص فلفل دلمه‌ای نارنجی نیز جالب است: کمک به خون‌سازی به جهت بهره‌مندی از ویتامین سی و آهن بیشتر، تأثیر فوق‌العاده بر سلامت چشم، بهره‌مندی از فیبر بالا و بنابراین کمک به رفع یبوست و اسهال، از جمله خواص این فلفل دلمه‌ای خاص هستند.

 

آب فلفل دلمه‌ای

آب فلفل دلمه‌ای را هم می‌توان به عنوان یک نوشیدنی مصرف کرد و هم می‌توان آن را در پخت غذاهای مختلف به کار گرفت. این مایع سرشار از  ویتامین C، ویتامین E، ویتامین‌های خانواده B و بسیاری از مواد معدنی ضروری برای بدن بوده و به شما پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن آن را به شکل نوشیدنی نوش جان کنید.

مصرف آب فلفل دلمه ای خواص فوق‌العاده‌ای در بهبود کارکردهای مغزی شما دارد و در عین حال بر سلامت پوست شما نیز اثری چشمگیر خواهد داشت. همچنین نوشیدن منظم آن می‌تواند منگنز و مس مورد نیاز بدن شما را به خوبی تأمین کند و شما را از مصرف مکمل‌ها بی‌نیاز خواهد ساخت.

مضرات احتمالی فلفل دلمه‌ای

در این مقاله به خواص فلفل دلمه‌ای پخته و خام اشاره کردیم؛ اکنون زمان آن رسیده تا بخشی از مضرات آن را نیز بررسی کنیم.

اولین مورد آنکه اگر مستعد حساسیت هستید، ممکن است فلفل دلمه‌ای نشانه‌های حساسیت را در شما بروز دهد؛ مواردی همچون جوش‌های پوستی، اگزما، کهیر و… .

اگر داروهایی همچون آسپیرین، داروهای ضدانعقادی، باربیتوران‌ها و تئوفیلین مصرف می‌کنید، باید بدانید که فلفل دلمه‌ای با آن‌ها تداخل دارویی دارد و بهتر است در زمان مصرف داروها، از خوردن فلفل دلمه‌ای پرهیز کنید.

شما می‌توانید بسیاری از غذاهای ملل مختلف با فلفل دلمه‌ای را در خانه طبخ کنید.

ملل مختلف، غذاهای متنوع و جذابی با فلفل دلمه‌ای تهیه می‌کنند!

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که اگر مشکل هضم دارید، احتمالاً مصرف فلفل دلمه‌ای خام شما را با برخی مشکلات گوارشی مواجه کند. در این مواقع فلفل دلمه‌ای پخته و همچنین آب فلفل دلمه‌ای جایگزینی عالی برای شما خواهند بود.

 

فلفل دلمه‌ای؛ مقوی و از همه رنگ!

در این مقاله به تفصیل فواید و مضرات فلفل دلمه‌ای سبز و البته سایر فلفل‌ها، یعنی خواص فلفل دلمه‌ای نارنجی، زرد، قرمز و… را بررسی کردیم. اگر شما نیز اطلاعات جالبی در این زمینه دارید می‌توانید آن را همین جا با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید! از همراهی شما متشکریم.

 

نظرات کاربران

محمدعلی
16.خرداد.1402

سلام فلفل دلمه سبز جزو مواد اولیه سالاد رژیمیم واسه لاغری هستش چربی سوز خوب هستش

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام فلفل دلمه سبز بله برای رژیم و لاغری خوب هستش فلفل دلمه‌ای سوخت و ساز و کالری‌سوزی بدن شما را افزایش داده و می‌تواند کالری‌های اضافه شما را تا حدی بسوزاند

نصیحتی
16.خرداد.1402

فلفل دلمه چه ویتامین های داره

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام فلفل دلمه‌ای از مقادیر بالایی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C ، ویتامین B6 و منیزیم

معصومه ندایان
16.خرداد.1402

سلام رفتم ناخن کاشتم ناخن کارم گفت ناخن هات تقویت کن فلفل دلمه بخور واقعا خوبه ایا بخورم ؟

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام بله ناخن کارتون درباره ی فلفل دلمه درست گفتن فلفل به دلیل برخورداری از مقادیر بالای ویتامین C و انواع آنتی آکسیدان‌ها، و توانایی تحریک کلاژن در بدن، یک خوراکی ایدئال برای زیبایی و جذاب‌تر که فلفل از سیلیکون طبیعی برخوردار بوده و این ماده می‌تواند در سلامت مو و ناخن‌های شما موثر واقع شود

رادکو
16.خرداد.1402

از اب فلفل دلمه بنعوان نوشیدنی استفاده میکنم شده ابمیوه مورد علاقه همسرم

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام اب فلفل دلمه بجز نوشیدن میتونید در انواع غذاها ازش استفاده کنید ویتامین های b , c,e داره

فروزان
16.خرداد.1402

سلام به فلفل دلمه حسایت دارم میخورم کهیر میزنم

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام از مضرهای استفادهی بیش از حد فلفل دلمه حساسیت های پوستی جوش های پوستی و اگزما و کهیر هستش

rohaniereezaaa
03.مهر.1402

سلام فایده و خواص فلفل دلمه سبز چی هستش میشه فلفل دلمه مثل پیاز خام با غذا بخوریم

    snappfoodadmin
    05.مهر.1402

    سلام فلفل دلمه سبز سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و بخشی از کالری‌های اضافی بدن را می سوزاند.خواص فلفل دلمه سبز کاهش دادن ریسک حمله‌های قلبی
    و سایر مشکلات مرتبط با قلب است و برای لاغری فوق‌العاده باشد و بتوان آن را یک خوراکی چربی‌سوز به حساب آورد. بصورت خام در سالادها و کنار غذاها میل می شود