آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلوا ارده
آموزش آشپزی
2.9/5 - (14 امتیاز)
1

طرز تهیه حلوا ارده خوشمزه به سه روش متفاوت

مینا اسماعیل بیگی 07 آذر 1401 7 دقیقه

یکی از رسپی‌های خوشمزه و قدیمی ایرانی، طرز تهیه حلوا ارده یا همان حلوا شکری است که امروزه بیشتر به عنوان صبحانه یا شیرینی در کنار چای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صبحانه خوشمزه به دلیل داشتن مواد پرخاصیتی مثل کنجد و شیره انگور یا عسل بسیار مقوی و سیرکننده است؛ بنابراین اگر به دنبال یک وعده غذایی کامل برای صبحانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما حلوا ارده را به همراه نان تازه امتحان کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا نحوه تهیه حلوا ارده را به روش‌های مختلف در کنار فوت و فن‌های آن به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه حلوا ارده اردکان
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 20دقیقه
درجه سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 437کیلوکالری

1. حلوا ارده با شیره انگور به صورت مرحله‌ایطرز تهیه حلوا ارده با شیره انگور

حلوا ارده با شیره انگور یکی از پر انرژی‌ترین مواد غذایی است و خوردن آن در وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. اگر شما هم علاقمند به درست کردن حلوا ارده هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به مواد لازم و طرز تهیه حلوا ارده با شیره انگور بپردازیم:

مواد لازم برای حلوا ارده با شیره انگور

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است، می‌توانید برای ۲ نفر حلوا ارده تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلوا ارده تهیه کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کنجد 1 فنجان
پودر گردو به اندازه کافی
پودر نارگیل به اندازه کافی
شیره انگور یا خرما 2 قاشق غذاخوری
پودر و خلال پسته به میزان لازم
کنجد بو داده 2 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه حلوا ارده با کنجد و شیره انگور

برای آن که بتوانید حلوا ارده را با شیره انگور تهیه کنید، کافی است مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا یک فنجان کنجد خام را در آسیاب بریزید تا پودر و کاملا یکدست شود. سپس کنجد پودر شده را در کاسه‌ای مناسب ریخته و شیره انگور یا خرما را به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. اگر این ترکیب خیلی سفت بود، مقداری شیر به آن اضافه کنید تا رقیق شود.
  • مرحله دوم: کمی از ترکیب بالا را در ظرف مورد نظرتان بریزید و روی آن کمی پودر نارگیل، پودر پسته، پودر گردو، کنجد بوداده و خلال پسته بپاشید و مجددا برای لایه بعدی مخلوط شیره انگور و کنجد بریزید.
  • مرحله سوم: برای لایه بعد مجددا پودر نارگیل، پودر پسته، پودر گردو، کنجد بوداده و خلال پسته بریزید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را خوب بگیرد. در آخر ظرف را از یخچال بیرون آورده و حلوا ارده را با چاقو برش بزنید و نوش جان کنید.

توجه داشته باشید که برای این که حلوا ارده با رنگ روشن و سفید داشته باشید، می‌توانید به جای استفاده از شیره انگور، از عسل نیز استفاده کنید. البته، اگر به طعم شیره انگور علاقه دارید و می‌خواهید از خواص آن بهره ببرید، می توانید در کنار این طرز تهیه، طرز تهیه حلوا با شیره انگور را نیز آموزش ببینید.

طرز تهیه حلوا ارده با آرد گندمطرز تهیه حلوا ارده با آرد گندم

شما می‌توانید حلوا ارده را با آرد گندم نیز در منزل تهیه کنید. اگر آرد گندم و سایر مواد این دستور دسترسی دارید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به مواد لازم و طرز تهیه این حلوای خوشمزه بپردازیم:

مواد لازم برای حلوا ارده با آرد گندم

برای اینکه بتوانید این صبحانه خوشمزه و مقوی را با آرد گندم تهیه کنید، به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم 210 گرم
ارده (کنجد آسیاب شده) 120 گرم
شکر یا شیره انگور 500 گرم
گردوی خرد شده 150 گرم
آب 1 پیمانه
محلول زعفران 1 قاشق سوپ خوری
گلاب 3 قاشق سوپ خوری
کره در صورت تمایل
پودر پسته برای تزئین مقداری

طرز تهیه حلوا ارده با آرد گندم

در طرز تهیه حلوا ارده بدون شیر خشک و با آرد گندم، باید به روش زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: برای درست کردن حلوا ارده، ابتدا آرد را در تابه‌ای مناسبی بریزید. سپس تابه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و آرد را تفت دهید (توجه داشته باشید که در ساخت حلوا ارده نباید رنگ آرد عوض شود.)‌
  • مرحله دوم: سپس ارده را به آرد تفت داده شده اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم شعله گاز مخلوط آرد و کنجد بو داده شده را هم بزنید و بعد از مدت زمان ذکر شده گردو خرد شده را به مخلوط ارده و آرد اضافه کنید. همه این مواد را هم بزنید تا با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند.
  • مرحله سوم: مخلوط مواد حلوا ارده را بلافاصله به ظرف دیگری منتقل کنید و آن را کنار بگذارید. سپس شکر و آب را در قابلمه‌ مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه شکر در آب حل شد زعفران و گلاب را به شکر اضافه کنید و حرارت گاز را زیاد کنید تا شربت به جوش آید.
  • مرحله چهارم: سپس شربت را به مخلوط مواد آردی اضافه کنید و همه مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که باید دمای مخلوط آردی و شربت یکسان باشد، یا هر دو ولرم باشند و یا هر دو داغ باشند. اگر حلوا سفت شد، می‌توانید به آن مقداری کره اضافه کنید و اگر حلوا شل شد، نگران نشوید؛ زیرا بعد از قرار گرفتن در یخچال حلوا سفت می‌شود.
  • مرحله پنجم: در مرحله آخر روش تهیه حلوا ارده، قالب کمربندی را با کمک سلفون بپوشانید و مخلوط مواد حلوا ارده درون قالب پهن کنید. سپس قاشقی را با کره چرب کنید و روی سطح حلوا را با کمک قاشق صاف کنید. روی حلوا خلال پسته بریزید و سپس قالب را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه حلوا اره با شیر خشک

این نوع حلوا شکری بسیار سالم و خوشمزه بوده و تهیه آن راحت است؛ از این رو می‌توانید به آسانی آن را در منزل آماده کنید و آن را به عنوان وعده صبحانه نوش جان کنید.

مواد لازم برای حلوا ارده با شیر خشک

برای تهیه این حلوا ارده که به حلوا ارده سنتی نیز شهرت دارد، به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ارده یک پیمانه
شیر خشک یک و نیم پیمانه
پودر قند یا پودر شکر یک و نیم پیمانه

طرز تهیه حلوا ارده با کنجد و شیر خشکطرز تهیه حلوا اره با شیر خشک

برای درست کردن این نوع حلوا شکری می‌توانید مواد خود را با هر چیزی پیمانه بزنید و حتما لازم نیست از لیوان به عنوان پیمانه استفاده کنید، اما باید همه مواد با همان پیمانه اندازه گیری شوند. در ادامه مراحل زیر را برای درست کردن این حلوا ارده دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه حلوای ارده، پودر قند یا شکر را الک کنید. توجه داشته باشید که حتما باید از پودر شکر استفاده کنید و خود شکر را استفاده نکنید. سپس آن را به شیر خشک بیفزایید و مخلوط را هم بزنید. یک لیوان ارده به مخلوط بیفزایید و با دست آن را خوب هم بزنید. در این مرحله خمیر شما باید حالت بریده بریده پیدا کند.
  • مرحله دوم: قالب مورد نظرتان را آماده کنید و کف و دیواره های آن را با سلفون و یا کیسه فریزر بپوشانید. سپس در صورت تمایل می‌توانید مقداری خلال یا مغز پسته و کنجد بریزید و بعد خمیر آماده شده از حلوا شکری را داخل قالب بریزید و خوب فشار دهید. سطح حلوا را نیز صاف کنید و مجدداً مقداری دیگر خلال پسته بریزید، سپس با استفاده از سلفون روی سطح حلوا را نیز بپوشانید.
  • مرحله سوم: قالب حاوی حلوا را به مدت حدود ۶ تا ۷ ساعت درون فریزر قرار دهید. از بابت یخ زدگی حلوا نگرانی نداشته باشید؛ زیرا حلوا در طی این مدت به هیچ عنوان یخ نمی‌زند و فقط منسجم‌تر خواهد شد. در انتها نیز حلوا را از یخچال بیرون آورید و از داخل قالب خارج کنید و در اندازه دلخواه برش بزنید. همچنین می‌توانید حلوا ارده را به همان شکل در داخل ظرف درب دار در یخچال نگهداری کنید تا نرم‌تر شود. در کنار حلوا ارده، پپیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه حلوا مسقطی را نیز آموزش ببینید و این حلوای مقوی را نیز برای خود و خانواده تان تهیه کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا ارده

برای این که حلوا ارده‌ای باکیفیت عالی داشته باشید، حتما نکات زیر را در هنگام تهیه آن مدنظر داشته باشید:

  1. برای تهیه حلوا ارده شکلاتی می‌توانید شکلات را آب کنید و با ارده مخلوط کنید.
  2. برای نگهداری حلوا ارده بعد از پخت، آن را در ظرف‌های درب دار بریزید و به مدت ۳ روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
  3. از گل محمدی و تکه‌های گردو هم‌ می‌توانید برای تزئین استفاده نمایید.
  4. برای درست کردن حلوا ارده حتما از ارده کنجد با کیفیت استفاده کنید.
  5. در صورتی که شاهد روغنی کنار حلوا ارده آماده بودید، نگران نباشید؛ چرا که حلوا ارده شما همچنان سالم است. این روغن می‌تواند روغن کنجد یا روغن طبخ حلوا ارده باشد.
  6. خواص عسل، شیره انگور و خرما بسیار زیاد و قابل توجه است و افرادی که علاقه‌ای به مصرف قند و شکر ندارند، می‌توانند در تمام مراحل تهیه حلوا ارده به جای شکر از عسل، شیره خرما یا انگور استفاده کنند.

برای خوردن حلوا ارده وقت بگذارید…

اگرچه همیشه خرید حلوا ارده آماده ساده‌تر از تهیه آن است؛ اما شما می‌توانید با ترکیبات سالم و مقوی، طرز تهیه حلوا ارده خانگی را بیاموزید و این میان وعده و صبحانه سالم و مغذی را برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید. در این مطلب تلاش کردیم تا نحوه تهیه حلوا ارده را به سه روش مختلف به همراه نکات آن به شما آموزش دهیم. البته همیشه گزینه‌ی خرید آنلاین شیرینی برای شما وجود دارد و می‌توانید از نزدیک ترین شیرینی فروشی، شیرینی‌ها و کیک‌های مورد علاقه خود را سفارش دهید.

اگر در رابطه با این موضوع سوالی دارید، حتما در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین، اگر به دنبال میان وعده‌ی مقوی هستید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل را نیز مطالعه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود