آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص موز قرمز
انواع میوه جات
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

فواید و خواص موز قرمز ، ۱۵ خاصیت موز قرمز برای سلامتی

مینا اسماعیل بیگی 19 بهمن 1401 7 دقیقه

اگر با شنیدن نام موز به یاد رنگ زرد می‌افتید، باید بگوییم که این تصور، همیشه هم درست نیست و ممکن است روزی با رنگ قرمز این میوه هم مواجه شوید! جالب‌تر اینکه، خواص موز قرمز(Red Banana) ، یک سر و گردن بالاتر از موز زرد است و شما با خوردن یک موز قرمز، 3 برابر یک موز زرد، استفاده غذایی خواهید برد. خاستگاه اصلی این میوه، کاستاریکای آمریکا است و بسیاری از آمریکایی‌ها، این نوع موز را به رنگ زرد آن ترجیح می‌دهند!

خب، اگر می‌پرسید که خواص و فواید موز قرمز چیست و چطور باید این میوه خاص را تهیه کنید، تا انتهای این مطلب، با اسنپ فود همراه باشید.

ارزش غذایی موز قرمز

در هر 100 گرم از موز قرمز، این مقدار مواد مغذی، موجود است:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 90 واحد
کربوهیدرات 21 گرم
فیبر 3 گرم
پروتئین 1.3 گرم
چربی 0.3 گرم
ویتامین C حدود 9 درصد از مصرف مورد نیاز روزانه
ویتامین B6 حدود 28 درصد از مصرف مورد نیاز روزانه
پتاسیم حدود 9 درصد از مصرف مورد نیاز روزانه
منیزیم حدود 8 درصد از مصرف مورد نیاز روزانه

خواص موز قرمز

موز قرمز یا موز داکا، خیلی شیرین‌تر از موزهای معمولی خودمان است و عطری شبیه تمشک دارد. ممکن است پوست آن از قرمز تا بنفش، تغییر کند و گوشت آن هم می‌تواند طیفی از کرم تا صورتی ملایم داشته باشد. هرچند خواص موز قرمز به خواص موز معمولی خودمان نزدیک است، اما این دو، تفاوت‌هایی هم با هم دارند که موز قرمز را از لحاظ ارزش تغذیه‌ای در رتبه‌ای بالاتر از موز زرد قرار می‌دهد. برای مثال:

  • ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موز قرمز بیشتر است.
  • با وجود اینکه موز قرمز، شیرین‌تر از موز زرد است، شاخص گلیسمی (GI) پایین‌تری دارد. شاخص گلیسمی، مقیاسی است که میزان جذب قند در خون را نشان می‌دهد. این شاخص در موز زرد، 51 و در موز قرمز، 45 است.
  • موز قرمز، کوچک‌تر و کمی چرب‌تر از موز زرد است و بافت متراکم‌تری دارد.
  • مطالعات نشان می‌دهند که عصاره پوست موز قرمز هم در مقایسه با همتایان زرد یا سبز رنگ خود، اثرات ضدباکتریایی قوی‌تری دارد.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین فواید موز قرمز را با هم مرور می‌کنیم:

1. اندام مناسب با خوردن موز قرمزاندام مناسب با خوردن موز قرمز

موز قرمز، یک میوه کم کالری، پر فیبر و کم چربی است و این ویژگی‌ها در کنار هم، آن را تبدیل به میوه‌ای مناسب برای کاهش وزن کرده است. با خوردن یک موز قرمز در صبحانه یا میان وعده‌ها، یک ماده غذایی سبک و مغذی دریافت می‌کنید که برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه خواهد داشت.

2. مصرف موز قرمز ویتامین ث (c) بالا و تسریع در درمان کرونا

مقادیر بالای ویتامین C و B6 موجود در موز قرمز، میزان گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌های بدن را افزایش داده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در چنین فضایی، باکتری‌ها و ویروس‌ها، مجال کمتری برای رشد خواهند داشت و زمینه برای درمان سریع‌تر بیماری‌هایی مانند کرونا، مناسب‌تر است.

3. درمان پولیپ و موز قرمز

موز قرمز می‌تواند به حرکات منظم و سالم روده کمک کند و جلوی ابتلا به یبوست مزمن را بگیرد. بنابراین، یک درمان طبیعی موثر برای درمان بیماری پولیپ است و اگر می‌خواهید غذایتان بهتر هضم شود، می‌توانید بعد از ناهار، یک عدد موز قرمز میل کنید. البته برای درمان یبوست کودکان هم می‌توانید روی موز قرمز حساب کنید.

4. فیبر بالا با مصرف موز قرمز

مشکلات مزمن روده مانند یبوست، نفخ یا سوء‌هاضمه، می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند، اما خبر خوب این است که مقادیر بالای فیبر موجود در موز قرمز، حرکات روده را منظم کرده و مشکل شما را حل می‌کند. به علاوه، همان‌طور که گفتیم، این میوه پرخاصیت، در کاهش وزن هم موثر است. بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 هم کاهش می‌یابد.

5. کاهش استرس با میوه موز قرمز

موز قرمز حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که در بدن تبدیل به هورمون شادی یا همان سروتونین معروف می‌شود. به علاوه، پتاسیم موجود در این میوه، تعادل آبی بدن شما را حفظ می‌کند و موجب تنظیم و تثبیت ضربان قلب می‌شود. بنابراین، موز قرمز، میوه‌ای آرام‌بخش است که می‌توانید از ان به عنوان یک منبع طبیعی ضد استرس استفاده کنید.

6. بالا بردن سطح انرژی بدن با مور قرمز

3 قند طبیعی موجود در موز قرمز؛ یعنی ساکروز، گلوکز و فروکتوز، در ترکیب با فیبر، به سرعت انرژی بدن را بالا می‌برند. بنابراین، اگر ورزشکار هستید، حتما این میوه با ارزش را در سبد غذایی خود قرار دهید. این میوه انرژی‌زا، برای کودکان هم فوق‌العاده مفید است و می‌توانید به عنوان بخشی از یک صبحانه مقوی یا میان‌وعده‌ای مفید، روی آن حساب کنید.

7. خواص موز قرمز در ترک سیگار

اگر در پروسه ترک سیگار هستید، قطع مصرف نیکوتین، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. برای مثال، دچار سردرد و خستگی خواهید شد و میزان تحریک‌پذیری عصبی شما بالا خواهد رفت. اما خبر خوب این است که تمام این حالت‌ها موقت است و با مصرف موز قرمز و محتوای قابل توجه پتاسیم و منیزیم موجود در آن، انرژی از دست رفته خود را بازیابی خواهید کرد.

8. برطرف کردن کم خونی با مصرف برطرف کردن کم خونی با مصرف موز قرمزred banana

یکی از دلایل کم خونی، کمبود ویتامین B6 در بدن است و یک موز قرمز متوسط می‌تواند تا 28 درصد از این نیاز روزانه را تأمین کند. این ویتامین، به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

9. خواص موز قرمز در مقابله با سرطان

آیا می‌دانید که میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در موز قرمز، بیشتر از موز زرد است؟ این آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در مقابله با عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن دارند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند امراض قلبی، دیابت و سرطان هم کاهش خواهد یافت.

10. جلوگیری از سنگ کلیه با مصرف موز قرمز

یکی از دلایل ایجاد سنگ‌های اگزالاتی در کلیه، کمبود ویتامین B6 است و موز قرمز، به خوبی این نیاز را برطرف می‌کند. به علاوه، کلسیم هم از مواد معدنی رایج در سنگ‌های کلیه است و سیترات پتاسیم می‌تواند میزان کلسیم در ادرار را کاهش دهد. بنابراین، برای داشتن کلیه‌های سالم‌تر، روی ویتامینB6  و پتاسیم موجود در موز قرمز، حساب کنید.

11. خواص موز قرمز در سلامت چشم ها

رنگدانه‌های کاروتنوئید، همان آنتی اکسیدان‌هایی هستند که رنگ پوست این میوه را قرمز می‌کنند. در این بین، لوتئین و بتا کاروتن، دو گروه اصلی از کاروتنوئیدهای موجود در موز قرمز هستند که هر دو با سلامت چشم‌ها، ارتباط مستقیمی دارند.

بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود که برای سلامت چشم، بسیار مفید است و لوتئین، خطر ابتلا به انحطاط شبکیه چشم یا  دژنراسیون ماکولا را به نحو قابل ملاحظه‌ای، کاهش می‌دهد.

12. سلامت موها با مصرف موز قرمزسلامت موها با مصرف موز قرمز

اگر می‌خواهید موهایی نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشید، از فواید موز قرمز استفاده کنید. موز قرمز، سرشار از پتاسیم، ویتامین C، کربوهیدرات‌ها و روغن طبیعی است و حتی شوره سر را هم برطرف می‌کند. برای این منظور، یک موز قرمز را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون میکس کرده و روی پوست سر بمالید. البته به جای روغن زیتون، از روغن بادام یا نارگیل هم می‌توانید استفاده کنید. مدت نگهداری این ماسک، حدود 30 دقیقه است و پس از آن باید موهای خود را با آب ولرم بشویید.

13. برطرف کردن مشکلات معده با مصرف موز قرمز

موز قرمز، سطح اسید معده و میزان تحریک‌پذیری آن را کم می‌کند. بنابراین، اگر دچار سوزش معده هستید، مصرف روزانه این میوه می‌تواند برای شما مفید باشد. همچنین، موز قرمز، با افزایش رشد سلولی، موکوس یا لایه محافظ داخلی معده را سنگین‌تر می‌کند و مهارکننده آنزیم پروتئاز است. در نتیجه، باکتری‌های مضر شکمی که عامل اصلی زخم معده هستند، از بین می‌روند.

14. خواص موز قرمز در سلامت قلب

اگر می‌خواهید فشار خون متعادلی داشته باشید و با اثرات منفی ناشی از سدیم در بدن مقابله کنید، مواد خوراکی حاوی پتاسیم را فراموش نکنید. مصرف یک موز قرمز متوسط، چیزی حدود 9 درصد از این نیاز روزانه را تأمین می‌کند که خواص منیزیم در کنترل فشار خون را هم باید به آن اضافه کرد. بنابراین، موز قرمز، یک میوه بسیار مناسب برای ارتقای سلامت قلب و عروق است.

15. جوانسازی پوست با مصرف موز قرمز

آنتی اکسیدان‌های موجود در موز قرمز، جلوی پیری پوست را می‌گیرند؛ ویتامین‌های C  و B6 موجود در آن، خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کنند و مانع از چین و چروک‌های پوستی می‌شوند و محتوای 75 درصدی آب موجود در این میوه، بدن و پوست را هیدراته می‌کند و یک آبرسان طبیعی است.

برای استفاده از خواص موز قرمز برای پوست، هم می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید و هم اینکه با آن یک ماسک صورت جوان‌کننده بسازید. برای این کار، یک موز قرمز را با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری لیموترش ترکیب کنید و برای 15 تا 20 دقیقه، روی صورت و گردن خود بمالید و پس از این مدت، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

نحوه مصرف موز قرمزنحوه مصرف موز قرمز

اگر می‌خواهید موز قرمز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، یکی از راه‌های زیر را در پیش بگیرید:

  • موز قرمز هم مانند انواع میوه جات ، به صورت خام، قابل استفاده است و می‌توانید آن را همراه با کمی کره بادام زمینی، به عنوان یک میان‌وعده سیر‌کننده میل کنید.
  • موز قرمز یک صبحانه مقوی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای بلغور جو دو سر باشد.
  • موز قرمز را به اسموتی‌ها یا بستنی‌های خانگی بیفزایید و از طعم ترکیبی فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید.
  • برای طعم دادن به کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی هم می‌توانید از موز قرمز استفاده کنید.

مضرات موز قرمز

در مصرف موز قرمز زیاده‌روی نکنید، چون می‌تواند قند خون شما را بالا ببرید. به علاوه، مواد موجود در این گونه از موز و قندهای طبیعی آن، می‌توانند باعث پوسیدگی دندان و اختلالات کلیوی شوند.

موز قرمز را هم به سبد میوه خود اضافه کنید…

با وجود اینکه موز قرمز نسبت به سایر میوه‌ها کمیاب است، اما سعی کنید آن را خریداری کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. اگر هم تمایل داشته باشید می‌توانید سری به میوه فروشی‌های اسنپ فود بزنید و سراغ این میوه پرخاصیت را از آن‌ها بگیرید. برای این منظور، لازم است به قسمت خرید میوه آنلاین مراجعه کنید و با چند کلیک، میوه‌های موردنظر خود را پیدا کرده و آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود