آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه چنگال سهین؛ سوغات خوشمزه‌ی کرمان

ترمه افضلی 01 فروردین 1402 5 دقیقه

طرز تهیه چنگال سهین

از آنجایی که ایرانیان شیرینی‌های سنتی بسیار زیاد و متنوعی در طعم‌های جذاب و لذت بخش دارند، آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نبوده و می‌توانید برای مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و یا عصرانه خود و خانواده تهیه کرده و نوش جان کنید. این شیرینی‌های سنتی با توجه به هر شهر و استان متفاوت بوده و با مواد اولیه مختلفی نیز تهیه می‌شوند.

چنگال سهین یکی از شیرینی‌های سنتی بسیار پرطرفدار استان کرمان است که در شهرها و استان‌های دیگر نیز تهیه و استفاده می‌شود. در ادامه با طرز تهیه چنگال سهین آشنا شده تا در مراسمان مختلف خود از آن‌ استفاده کنید.

طرز تهیه چنگال سهین خوشمزه، شیرینی سنتی کرمانی

مواد لازم برای تهیه خرما چنگال هرمزگان

برای تهیه این چنگال به روش‌های مختلف به مواد اولیه زیر نیاز است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خرما 30 عدد
نان محلی کپو 1 عدد
روغن حیوانی 200 گرم
گردو و کنجد به مقدار لازم
دارچین، هل، زیره و بادیان به مقدار لازم

طرز تهیه چنگال خرما بندری

برای تهیه این شیرینی سنتی و خوشمزه مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

  • خرماها را به خوبی شسته و پوست بگیرید. سپس هسته آن‌ها را جدا کنید. گردوها را نیز پوست گرفته و به خوبی خرد کنید تا پودر شوند.
  • مقداری روغن حیوانی درون تابه بریزید و روی شعله قرار دهید تا به آرامی ذوب شود. سپس خرماها را درون آن ریخته و خوب تفت دهید. پس از نرم شدن خرماها، مقداری گردو و کنجد به آن‌ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
  • دارچین، هل، زیره و بادیان را نیز به مخلوط اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. در نهایت تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.
  • نان‌های محلی را درون سینی به خوبی خرد کنید. نان‌ها باید به قطعات کاملا ریز خرد شوند.
  • خرده نان‌ها را به ترکیب خرما اضافه کنید و با دست به خوبی ورز دهید. مواد باید کاملا ترکیب شده و به خوبی با هم مخلوط شوند.
  • مواد شما برای طرز تهیه چنگمال ساده آماده است. می‌توانید با کمک قالب یا با دست شکل‌های مختلفی از آن را جدا کرده و درون سینی بچینید. شیرینی شما به همین سادگی آماده است.

چنگال سنتی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین شیرینی‌های سنتی

این دستور برای طرز تهیه چنگمال با نان است. شما می‌توانید به جای نان از آرد نیز برای تهیه آن استفاده کنید. خرما خاصیت‌های فراوانی برای بدن به همراه دارد و می‌تواند به کاهش میزان کلسترول، بهبود سلامت مغز و کاهش التهاب در بدن کمک کند. همچنین برای خانم‌های باردار نیز بسیار مفید است. این شیرینی سنتی به دلیل استفاده از خرما در کنار ادویه‌های مفید، بسیار پرخاصیت است و در ماه‌ رمضان نیز قابل استفاده است.

 

میزان کالری در هر 100 گرم 200 کالری
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان لازم برای پخت 15 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

طرز تهیه چنگمال با ارده نیز به همین صورت است. می‌توانید مقدار روغن حیوانی دستور را کمتر کرده و از ارده به جای آن استفاده کنید. به این صورت چربی کمتری داشته و با ارده بسیار مقوی‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود. چنگمال را می‌توانید در کنار شیر یا ماست به عنوان وعده غذایی نیز استفاده کنید.

طرز تهیه چنگمال بلوچی

بلوچی‌ها نیز روش تهیه متفاوتی برای چنگمال دارند که به آن چنگمال افغانی نیز گفته می‌شود. برای تهیه چنگال یا حلوا مالیده بلوچی به مواد اولیه زیر نیاز است.

  • نان سریک: برای تهیه این نان خمیری از آرد گندم تهیه شده و به صورت کلفت بر روی تابه قرار می‌دهند.
  • کره محلی که به آن نیمک نیز گفته می‌شود.
  • خرما

برای تهیه این چنگمال ابتدا خرما را پوست گرفته و هسته آن‌ها را جدا کنید و با نان‌های سریک خرد شده به خوبی مخلوط کنید. سپس کره محلی را بر روی حرارت ذوب کرده و به مخلوط اضافه کنید. به همین سادگی آماده شده و می‌توانید نوش جان کنید.

طرز تهیه چنگال یزدی نیز مشابه با طرز تهیه چنگال سهین کرمان است. این خوراکی خوشمزه و مقوی در زمان بسیار کم آماده شده اما به اندازه‌ای مفید است که می‌توانید به عنوان وعده غذایی کاملی از آن استفاده کنید. مخصوصا برای وعده‌های سحر و افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است.

سفارش شیرینی‌های سنتی از اسنپ فود

طرز تهیه انواع شیرینی محلی در بلاگ اسنپ فود معرفی شده تا در صورت تمایل آن‌ها را تهیه و نوش جان کنید. این شیرینی‌ها هر کدام متعلق به شهر و دیاری متفاوت هستند و با طعم‌ها و مزه‌های بی نظیر می‌تواند عصرانه‌ای دلپذیر و گزینه‌ای مناسب برای دورهمی‌ها باشند.

طرز تهیه تاتار چورک

تاتار چورک از شیرینی‌های سنتی و بسیار معروف ترکمن‌هاست. این شیرینی نیز به صورت نان رول شده تهیه شده و پس از سر شدن با پودر قند تزئین می‌شود. از این شیرینی در وعده‌های مختلف مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و همچنین مراسمات عروسی استفاده می‌شود. مواد لازم برای تهیه تاتار چورک به صورت زیر هستند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تخم مرغ 4 عدد (دو عدد زرده و دو عدد کامل)
روغن 1 قاشق غذاخوری
شیر یک چهارم پیمانه
آرد به میزان لازم
بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
پودر قند به میزان لازم
روغن به اندازه لازم برای سرخ کردن

 

طرز تهیه تاتارچورک شیرینی محلی ترکمنی

ابتدا تخم مرغ‌ها را به همراه شیر و روغن مخلوط کنید. سپس مقداری آرد را به همراه بکینگ پودر مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید. باقی آرد را کم کم اضافه کرده تا زمانی که خمیر جمع شده و به دست نچسبد. خمیر نباید زیاد از حد سفت باشد.

در مرحله بعد خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کرده و به صورت مستطیلی باز کنید. سپس برای یک ساعت در محیط آشپزخانه استراحت دهید.

سطح کار، وردنه و دست‌های خود را روغنی کنید که خمیر به آن‌ها نچسبد. خمیر را روی سطح کار باز کرده تا مستطیل‌ها کاملا باز و پهن شوند.

خمیر را تا حد ممکن باز کنید تا کاملا نازک شده، سپس اجازه دهید کمی خشک شود. برای ان کار حدد 5 دقیق کافی است.

روغن را روی حرارت ملایم بگذارید و خمیرها را یکی یکی سرخ کنید. می‌توانید از ظرف کوچک و عمیقی استفاده کنید که حجم روغنی روغن استفاده شود.  خمیرها را به حالت رول درآورده و سپس درون روغن قرار دهید تا تمام اطراف آن به خوبی سرخ شود.

پس از سرخ شدن در ظرفی قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شده و سپس پودر قند بر روی آن‌ها بریزید. شیرینی نباید زیاد تغییر رنگ دهد، به همین دلیل باید به سرعت از روغن خارج شود.  برای آشنایی بیشتر با  این شیرینی محلی وترفندهای مهم در نهیه آن، سری به طرز تهیه تاتار چورک بزنید.

سخن آخر

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی اسنپ فود، سفارش آنلاین شیرینی  است. به این صورت می‌توانید انواعی از کیک‌ها، شیرینی‌ها و دسرهای متنوع را از طریق اسنچ فود سفارش داده تا با بهترین کیفیت و در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به طور ناگهانی مجبور به برگزاری مهمانی یا دورهمی شده باشید. در این شرایط شاید فرصت کافی برای تهیه شیرینی یا دسر نداشته باشید. بهترین گزینه پیش روی شما اسنپ فود است که می‌توانید انواعی از کیک‌ها و دسرها را به آن‌ها سفارش داده و با بهترین کیفیت تحویل بگیرید. در این مقاله طرز تهیه چنگال سهین بررسی شد اما در صورت تمایل می‌توانید این شیرینی سنتی را نیز از اسنپ فود سفارش دهید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود