آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه تاتار چورک به صورت مرحله به مرحله با طعمی متفاوت اما آشنا

ترمه افضلی 29 اسفند 1401 5 دقیقه

تاتار چورک از نان‌های سنتی ترکمن است.

نان پختن می‌تواند کاری بسیار لذت‌بخش باشد؛ مخصوصاً درست کردن نانی متفاوت با آنچه تا به حال امتحان کرده‌اید. ترکمن‌ها نان و شیرینی‌های سنتی بسیار محبوب و خوشمزه‌ای دارند. این شیرینی‌ها اغلب با مواد اولیه بسیار ساده‌ای درست می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به عنوان میان وعده سالم میل کنید.

ممکن است شما از افرادی باشید که بخواهید طرز تهیه شیرینی‌های ترکمنی را بیاموزید. مثلاً طرز تهیه چلپک ترکمنی برایتان جالب باشد یا دوست داشته باشید درباره طرز تهیه نون تاتاری بیشتر بدانید. ما در این نوشته قصد داریم طرز تهیه تاتار چورک را به طور کامل توضیح دهیم.

میزان کالری در هر 100 گرم 400
زمان آماده‌ سازی یک ساعت
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 6 نفر

 

تاتار چورک یا نان تاتاری یک از شیرینی‌های معروف قوم ترکمن است. این نان خوشمزه در مراسمات و جشن‌های مهم مثل عید نوروز تهیه می‌شود. این نان برای اولین بار توسط قومی به نام تاتار در مینودشت تهیه شده و کم کم نان تاتار مینودشت در سایر مناطق ترکمن نشین هم مورد استقبال قرار گرفت.

در گذشته افراد فامیل دور هم جمع می‌شدند و با کمک هم این نان خوشمزه را می‌پختند و در کنار یکدیگر میل می‌کردند. اگر از علاقه‌مندان به یادگیری طرز تهیه انواع کیک و شیرینی هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا با این شیرینی لذیذ صحرای ترکمن کامل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه نان تاتاری

آرد چهار پیمانه
شکر یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ دو عدد کامل و دو عدد زرده
نمک یک قاشق چای‌خوری
سرکه سفید یک قاشق غذا‌خوری
وانیل یک قاشق چای‌خوری
پودر قند مقدار لازم

 

مراحل تهیه تاتار چورک

طرز تهیه نون تاتاری بسیار راحت است.

مرحله اول: دو عدد تخم مرغ کامل و دو عدد زرده را حسابی هم می‌زنیم. می‌توانید فقط از تخم مرغ کامل هم استفاده کنید.

مرحله دوم: سرکه سفید، شکر، نمک و وانیل را به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و دوباره هم می‌زنیم.

مرحله سوم: حالا نوبت افزودن آرد است. آرد را که از قبل دوبار الک کرده‌ایم، باید آهسته آهسته و در چند مرحله به مواد اضافه کنیم. بعد از هر بار ریختن آرد، مواد را خوب هم می‌زنیم که گلوله گلوله نشود.

مرحله چهارم: بعد از اینکه مواد حالت خمیری گرفت می‌توانید با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. تا جایی باید به ورز دادن ادامه دهید که خمیر کاملاً آماده شود و به دستتان نچسبد. اگر حس کردید که پس از ریختن همه آرد باز هم خمیر به دستتان می‌چسبد، دوباره باید آرد به خمیر اضافه کنید.

مرحله پنجم: در این مرحله خمیر را در ظرفی قرار داده و روی آن را با پارچه می‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم کمی استراحت کند.

مرحله ششم: خمیر را به سه یا چهار چانه تقسیم می‌کنیم. تخته کار را آرد‌پاشی کرده و چانه را روی آن پهن می‌کنیم. با کمک وردنه آرد را صاف می‌کنیم و این کار را تا جایی ادامه می‌دهیم که به یک لایه نازک تبدیل شود. هر چانه را که وردنه می‌کنید، روی بقیه خمیر‌ها را با پارچه یا پلاستیک بپوشانید تا خشک نشوند.

مرحله هفتم: لایه‌های نازک آماده شده را به صورت نواری برش می‌دهیم. عرض نوار‌ها تقریبا سه چهار سانت باشد. حالا دور انگشتان دست یا یک سیخ چوبی نوار‌ها را رول می‌کنیم.

مرحله هفتم: روغن را در یک قابلمه یا تابه نسبتا گود ریخته و اجازه می‌دهیم خوب داغ شود. حالا خمیر رول شده را به کمک چنگال و سیخ درون روغن قرار داده و با سرعت، اول در جهت عقربه‌های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه‌ها می‌چرخانیم تا خمیر از سیخ جدا شده و سرخ شود. قبل از تغییر رنگ نان آن را از روغن خارج کنید.

مرحله آخر: در نهایت وقتی که نان‌ها هنوز داغ هستند، می‌توانید پودر قند را روی آن‌ها بریزید و نوش جان کنید.

این هم از طرز تهیه نون تاتاری که بسیار ساده و خوشمزه است. می‌توانید برای متفاوت شدن طعم نان بسته به ذائقه‌تان کمی پودر کاکائو یا زعفران به مواد اضافه کنید.

قیمت نان تاتاری در زمان نوشتن این مطلب، تقریباً کیلویی صد هزار تومان است. برای دیدن قیمت نان تاتاری و یا سفارش شیرینی آنلاین می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید.

 

 

طرز تهیه قتلمه ترکمنی

قتلمه نان سنتی ترکمن و به معنی تا کردن است.

یکی دیگر از نان‌های سنتی و معروف ایل ترکمن، قتلمه است. قتلمه در زبان ترکی یعنی تا کردن و دلیلش این است که برای تهیه قتلمه، خمیر را نواری برش داده و به صور رولی می‌پیچند.

مواد مورد نیاز

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب گرم یک پیمانه
آرد چهار پیمانه
شیر سرد یک پیمانه
تخم مرغ یک عدد
کره ذوب شده یک پیمانه
نمک نصف قاشق غذاخوری
کنجد مقدار لازم

 

طرز تهیه قتلمه ترکمنی به این صورت است که در ابتدا آب گرم، شیر سرد و نمک را مخلوط کرده و خوب هم می‌زنیم. سپس آرد را که از قبل دوبار الک کرده‌ایم اضافه کرده و شروع به ورز دادن خمیر می‌کنیم. ورز دادن را تا جایی ادامه می‌دهیم که خمیر به دست نچسبد. در صورت چسبندگی می‌توانید کمی هم آرد به خمیر اضافه کنید. بعد از اینکه خمیر را حسابی ورز دادیم، باید روی آن پارچه یا پلاستیک کشیده و اجازه دهیم یک ساعت استراحت کند.

در مرحله بعد، روی سطح مور‌نظر را آردپاشی کرده و شروع به وردنه کردن خمیر می‌کنیم. باید یک لایه خمیر نازک و شیشه‌ای داشته باشیم؛ هرچه لایه نازک‌تر، نان ترد‌تر. حالا روی خمیر را کره آب‌شده مالیده و آن را رول می‌کنیم. خمیر رول شده را شبیه به لاک حلزون می‌پیچیم ( در صورت بزرگ بودن خمیر می‌توان بعد از رول کردن آن را از وسط نصف کرد). خمیر حلزونی را به صورت دایره‌ای پهن کرده و بعد به کمک چنگال، تمام قسمت‌های خمیر را سوراخ سوراخ می‌کنیم. پس از اینکه روی آن تخم مرغ مالیده و کنجد ریختیم، خمیر را در فر با دمای 200 درجه سانتیگراد قرار داده و چهل الی پنجاه دقیقه زمان می‌دهیم تا بپزد. وقتی قتلمه آماده شد روی آن را شکر می‌ریزیم.

یک شیرینی‌ سنتی دیگر که بسیار خوشمزه بوده و اسم جالبی هم دارد، چنکال سهین است. اگر دوست دارید راجع به این شیرینی و روش پخت آن بیشتر بدانید، به مطلب طرز تهیه چنکال سهین سر بزنید.

در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه تاتار چورک را به صورت مرحله به مرحله و با جزئیات توضیح دهیم. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید آموزش تصویری نان تاتاری و طرز صحیح پیچیدن خمیر را در آپارات ببنید تا همه‌چیز برایتان به خوبی جا بیفتد. همچنین طرز تهیه قتلمه ترکمنی را هم برایتان آموزش دادیم تا بیشتر با نان‌های سنتی این قوم دوست داشتنی آشنا شوید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود