طرز تهیه آش شله قلمکار به شیوه اصیل، خوشمزه و مقوی!

طرز تهیه آش شله قلمکار
3.2/5 - (5 امتیاز)

دنیای آش‌ها بسیار متنوع بوده و همیشه به عنوان یک غذای سنتی و کامل، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی داشته‌اند. طرز تهیه بعضی آش‌ها مثل آش شله قلمکار، شاید چندان آسان نباشند، اما بسیار خوشمزه هستند و باید به خاطر طعم خوب آش‌ها هم که شده، آن‌ها را تهیه کنید.

در طرز تهیه آش شله قلمکار ، باید ابتدا گوشت را به همراه پیاز، سیر، ادویه‌ها و آب، داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا پخته شوند. کلیه حبوبات از قبل خیس شده شامل لوبیا، نخود و عدس را نیز بپزید. گندم و برنج را هم به صورت جداگانه پخته و کنار بگذارید. در یک قابلمه حبوبات پخته شده، گندم و برنج، سبزی‌های آش و آبِ گوشت را ریخته و روی شعله قرار دهید. گوشت را ریش ریش کنید و به همراه پیازداغ و ادویه‌ها داخل قابلمه بریزید.

روش کلی تهیه آش شله قلمکار را خواندید، اما اگر می‌خواهید با شیوه‌های مختلف و ریزه‌کاری‌های هر دستور تهیه آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

آش شله قلمکار
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳ ساعت
زمان پخت ۳ ساعت
میزان سختی زیاد

فیلم طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل

در ادامه این مطلب نحوه تهیه آش شله قلمکار به صورت مرحله به مرحله آمده است، اما اگر فرصت یا حوصله خواندن این مطلب را ندارید، می‌توانید فیلم طرز تهیه آش شله قلمکار را مشاهده کنید. این فیلم به شکل بسیار ساده، نحوه تهیه این آش را توضیح خواهد داد.

طرز تهیه آش شله قلمکار تهرانی

آش شله قلمکار از انواع سوپ و آش خوشمزه و معروف ایرانی است. آنچه در ادامه گفته می‌شود، متداول‌ترین روش طرز تهیه شله قلمکار اصل است. اگر می‌خواهید این آش را در منزل طبخ کنید، پیش از هر چیزی لازم است بدانید که مراحل پخت آش شله قلم کار، طولانی‌تر از چیزی است که در خصوص دیگر انواع آش تجربه کرده‌اید.

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار مجلسی و اصیل

سبزی آش شله قلم کار، عبارت است از نعنا، جعفری، مرزه، ریحان و گشنیز که باید به مقدار مساوی با هم ترکیب شوند. جالب است بدانید که بسیاری از مواد اولیه آش شله قلمکار مانند گندم، حبوبات و گوشت، مشابه طرز تهیه شله مشهدی است. برای تهیه آش شله قلمکار کشدار مواد اولیه زیر را آماده کنید. این مواد برای حدود ۴ نفر در نظر گرفته شده‌اند و در صورتی که بخواهید آش را برای افراد بیشتری آماده کنید، باید مقدار مواد اولیه را افزایش دهید. به طور مثال آش شله قلمکار برای ۳۰ نفر یا تهیه آش شله قلمکار (برای ۱۰ نفر)، با چند برابر کردن حجم مواد اولیه، انجام می‌شود.آش شله قلمکار مجلسی و اصیل

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سبزی آش خرد شده ۵۰۰ گرم
گوشت گوساله ۵۰۰ گرم
گندم نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
نخود یک پیمانه
عدس یک پیمانه
برنج نیم‌دانه نصف پیمانه
پیاز ۴ عدد
سیر ۲ حبه
سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت آش شله قلمکار کشدار

طرز پخت آش شله قلمکار خوشمزه در مناطق مختلف ایران کمی متفاوت است، مثلا در طرز تهیه آش شله قلمکار شهر اصفهان، از ماش هم استفاده می‌شود و یا اهالی جنوب، سبزیجات معطر بیشتری به کار می‌برند. با این همه در مراحل زیر، یکی از پرطرفدارترین دستورهای پخت این آش خوشمزه را خواهید دید. به این موازات در فرصتی مطلب طرز تهیه آش های جاافتاده و لذیذ را در وبلاگ اسنپ فود دنبال کنید تا فوت و فن‌های پخت آش در منزل را به خوبی بیاموزید.طرز تهیه آش شله قلمکار

  • مرحله اول: از شب قبل تمام حبوبات را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود.
  • مرحله دوم: یک عدد پیاز را خلالی کنید و همراه سیر و گوشت، داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید. ادویه‌ها شامل نمک، فلفل و زردچوبه و مقداری آب را به آش اضافه کرده و اجازه دهید تا گوشت کاملا بپزند.
  • مرحله سوم: نخود را با چند قاشق پیازداغ و مقدار کافی آب روی حرارت بگذارید تا نیم‌پز شود. سپس، لوبیا چیتی را اضافه کنید و اواسط پخت آن، عدس را هم داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید تا تمام حبوبات کاملا پخته و نرم شوند.
  • مرحله چهارم: در قابلمه‌ای دیگر، گندم را همراه با آب کافی بپزید و پس از آنکه پخت گندم کامل شد، برنج نیم‌دانه را هم اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: داخل قابلمه‌ای بزرگ، ابتدا آب گوشت پخته شده و پس از آن به ترتیب، سبزی آش خرد شده، حبوبات پخته و گندم و برنج نرم شده را اضافه کنید. در این مرحله، اگر آب آش کم بود، مقداری آب اضافه کنید.
  • مرحله ششم: گوشت پخته شده را در ظرفی دیگر ریش ریش کنید و مقداری از آن را برای تزیین آش کنار بگذارید.
  • مرحله هفتم: مابقی گوشت ریش ریش شده را همراه با ۵ قاشق غذاخوری پیازداغ داخل آش بریزید و ۲ تا ۳ ساعت زمان دهید تا آش با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.
  • مرحله هشتم: برای سرو این آش خوشمزه، آن را با کشک، گوشت‌های ریش ریش شده، پیازداغ، نعناداغ و سیرداغ تزیین کرده و در کنار عزیزان نوش جان کنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت

در دستور سنتی این آش، حتما باید از گوشت استفاده شود، اما اگر می‌خواهید آش شله قلمکار را به صورت گیاهی طبخ کنید، باید گوشت را حذف کرده و تنوع حبوبات را بیشتر کنید. طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت مطابق مراحل زیر است:طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت

  • مرحله اول: به حبوبات گفته شده، ماش و لوبیا چشم بلبلی هم اضافه کنید و آن‌ها را بپزید تا نرم شوند.
  • مرحله دوم: گندم را به طور جداگانه پخته و سپس برنج را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: سبزیجات آش شامل نعنا، جعفری، مرزه، ریحان، گشنیز و ترخون را به همراه حبوبات پخته شده، آب و ادویه‌ها داخل یک قابلمه مناسب بریزید.
  • مرحله چهارم: در انتها مقداری از سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ را برای تزیین کنار بگذارید و مابقی را به آش اضافه کنید.

طرز پخت مرحله به مرحله آش شله قلمکار اصفهان

طرز تهیه آش شله قلم کار اصفهان، درست مطابق چیزی است که گفته شد و تنها یک تفاوت کوچک مطابق مراحل زیر دارد:طرز پخت مرحله به مرحله آش شله قلمکار اصفهان

  • مرحله اول: گوشت را با پیاز، سیر و ادویه‌ها بپزید تا آماده شود.
  • مرحله دوم: به حبوبات قبلی شامل نخود، لوبیا و عدس، ماش را هم اضافه کرده و آن‌ها را بپزید تا نرم شوند.
  • مرحله سوم: گندم و برنج را نیز جداگانه بپزید و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: در یک قابلمه مناسب، آب گوشت، حبوبات، گندم و برنج پخته شده را مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: گوشت را ریش ریش کرده و به همراه ادویه‌ها، سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ داخل قابلمه بریزد و به آش زمان دهید تا جا بیفتد.

اگر به اصفهان سفر کردید، می‌توانید از طریق صفحه سفارش غذا اصفهان این غذای خوشمزه را در هر ساعتی از شبانه‌روز به طور آنلاین خریداری کنید!

طرز تهیه آش شله قلمکار مشهد

لازم به ذکر است که نوعی آش شله مشهدی داریم که برخی افراد آن را با شله قلمکار اشتباه می‌گیرند. در حالی که آش شله مشهدی، به طور کلی یک آش جداگانه بوده و ظاهر آن شبیه به حلیم است.طرز تهیه آش شله قلمکار مشهد

فوت و فن های طرز تهیه آش شله قلمکار

مانند آش رشته خانگی ، این آش هم نکات و فوت‌و‌فن‌هایی برای پخت دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای درست کردن آش شله قلمکار در خانه به روش مجلسی و لعاب‌دار، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • پس از اضافه کردن گوشت، آش را به صورت مدام هم بزنید تا کاملا کشدار و نرم شود؛ به طور کلی کش آمدن آش شله قلمکار به همین مسئله وابسته است. به یاد داشته باشید که در طرز تهیه آش اسفناج نیز همین شکل از هم زدن آش، مورد توجه قرار گرفته است.
فوت و فن های طرز تهیه آش شله قلمکار
  • درباره طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گندم باید دقت کنید که گندم از این آش قابل حذف نیست، اما در صورت در دسترس نبودن گندم، می‌توانید طرز تهیه آش شله قلم کار با بلغور گندم را امتحان کنید.
  • طعم آش شله قلم کار به حدی خوشمزه است که حتی نیازی به اضافه کردن کشک برای مزه‌دار کردن این آش ندارید؛ اما شما می‌توانید برای تهیه آش شله قلمکار با ماست آن را با ماست چکیده تزیین کرده و مزه به مراتب جذاب‌تری به غذا بدهید.

روش نگهداری آش شله قلمکار

پس از آشنایی با روش‌های مختلف طرز تهیه آش شله قلمکار، اکنون این سوال پیش می‌آید که این آش را چگونه نگهداری کنیم؟ برای نگهداری آش شله قلم‌کار، آن را داخل ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. دقت داشته باشید که غذاهای آبکی مانند آش را باید سریع‌تر مصرف کرد تا خراب نشوند. به طور کلی این آش به مدت ۵ روز در یخچال سالم می‌ماند.

جلوگیری از خراب شدن آش شله قلمکار

برای جلوگیری از خراب شدن آش شله قلمکار، توجه کنید که آش خارج از یخچال نماند. همچنین ظرفی که آش را در آن می‌ریزید، باید کامل خشک و تمیز باشد و درب ظرف را ببندید.

خواص آش شله قلمکار

آش شله قلمکار را از نظر خواص، می‌توان یک آش تمام عیار دانست. استفاده از گوشت باعث می‌شود که این غذا سرشار از پروتئین باشد. همچنین سبزیجات به عنوان منبع ویتامین‌ها در تهیه این آش استفاده شده‌اند. حبوبات همچون لوبیا و نخود نیز منبعی از مواد معدنی مانند آهن و منیزیم هستند. در واقع با مصرف این آش، نیاز بدن شما به بسیاری از مواد مغذی تامین خواهد شد.

تاریخچه آش شله قلمکار

تاریخچه پخت آش شله قلمکار به دوره ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. در آن دوره بیماری وبا در بین مردم شایع شده بود که شاه را نیز مبتلا کرد. برای بهبود شاه آشی تهیه شد که برای درست کردن آن از گوشت، سبزی و انواع حبوبات استفاده کردند.تاریخچه آش شله قلمکار

شاه مدتی بعد از بستر بیماری برخاست و تصمیم گرفت که آش شله قلمکار را ماندگار کند. پس هرسال تابستان با خدم و حشم به ییلاقات اطراف تهران می‌رفت که در آنجا دیگ‌های مختلفی از آش شله قلمکار آماده می‌کردند.

آش شله قلمکار را حتما امتحان کنید!

در این مطلب طرز تهیه آش شله قلمکار تهران و برخی از دیگر شهرها را توضیح دادیم. حال سوال این است که آیا طرز تهیه این آش برای شما مشکل است و وقت کافی برای درست کردن آن ندارید؟ در این صورت، سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود کار شما را آسان کرده است. تنها با چند کلیک ساده می‌توانید سفره غذای خود را با این آش خوشمزه و سنتی ایرانی مزین کنید.

راستی، شما آش شله قلمکار را به چه روشی تهیه می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در تهیه آش شله قلمکار از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

برای درست کردن این آش از گوشت گوسفندی، گندم، برنج، سبزی آش و حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان یک آش شله قلمکار کشدار آماده کرد؟

پس از آنکه گوشت پخته و ریش ریش شده را به قابلمه آش اضافه کردید، محتویات قابلمه را به خوبی هم بزنید تا آش کشدار شود.

تفاوت آش شله قلمکار تهران و اصفهان چیست؟

اصفهانی‌ها علاوه بر نخود، لوبیا و عدس، از ماش نیز به عنوان حبوبات و مواد اولیه تهیه این آش استفاده می‌کنند.

قدمت تهیه آش شله قلمکاری به چه دوره‌ای باز می‌گردد؟

این آش برای اولین بار در دوره ناصرالدین شاه قاجار و در زمان ابتلا شاه به بیماری وبا تهیه شد. پس از آن هر سال تابستان در ییلاقات اطراف تهران، اطرافیان شاه این آش را تهیه می‌کردند.

سوالات متداول

مواد لازم برای تهیه آش شعله قلمکار مجلسی و سنتی شامل چه چیزهایی است؟

سبزی آش خرد شده، گوشت گوساله، گندم، لوبیا چیتی، نخود، عدس، برن نیم دانه، سیر، پیاز، سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغ و نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

یکی از نکات مهم آش شله قلمکار آن است که در این مرحله، آش را مدام هم بزنید تا کاملا کشدار و نرم شود؛ به طور کلی کش آمدن آش شله قلمکار به همین مسئله هم زدن مداوم وابسته است.

بله اگر می‌خواهید این آش را به صورت گیاهی طبخ کنید، باید گوشت را حذف کرده و تنوع حبوبات را بیشتر کنید. در طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت می‌توانید به موادی که پیشتر گفته شد، مقداری ماش و لوبیا چشم بلبلی هم اضافه کنید و سبزیجات معطر آن مثل مرزه یا ترخون را بیشتر کنید. به خاطر حذف گوشت، زمان طبخ این آش کمتر خواهد بود.

طعم آش شله قلم کار به حدی خوشمزه است که حتی نیازی به اضافه کردن کشک برای مزه‌دار کردن این آشت نیست. اما این موضوع کاملاا سلیقه‌ای است و می‌توانید این آش را با ماست چکیده تزئین کرده و در ضمن مزه به مراتب جذاب‌تری به آن بدهید.

داخل قابلمه‌ای بزرگ، ابتدا آب گوشت پخته شده و پس از آن به ترتیب، سبزی آش خرد شده، حبوبات پخته و گندم و برنج پخته شده و ادویه‌ها را اضافه کنید. در این مرحله، اگر آب آش کم بود، به نسبت مواد مقداری آب اضافه کنید.

نظرات کاربران

simin
08.خرداد.1402

من گیاهخوار هستم و نمیدونستم میشه اش شله قلمکارو بدون گوشت هم درست کرد و خیلی برام جالب بود درست کردم نتیجه هم رضایت بخش بود و خوشمزه بود برخلاف تصورم . اموزش خیلی عالی بود مرحله به مرحله پیش رفتم و نتیجه عالی بود خسته نباشید

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    خیلی خوشحالیم که تونستیم رضایت شما رو از پست بدست بیاریم و ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین برای مشاهده اموزش های بیشتر میتونین به وبلاک اسنپ فود مراجعه کنید و برای دیدن طرز تهیه ابگوشت اصفهانی میتونین از لینک زیر استفاده کنین :

    ‏ttps://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-آبگوشت-اصفهانی-شله/

nader
08.خرداد.1402

خوشمزه ترین اش دنیاست با اختلاف همیشه دوس داشتم درستش کنم ولی بلد نبودم مرسی ازتون اموزش کامل و عالی بود قدم قدم باهاش پیش رفتم و خیلی خوشمزه شد بازم از این اموزش های خوشمزه برامون بزارین

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    خیلی خوشحالیم که تونستیم رضایت شما رو از پست بدست بیاریم و ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین برای مشاهده اموزش های بیشتر میتونین به وبلاک اسنپ فود مراجعه کنید و برای دیدن طرز تهیه قیمه ریزه میتونین از لینک زیر استفاده کنین :

    ‏https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-قیمه-ریزه/