آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص نارنگی
انواع میوه جات
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

خواص نارنگی ، فواید شگفت آور نارنگی برای پیشگیری از انواع بیماری

مینا اسماعیل بیگی 17 بهمن 1401 8 دقیقه

نارنگی یکی از میوه های پاییزی پرطرفدار است و حتما تا به حال، بارها عطر بی‌نظیر و طعم خاص آن را چشیده‌اید. اما آیا می‌دانید خواص نارنگی چیست و استفاده‌های درمانی آن کدام است؟ آیا می‌دانید این میوه محبوب پاییزی، چه مواد مغذی و ویتامین‌هایی را در خود جای داده و آیا درباره نحوه استفاده از بقیه قسمت‌های میوه، مانند پوست یا دانه‌های آن، اطلاعی دارید؟

این مقاله اسنپ فود، یک مرجع کامل از تمام این اطلاعات است و احتمالا شیرینی طعم نارنگی را برای شما دوچندان خواهد کرد. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی نارنگی

در هر 100 گرم میوه نارنگی، مواد مغذی زیر موجود است و 85.17 گرم از این مقدار را آب تشکیل می‌دهد:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 53 کیلوکالری
کربوهیدرات 13.34 گرم
قند 10.58 گرم
فیبر 1.8 گرم
پروتئین 0.81 گرم
چربی 0.31 گرم
ویتامین C 26.7 میلی گرم
ویتامین A 34 میکروگرم
تیامین (ویتامین (B1 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین  (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.38 میلی گرم
ویتامین B6 0.08 میلی گرم
فولات 16 میکروگرم
کلسیم 37 میلی گرم
منیزیم 12 میلی گرم
پتاسیم 166 میلی گرم
فسفر 20 میلی گرم
سدیم 2 میلی گرم
منگنز 0.04 میلی گرم

خواص نارنگیانواع خواص نارنگی

نارنگی، میوه‌ای آبدار و مغذی است و می‌تواند در تسکین و درمان بیماری‌های بسیاری مفید باشد و این 22 مورد به شما نشان می‌دهد که میوه نارنگی چه خاصیتی دارد. با ما همراه باشید:

1) خواص نارنگی در بهبود دیابت

نوبیلتین، یک فلانوئید چربی‌سوز است که به وفور در نارنگی یافت می‌شود و می‌تواند جلوی بیماری‌های ناشی از چاقی، مانند دیابت نوع 2 را بگیرد.

2) جلوگیری از سکته با نارنگی

نارنگی سرشار از پتاسیم است و پتاسیم ماده‌ای است که جلوی فشار خون بالا و لخته شدن خون را می‌گیرد. بنابراین، خطر ابتلا به سکته در افرادی که نارنگی مصرف می‌کنند، کمتر است.

3) کاهش وزن با نارنگی

آیا نارنگی لاغر میکند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نارنگی حاوی ویتامینی است که جلوی تولید هورمون کورتیزل را می‌گیرد. کورتیزل؛ هورمونی استرس‌زا است و باعث ذخیره چربی بیشتر در بدن می‌شود. به علاوه، فلانوئید چربی‌سوز نارنگی هم وارد عمل می‌شود و بافت چربی‌های زائد را از بین می‌برد.

همچنین، نقش فیبر طبیعی این میوه را هم نباید نادیده گرفت. این فیبرها، سرعت انتقال مواد در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهند و برای مدت بیشتری، شما را سیر نگه می‌دارند. بنابراین، حجم غذای مصرفی و اشتهای شما کنترل شده و باعث کاهش وزن می‌شود.

4) خواص نارنگی در دوران بارداریخواص نارنگی در دوران بارداری

مرکباتی مانند نارنگی به هضم بهتر غذا و کاهش حالت تهوع صبحگاهی کمک می‌کنند. به علاوه، نارنگی، سرشار از پتاسیم و ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، اسید فولیک و فولات است. فولات، نقش مهمی در شکل‌گیری لوله عصبی جنین و تشکیل گلبول‌های قرمز خون او دارد. اسید فولیک هم به وزن گرفتن نوزاد، کمک می‌کند و باز هم ویتامین C را فراموش نکنید که عاملی مهم در رشد خوب استخوان‌های جنین است.

5) درمان سرگیجه با نارنگی

مقادیر فراوان منیزیم موجود در نارنگی، یک درمان طبیعی و موثر برای برطرف کردن سرگیجه است. به علاوه، این ماده معدنی مفید، عملکرد دستگاه گوارش و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و تاثیر مثبتی در بهبود فعالیت عضلانی دارد.

6) خواص نارنگی در جلوگیری از سرطان

در رابطه با سرطان، نقش آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C این میوه، بسیار پر‌رنگ است و تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین  Cمی‌تواند جلوی رشد و گسترش تومورها را بگیرد. به علاوه، زردینه‌های موجود در تمام مرکبات؛ از جمله نارنگی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌های شایع مانند سرطان روده، معده و سینه را کاهش می‌دهند. همچنین، تحقیقات حیوانی محققان کره‌ای هم نشان داده است که ترکیب لیمونویید موجود در نارنگی می‌تواند مانع گسترش سرطان خون و سرطان سینه شود.

7) خواص نارنگی در بدنسازی

اگر ورزشکار هستید، مصرف نارنگی را فراموش نکنید. پتاسیم موجود در این میوه، برای ماهیچه‌ها بسیار مفید است و آن‌ها را تقویت می‌کند. همچنین، نوبیلتین موجود در نارنگی، علاوه بر جلوگیری از تجمع چربی در بدن، فعالیت پروتئین کیناز را بیشتر خواهد کرد و از این طریق، به توازن انرژی سلولی کمک می‌کند.

8) خاصیت نارنگی در سلامت دستگاه گوارش

85 درصد حجم یک نارنگی، از آب تشکیل شده است و این آب در کنار ویتامین C، جذب مواد مغذی از غذاها را افزایش داده و بدن و متعاقب آن، دستگاه گوارش را مرطوب نگه می‌دارد.

9) خواص نارنگی برای سرماخوردگیخواص نارنگی برای سرماخوردگی

نارنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است. این مواد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و ویتامین C نقش مستقیمی در افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و مقابله با عقونت دارد. بنابراین، برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند ‌سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و کرونا، روی خواص بی‌نظیر نارنگی، حساب کنید. جالب است بدانید که حتی پوست خشک شده این میوه هم مسکنی مفید برای سرفه‌های زمستانی است.

10) بهبود خلق و خو با مصرف نارنگی

ترکیبات موجود در نارنگی؛ مانند ویتامین B6، ضد التهاب، ضد افسردگی و ضد اضطراب است و ساعت خواب افراد را تنظیم می‌کند. اما جالب است بدانید که حتی بوییدن پوست این میوه هم اثری آرام‌بخش دارد و می‌تواند احساسات بد را از شما دور کند.

11) خواص نارنگی در تقویت موها

اگر می‌خواهید موهای براق و سالمی داشته باشید روی محتوای آنتی اکسیدانی و ویتامین C موجود در نارنگی حساب کنید. ویتامین C جذب آهن را بهتر می‌کند و مواد مغذی بیشتری به بدن و موها می‌رساند. همچنین، از ویتامین B12 نارنگی هم غافل نشوید. این ویتامین، نقش ویژه‌ای در کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن ها دارد و فرایند سفید شدن موها را به تأخیر می‌اندازد.

12) خاصیت نارنگی تنظیم فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم و مقدار کم سدیم موجود در نارنگی، عاملی مهم در تنظیم فشار خون است و فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

13) خاصیت نارنگی برای بهبود سلامت قلبخاصیت نارنگی برای بهبود سلامت قلب

آنتی اکسیدان‌های موجود در نارنگی، از قبیل؛ ویتامین C، نوبیلتین و تانگریتین می‌توانند باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید و کلسترول بد  (LDL)خون شوند. به علاوه، با کاهش تجمع پلاکت در دیواره سرخرگ‌ها، عملکرد رگ‌های خونی را بهتر کرده و مانع تصلب شرایین می‌شوند. بنابراین، مصرف نارنگی، نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی دارد.

14) خواص نارنگی و ضد عفونی کننده

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، منشأ شکل‌گیری بسیاری از زخم‌های عفونی است و می‌تواند باعث درد و انتشار عفونت به بقیه قسمت‌های بدن شود. در چنین حالتی، مصرف نارنگی به عنوان یک روغن و ضماد موضعی، بسیار کارساز است و این باکتری را از بین می‌برد.

15) خواص نارنگی روی سیستم اعصاب

مصرف نارنگی، برای سیستم اعصاب هم بسیار مفید است. پتاسیم موجود در این میوه پاییزی، خون‌رسانی به مغز را بهتر کرده و باعث افزایش کارایی، تمرکز و عملکردهای شناختی مغز می‌شود. فولات هم یک ماده موثر در کاهش ابتلا به آلزایمر است و عملکرد شناختی مغز را تقویت می‌کند.

16) رفع مسمومیت با نارنگی

نارنگی، میوه‌ای ادرارآور است و از این طریق، سموم بدن را به سرعت دفع می‌کند. به علاوه، این میوه، خون را تصفیه می‌کند و مشکلاتی مانند مسمومیت‌های الکلی را می‌توان به سرعت، با مصرف نارنگی یا نوشیدن آب آن، برطرف کرد.

17) خواص نارنگی برای مردان

آمار بیماری‌های قلبی در مردان بیشتر از زنان است و تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه‌های رنگ روشنی مانند پرتقال و نارنگی، به طور قابل توجهی بدن آن‌ها را در برابر بیماری‌های قلبی و آرتریت ایمن می‌سازد.

18) خواص نارنگی برای پوست صورتخواص نارنگی برای پوست صورت

اگر می‌خواهید پوستی جوان و شاداب داشته باشید، از مقادیر بالای ویتامینA  و ویتامین  Cموجود در نارنگی، غافل نشوید. این ویتامین‌ها، تولید کلاژن در بدن را بهبود می‌بخشند و از این طریق، به رفع چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کنند. به علاوه، آنتی اکسیدان‌های موجود در نارنگی، نقش مهمی در تأمین رطوبت پوست دارند و می‌توانند روشن‌کننده طبیعی پوست باشند.

19) درمان کم خونی با نارنگی

اگر دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستید، حتما نارنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مقادیر بالای ویتامین C و فولات موجود در این میوه، جذب آهن را در بدن افزایش داده و مشکل کم خونی و آنمی را برطرف می‌کند.

20) خواص نارنگی برای کبد

نارنگی حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبی به نام بتا کریپتوکسانتین است. این ماده، جلوی پیشرفت سرطان و التهاب کبد در مبتلایان به هپاتیت C را می‌گیرد. به علاوه، منابع طب سنتی هم نارنگی را میوه‌ای مفید برای کاهش تب و جلوگیری از تراکم خون در کبد دانسته‌اند.

21) خواص نارنگی برای کودکان

برای رشد بهتر نوزادان و کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدن، نارنگی را در سبد غذایی آن‌ها بگنجانید. این میوه پاییزی مفید، سرشار از فسفات و کلسیم است و در تقویت استخوان‌های کودکان نقش بسیار موثری دارد. به علاوه، مانند بزرگسالان، خواص نارنگی برای یبوست کودکان هم قابل توجه است و مصرف این میوه، با بهبود روند هضم غذا، به سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست، کمک می‌کند.

 22) خواص نارنگی از نظر اکولوژیکی

خواص نارنگی فقط به انسان‌ها ختم نمی‌شود و این میوه مفید، برای محیط زیست هم فواید بی‌شماری دارد. برای مثال، میوه، گل‌ها و برگ‌های نارنگی، یک ماده غذایی مفید برای زنبورهای گرده افشان و لاروها هستند.

اگر علاقمندید که درباره خواص انواع مرکبات، بیشتر بدانید، خواندن مطلب خواص پرتقال هم برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

خواص پوست نارنگیخواص پوست نارنگی

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که پوست نارنگی، 20 برابر میوه آن، آنتی اکسیدان دارد و می‌توان از آن، استفاده‌های درمانی بسیاری کرد که در ادامه، به بعضی از موارد مهم اشاره می‌کنیم:

  • برطرف‌کننده اختلالات عصبی و حالاتی مانند افسردگی و اضطراب
  • درمان‌کننده اختلالات ریه و طحال
  • برطرف‌کننده اختلالات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و….
  • کمک به دفع مایعات اضافی از بدن با تحریک سیستم لنفاوی
  • درمان‌کننده اختلالات مربوط به خواب

برای نگهداری از پوست نارنگی در درازمدت، آن را در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید و به شکل پودر درآورید. از این پودر می‌توانید در تهیه انواع دمنوش‌ها، سوپ ها، خورشت‌ها و… استفاده کنید.

خواص هسته نارنگی

برای استفاده درمانی از هسته‌های نارنگی، باید آن‌ها را خشک کنید. بر اساس طب چینی، هسته نارنگی در این موارد مفید است:

  • افزایش انرژی بدن
  • درمان فتق
  • درمان تورم دردناک بیضه‌ها و تورم پستان‌ها
  • کاهش درد

نکات مهم در هنگام خرید نارنگی

در هنگام خرید نارنگی مانند انواع میوه جات ، باید به یک سری فاکتورها توجه کرد. بنابراین، در هنگام خرید این میوه، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • به قوام پوست نارنگی توجه کنید و میوه‌هایی را انتخاب کنید که پوستی بدون چین و چروک و لک داشته باشند.
  • نارنگی‌های سنگین‌تر را انتخاب کنید، چون هم آبدارترند و هم ماندگاری بیشتری دارند.
  • فراموش نکنید که نارنگی‌های با کیفیت، عطر و بوی بسیار خوبی دارند و هرچقدر رسیده‌تر باشند، شیرین‌تر خواهند شد.

مضرات نارنگی

بسیاری از مضرات نارنگی، به خاصیت اسیدی آن بازمی‌گردد و در صورتی که در مصرف آن زیاده‌روی کنید باید منتظر عواقب ناخوشایندی باشید که در ادامه، به بعضی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • آسیب به مینای دندان‌ها
  • افزایش اسید معده و ایجاد حالت تهوع و استفراغ
  • سوزش سر دل و التهاب معده
  • افزایش ریسک ابتلا به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا
  • افزایش جوش روی صورت

علاوه بر این‌ها، نارنگی مدر است و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند کم آبی بدن و خشکی پوست را به دنبال داشته باشد. همچنین این میوه می‌تواند در بعضی افراد، باعث حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور خورشید شود و محتوای بالای فیبر هم می‌تواند برخی ناراحتی‌های گوارشی، مانند اسهال را به دنبال داشته باشد. در نهایت، این میوه ممکن است در بعضی افراد باعث بروز آلرژی و بروز بثورات پوستی شود.

با مصرف نارنگی، خواص آن را به بدنتان تزریق کنید

خواص این میوه پاییزی را به طور کامل برای شما توضیح داده و احتمالا بعد از خواندن این مطلب، تمایل بیشتری به استفاده از نارنگی پیدا کرده باشید. اگر قصد خرید نارنگی‌های با‌کیفیت و خوش‌عطر و بو را دارید، سری به میوه فروشی‌های آنلاین اسنپ فود بزنید. خرید میوه آنلاین، یک امکان آسان و مطمئن برای شما است تا تازه‌ترین و با کیفیت‌ترین میوه‌ها را انتخاب کرده و به صورت اینترنتی سفارش دهید. کافی است یکبار امتحان کنید تا مشتری ثابت بازار میوه اسنپ فود شوید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود