آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
رژیم غذایی تناسب اندام
4.3/5 - (6 امتیاز)
4

مصرف سبزیجات؛ معجزه‌ای برای لاغری.

ترمه افضلی 28 اسفند 1401 6 دقیقه

این روزها تناسب اندام یکی از دل‌مشغولی‌ها و درگیری‌های بسیاری از مردم است و این مسئله فقط به یک کشور محدود نمی‌شود، بلکه در سراسر دنیا همه به دنبال راهی هستند که این تناسب اندام را به دست آورند و آن را حفظ کنند.

بعضی‌ها می‌کشند تا چاق شوند و عده زیادی هم به دنبال راه چاره برای کاهش وزن می‌گردند. هر تغییری در بدن ما، به یک فاکتور مهم بستگی دارد. این فاکتور مهم و حیاتی، تغذیه است. در واقع تغذیه سلامت جسم و روح ما را فراهم می‌‌کند و از بسیاری از آسیب‌های ممکن جلوگیری می‌کند.

پس چه بخواهید لاغر شوید و چه قصد داشته باشید تا وزن اضافه کنید، باید نوع تغذیه خودتان را متناسب با هدفتان برنامه‌ریزی کنید. خب شاید برای شما سؤال باشد که خوردن چه چیزی می‌تواند شما را در این راه یاری کند؟ پاسخ این سؤال شامل موارد متعددی می‌شود، اما در این مقاله ما قصد داریم تا یکی از گروه‌های مؤثر را بررسی کنیم.

 

مصرف سبزیجات برای تغییرات وزنی

همان‌طور که می‌دانید سبزیجات یکی از گروه‌های غذایی مهم برای سلامتی انسان است‌. در تمام طول زندگی همواره به ما گوشزد می‌شود که از خوردن سبزیجات و گیاهان غافل نشوید. سؤال این است که آیا مصرف سبزیجات علاوه بر  تأثیری که در حفظ سلامتی و همچنین تأمین مواد مغذی لازم برای بدن دارد، می‌تواند در کاهش یا افزایش وزن هم مؤثر باشد یا نه! در ادامه این مطلب قرار است تا پی ببریم که چه سبزیجات و چگونه در تغییرات وزنی ما ایفای نقش می‌کنند.

 

 

سبزیجات مناسب برای لاغری

چرا سبزیجات برای کاهش وزن مفید هستند؟ دلایل متعددی وجود دارد که سبزیجات را به یک گزینه مناسب برای کمک به روند لاغری تبدیل می‌کند. مثلاً مصرف سبزیجات باعث ایجاد سیری کاذب می‌شود. فیبر و آب موجود در سبزی‌ها باعث می‌شود تا شما زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید. شما می‌توانید سبزیجات را با غذاهای پروتئینی در یک وعده مصرف کنید و تا مدت‌زمان طولانی‌تری تا وعده غذایی بعدی احساس سیری داشته باشید.

علت بعدی این است که سبزیجات از نوسان شدید سطح انرژی شما جلوگیری می‌کند. در واقع فیبر موجود در سبزی‌ها باعث می‌شود تا قند خون شما تنظیم شود و در طول روز احساس افت انرژی نداشته باشید.

کالری کم سبزیجات از عوامل دیگری است که باعث تاثیرگذاری بیشتر آن‌ها در روند کاهش وزن می‌شود. مصرف سبزیجات باعث می‌شود تا علاوه بر سیری طولانی‌تر و همچنین حفظ سلامتی شما، کالری کمتری نیز دریافت کنید.

 

سبزیجات مختلف و تأثیرات آن برای لاغری

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع سبزیجات برای لاغری بپردازیم، پس با ما همراه باشید:

●       کلم بروکلی، سبزی همه‌کاره

کلم بروکلی را هم می‌توانید به صورت خام مصرف کنید و هم آن را به طور بخارپز یا سرخ‌کرده مصرف کنید. کلم بروکلی دارای فیبر زیادی است. فیبر باعث می‌شود تا حجم بیشتری از معده اشغال شود و زودتر احساس سیری کنید. کلم بروکلی را می‌توانید به عنوان سالاد در کنار غذا و یا به عنوان میان وعده مصرف کنید.

