طرز تهیه مرغ ترش و جوجه کباب ترش

طرز تهیه مرغ ترش

مرغ ترش و جوجه کباب ترش هر دو از غذاهای محبوب شمالی هستند. طرز تهیه مرغ ترش و جوجه کباب ترش مربوط به استان‌های گیلان و مازندران است؛ اما این دو غذای محبوب در سراسر کشور با همین شیوه پخته می‌شوند. رب انار، گردو و سبزی مخصوص، سه پایه اصلی مرغ ترش هستند. این غذا را جزو معرفی بهترین غذاهای محلی مازندران درنظر می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم دستور پخت هر دوی این غذاها را آموزش دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مرغ ترش

تعداد نفرات 4 نفر
 زمان آماده‌سازی 30 تا 45 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
میزان سختی متوسط

مرغ ترش رستورانی

مرغ ترش رستورانی

مرغ ترش یکی از غذاهای محلی شمالی است.

مرغ ترش یک غذای اصیل شمالی است که در همان منطقه و نقاط دیگر ایران طرفداران بسیاری دارد. معمولاً مرغ ترش شمالی را در مهمانی‌ها در کنار غذاهای دیگر سرو می‌کنند. به این غذای خوشمزه در مناطق شمالی «ترش مرغ» نیز گفته می‌شود.

مواد لازم در دستور پخت مرغ ترش

مواد لازم در دستور پخت مرغ ترش

اگر به غذاهای ترش و ملس علاقه دارید، مرغ ترش بهترین انتخاب است.

برای طرز تهیه مرغ ترش با رب انار به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ران و سینه مرغ 5 تکه
گردو ۳۰۰ گرم
سبزی معطر ۲۰۰ گرم
رب انار رقیق شده یک استکان
پیاز بزرگ یک عدد
سیر دو حبه
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان کافی
روغن به میزان کافی

مراحل طرز تهیه مرغ ترش رستورانی به شیوه مازندرانی و گیلانی

برای طرز تهیه مرغ ترش ساده به روش مازندرانی و گیلانی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا سبزی مخصوص مرغ ترش شامل جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر و شوید را به‌خوبی بشویید و پس از آبکشی، کاملاً خرد کنید. همچنین در تهیه این غذا از سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی نیز استفاده می‌شود.
  • مرحله دوم: مرغ را بشویید، اجازه دهید خشک شود و در ادامه مرغ را به ادویه و نمک آغشته کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و اجازه دهید که با حرارت ملایم، روغن داغ شود. سپس مرغ آغشته به ادویه را توی تابه قرار دهید و دو طرف مرغ را تا زمانی که طلایی شود، سرخ کنید. مرغ‌های سرخ شده را از تابه خارج کرد و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: در مرحله سوم از طرز تهیه مرغ ترش رستورانی در تابه‌ای دیگر کمی روغن سرخ‌کردنی بریزید و مجدداً صبر کنید تا روغن داغ شود. سبزی‌ها را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید. توجه کنید که سبزی‌ها بیش از اندازه سرخ نشوند؛ زیرا در نهایت باعث تلخی غذا شده و رنگ غذا نیز بسیار تیره می‌شود.
  • مرحله چهارم: یک عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه کمی روغن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم داغ شود. در ادامه پیازهای نگینی را به قابلمه اضافه کرده و تا زمانی که طلایی شوند تفت دهید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله سیر را به پیاز داخل قابلمه بیافزایید. سیر یکی از فاکتورهای اصلی این غذای شمالی است؛ اما بنابر ذائقه خود می‌توانید آن را حذف یا بیشتر کنید. رب انار رقیق شده را روی پیاز و سیرها بریزید و مجدد همه مواد را با رب انار تفت دهید.
  • مرحله ششم: در این مرحله نوبت به اضافه کردن گردو می‌رسد و توجه کنید که گردو حتما باید آسیاب شده باشد؛ چراکه گردوی آسیاب شده کمی حالت روغنی پیدا می‌کند. گردوها را به مواد داخل قابلمه بیافزایید و در نهایت سبزی‌های سرخ شده را روی مواد بریزید. تمامی مواد را باهم مخلوط کنید تا طعم یکدیگر را بگیرند.
  • مرحله هفتم: مرغ‌های از قبل سرخ شده را به مواد مرغ ترش درون قابلمه اضافه کنید. در ادامه مقداری از غذا را بچشید؛ اگر احساس کردید رب انار، نمک یا فلفل آن کم است می‌توانید دوباره آن‌ها را به غذا بیافزایید. قبل از گذاشتن درب قابلمه، به آن یک لیوان آب اضافه کنید تا در هنگام جا افتادن، این آب تبخیر شود و خورشت ته نگیرد.

مرغ ترش اصلی، این غذا خوشمزه شمالی را به همراه برنج سرو می‌کنند. اگر شما نیز برای اولین بار است که قصد دارید، مرغ ترش شمالی و مازندرانی اصیل درست کنید، حتماً از این دستور پخت پیروی نمایید تا نتیجه نهایی دل‌چسب‌تر شود. به خاطر داشته باشید که مطابق سلیقه خود می‌توانید مقدار ترشی مرغ ترش مجلسی را با کم یا زیاد کردن رب انار تغییر دهید. طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو بدون سبزی نیز توسط برخی افراد انجام می‌شود.

نکات کلیدی در طرز تهیه مرغ ترش ساده

نکات کلیدی در طرز تهیه مرغ ترش ساده

درست کردن مرغ ترش بسیار ساده است، تنها کافی است همه مراحل را به ترتیب اجرا کنید.

برای تهیه مرغ ترش، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • طرز تهیه مرغ ترش ساده با رب انار و آلو نیز رایج است. برای تهیه این غذا کافی است تا آلوها را شسته و به همراه رب انار با مواد مخلوط کنید.
  • برخی افراد به طرز تهیه مرغ ترش بدون گردو علاقه‌مند هستند و به همین دلیل گردو را از مواد اولیه غذا حذف می‌کنند. در این صورت روغن غذا کمتر خواهد شد.
  • طرز تهیه مرغ ترش بدون سبزی نیز امکان‌پذیر است، حتی می‌توانید ترکیب سبزی‌های مرغ ترش را به ذائقه خود تغییر دهید تا این غذا مطابق میل شما شود.
  • طرز تهیه مرغ ترش با رب گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است. در این صورت باید رب گوجه فرنگی را به مواد اولیه غذا بیافزایید.
  • برای طرز تهیه مرغ ترش با لپه، ابتدا لپه‌ها را در آب خیس کنید؛ سپس در حین تهیه مواد مرغ ترش، لپه را به دیگر ترکیبات اضافه کنید؛ این لپه به همراه مرغ پخته می‌شود.

نکات تهیه مرغ ترش را توضیح دادیم، اما اگر دوست دارید تا غذای شمالی بیشتری یاد بگیرید، مطلب انار بیج را چطور درست کنیم؟ را هم مطالعه کنید.

جوجه کباب ترش شمال

جوجه کباب ترش شمال

جوجه کباب ترش را باید با دیگر مخلفات شمالی مثل زیتون پرورده میل کنید.

در ادامه مطلب دستور پخت جوجه کباب ترش با تمام فوت‌و‌فن‌های آن معرفی شده است. پس اگر قصد دارید جوجه ترش شمالی، این غذای بی نظیر را برای اولین بار درست کنید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب ترش شمال

برای تهیه جوجه کباب ترش مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
فیله مرغ ۵۰۰ گرم
رب انار ترش یک استکان
زعفران دم کرده یک قاشق چای‌خوری
گردو سه قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ یک عدد
ماست پرچرب دو قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم

مراحل طرز تهیه جوجه کباب ترش شمال

برای تهیه جوجه کباب ترش و خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید. البته، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از تهیه این غذا، طرز تهیه کباب ترش شمالی ، غذای محبوب گیلانی ها را نیز مطالعه کنید. این غذای شمالی نیز عطر و طعم فوق‌العاده ای دارد.

  • مرحله اول: ابتدا فیله مرغ را شسته و خشک کنید. مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و آن را به شکل مربع یا مستطیل (شبیه به تکه‌های جوجه کباب) قطعه قطعه کنید.
  • مرحله دوم: وقت اضافه کردن مواد، برای مزه‌دار کردن فیله‌ها است. پیازها را به صورت خلالی درشت خرد کنید و به همراه زغفران دم کرده، ماست پرچرب و رب انار رقیق شده روی فیله‌ها بریزید. سپس نمک، فلفل و در آخر گردوهای آسیاب شده را به مرغ‌ها بیافزایید.
  • مرحله سوم: در این مرحله محتویات کاسه را با دست زیر و رو کنید تا تمام فیله‌ها به مواد آغشته شوند. سپس روی کاسه را سلفون بکشید و به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید.
  • مرحله چهارم: پس از گذشت این مدت زمان، کاسه را از یخچال خارج کرده و مرغ‌ها را به سیخ بکشید. در صورتی که قصد دارید جوجه کباب ترش را داخل تابه درست کنید، باید از سیخ‌های چوبی استفاده نمایید. برای تهیه جوجه کباب ترش در تابه، مقدار کمی روغن در آن بریزید و سیخ‌های چوبی را بچینید. سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید به آرامی سرخ شوند. اگر تمایل به تهیه جوجه ترش بر روی منقل دارید می‌توانید از سیخ فلزی استفاده کنید. هنگام کباب شدن، سیخ‌ها را بچرخانید تا تمام قسمت‌ها مغز پخت شوند.

جوجه کباب ترش را به صورت خوراک و یا همراه پلو سرو می‌کنند. در کنار آن، می‌توان از چاشنی‌هایی مانند انواع ترشی، سیر ترشی و زیتون پرورده استفاده کرد.

مرغ ترش، سوغات خطه شمال ایران!

مرغ ترش، سوغات خطه شمال ایران!

مرغ ترش، غذ ای محبوب شمالی.

در این مطلب به آموزش طرز تهیه مرغ ترش و طرز تهیه جوجه ترش به همراه نکات مختلف آن پرداختیم. مواد اولیه این غذا در دسترس است و به آسانی می‌توان آن را در منزل تهیه کرد. مرغ ترش طعمی جالب و خوشمزه دارد که موردپسند اغلب افراد قرار می‌گیرد.

در پایان، در صورتی که هوس خوردن مرغ ترش کرده‌اید، اما زمان کافی برای تهیه آن در منزل ندارید، اسنپ فود در خدمت شماست. به صفحه سفارش غذا مراجعه کرده و مرغ ترش و دیگر غذاهای موردنظر خود را سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

سوالات متداول

سبزیجات معطر برای طرز تهیه و پخت مرغ ترش یا ترش مرغ مازندرانی و گیلانی ؟

در تهیه مرغ ترش این غذا ی ترش مرغ شمالی از سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی می توانید استفاده کنید و دیگر سبزی مخصوص مرغ ترش شامل جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر و شوید می شود .

برای اینکه جوجه ترش خانگی تان طعمش شبیه به جوجه ترش های شمالی گیلانی بشود نکات مهم در تهیه جوجه ترش را رعایت کنید در دستور پخت جوجه کباب ترش رب انار خیلی مهم است در صورتی که تمایل دارید جوجه ترش شما شبیه جوجه ترش های رستوران های شمال شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین در جوجه کباب باعث می شود طعم جوجه ترش خیلی عالی نشود.یک نکته دیگر در تهیه جوجه ترش های شمالی گیلانی به کار می رود اینکه در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می شود که باعث خوشمزه تر شدن جوجه کباب ها می شود

جوجه کباب ترش به دلیل اینکه با رب انار درست شده است اگر با حرارت زیاد پخته شود روی کباب می سوزد و درون جوجه کباب ها خام می ماند، به همین دلیل نیاز به باد زدن زغال ها نیست و باید در پخت جوجه کباب ترش مقداری صبور باش

برای اماده سازی پخت جوجه ترش کبابی بدون ذغال ، ابتدا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و
مقداری روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه تکه‌های گوشت مرغ را به ترتیب درون تابه می‌چینیم درب تابه را می‌گذاریم
و اجازه می‌دهیم جوجه‌ ترش ها با حرارت بسیار ملایم بپزند. بهتر است هر چند دقیقه یک بار جوجه کباب ترش ها
را بچرخانیم تا به صورت یکدست سرخ شوند. در نهایت جوجه ترش را کنار برنج کته یا نان سرو می‌کنیم

بهتر در آماده سازی مرغ ترش و پخت ترش مرغ گردو حتما آسیاب شده باشد؛ چرا که گردوی آسیاب شده کمی حالت روغنی پیدا می‌کند. در نتیجه غذای مرغ ترش شمالی ما روغن کمتری دارد .

نظرات کاربران

ملکا
28.خرداد.1402

سلام در هنگام پخت مرغ ترش چه کاری انجام بدم که مرغ ترش ته نگیره نمیخوام خیلی خشک بشه ممنون از بلاگ خوبتون که آموزش مرغ ترش گذاشتید

    snappfoodadmin
    28.خرداد.1402

    سلام یک لیوان آب به قابلمه مرغ ترش اضافه کنید تا در هنگام جا افتادن ترش مرغ ، آب تبخیر شود و خورشت مرغ ترش ته نگیرد. خواهش میکنیم شما میتونید از انواع کباب ها کباب وزیری و کباب کوبیده و کباب چنجه و جوجه کباب ناب رستورانی هم ببینید نظرتون در صورت تمایل به ما بگید

hamed kiyani
28.خرداد.1402

سلام در حین پخت غذای مرغ ترش میشه باز نمک و فلفل اضافه کرد ؟

    snappfoodadmin
    28.خرداد.1402

    سلام بله میتوانتد وقتی که مرغ ترش ها را به قابلمه اضافه کردید اگر احساس کردید رب انار، نمک یا فلفل غذا کم است می‌توانید دوباره آن‌ها را به غذا مرغ ترش اضافه کنید

زاکانی
28.خرداد.1402

سلام مرغ ترش میتونم با رب الو بپزم یا حتما باید برای پخت مرغ ترش از رب انار استفاده کنم ؟

    snappfoodadmin
    28.خرداد.1402

    سلام برای طرز تهیه مرغ ترش هم میتوانید از رب انار و هم رب آلو استفاده کنید همچنین میتونید در مرغ ترش از خود میوه الو که در پخت این غذا رایج است استفاده کنید

مهدی مسیحا
28.خرداد.1402

طرز تهیه پخت مرغ ترش خیلی خوشم امد واقعا دمتون گرم

ستاره خیامی
29.خرداد.1402

از روی دستور پخت مرغ ترش فردا ناهار درست میکنم اگر خوب شد بهتون میگم وقتی توضیحات میخوندم قشنگ خوشمزه طرز تهیه مرغ ترش گذاشتید ببینم مزش چی میشه

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام ممنون طرز تهیه مرغ ترش و جوجه کباب ترش مطالعه کردید در تهیه مرغ ترش در صورت امکان اگر دسترسی دارید سبزیجات معطر شمالی خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی تهیه کنید مرغ ترش ، ترش مرغ خوشمزه تری پخت می کنید

mohamadrasol taghavi
29.خرداد.1402

سلام عکس های مرغ ترش و جوجه کباب ترش دیدم هوس خوردن مرغ توش کردم
باید کامل طرز تهیه پخت مرغ ترش بخونم حتما درست کنم

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام سپاس که وقت میزارید و طرز تهیه مرغ ترش و جوجه کباب ترش مطالعه میکنید مرغ ترش و جوجه کباب ترش هردو غذاهای مجلسی و محلی و سنتی خوشمزه ی هستند

نهال صورانی
29.خرداد.1402

سلام من مرغ ترش یکبار با سبزی های جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر و شوید درست کردم طعم مرغ ترش خوشمزه شده بود اما وقتی با سبزیجات معطر شمالی خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی غذا مرغ ترش پختم مزش بی نهایت فرق کرد خوشمزه تر مجلسی تر شد اگر کسی میتونه غذا مرغ ترش با سبزی های شمالی درست کنه مزش بهتره

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام ممنون طرز تهیه مرغ ترش و جوجه کباب ترش مطالعه کردید و نظرتون گفتید مرغ ترش با سبزی های جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر و شوید میشه درست کرد و هم طعم مرغ ترش با سبزیجات معطر شمالی خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی کمی پخت خوشمزه تری دارد

hesam hasani
29.خرداد.1402

اقا جوجه کباب ترش با رب انار مهرام اصلا خوشمزه نمیشه اگر میخواید جوجه کباب ترش درست کنید حتما رب انار ترش خوب انتخاب کنید واقعا رب انار در مزه ی کباب جوجه ترش اثر داره

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام یکی از نکات مهم در تهیه غذای مرغ ترش ،ترش مرغ رب انار است که اگر ترشی و مزه ی انار خوب لذیذ نباشد غذای مرغ ترش یا ترش مرغ جالب نمیشه ممنون که تجربه خودتون به ما گفتید