طرز تهیه آش عباسعلی با عطر و بوی بی نظیر روغن کرمانشاهی

طرز تهیه آش عباسعلی
1/5 - (1 امتیاز)

آش عباسعلی یک وعده غذایی کامل و مقوی است. برای طرز تهیه آش عباسعلی ابتدا گندم، برنج و حبوبات را چند ساعت بخیسانید. سپس گوشت، حبوبات و گندم را به‌صورت جداگانه بپزید و برنج را در اواسط پخت به گندم اضافه کنید. در ادامه گوشت را ریش‌ریش کنید و آن را همراه با بقیه مواد پخته‌شده در قابلمه‌ای بزرگ بریزید. مقداری آب و ادویه اضافه کنید و اجازه دهید مواد آش برای چند ساعت با هم بپزند. برای تزئین روی آش از مقداری پیازداغ، نعنا‌داغ و سیر‌داغ استفاده کنید و مقداری از این مواد را هم داخل آش بریزید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی آش عباسعلی را با هم می‌بینیم:

آش عباسعلی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی با احتساب زمان خیساندن مواد، بیش از 24 ساعت
زمان پخت غذا حدود 3 ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه آش عباسعلی

آش عباسعلی یکی از انواع آش سنتی و بسیار خوشمزه است که برای جا‌افتادن آن باید حسابی حوصله به خرج دهید. به عبارت دیگر بهترین آش عباسعلی کرمانشاه، آشی کشدار با عطر دلپذیر روغن کرمانشاهی و طعمی تند است که اشتهای هر رهگذری را تحریک می‌کند. اگر دوست دارید این آش مقوی و بی‌نظیر را خودتان در منزل تهیه کنید، با ما همراه باشید. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت را مشاهده می‌کنید:

عکس آش عباسعلی

مواد لازم برای تهیه آش عباسعلی

برای تهیه این غذای مقوی، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت دنده گوسفندی 311 گرم
گندم پوست‌کنده 1.5 پیمانه
نخود نصف پیمانه
لوبیا چیتی و لوبیا سفید از هرکدام نصف پیمانه
عدس نصف پیمانه
برنج نصف پیمانه
پیاز درشت 5 عدد
سیر 11 حبه
نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه به مقدار لازم
نعنا خشک به مقدار لازم
روغن حیوانی (کرمانشاهی) به مقدار لازم

مراحل دستور تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی

آش عباسعلی کرمانشاهی با گوشت طبق مراحل زیر تهیه می‌شود:

  • مرحله اول: گندم و تمام حبوبات را از روز قبل بشویید و با مقداری آب گرم بخیسانید. در طول این مدت، چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. برنج هم باید 2 ساعت خیسانده شود.
  • مرحله دوم: در ادامه نخود، لوبیا چیتی و لوبیا سفید را با 4 پیمانه آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزند. یک ساعت بعد عدس را هم به این مواد اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه آش عباسعلی کشدار، گندم را هم به‌صورت جداگانه همراه با 2 پیمانه آب، داخل قابلمه‌ای مناسب روی حرارت قرار دهید تا بپزد.
  • مرحله چهارم: در اواسط پخت گندم، برنج خیس‌خورده را هم به گندم بیفزایید تا با هم بپزند.
  • مرحله پنجم: یکی از پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس پیاز نگینی‌شده را داخل قابلمه‌ای دیگر با مقداری روغن تفت دهید.
  • مرحله ششم: وقتی پیاز سبک شد، گوشت را هم اضافه کنید و چند دقیقه بعد، مقداری فلفل و زردچوبه در قابلمه بریزید.
  • مرحله هفتم: حالا حدود 3 پیمانه آب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به‌طور کامل بپزد. بعد از پخت کامل، نمک را هم اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: پس از پخت گوشت، آن را از قابلمه خارج و استخوان‌هایش را جدا کنید. بعد از ریش‌ریش کردن گوشت، آن را همراه با گندم، برنج و سایر حبوباتی که پخته‌اند، داخل قابلمه‌ای بزرگ بریزید.
  • مرحله نهم: کمی آب اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه هم بریزید. شعله زیر قابلمه را ملایم کنید و اجازه دهید تمام مواد آش آنقدر با هم بپزند که دانه‌های گندم و برنج کاملا له شوند.
  • مرحله دهم: هر چند وقت یک‌بار آش عباسعلی را هم بزنید تا ته نگیرد. در این فاصله مقداری پیازداغ، سیر داغ و نعنا داغ آماده کنید.
  • مرحله یازدهم: در اواخر پخت آش مقداری از این مواد را داخل آش بریزید و مقداری را هم برای تزئین نگه دارید.
  • مرحله دوازدهم: پس از اینکه آش کاملا جا ‌افتاد و کشدار شد، آن را از روی حرارت بردارید و روغن کرمانشاهی را داخل آش بریزید.
  • مرحله سیزدهم: درنهایت آش عباسعلی کرمانشاهی را داخل ظروف مناسب بکشید و روی آن را با سیرداغ، نعنا‌داغ و پیازداغ تزئین کنید.

نکات درست کردن آش عباسعلی مجلسی و جا افتاده

آش عباسعلی کرمانشاهی هر چقدر تندتر باشد، خوشمزه‌تر است. البته نکات دیگری هم ضمن پخت وجود دارند که به عطر و طعم بهتر این آش سنتی کمک می‌کنند. برای مثال به نکات زیر توجه کنید:

  • طرز تهیه آش عباسعلی شباهت زیادی به طرز تهیه آش شله قلمکار دارد. با این تفاوت که آش عباسعلی فاقد سبزیجات است و در پخت آن تنها از مقداری نعناع‌داغ برای تزئین استفاده می‌شود.
  • یکی از ویژگی‌های آش عباسعلی جا‌افتاده این است که ظاهری کش‌دار شبیه حلیم دارد. به عبارت دیگر گندم و حبوبات باید آنقدر بپزند و له شوند که دیگر داخل آش پیدا نباشند.
  • دقت کنید که آش عباسعلی کرمانشاهی خیلی زود ته می‌گیرد و ممکن است طعم ته‌دیگ آش، مزه آش را خراب کند. بنابراین از هم زدن آش غافل نشوید.
نکات درست کردن آش عباسعلی مجلسی و جا افتاده
  • برای خوشمزه‌تر شدن آش می‌توانید از مقداری آب قلم هم استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که گوشت آش عباسعلی نباید خرد شود، زیرا ریش‌ریش کردن گوشت به کش‌دار شدن آش کمک می‌کند.
  • در طرز تهیه اش عباسعلی حتما باید از گوشت دنده یا گوشت سردست یا گردن استفاده شود تا پس از کوبیدن، به کش‌دار شدن آش کمک کند.

اصول نگهداری از آش عباسعلی

باقیمانده آش را داخل ظروفی درب‌دار و محفوظ بریزید و داخل یخچال قرار دهید. دقت کنید که آش برای مدت طولانی در محیط آشپزخانه یا محیط‌های گرم و مرطوب نماند. این آش حاوی گوشت است و گوشت پخته‌شده هم نهایتا 3 تا 4 روز در یخچال ماندگاری دارد.

جلوگیری از خراب شدن آش عباسعلی

وجود گوشت در مواد آش عباسعلی از واجبات است، اما همین ماده استعداد خراب شدن آش را هم بیشتر می‌کند. بنابراین اگر خواستید آشی را که در یخچال مانده است را مجددا گرم کنید، حتما رنگ و لعاب ظاهری آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ آثاری از خرابی مثل رنگ و بوی غیرعادی در آن وجود ندارد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه آش عباسعلی

آش عباسعلی کرمانشاهی و اصیل با عطر و بوی روغن کرمانشاهی آن شناخته می‌شود. با‌این‌حال اگر به این روغن دسترسی نداشتید، می‌توانید به‌جای آن از مقداری روغن زیتون استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌جای استفاده از برنج، از مخلوط برنج و بلغور جو استفاده کنید که مقدار آن باید به اندازه نصف گندم باشد.

تاریخچه آش عباسعلی

آش عباسعلی حدود 200 سال قدمت دارد و نام خود را از نام فردی متدین و کرمانشاهی به نام عباسعلی گرفته است. عباسعلی آشپزی ماهر بود که تصمیم گرفت برای دعوت مردم به نماز اول وقت، این آش را با دستورالعمل اختصاصی خود هنگام اذان در مسجد شهر کرمانشاه به‌عنوان نذری پخش کند. البته نقل دیگری هم وجود دارد که عباسعلی نذر می‌کند که برای روزه‌داران ماه مبارک رمضان، آش مخصوصی بپزد که روزه خود را با آن باز کنند. به‌هر‌حال این آش خوش‌طعم سال‌هاست که جای خود را در میان مردم کرمانشاه باز کرده است و آوازه عطر و طعم بی‌نظیر آن به شهرهای دیگر ایران هم رسیده است.

تاریخچه آش عباسعلی

خواص آش عباسعلی

آش عباسعلی یکی از 10 نوع آش ایرانی است که در پخت آن از گوشت استفاده می‌شود. به همین دلیل این آش منبع عالی از پروتئین است که با وجود حبوبات مختلف، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. برای مثال فیبر موجود در حبوبات به‌ویژه نخود، به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند و عدس که منبع طبیعی آهن است، باعث جبران کمبود آهن در بدن می‌شود. علاوه بر این‌ها زردچوبه موجود در آش هم خواص ضد‌التهابی دارد و به سلامت بیشتر بدن کمک می‌کند. در مجموع آش عباسعلی غذای مقوی و سالمی است که می‌توان برای افطاری کامل و انرژی‌بخش روی آن حساب کرد.

خواص آش عباسعلی

آش عباسعلی اصل کرمانشاهی را از اسنپ فود سفارش دهید…

طرز پخت آش عباسعلی کرمانشاه را با هم مرور کردیم و همان‌طور که متوجه شده‌اید، تهیه این آش کمی زمان‌بر خواهد بود. بنابراین اگر وقت کافی ندارید تا این آش خوشمزه را داخل منزل طبخ کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود امکانی مطمئن و راحت برای تهیه انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که می‌توانید آن‌ها را با کمترین انرژی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در منزل خود حاضر کنید. مطمئن باشید که خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش خواهید داشت.

سوالات متداول

در طرز تهیه آش عباسعلی از چه گوشتی استفاده کنیم؟

برای این منظور استفاده از گوشت دنده، سردست یا گردن گوسفندی مناسب‌تر است.

ادویه‌های آش عباسعلی چیست؟

فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه از ادویه‌های اصلی و مهم این غذای سنتی و خوشمزه هستند.

سبزی آش عباسعلی چیست؟

نعنا تنها سبزی آش عباسعلی است که از آن به‌صورت نعنا‌داغ برای تزئین آش و مقداری هم داخل آن استفاده می‌شود.

نظرات کاربران