 

●       اسفناج، سرشار از آهن و مناسب برای لاغری

اسفناج یک از بهترین سبزی‌هایی است که می‌توانید از آن برای کاهش وزن استفاده کنید. برگ‌های سبز اسفناج علاوه بر فیبر زیاد، به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های بسیار می‌تواند خطر بروز برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را کاهش دهد.

غذاهای متنوع و بی‌شماری را می‌توانید با استفاده از اسفناج تهیه کنید. چند دستور غذای رژیمی با اسفناج و سالاد‌ و اسموتی‌ اسفناج می‌تواند شما را در کاهش وزن یاری کند.

 

●       فلفل دلمه معطر و مفید برای لاغری

فلفل دلمه‌ای یک سبزی رنگارنگ و خوشمزه است که اضافه کردن آن به غذا طعم و بوی متفاوتی را برای شما به همراه می‌آورد. این سبزی کالری کمی دارد و مواد مغذی و فیبر زیادی دارد که باعث بهبود سلامتی شما می‌شود.

همچنین فیبر بالا باعث ایجاد حس سیری می‌شود. فلفل دلمه‌ای علاوه بر تأثیراتی که در کاهش وزن دارد، دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌ها است. مثلاً فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از ویتامین C است که باعث افزایش جذب آهن و تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود.

فلفل دلمه، اسفناج و کلم سبزیجات مؤثر در کاهش وزن است.

 

●       کدو حلوایی کم‌کالری و خوشمزه

کدوحلوایی یکی دیگر از گیاهانی است که می‌توانید از خواص آن برای کاهش وزن بهره ببرید. این گیاه بسیار کم‌کالری است. مثلاً یک لیوان کدو، فقط ۴۲ کالری دارد. فیبر فراوان باعث ایجاد حس سیری طولانی‌تری می‌شود. این خوراکی را می‌توانید همراه با غذا یا به عنوان میان وعده میل کنید.

 

●       کاهو و سبزیجات برگ‌دار برای لاغری

سبزیجات برای کاهش وزن به همین موارد خلاصه نمی‌شود. در کل سبزیجات برگ‌دار، علاوه بر اینکه منابع سرشاری از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها هستند، به دلیل کالری کمی که دارند می‌توانند باعث کم شدن میزان کالری دریافتی شما شود. انواع کاهو و کلم پیچ می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف به عنوان دورچین غذا و یا به صورت سالاد باشد.

 

●       سبزیجات بخارپز، بهترین شکل مصرف

یکی از بهترین راه‌های مصرف سبزی‌ها، بخارپز کردن آن است. مصرف سبزی‌ها به صورت بخارپز مواد مغذی آن‌ها را بهتر حفظ می‌کند و ویتامین‌های بیشتری را به بدن شما می‌رساند. علاوه بر این بخارپز کردن سبزی‌ها به دلیل نداشتن روغن اضافه می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. برای آن که سبزیجات بخارپز مزه بهتری داشته باشند می‌توانید از سیر، نمک، فلفل و کمی آب‌لیمو در طبخ آن‌ها استفاده کنید.

 

بشقاب سبزیجات برای لاغری

بشقاب سبزیجات یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل برای کاهش وزن استفاده کنید. بشقاب سبزیجات برای لاغری شکم و پهلو نیز مناسب است.

مواد لازم برای تهیه بشقاب سبزیجات

سیب‌زمینی 2 عدد
کدوسبز 2 عدد
کلم بروکلی 2 دسته
هویج 2 عدد
قارچ 150 گرم
کنسرو ذرت 1 فنجان
بادمجان 2 عدد
لیموترش 2 عدد
کره 50 گرم
سرکه بالزامیک 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
عصاره سبزیجات 2 عدد
فلفل دلمه 1 عدد
سس سویا 2 قاشق
پیازچه خردشده 2 ساقه

 

جدول جزئیات طرز تهیه بشقاب سبزیجات:

میزان کالری در هر 100 گرم 75
زمان آماده‌سازی 45 دقیقه
زمان لازم برای پخت 20 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

طرز تهیه بشقاب سبزیجات؛ قدم به قدم

۱. ابتدا بادمجان‌ها را حلقه حلقه کنید و روی آن‌ها نمک بپاشید تا تلخی‌اش گرفته شود. بعد آن‌ها را در مقدار کمی روغن تفت دهید.

۲. کلم بروکلی‌ها را با کنی فلفل، آبلیمو و نمک بخارپز کنید.

۳. کلم سفید را هم با آب، نمک و کمی سرکه بخارپز کنید.

۴. سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنید و بعد از پخته شدن آن‌ها را پوست بکنید.

۵. قارچ‌ها را هم خرد کنید و با کمی نمک و آبلیمو تفت دهید.

۶. هویج را هم می‌توانید با مقدار کمی شکر و آبلیمو بخارپز کنید.

۷. حالا کره را داخل ماهیتابه بریزید، سپس عصاره سبزیجات، فلفل، سس سویا، نمک، آب لیموترش و سرکه بالزامیک را به آن بیفزایید و ۵ دقیقه با هم بجوشانید

۸. سبزیجات بخارپز و خام را با هم داخل بشقاب سرو بچینید و بعد سسی را که آماده کردید به آن اضافه کنید.

 

بشقاب سبزیجات یک غذای رژیمی برای کاهش وزن است.

 آیا برنامه رژیم سبزیجات برای لاغری مناسب است؟

در رژیم‌های سبزیجات، مصرف این مواد غذایی به حداکثر میزان خود می‌رسد. شاید این رژیم برای کوتاه‌مدت مناسب باشد، اما پیروی از آن در طولانی‌مدت می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. پس پیش از گرفتن هر نوع رژیم حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

در حالت کلی رژیمی که در کنار سایر مواد غذایی ضروری، بهترین میوه‌ و سبزیجات برای لاغری را نیز در خود جا داده باشد، می‌تواند رژیم غذایی مناسبی برای لاغری باشد.

 

سخن آخر

در این مقاله درباره انواع سبزیجات و تأثیرات آن‌ها برای کاهش وزن صحبت کردیم. مصرف سبزی برای لاغری سریع می‌تواند گزینه مناسبی باشد ولی برای استفاده از این نوع رژیم حتماً باید با پزشک تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید سبزیجات را برای کاهش وزن در همه وعده‌های غذایی خود و حتی وعده صبحانه نیز بگنجانید. به جز رژیم سبزیجات، رژیم‌های دیگری هم هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. مثلاً رژیم کتوژنیک یکی از راه‌های کاهش وزن سریع محسوب می‌شود که در آن از سبزیجات بدون نشاسته استفاده می‌شود.

طرز تهیه صبحانه کتوژنیک برای شناختن و امتحان کردن این نوع رژیم مناسب است. همچنین اگر فرصت کافی برای آماده کردن و پختن غذا را ندارید می‌توانید با استفاده از سفارش غذا آنلاین علاوه بر توجه به سلامتی خود با استفاده از غذاهای سالم، در زمان خود نیز صرفه‌جویی کنید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

حملتی
06 مهر 1402

سلام کلم بروکلی احساس سیری میاره اره اخه وقتی میخورم انگار گوشت خوردم

  • snappfoodadmin
    06 مهر 1402

    سلام کلم بروکلی که هم به صورت خام و هم به طور بخارپز یا سرخ‌کرده مصرفمی شود.دارای فیبر زیادی است. فیبر باعث می‌شود تا حجم بیشتری از معده اشغال شود و زودتر احساس سیری کنید. کلم بروکلی را می‌توانید در سالاد و کنار غذا و یا به عنوان میان وعده مصرف کنید.

تالاروند
27 شهریور 1402

سلام کالری سبزیجات کم یا زیاد

  • snappfoodadmin
    27 شهریور 1402

    سلام کالری کم سبزیجات باعث کاهش وزن می‌شود.مصرف سبزیجات باعث می‌شود تا سیری طولانی‌تر داشته باشید پس به لاغری هم کمک می کند با سبزی کالری کمتری دریافت می کنید که برای حفظ سلامتی مفید است

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود