خواص خیار برای سلامتی و زیبایی پوست + کاربردهای خانه داری

خواص خیار

خیار یکی از میوه‌های پرطرفداری است که هم در سبد میوه جای داشته و هم برای تهیه انواع سالاد کاربرد دارد. به جز این خیار را در تهیه شور و ترشی و خیارشور نیز استفاده می‌کنند. اگر با خواص خیار برای سلامتی بدن خود آشنا شوید، حتما از این پس توجه بیشتری به این میوه خواهید داشت. در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به خواص و فواید خیار بیندازیم.

جدول ارزش غذایی خیار

جدول ارزش غذایی خیار

در جدول زیر ارزش غذایی خیار به طور کامل آمده است، اما در کل باید گفت که این میوه کالری کم و در عوض ویتامین و مواد معدنی بسیاری دارد. البته، توجه داشته باشید که اگر طرز تهیه ماست و خیار با کشمش و گردو (+آموزش تزئین ماست و خیار) ، ماست و خیار ساده و … را دنبال کنید، ارزش غذایی و کالری بیشتری دریافت می‌کنید.

ارزش غذایی 300 گرم خیار به همراه پوست

کالری 45 گرم
کربوهیدرات 11 گرم
فیبر 2 گرم
ویتامین C 14 درصد از نیاز روزانه
ویتامین K 62 درصد از نیاز روزانه
پروتئین 2 گرم
چربی کل 0

با توجه به جدول بالا می‌توانیم تاثیر خیار در لاغری را متوجه شویم که به دلیل داشتن آب فراوان می‌تواند در رژیم شما جای بگیرد و بسیار موثر باشد و در پاسخ به این سوال که آیا خیار قند دارد، جواب منفی دهیم. خیار یک میوه با کالری کم و مفید است که کاربردهای خیار در خانه داری نیز در جای خود قابل توجه هستند.

خواص خیار برای سلامتی بدن

خواص خیار برای سلامتی بدن

در ادامه با تمامی خواص خیار برای سلامت بدن و پوست و مو آشنا خواهیم شد:

خاصیت های خیار برای پوست

خاصیت های خیار برای پوست

احتمالا تا به حال در مورد معجزات و خواص خیار برای پوست شنیده‌اید. این که میوه خیار تا چه اندازه می‌تواند به بهبود و بهتر شدن پوست شما کمک کند را کافی است که به صورت عملی امتحان کنید. از جمله خواص خیار برای پوست، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • کنترل پف زیر چشم: خیار به دلیل داشتن اسید اسکوربیک و اسید کافئیک می‌تواند محبوس شدن آب در بدن را کاهش دهد و پف زیر چشم را کم کند. برای کنترل و کمتر شدن پف زیر چشم توصیه می‌شود تا خیار را به صورت حلقه‌ای برش داده و در زیر چشم قرار دهید.
  • درمان آفتاب سوختگی: خیار به دلیل توانایی برای خروج گرما از بدن می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی موثر باشد. برای این کار خیار را رنده کنید و روی نواحی آفتاب سوخته قرار دهید.
  • جوان سازی پوست: ماسک ماست و خیار برای صورت یکی از ماسک‌هایی است که احتمالا در مورد آن زیاده شنیده‌اید. این ماسک می‌تواند پوست را درخشان کند و یک جوان کننده‌ی عالی به حساب می‌آید.
  • درمان منافذ باز: خیار با قابلیت جذب گرما می‌تواند به کوچک شدن منافد پوست شما کمک کند. برای انجام این کار می‌توانید از ماسک ترکیبی آب خیار همراه با سرکه‌ی سیب و ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید و آن را روی پوست قرار دهید.
  • کمک به درمان سلولیت پوستی :تاثیر خیار بر پوست بدن را نیز می‌توان دید. چرا که به دلیل داشتن ترکیبات فیتوشیمیایی در تولید کلاژن کمک می‌کند و می‌تواند از بین برنده‌ی سلولیت‌ها باشد.
  • کاهش سیاهی دور چشم: فواید خیار برای پوست فراتر از آن چیزی است که تا به اینجای کار گفتیم، چرا که شما به کمک خیار می‌توانید سیاهی دور چشمتان را نیز کمتر کنید. البته انجام این کار به صورت کلی ودائمی انجام نمی‌شود اما می‌تواند تا چند درجه به روشن‌تر شدن سیاهی زیر چشم کمک کند.
  • کاهش چین و چروک دور چشم: از آنجایی که خیار یک مرطوب ‌کننده‌ی طبیعی است، می‌تواند در کاهش چین و چروک دور چشم نیز موثر باشد. برای انجام این کار چند تکه خیار سرد را در اطراف چشمانتان قرار دهید و اجازه دهید تا 20 دقیقه بماند.

خواص ماسک خیار برای پوست

خواص ماسک خیار برای پوست

از آنجایی که خواص خیار و تاثیرات آن بر پوست زیاد است، با استفاده کردن از آن در کنار ترکیبات دیگر ماسک‌های متنوعی ساخته می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی ها و فواید خود را دارند. که در ادامه در مورد آن ها توضیح خواهیم داد. با استفاده از این ماسک ها می‌توانید خواص خیار برای جوش صورت و بهبود آن‌ها را مشاهده کنید.

  • ماسک خیار و عسل برای احیای پوست: ماسک خیار می‌تواند سبب سفت شدن پوست شود. به این منظور، شما باید از ترکیب خیار، عسل، ماست و اندکی آب لیموترش استفاده کنید. برای درست کردن این ماسک کافی است تا خیار را رنده کرده با این مواد مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه بر روی صورت خود قرار داده و سپس بشویید. برای تهیه این ماسک می‌توانید از خیار درختی استفاده کنید.
  • ماسک خیار و جو دوسر برای از بین بردن لکه‌ها: از ترکیب خیار که نوعی تسکین دهنده است به همراه جو دوسر می‌توانید برای کاهش التهاب و از بین بردن لکه ها استفاده کنید. برای این منظور خیار و جوی دوسر را باهم ترکیب کنید، بگذارید تا نیم ساعت بماند و سپس روی پوست خود بگذارید و در نهایت بعد از گذشت نیم ساعت با آب ولرم بشویید.
  • ماسک آب خیار برای روشن سازی پوست :از آنجایی که خیار خاصیت سفید کنندگی دارد و در شفاف شدن و روشن شدن پوست نیز نقش دارد، استفاده از ماسک آب خیار برای پوست شما قطعا مفید خواهد بود. خواص آب خیار برای پوست صورت بی‌نظیر است. برای انجام این کار یک خیار را رنده کرده، آب آن را گرفته و با پنبه روی صورت بزنید. همچنین قرار دادن پوست خیار بر روی صورت نیز می‌تواند تسکین دهنده و آرامش بخش باشد.

استفاده از خیار برای حفظ سلامت کلیه‌ها

تا به حال خواص زیادی از خیار را بیان کردیم، اما این خواص محدود به همین موارد نمی‌شود و شما می‌توانید از خواص درمانی و کمک کننده‌ی آن برای سلامت کلیه‌ها کمک بگیرید. از آنجایی که خیار آب زیادی در خود دارد، یک ادرار آورنده‌ی قوی است که می‌تواند به خارج کردن سموم از بدن کمک کند. شما با مصرف روزی دو بار آب خیار می‌توانید سموم را از بدن خود خارج کرده و به سلامت کلیه‌ها و بدن کمک کنید.

تاثیر خیار در هضم بهتر غذا

خیار سرشار از فیبر است و از آنجایی که فیبر به هضم غذا کمک می‌کند، شما با خوردن خیار می‌توانید به درمان مشکلاتی مانند سوزش معده یا ورم معده کمک کنید. پس اگر این مشکلات را دارید حتما خوردن خیار را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید.

خواص خیار برای چاقی صورت

از آنجایی که خیار آب زیادی را در خود جای داده است، افرادی زیادی معتقد هستند که می‌توان از آن برای چاقی صورت استفاده کرد. ترکیب خیار به همراه عسل، آلوئه‌ورا، ماست و گلاب می‌تواند در چاقی صورت نقش داشته باشد.

استفاده از خیار در پیشگیری و درمان یبوست

استفاده از خیار در پیشگیری و درمان یبوست

خیار مانند یک ملین عمل می‌کند. اگر به طور مدوام آن را مصرف کنید، به دلیل این که میزان کالری موجود در آن کم است اما فیبر بالایی دارد، حجم مدفوع را افزایش داده و امکان ابتلا به مشکلاتی مانند یبوست را کم می‌کند.

خواص خیار برای حفظ سلامت دندان‌ها

شاید باورنکردنی باشد اما آب خیار می‌تواند بیماری‌های مربوط به لثه را به طرز شگفت انگیزی درمان کند. همچنین در رفع بوی بد دهان نیز اثر گذار است و می‌تواند باکتری‌های دهان را نیز از بین ببرد. اگر شما به طور منظم خیار مصرف کنید، اسیدهای دهانی را خنثی کرده و به ترشح بهتر بزاق دهان کمک خواهید کرد.

تاثیر خیار در بهبود خواب و سطح انرژی بدن

آب موجود در خیار می‌تواند اعصاب را آرام کند به همین دلیل سبب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و کیفیت خواب شما را افزایش می‌دهد.همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه ب سطح انرژی شما را بالا می‌برد. به ویژه خواص خیار محلی گیلان برای تامین انرژی بدن بسیار قابل توجه بوده و می‌توان از آن برای تنظیم خواب نیز کمک گرفت.

خواص خیار برای مردان

خیار برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و با تامین انرژی لازم در بدن، برای آقایان یک میوه عالی به حساب می‌آید. از این روی در آقایانی که از ضعف بدنی رنج می‌برند، استفاده از این میوه، موثر خواهد بود.

کاربردهای خیار در خانه‌داری

کاربردهای خیار در خانه‌داری

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم کاربردهای خیار در خانه‌داری در جای خود قابل توجه هستند. از جمله این کاربردها، موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • برق انداختن ظروف در آشپزخانه: شما می‌توانید به کمک خیار، ظروف آشپزخانه خود را برق بیندازید.
  • از بین بردن لکه‌ها: در صورتی که ظروف آشپزخانه شما، به ویژه ظروف استیل، دچار لکه شده‌اند، می‌توانید از خیار برای از بین بردن لکه‌ها کمک بگیرید.

حالا با فواید خیار برای درمان بیماری ها و زیبایی پوست آشنا هستید…

احتمالا تا به اینجای کار و متوجه شدن خواص و اثرات فوق العاده‌ی خیار شما هم ترغیب شده‌اید تا یکی از ماسک‌ها را امتحان کنید و از تاثیرات و خواص خیار بر پوست خود با خبر شوید. اگر به این میوه‌ی پرخاصیت دسترسی ندارید، می‌توانید از سرویس سفارش آنلاین میوه اسنپ فود استفاده کنید و هرآنچه که نیاز دارید را سفارش دهید. به این صورت می‌توانید خیار تازه را در کمترین زمان ممکن و با بهترین قیمت و کیفیت درب منزل تحویل بگیرید. همچنین، اسنپ فود علاوه بر خیار بوته‌ای، خیار چنبر هم دارد و اگر دوست داشته باشید، می‌توانید هر دو نوع خیار را تهیه کرده و در کنار مصرف خیار خام،  طرز تهیه ترشی خیار چنبر به 7 روش مختلف و طرز تهیه خیارشور خوشمزه خانگی با دستور چندین ساله را دنبال کنید.

سوالات متداول

میوه خیار چه کاربردهای در خانه داری دارد؟(کاربردهای خیار در خانه‌داری)خیار برای تمیزکاری وسایل خانه

میوه خیار بجز خواص و خاصیت های مفید برای سلامتی بدن و پوست کاربردهای در خانه داری
دارد از میوه خیار برای تمیز کردن وسایل منزل میتوان استفاده کرد برق انداختن ظروف
در آشپزخانه ،خیار کمک میکند ظروف آشپزخانه خود را برق بیندازید.از بین بردن لکه‌ها :
خیار کمک میکند تا ظروف آشپزخانه به ویژه ظروف استیل،که دچار لکه شده‌اند،
لکه‌ها را از بین ببرید از میوه خیار برای تمیز کردن آیینه ها میشه استفاده کرد

خیار آب زیادی را در خود جای داده است.می‌توان از میوه خیار برای چاقی صورت استفاده کرد
با خیار و عسل، آلوئه‌ورا، ماست و گلاب می‌تواند ماسک طبیعی برای چاقی صورت درست کرد .

میتوانید از خواص درمانی و کمک کننده‌ی خیار برای سلامت کلیه‌ها کمک بگیرید
آب خیار و میوه خیار آب زیادی در خود دارند،یک ادرار آورنده‌ی قوی هستندکه
می‌تواند به خارج کردن سموم از بدن کمک کنند.با مصرف روزی دو بار آب خیار
می‌توانید سموم را از بدن خود خارج کرده و به سلامت کلیه‌ها و بدن کمک کنید

با میوه ای خیار میتوان انواع ماسک برای شفافیت درخشندگی و سلامت پوست درست کرد
انواع ماسک ها با خیار برای پوست : ماسک خیار و عسل برای احیای پوست ،
ماسک خیار و جو دوسر برای از بین بردن لکه‌ها ، ماسک آب خیار برای روشن سازی پوست،
ماسک ماست و خیار برای جوان سازی پوست .
کمک به درمان سلولیت پوستی،درمان آفتاب سوختگی و کنترل پف زیر چشم با خیار ،
میوه خیار چون آب دار است آبرسان خوبی برای پوست است

آب موجود در خیار می‌تواند اعصاب را آرام کند به همین دلیل سبب کاهش استرس و
اضطراب می‌شود و کیفیت خواب شما را افزایش می‌دهد به دلیل داشتن ویتامین‌های
گروه ب سطح انرژی شما را بالا می‌برد از خواص خیار میتوان برای تنظیم خواب استفاده کرد

نظرات کاربران

آرزو ماناپور
11.تیر.1402

وای باورم نمیشه خیار برای پف زیر چشم عالی هستش اینجا خوندم چندبار امتحان کردم پوست صورتم با خیار نرم تر بهتر شده مرسی

    snappfoodadmin
    12.تیر.1402

    سلام بله خیار خیلی خواص برای پوست و صورت دارد میوه خیار و آب خیار برای سلامتی بدن مفید هستش خیار برای رفع پف چشم موثر است .
    با خیار کاهش سیاهی دور چشم انجام دهید : فواید خیار برای پوست فراوان است.به کمک خیار می‌توانید سیاهی دور چشمتان را نیز کمتر کنید.
    البته انجام این کار به صورت کلی ودائمی انجام نمی‌شود اما می‌تواند تا چند درجه به روشن‌تر شدن سیاهی زیر چشم کمک کند.

کیارش غلام رضایی
12.تیر.1402

سلام خیار چه خواصی برای مردان دارد خاصیت و فایده مصرف میوه خیار برای مردان چی

    snappfoodadmin
    12.تیر.1402

    سلام خیار برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و با تامین انرژی لازم در بدن،برای آقایان یک میوه عالی به حساب می‌آید.
    آقایانی که از ضعف بدنی رنج می‌برند،استفاده از میوه خیار،برای رفع ضعف بدنی موثر خواهد بود.

حسن جهانی
18.شهریور.1402

سلام میزان ویتامین K میوه خیار چقدر است

    snappfoodadmin
    19.شهریور.1402

    سلام میوه خیار کم کالری است و اما ویتامین ها و مواد معدنی زیادی برای سلامتی بدن دارد
    ویتامین کا K خیار 62 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین میکند

حمیرافر
18.شهریور.1402

سلام چطور با خیار منافذ باز پوست درمان کنیم

    snappfoodadmin
    19.شهریور.1402

    سلام درمان منافذ باز پوست با خیار: میوه خیار با قابلیت جذب گرما به کوچک شدن منافد پوست کمک می کند.از ماسک ترکیبی
    آب خیار با سرکه‌ی سیب و ژل آلوئه‌ورا برای درمان منافذ باز پوست استفاده کنید