آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورش کدو حلوایی
آموزش آشپزی
4/5 - (2 امتیاز)
8

طرز تهیه خورش کدو حلوایی؛ یک غذای خاص و خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 20 آذر 1401 6 دقیقه

یکی از صیفی جاتی که با رسیدن فصل پاییز در بیشتر میوه فروشی‌ها خودنمایی می‌کند، کدو حلوایی است. با این کدو مقوی می‌توان سالاد، دسر و حتی خورش تهیه کرد، که البته طرز تهیه خورش کدو حلوایی یا دیگر وعده‌های غذایی که با آن می‌توان تهیه کرد، خیلی هم سخت نیست.

پیشگیری از سرما خوردگی، کاهش حملات آسم، بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از زخم معده و… تنها بخشی از خواص این خوراکی خوشمزه است. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و حتما این غذای مقوی و خوشمزه را در لیست غذاهای پاییز و زمستان و لیست غذاهای شب یلدا خود قرار دهید.

خورش کدو حلوایی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی و پخت 1.5 الی 3 ساعت
درجه سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم  59.2 کیلوکالری

خورش کدو حلوایی با گوشتخورش کدو حلوایی با گوشت

ابتدا طرز تهیه این خورش با گوشت قرمز را به شما آموزش می‌دهیم. اگر طعم گوشت قرمز را دوست دارید، در ادامه این بخش با ما همراه شوید. در ادامه به مواد لازم و طرز تهیه آن اشاره شده است:

مواد لازم برای خورش کدو حلوایی با لپه

برای درست کردن این خورش پاییزی به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی 300 گرم
کدو حلوایی 1 کیلوگرم
پیاز 2 عدد
لپه 50 گرم
آلو بخارا 100 گرم
زعفران حل شده 1.5 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 1.5 قاشق غذاخوری
دارچین 1 قاشق چای خوری
نمک، فلفل و روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه خورش کدو حلوایی به صورت مرحله به مرحله

برای آن که یک خورشت پاییزی متفاوت داشته باشید، کافی است مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا کدو را خوب شسته و پوست بگیرید. سپس آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. توجه داشته باشید که برش‌هایتان نباید خیلی کوچک باشد؛ وگرنه کدو در خورش دیده نمی‌شود. در ادامه پیاز را ریز خرد کرده و در روغن تفت دهید. وقتی پیاز طلایی شد، قطعات کدو را به آن افزوده و سرخ کنید.
  • مرحله دوم: پیاز دوم را به صورت خلالی خرد کرده و در قابلمه‌ای جدا تفت دهید. وقتی پیاز‌های خلالی سرخ شدند، تکه‌های گوشت خورشتی را به آن افزوده و خوب تفت دهید تا بوی نامطبوع گوشت گرفته شود. لپه را بشوييد و به قابلمه اضافه كنيد و به همراه ديگر مواد كمي تفت دهيد. در ادامه دو لیوان آب جوش و زعفران را روی مخلوط گوشت و پیاز بریزید و در ظرف را بگذارید تا گوشت بپزد. در این مرحله باید حرارت زیر قابلمه را کم کنید.
  • مرحله سوم: آلو‌ها را خوب شسته و حدود نیم ساعت در آب ولرم خیس کنید. وقتی گوشت‌ها به مرحله پخت رسیدند، آلو‌ها را به همراه رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و اجازه دهید خورشت برای دو ساعت دیگر روی حرارت بماند.خورش کدو حلوایی کرمانشاهی
  • مرحله چهارم: به مرحله آخر از طرز تهیه خورش کدو حلوایی رسیدیم پس از گذشت دو ساعت، کدو را به همراه نمک و فلفل به قابلمه خورشت اضافه کنید و حدود یک ربع زمان دهید تا بپزد. خورشت کدو حلوایی با گوشت را همراه با کته یا برنج آبکش سرو کنید و از طعم متفاوت آن کنار خانواده لذت ببرید.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به طعم کدو علاقه دارید، طرز تهیه کوکو کدو حلوایی را نیز مطالعه کنید. به این شکل، هم غذاهای جدید یاد می‌گیرید و هم می‌توانید از این غذاها برای شب یلدا استفاده کنید.

خورش کدو حلوایی کرمانشاهی

دستور پختی که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم، در واقع دستور پختی است که در شهر کرمانشاه برای خورش کدو حلوایی وجود دارد. گفتنی است این غذا با نام خورش کدو حلوایی با رب انار نیز شناخته می‌شود؛ چرا که رب انار ترش یکی از اجزای اصلی تهیه آن است.

مواد لازم برای خورش کدو حلوایی با رب انار

برای تهیه خورش کدو حلوایی، لازم است یک عدد کدو حلوایی (کدو تنبل) مناسب و رسیده در اختیار داشته باشید. مواد لازم این غذای خوشمزه به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی کوچک 1 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
رب انار ترش 2 قاشق غذاخوری
ران مرغ 6 عدد
آلو خورشی 180 گرم
زعفران دم کرده 1.2 پیمانه
نمک، فلفل، زردچوبه و چوب دارچین به میزان لازم
کره و روغن به میزان لازم

طرز تهیه خورش کدو حلوایی کرمانشاهی به صورت مرحله به مرحله

برای آنکه یک خورش خوش طعم و لعاب داشته باشید، کافی است مراحل زیر را با حوصله طی کنید:

  • مرحله اول: پیاز‌ها را نگینی خرد کرده و با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه در روغن داغ سرخ کنید. پس از اینکه پیاز‌ها طلایی شدند، ران‌های مرغ را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. مقداری کره به تابه و ران‌ها اضافه کنید و سپس تکه‌های چوب دارچین را داخل ظرف قرار دهید و درب آن را بگذارید.
  • مرحله دوم: پس از گذشت چند دقیقه، درب ظرف را برداشته و مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا خوب سرخ شوند. پس از آن که مرغ‌ها رنگ و عطر دلخواه را به دست آورد، چوب دارچین را از ظرف خارج کنید.نکات مربوط به پخت خورش کدو حلوایی
  • مرحله سوم: رب انار را با مقدار کمی آب رقیق کرده و در ظرفی جداگانه با کمی کره سرخ کنید. بعد از این که خامی رب گرفته شد، آلو‌های خورشی را به آن اضافه کنید و اجازه دهید نیم ساعت بپزند تا مواد به روغن بیفتند.
  • مرحله چهارم: ترشی که آماده کردید را به همراه دو لیوان آب به مرغ‌ها اضافه کنید. اجازه دهید مرغ‌ها و سس ترش خوب جا بیفتند. حدود یک ساعت زمان لازم است تا این کار انجام شود.
  • مرحله پنجم: کدو حلوایی را شسته و پوست بگیرید و آن را به ابعاد دلخواه برش بزنید. سپس آن‌ها را به همراه دو لیوان آب داخل قابلمه‌ای جدا بپزید و به اصطلاح بخارپز کنید. هنگامی که آب قابلمه تبخیر و کدوها کاملاً له شد، آن‌ها را پوره کنید.
  • مرحله ششم: پوره کدو را به خورش مرغ اضافه کنید. اگر احساس کردید آب خورش کم است، می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. دم کرده زعفران را نیز در نیم ساعت پایانی به خورش اضافه کنید تا عطر و رنگ زعفران به خورد مواد برود.
  • مرحله هفتم: در این مرحله لازم است حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا خورش کدو حلوایی با رب انار جا بیفتد. حدود یک ساعت باید منتظر بمانید تا خورش به قوام دلخواه برسد. شما می‌توانید این خورش را با نان یا برنج نوش جان کنید. همچنین اگر به دنبال درست کردن غذایی مشابه این خورش هستید، مطالعه طرز تهیه مرغ ترش شمالی به شما پیشنهاد می‌شود.

نکات مربوط به پخت خورش کدو حلوایی

برای این که خورش خوشمزه‌تر و باکیفیت بهتری داشته باشید، حتما نکات زیر را در هنگام پخت آن مدنظر قرار دهید:

  1. برای تهیه خورش کدو حلوایی جنوبی کافی است به این خورش مقداری سیب زمینی، گوجه و حتی دال عدس اضافه کنید.
  2. اگر به خورشت‌های شیرین علاقه مندید، با اضافه کردن آلو یا یک قاشق غذاخوری شکر، طعم خورشت را شیرین‌تر کنید.
  3. نمک را در خورشت‌هایی که گوشتی مثل گوسفندی یا گاو دارند، باید در انتها و بعد از اطمینان از پخت گوشت اضافه کنید. اگر در ابتدا نمک را اضافه کنید، گوشت دیر پز می‌شود و پخت آن طول خواهد کشید.
  4. میزان و نسبت گوشت و کدو حلوایی را بنا به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید کم و زیاد کنید.
  5. معمولا خورش کدو حلوایی با مرغ را زیادی آبدار نمی‌پزند. هر چه آب این غذا کمتر و غلیظ‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد بود.
  6. برای طرز تهیه خورش کدو حلوایی با گوشت چرخ‌ کرده، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید. سپس کدو حلوایی تفت داده شده را به آن بیفزایید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خورش را بپزید تا کم‌آب و آماده شود. البته می‌توانید گوشت چرخ‌کرده را به صورت کوفته قلقلی هم در آورید.
  7. در طرز تهیه خورش کدو حلوایی بدون گوشت برای گیاهخواران، از قارچ یا حبوبات مختلف هم می‌توان استفاده کرد.
  8. درصورتی طعم ملس متمایل به ترش دوست دارید، دو قاشق غذاخوری آبغوره یا آبلیمو به خورشت اضافه کنید. اگر این طعم غذاها را دوست داشته باشید، باید طرز تهیه انار پلو شیرازی را نیز یاد بگیرید. طعم و مزه انار پلو هوش از سرتان می‌برد.
  9. می‌توانید از هل به عنوان عطر دهنده به این غذا استفاده کنید. اگر از پودر هل استفاده می‌کنید، به میزان یک چهارم قاشق چایخوری در ابتدا به خورشت اضافه کنید. اگر از دانه هل استفاده می‌کنید، نیم ساعت پایانی به خورشت اضافه کنید که البته در پایان باید از خورشت خارج شود.
  10. رب را قبل از اضافه کردن به گوشت، کمی در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن کاملا گرفته شود.

خورش کدو حلوایی، خورش روزهای سرد سال

ما در این مقاله به طور اختصاصی ۲ روش پخت خورش کدو حلوایی را با گوشت قرمز و گوشت مرغ به شما آموزش دادیم. خورشت کدو تنبل یا همان کدو حلوایی یک غذای خوش طعم پاییزی و گزینه دلچسب و جذاب برای شام شب یلدا محسوب می‌شود. اگرچه پیشنهاد می‌کنیم هر زمان به کدو حلوایی دسترسی داشتید، این خورش خوشمزه را تهیه کرده و در مهمانی‌های خود از آن استفاده کنید.

البته، اگر فرصت کافی برای تهیه این غذا یا هر غذای دیگری را ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. با سفارش از این سرویس، غذای موردنظر شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

ملیکا
11 اردیبهشت 1402

خورش کدو حلوایی معمولا در چه مناسبت هایی پخته می شه؟

  • Snappfood
    11 اردیبهشت 1402

    این خورش را در هر زمانی از سال می توان تهیه کرد، اما به طور خاص در میان غذاهای شب یلدا نیز جایگاه ویژه ای دارد.

پرنده تنها
11 اردیبهشت 1402

به جز خورش، چه غذای جذاب دیگه ای می شه با کدو حلوایی درست کرد؟

پدرام شادان
11 اردیبهشت 1402

خورش کدو حلوایی شیرین می شه یا ملس؟

  • Snappfood
    11 اردیبهشت 1402

    این خورش تنها کمی شیرین مزه است و می توانید بسته به سلیقه خود آن را ملس یا شیرین تر آماده کنید.

آوا بهرامی
11 اردیبهشت 1402

بهترین غذاهایی که برای شب یلدا هم ظاهر قشنگی دارن و هم مزه خوبی، مثل چیا هستن؟

  • Snappfood
    11 اردیبهشت 1402

    با دنبال کردن لیست غذاهای شب یلدا، ایده های عالی برای آماده کردن یک سفره خوش آب و رنگ و خوشمزه خواهید داشت.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود