آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کتلت
آموزش آشپزی
3.7/5 - (3 امتیاز)
2

طرز تهیه کتلت در انواع مختلف + فوت و فن تهیه آن

زهرا دهقان 30 آذر 1402 10 دقیقه

ماده اولیه کتلت، شامل انواع گوشت قرمز چرخ کرده، مرغ و ماهی است که با سبزیجات و صیفی‌جات مختلفی همچون سیب زمینی یا جعفری مخلوط می‌شود. در طرز تهیه کتلت معمولا برای انسجام بیشتر آن از تخم مرغ و آرد نیز استفاده می‌کنند. این غذای خوشمزه معمولا بدون برنج، با نان و به صورت داغ سرو می‌شود. کتلت را می‌توان به‌ عنوان غذای آماده، غذای سفر یا ساندویچ سرد نیز مصرف کرد. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه انواع کتلت را به شما آموزش دهیم.

1. طرز تهیه کتلت گوشت

کتلت گوشت خانگی را می‌توان یک غذای خوشمزه، سالم و البته مقوی دانست که به آسانی آماده می‌شود. کتلت گوشت یکی از پرطرفدارترین انواع کتلت در بین ما ایرانی‌ها است.

مواد اولیه برای تهیه کتلت گوشت

برای دنبال کردن طرز تهیه کتلت گوشت ، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
سبزی خشک (ترخون، مرزه و جعفری) ۱.۵ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی ۱.۵ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز به مقدار دلخواه
روغن مایع به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت کتلت گوشت

طرز تهیه کتلت گوشت مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:طرز تهیه کتلت گوشت

  • مرحله اول: اگر گوشت شما داخل فریزر بود، از چند ساعت قبل آن را از فریز خارج کنید تا نرم شود. در این فاصله پیاز و سیب زمینی را رنده کرده و آب آن‌ها را جدا کنید.
  • مرحله دوم: داخل یک ظرف پیاز و سیب زمینی را به همراه گوشت چرخ شده بریزید. سیر را نیز رنده کرده و به همراه سبزی خشک و آرد نخودچی به مواد اضافه کنید.
  • مرحله سوم: تخم گشنیز، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را نیز داخل ظرف بریزید و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. حالا ظرف مواد را با سلفون پوشانده و به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله چهارم: در نهایت مواد را از تابه خارج کنید، به اندازه یک نارنگی از مواد برداشته و آن را کف دست خود شکل دهید.
  • مرحله پنجم: داخل تابه روغن مایع ریخته و زمانی که روغن داغ شد، هر دو سمت کتلت گوشت را در روغن سرخ کنید تا برشته شود.
  • مرحله ششم: کتلت‌ها را پس از پخت، روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن کتلت جدا شود. در نهایت کتلت را با سبزی، ترشی، گوجه یا سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید؛ نوش جان!

نکته: کتلت گوشت با سیب زمینی آبپز هم یکی از دیگر روش‌های تهیه این غذا بوده که به جای سیب زمینی خام از شکل پخته و رنده شده آن استفاده می‌کنند.

2. طرز تهیه کتلت مرغ

کتلت مرغ یکی از انواع کتلت‌هاست که به عنوان یک غذای ساده و فوری شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه با گوشت مرغ تهیه شده و دستورهای بسیار متنوعی دارد. در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید، می‌توانید کتلت را با مرغ تهیه کنید. پایین‌تر بودن قیمت و سالم‌تر بودن گوشت مرغ، از جمله مزایای کتلت مرغ در مقایسه با کتلت گوشت است.

مواد اولیه کتلت مرغ

برای انجام مراحل طرز تهیه کتلت مرغ به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر ۲ حبه
فلفل دلمه‌ای رنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت کتلت مرغ ساده

کتلت مرغ به آسانی و مطابق مراحل زیر آماده می‌شود:

طرز تهیه کتلت مرغ

  • مرحله اول: برای تهیه این کتلت خوشمزه ابتدا پیاز را به همراه دو حبه سیر به صورت ریز رنده کنید. همچنین آن‌ها را می‌توانید داخل غذاساز بریزید تا کاملا ریز و مخلوط شوند. سپس آب پیاز و سیر رنده شده را بگیرید.
  • مرحله دوم: در این مرحله گوشت مرغ را با چرخ گوشت دو بار چرخ کرده و یا در غذاساز بریزید. بهتر است از ترکیب ران و سینه استفاده کنید تا چربی آن حالت چسبندگی به گوشت بدهد.
  • مرحله سوم: مخلوط پیاز و سیر را به همراه 2 قاشق غذاخوری فلفل دلمه‌ای به گوشت اضافه کرده و با دست یا قاشق به خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: زعفران دم‌کرده را به همراه فلفل قرمز، فلفل سیاه و نمک به مخلوط گوشت اضافه کرده و با دست مواد را به خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست شوند. سپس روی ظرف را سلفون کشیده و به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید.

توجه: در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل 2 عدد سیب زمینی رنده شده که آب آن‌ها را گرفته‌اید، به همراه یک عدد تخم مرغ به مواد کتلت اضافه کنید.

  • مرحله پنجم: مایه کتلت را از یخچال خارج کرده و تابه مناسبی را برای سرخ کردن انتخاب کنید. تابه را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود و سپس داخل آن روغن مایع بریزید. از مایه کتلت برداشته و آن را به صورت دلخواه شکل دهید و داخل روغن داغ بگذارید.
  • مرحله ششم: زمانی که یک طرف کتلت‌ها به طور کامل سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. برای خوش رنگ‌تر شدن کتلت‌ها، می‌توانید زمانی که آن‌ها را داخل تابه قرار دادید، روی هر کتلت زعفران اسپری کنید.
  • مرحله هفتم: کتلت‌های مرغ را بعد از سرخ شدن روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها خارج شود. سپس در ظرف سرو بچینید و با خیارشور، گوجه فرنگی، زیتون، سبزی خوردن و… تزیین کنید.

3. طرز تهیه کتلت سیب زمینی

کتلت سیب زمینی یکی از انواع غذاهای ساده و بین المللی است که در سراسر دنیا با نام های مختلفی شناخته می‌شود.طرز تهیه کتلت سیب زمینی

مواد اولیه کتلت سیب زمینی

برای تهیه این کتلت خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب زمینی متوسط ۴ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
گشنیز و جعفری خرد شده ۱۰۰ گرم
پودر سیر ۱ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۳ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت کتلت سیب زمینی ساده و پخته

مطابق مراحل زیر کتلت‌های سیب زمینی به راحتی آماده می‌شوند:مراحل تهیه کتلت سیب زمینی

  • مرحله اول: سیب زمینی‌ها را با رنده متوسط رنده کنید و داخل یک کاسه نسبتا بزرگ بریزید. شما می‌توانید سیب زمینی‌ها را قبل از رنده کردن، آب‌پز کنید. توجه داشته باشید که  سیب زمینی آب‌پز، روغن بیشتری جذب می‌کند. پیاز را نیز درون همان کاسه رنده کنید و آب پیاز و سیب زمینی را به طور کامل بگیرید.
  • مرحله دوم: جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری ریز خرد کرده و به همراه پودر سیر، آرد نخودچی، تخم مرغ و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.
  • مرحله سوم: پس از ورز دادن و مخلوط کردن مواد، روی کاسه را سلفون کشیده و به مدت نیم الی یک ساعت داخل یخچال قرار دهید.
  • مرحله چهارم: تابه مناسبی را انتخاب کرده و آن را روی حرارت بگذارید. داخل تابه روغن مایع بریزید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود. در ادامه، با دست مرطوب به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید، آن را به صورت گرد شکل دهید و با کف دست مایه کتلت را تخت کنید.
  • مرحله پنجم: مایه‌ داخل دست‌ را به آرامی درون روغن داغ بیندازید و اجازه دهید یک سمت کتلت‌ها سرخ شود. پس از اینکه یک سمت کتلت‌ها سرخ شد، آن‌ها را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر نیز به طور کامل سرخ شود. پس از اینکه کتلت‌ها به طور کامل سرخ شدند، آن‌ها را از روغن خارج کرده و روی دستمال حوله‌ای یا توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

4. طرز تهیه کتلت بادمجان

کتلت بادمجان یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می‌شود. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را با گوشت چرخ کرده یا بدون آن درست کنید.

مواد اولیه کتلت بادمجان

پیش از آنکه برای طرز تهیه کتلت بادمجان به آشپزخانه بروید، ابتدا در فکر تهیه مواد اولیه زیر باشید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط ۵ عدد
سیب زمینی متوسط ۲ عدد
سیر ۲ حبه
پیاز بزرگ ۱ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
آویشن ۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت کتلت بادمجان خوشمزه

مراحل طرز تهیه کتلت بادمجان آسان بوده و شامل موارد زیر است:دستور پخت کتلت بادمجان خوشمزه

  • مرحله اول: برای تهیه این کتلت، ابتدا بادمجان‌ها را کبابی کنید. در صورتی که بو و طعم بادمجان کباب شده را دوست ندارید، می‌توانید بادمجان‌ها را در فر یا توستر آماده کنید. پس از کبابی کردن بادمجان‌ها، پوست آن‌ها را به آرامی جدا کرده، روی تخته آشپزی قرار دهید و با یک کارد به صورت ساطوری ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: آب بادمجان‌های ساطوری شده را به خوبی گرفته و آن‌ها را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید. پیاز و سیب زمینی‌ها را نیز رنده کرده و آب آن‌ها را هم به طور کامل بگیرید. حالا پیاز و سیب زمینی را به همراه 2 حبه سیر رنده شده به ظرف بادمجان اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از اینکه بادمجان‌ها به طور کامل خنک شدند، تخم مرغ‌ها را به همراه آویشن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل کاسه بریزید. مواد کتلت را به خوبی ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. روی درب کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا مایه کتلت به خوبی استراحت کرده و طعم مواد با هم تلفیق شود.
  • مرحله چهارم: یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و داخل آن روغن بریزید تا خوب داغ شود. مایه کتلت را از یخچال خارج کرده و از مواد به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید. با دست آن را به صورت گرد یا بیضی شکل دهید. سپس با کف دست آن را کمی تخت کرده و به آرامی درون روغن داغ قرار دهید تا سرخ شود.
  • مرحله پنجم: پس از اینکه کتلت‌ها سرخ شدند، آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی کتلت‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را درون ظرف موردنظر چیده و به همراه خیارشور، گوجه فرنگی و نان سرو کنید.

5. طرز تهیه کتلت سوسیس

کتلت سوسیس یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی بوده که ترکیبی از غذاهای سنتی و فست فودی است.

مواد لازم برای تهیه کتلت سوسیس

برای درست کردن این نوع کتلت به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب زمینی متوسط ۴ عدد
سوسیس ۵ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
پودر سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت کتلت سوسیس

طرز تهیه کتلت سوسیس را مطابق مراحل زیر دنبال کنید:طرز تهیه کتلت سوسیس

  • مرحله اول: در ابتدا سوسیس را داخل چرخ گوشت ریخته و چرخ کنید. اگر به چرخ گوشت دسترسی ندارید، می‌توانید از رنده استفاده کنید.
  • مرحله دوم: پوست سیب زمینی و پیاز را بگیرید و آن‌ها را با رنده ریز رنده کنید. آب پیاز و سیب زمینی را به طور کامل گرفته و به سوسیس‌ها اضافه کنید. در ادامه تخم مرغ را به همراه پودر سوخاری به مواد بیفزایید.
  • مرحله سوم: در این مرحله زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد اضافه کرده و ورز دهید تا یکدست شوند. در ادامه، روی کاسه را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت درون یخچال استراحت کند.
  • مرحله چهارم: پس از گذشت یک ساعت، مایه کتلت را از یخچال خارج کرده و یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید. مقداری روغن مایع درون تابه بریزید و اجازه دهید روغن به خوبی گرم شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید و به صورت گرد فرم دهید. در ادامه مایه کتلت را به تابه اضافه کرده و سرخ کنید. پس از اینکه یک سمت کتلت سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر نیز سرخ شود.

نکات مربوط به تهیه انواع کتلت

در طرز تهیه انواع کتلت نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه نهایی یک غذای خوشمزه باشد:نکات مربوط به تهیه انواع کتلت

  • برای تهیه انواع کتلت به صورت سوخاری، علاوه بر مواد لازم موجود در لیست بالا به یک لیوان آرد سفید، یک لیوان پودر سوخاری و ۲ عدد تخم مرغ نیاز دارید. برای تهیه کتلت سوخاری، کتلت‌ها را پس از شکل دادن در دست، داخل آرد سفید بزنید. سپس آن‌ها را داخل تخم مرغ زده و درون پودر سوخاری بغلتانید. در نهایت کتلت‌ها را داخل روغن داغ قرار دهید تا کاملا سرخ شوند.
  • اگر تمایل داشته باشید تا کتلت‌‌های شما کریپسی و خشک باشند، باید پس از سرخ کردن، آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی کتلت گرفته شود.
  • شما می‌توانید انواع کتلت را با سبزیجات پخته یا گریل شده و سیب زمینی سرخ کرده یا سیب زمینی تنوری سرو کنید.

روش نگهداری کتلت

برای نگهداری این غذا، ابتدا صبر کنید تا کتلت‌ها به طور کامل خنک شوند. سپس آن‌ها را در ظرفی درب‌دار ریخته و داخل یخچال بگذارید. کتلت معمولا به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال سالم می‌ماند. برخی افراد دوست دارند تا مایه کتلت را در یخچال نگهداری کنند، اما دقت داشته باشید که مایه کتلت تنها به مدت چند ساعت و نهایت از یک شب تا صبح سالم می‌ماند.

روش جلوگیری از خراب شدن کتلت

برای جلوگیری از خراب شدن کتلت، دقت داشته باشید که بیرون از یخچال باقی نماند. همچنین ظرف نگهداری کتلت باید کاملا تمیز باشد. برخی افراد کتلت را برای سفر و غذای طول سفر همراه خود می‌برند که معمولا به صورت سرد مصرف می‌شود. اگر کتلت را به عنوان غذای سفر همراه خود می‌برید، سعی کنید که آن را در جایی خنک مانند یخچال همراه قرار دهید.

سفارش آنلاین کتلت از اسنپ فود

در این مقاله تلاش کردیم تا طرز تهیه کتلت را به 5 روش به شما آموزش دهیم. اگر شما نیز کتلت دیگری را می‌شناسید، لطفا آن را با ما و کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید. راستی، اگر هوس کتلت کرده‌اید اما به مواد اولیه آن دسترسی نداشته یا وقت تهیه غذا را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به اسنپ فود سر بزنید. شما می‌توانید برای سفارش آنلاین غذا از وبسایت یا اپلیکیشن اسنپ فود استفاده کنید و غذای خود را پس از مدت کوتاهی، درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

سوالات متداول

انواع کتلت چیست؟

کتلت از جمله غذاهای متنوعی است که به شیوه‌های گوناگون تهیه می‌شود. از انواع این غذا می‌توان به کتلت گوشت، کتلت مرغ، کتلت بادمجان، کتلت سوسیس، کتلت سیب زمینی و… اشاره کرد.

چگونه می‌توان یک کتلت گیاهی تهیه کرد؟

اگر به هر دلیلی مایل به خوردن گوشت نیستید، گوشت را از فهرست مواد اولیه کتلت حذف کرده و آن را به صورت گیاهی تهیه کنید. در ترکیب کتلت گیاهی علاوه بر سیب زمینی و پیاز از سبزیجات دیگری مانند ذرت پخته شده، جعفری، گشنیز و… استفاده می‌شود.

چگونه کتلت سوخاری تهیه کنیم؟

انواع مختلف کتلت را می‌توان سوخاری کرد. برای این کار پس از درست کردن کتلت، آن‌ها را ابتدا در آرد سفید، سپس در تخم مرغ و در نهایت در پودر سوخاری بغلتانید و در روغن سرخ کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

hamed vandad
03 دی 1402

همیشه فکر میکردم که طرز تهیه کتلت مرغ خیلی سخت تر از کتلت گوشت باشه اما با خوندن این آموزش غذا فهمیدم میشه راحت درست بشه پختش ترسناک نیست

  • snappfoodadmin
    03 دی 1402

    سلام آماده سازی و پخت کتلت مرغ نیاز مانند کتلت بادمجان و کتلت گوشت و سیب زمینی خیلی سخت و دشوار نیست با رعایت نکته میشه این غذا را خوش طعم و خوشمزه درست کرد برای تهیه کتلت مرغ باید گوشت مرغ که بهتر از ترکیب ران و سینه استفاده کنید تا چربی آن حالت چسبندگی به گوشت بدهد را با چرخ گوشت دو بار چرخ کنید کتلت خوشمزه را امتحان کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود