آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
4/5 - (11 امتیاز)
14

طرز تهیه جوز حلوا گرگانی؛ سوغات خوشمزه‌ی استان گلستان

ترمه افضلی 19 فروردین 1402 5 دقیقه

سوغات خوشمزه‌ی گلستان

استان گلستان یکی از استان‌های شمالی و خوش آب و هوای ایران است که شیرینی‌های جذاب و بسیار خوشمزه‌ای دارد. تعدادی از شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایرانی متعلق به این استان هستند. جنگل‌های سرسبز شمال کشور باعث بالا رفتن روحیه‌ی شما می‌شود. اگر به گلستان سفر کنید، می‌توانید در جنگل قدم بزنید و شیرینی‌های خوشمزه بخورید.

شیرینی محلی گرگان

شهر جذاب گرگان مرکز استان گلستان است. در صورتی که به گرگان سفر کرده‌اید و دوست دارید برای نزدیکانتان از آن جا یک یادگاری بیاورید، یکی از بهترین انتخاب ها انواع شیرینی محلی گرگان است.

گرگان شیرینی‌های محلی و جذاب زیادی دارد. مثل شیرینی سرغربیلی و نان زنجبیلی، که می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید.

حالا ما در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم طرز تهیه ی جوز حلوا گرگانی را به شما آموزش دهیم. این شیرینی یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های گرگان است.

 

حلوا جوز گرگانی که با پور گردو تزئین شده است. مواد اصلی این حلوا گردو برنج است.

مواد لازم برای طرز تهیه جوز حلوا گرگانی

 

گردوی کوبیده شده ۱ پیمانه
برنج نیم دانه ۳ پیمانه
شکر ۱ کیلوگرم
روغن مایع نصف پیمانه
آب ۸ لیوان

 

طرز تهیه جوز حلوا گرگانی

۱. در ابتدا اگر گردوی کوبیده شده ندارید حدود یک و نیم پیمانه گردوی سالم را با گوشت کوب بکوبید و با یک لیوان شکر ترکیب کرده و در ماهیتابه‌ای بزرگ بریزید. بهتر است اگر زمان دارید ابتدا کمی گردوها را تفت دهید. سپس شکر را اضافه کرده و با هم تفت دهید.

۲. دقت کنید که گردو و شکر را زیاد تفت ندهید تا رنگ آن‌ها تیره نشود. سپس برنج‌ها را اضافه کنید. در همین مرحله ۸ لیوان آب اضافه کنید.

۳. اجازه دهید تا حلوا با شعله کم بپزد. پخت حلوا در این مرحله زمان زیادی نیاز دارد. در حین پخت هر کجا که آب کم شد یک یا دو پیمانه آب به همراه کمی شکر به قابلمه اضافه کنید.

۴. حلوای جوز گرگانی می‌بایست به اندازه‌ای بپزد که به رنگ قهوه‌ای تیره تغییر کند. وقتی حلوا به این مرحله برسد در انتهای پخت حلوا هستیم.

۵. در نهایت می‌توانید کمی روغن به حلوا اضافه کنید تا حلوای نهایی براق‌تر باشد. حلوای به دست آمده را داخل یک سینی بریزید و پهن کنید. اجازه دهید تا خنک شود و به صورت لوزی برش دهید. سپس با چای ایرانی یا شیر نوش جان کنید.

 

نکات طرز تهیه جوز حلوا گرگانی

۱. می‌توانید در مراحل انتهایی پخت حلوا کمی گردوی خرد شده به ترکیب اضافه کنید تا گردوها در حین خوردن حلوا زیر دندان حس شوند.

۲. دقت کنید که در حین پخت باید حلوا را دائما هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

۳. می‌توانید علاوه بر گردو در مراحل پایانی اگر علاقه دارید مغزهای دیگری را نیز اضافه کنید. این نکته می‌تواند در طرز تهیه حلوا جوزی بسیار تاثیرگذار باشد.

۴. بهتر است سینی که برای پهن کردن حلوا انتخاب می‌کنید لبه‌دار باشد و جنس آن طوری باشد که حلوا به کف آن نچسبد.

۵. در این طرز تهیه حلوا گردویی ساده همیشه مسئله کسانی که برای اولین بار این حلوا را می‌پزند این است که چرا رنگ این حلوا بسیار تیره است. می‌توانید این مسئله را با پوشش پودر پسته یا گل محمدی تزئین کنید.

حلوا جوز گرگانی که با پور گردو تزئین شده است. مواد اصلی این حلوا گردو برنج است.

۶. زمان پخت این حلوا بعد از مرحله‌ای به خود شما بستگی دارد چرا که نیاز نیست حتما به تیره‌ترین حالت ممکن برسد.

 

اطلاعات و جزئیات طرز تهیه حلوا جوزی

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم ۴۸۶ کالری
زمان آماده‌سازی نیم ساعت
زمان پخت حدود ۲ ساعت
تعداد نفرات ۵ نفر

 

 تنوع در طرز تهیه حلوا گردویی

طرز تهیه حلوا گردویی ساده و بدون دردسر است. اما در حین تهیه هر شیرینی می‌توانید به سلیقه خودتان تنوع ایجاد کنید. به طور مثال می‌توانید از شیره انگور استفاده کنید. طرز تهیه حلوای گردو با شیره انگور بسیار ساده است کافیست تا شیره انگور را جایگزین شکر کنید. اگر مشکلاتی دارید که به واسطه‌ی آن‌ها نمی‌توانید از شکر استفاده کنید،‌بهترین انتخاب برای شما استفاده از شیره انگور است. با طرز تهیه حلوای گردو با شیره انگور، حلوای نهایی هم سالم‌تر و هم بسیار خوشمزه‌تر خواهد بود.

در طرز تهیه این شیرینی محلی گرگان، می‌توانید به جای برنج از آرد استفاده کنید. اگر به دنبال طرز تهیه حلوا گردویی با آرد گندم هستید،‌ دقیقا از همین دستور استفاده کنید و به جای برنج از آرد گندم استفاده کنید.

حالا شما طرز تهیه حلوا گردویی با آرد گندم را هم بلد هستید.

حلوا جوز گرگانی که با پور گردو تزئین شده است. مواد اصلی این حلوا گردو برنج است.

طرز تهیه حلوا گردویی در شب یلدا
حلوا گردویی گرگانی که آن را در این متن آموزش دادیم قدمت بسیار زیادی در استان گلستان دارد و محلی‌ها در مواقع مختلفی آن را می‌پزند. یکی از مهم‌ترین زمان‌های پخت این حلوا در شب یلدا و عید نوروز است. پس بهتر است طرز تهیه‌ی آن را یاد بگیرید تا بتوانید در شب یلدا آن را تهیه کنید. طرز تهیه حلوا گردویی در شب یلدا را از همین حالا یاد بگیرید و یادگیری آن را به شب یلدا موکول نکنید. البته نباید خودتان را به شب یلدا محدود کنید چرا که در شب یلدا خوراکی‌های متنوعی وجود دارد و ممکن است به حلوا گردویی به میزان کافی توجه نشود پس پخت این حلوا در هر زمانی را از دست ندهید.

سلیقه‌های متفاوت در تهیه حلوا گردویی

در استان گلستان طرز تهیه جوز حلوا گرگانی در هر خانه‌ و خانواده‌ای متفاوت است. ممکن است شما در یک شهری ببینید که یک خانواده برای طرز تهیه حلوا گردویی در شب یلدا داخل بافت نهایی حلوا دانه‌های انار می‌ریزند.

تعجب نکنید چرا که تمام دستور پخت‌ها با توجه به سلیقه‌ی متفاوت کسانی که این دستور تهیه را درست می‌کنند متفاوت است. حتی ممکن است نسل‌های متفاوتی از یک خانواده حلوا گرگانی را متفاوت درست کنند.

پس نترسید و برای امتحان کردن موارد مختلف شجاع باشید. مواردی که فکر می‌کنید ممکن است در حلوا خوشمزه شود را با خیال راحت اضافه کنید و ممکن است با همین کار یک دستور پخت اختصاصی برای این حلوا و یا حتی شیرینی‌های دیگر داشته باشید.

 

شیرینی‌ های قدیمی و سنتی ایرانی

طرز تهیه حلوا گردویی گرگان را یاد گرفتیم. شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایرانی بسیار متنوع هستند. اگر در همان شهر گرگان بمانیم می‌توانیم به نان زنجبیلی اشاره کنیم. طرز تهیه نان زنجبیلی گرگان را می‌توانید بخوانید و با تجربه پخت یک شیرینی سنتی دیگر عطر و بوی خاصی به خانه خود بیاورید.

شیرینی‌های جذاب دیگری نیز وجود دارند. ما به شما توصیه می‌کنیم سری به طرز تهیه شیرینی پادرازی بزنید. شیرینی پادرازی که شیرینی محلی و سنتی قزوین است طعم بسیاری خوبی دارد و به طور حتم ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

تهیه‌ی شیرینی به صورت اورژانسی!

اگر فرصت یاد گرفتن طرز تهیه حلوا گردویی با آرد گندم را نداشتید، به راحتی می‌توانید از طریق  سفارش آنلاین شیرینی آن را سفارش دهید.

درست است که پختن شیرینی در خانه حال و هوای دیگری دارد. اما همیشه نمی‌توان به سادگی این کار را انجام داد. اما با سفارش آنلاین شیرینی شما می‌توانید همیشه به انواع مختلف شیرینی دسترسی داشته باشید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(14 دیدگاه)

محمدرسول
09 خرداد 1402

سلام حلوا من به سینی چسبیده بود با سختی از سینی جداش کردم دیگه شبیه شیرینی حلوا نبود

  • snappfoodadmin
    09 خرداد 1402

    بهتر است سینی که برای پهن کردن حلوا انتخاب می‌کنید لبه‌دار باشد و جنس آن طوری باشد که حلوا به کف آن نچسبد. کف سینی واسه شیرینی حلوا یکم چرب میکردید یا از سینی از جنس مس استفاده کنید

قیسی نژاد
08 خرداد 1402

سلام حلوا گردویی و جوز حلوا از کجا بخرم

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    https://snappfood.ir/service/confectionery?page=0 سلام از اسنپ فود میتونید انلاین خرید کنید

غلام حسن
08 خرداد 1402

سلام من همیشه شیره توت و انگور جایی شکر در حلوا گردویی و جوز حلوا میریزم خیلی خوشمزه تر

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام نوش جونتون حلوا گردویی و جوز حلوا همجوره خوشمزه هستند

قنبر
08 خرداد 1402

سلام نوه های دختری من خیلی حلوا گردویی و جوز حلوا دوست دارند همیشه برای دورهمی ها درست میکنم با چای میخورن سایت شما را نوه بهم داده گفته شیرینی های مختلف یاد میدید

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام باعث افتخار که ببینده ی سایت ما هستید و اموزش شیرینی های ما مورد پسنده شما قرار گرفته امیدوارم یک بار شیرینی حلوا گردویی و جوز حلوا از دستور پخت ما استفاده کنید

ظفرابادی
08 خرداد 1402

بهتر است سینی که برای پهن کردن حلوا انتخاب می‌کنید لبه‌دار باشد و جنس آن طوری باشد که حلوا به کف آن نچسبد.

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام بله درسته بهتر سینی نچسب برای درست کردن حلوا گردویی و جوز حلوا استفاده بشه

صباحی گرگانی
08 خرداد 1402

سلام من حلوا گردویی با گردو درست میکنم جاریم همین شیرینی حلوا گردویی با دانه های انار درست میکنه اسمشو گذاشته حلوا اناری

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام بله بعضی از شهرها حلوا گردویی با دانه های انار درست میکنن چه جالب اسم حلو گردویی به حلوا اناری تغییر دادند

صنور
08 خرداد 1402

سلام جوز حلوا درست میکردم گردو و شکر خیلی تیر شد مزشون بد شده بود

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام نباید زیاد گردو و شکر زیاد تفت میدادید در درست کردن شیرینی جوز حلوا بهتر اول کمی گردو تفت بدید بعد کمی شکر تف بدید بعد باهام مخلوط کنید اینجوری شیرینی جوز حلوا خوشمزه تر میشه

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود