آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه دمپخت گوشت و نخود
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه دمپخت گوشت و نخود با دستور پخت کرمانی

مینا اسماعیل بیگی 10 اسفند 1401 6 دقیقه

دمپخت گوشت و نخود از جمله غذاهایی است که در هر قسمت از ایران با یک دستور تهیه آماده می‌شود، اما ما امروز با دستور پخت این غذا به روش کرمانی با شما هستیم. این پلو مواد اولیه در دسترس و ساده‌ای دارد، ضمن اینکه مغذی و سرشار از مواد پروتئینی و معدنی است. این غذا هم با گوشت قرمز و هم با گوشت سفید قابل تهیه شدن است. البته توصیه ما این است که از گوشت گوسفند و گوشت گوساله به طور مساوی برای تهیه این غذا استفاده کنید.

نخود پلو

زمان آماده سازی تقریبا 40 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط
100 گرم آبگوشت متنجنه 208 کالری

تهیه دمپخت گوشت و نخود به روش مجلسی

تهیه دمپخت گوشت و نخود به روش مجلسی

در این روش شما ضمن یادگیری این غذای لذیذ، با طرز پخت برنج دمپخت نیز آشنا خواهید شد. این پلو هم برای دورهمی‌های دوستانه مناسب است و هم برای مهمانی‌های رسمی و مناسبتی. چون هم با مرغ، هم با گوشت قورمه و هم با گوشت چرخی قابل تهیه شدن است و محدودیتی ندارد. برخی افراد ترجیح می‌دهند این غذا را در کنار کباب نیز نوش جان کنند؛‌ شما می‌توانید از طریق خرید کباب کرمان به بهترین کباب‌های این شهر دسترسی یابید.

در ادامه با طرز تهیه این غذا به صورت مرحله به مرحله با شما هستیم.

مواد لازم برای نخود پلو خوشمزه به روش کرمانی

برای تهیه دمپخت گوشت و نخود خوشمزه به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

مقدار مورد نیاز مواد اولیه
3 پیمانه برنج
200 گرم گوشت
4 عدد پیاز
1 پیمانه نخود
3 قاشق غذاخوری رب انار
نصف پیمانه کشمش
هر کدام 1 عدد برگ بو و قلم دارچین
به مقدار لازم (اختیاری) فلفل سیاه، نمک، پودر کاری و ادویه دارچین
به مقدار لازم زعفران دم کرده

طرز تهیه دمپخت گوشت و نخود به روش کرمانی

طرز تهیه دمپخت گوشت و نخود به روش کرمانی

برای تهیه این غذا از شب قبل باید نخودها را خیس کنید. اینکار کمک می‌کند تا نخودها نرم‌تر شوند. ضمن اینکه نفخ آن‌ها نیز گرفته خواهد شد. در زمان خیس کردن هم حداقل 3 بار الی 4 بار آب آن‌ها را عوض کنید. همچنین در همین ابتدای کار برنج خود را با آب داغ و کمی نمک خیس کنید.

  • مرحله اول: در مرحله اول از دستور پخت نخود پلو با گوشت ، اول از همه نخودها را که از شب قبل خیس کرده‌اید آبکش کنید. سپس آب نخودها را دور بریزید. حالا آن‌ها را در یک قابلمه مناسب ریخته و اجازه دهید که پخته شوند. بعد از پخته شدن کامل نخودها، مجدداً آن‌ها را آبکش کرده و آب آن‌ها را نیز دور بریزید. شما می‌توانید از شب قبل نخودهای خود را به راحتی بپزید تا برای فردا آماده باشند.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد از طرز تهیه نخود پلو با گوشت گوسفندی و گوساله، حالا یکی از پیازها را پوست گرفته و آن را شستشو دهید. سپس به صورت ریز و نگینی خرد کنید.
  • مرحله سوم: حالا یک قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید و کمی در آن روغن بریزید. اجازه دهید تا روغن قابلمه خوب داغ شود. بعد از داغ شدن روغن حالا پیازها را در روغن ریخته و تفت بدهید.
  • مرحله چهارم: در حین تفت دادن پیازها، گوشت‌ها را نیز تکه تکه کرده و بعد از اینکه پیازها کاملاً سبک شدند آن‌ها را به پیازهای تفت داده شده اضافه کنید. توصیه ما این است که این غذا را با ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله تهیه کنید.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعدی باید به گوشت‌ها فلفل سیاه بزنید و اجازه دهید که گوشت شما پخته شده و کاملاً تغییر رنگ دهد.
  • مرحله ششم: در گام بعد از این طرز تهیه غذای سنتی کرمان حالا باید به اندازه 1 پیمانه الی 2 پیمانه بر روی گوشت خود آب جوش بریزید و درب قابلمه را ببندید. اجازه دهید که گوشت‌ها به خوبی پخته شوند. تقریباً ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا گوشت‌هابه خوبی پخته و مغز پز شوند.
  • مرحله هفتم: بعد از آن گوشت‌ها را از قابلمه خارج کرده اجازه دهید تا کمی خنک شوند. پس از خنک شدن گوشت‌ها حالا باید آن‌ها را ریش ریش کنید.
  • مرحله هشتم: در گام بعد از طرز تهیه دمپخت گوشت و نخود، حالا 3 پیاز باقیمانده را پوست گرفته و شستشو دهید. سپس به شکل خلالی و به اندازه‌های درشت و ریز خرد کنید.
  • مرحله نهم: حالا مجددا یک تابه را بر روی حرارت قرار داده و در آن کمی روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خلالی خرد شده را به تابه منتقل کنید.
  • مرحله دهم: پیازها را تفت بدهید تا آب آن‌ها گرفته شده و طلایی شوند. بعد از آن به آن‌ها زردچوبه اضافه کنید. حالا باید گوشت‌های ریش ریش شده را به این ترکیب اضافه کنید.
  • مرحله یازدهم: حالا زعفران دم کرده با زعفران ساییده شده را بر روی ترکیب گوشت و پیاز ریخته و خوب مخلوط کنید. گوشت‌ها و پیازها باید کاملاً تفت خورده و طعم یکدیگر را بگیرند.
  • مرحله دوازدهم: بعد از آن در ادامه طرز این غذای سنتی کرمان حالا باید نخودهای پخته شده و کشمش‌های شسته شده پلویی را به این مواد اضافه کنید و مجددا همه مواد را با هم مخلوط کرده و تفت دهید.
  • مرحله سیزدهم: بعد از تقریباً ۱۰ دقیقه الی ۱۵ دقیقه حالا رب انار را به این ترکیب اضافه کنید. حالا مجدداً تمام مواد را با هم مخلوط کنید. بعد از اینکار به سراغ آبگوشت بروید. شما با پخت گوشت‌ها یک ظرف آبگوشت نیز خواهید داشت. حالا یک ملاقه از این آبگوشت را بر روی مواد بریزید. مجدداً تمام مواد را با هم ترکیب کنید و درب قابلمه را ببندید. تقریبا 10 دقیقه کافیست تا همه مواد با یکدیگر جوش خورده و طعم یکدیگر را به خود بگیرند.
  • مرحله چهاردهم: حالا به سراغ آماده کردن پلو بروید. برنج شما باید تقریبا 2 ساعت قبل از پخت، در کمی آب داغ و نمک خیس شود. حالا برنج خیس خورده را در یک قابلمه مناسب ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا آب آن جوش آمده و برنج شما تقریبا نرم شود.
  • مرحله پانزدهم: بعد از آنکه برنج شما آماده آبکشی شد، حالا آن را آبکش کرده و طبخ کنید. در نهایت پلو آماده شده را در یک ظرف با مواد اصلی نخود و گوشت و ادویه‌جات، ترکیب کرده و در ظرف سرو نهایی کشیده و نوش جان کنید.

طرز تهیه نخود پلو با گوشت چرخ كرده و مرغ

در این قسمت به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید دمپخت گوشت و نخود خود را مانند لوبیا پلو ، با گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ نیز آماده کنید. برای تهیه نخود پلو با گوشت چرخ كرده کافیست که گوشت چرخ کرده را به جای گوشت گوسفند یا گوساله به پیاز اضافه کنید. سپس بقیه مراحل را مانند طرز تهیه نخود پلو با گوشت ادامه بدهید.

همچنین برای تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی با مرغ نیز کافیست که مرغ‌ها را بپزید. سپس بعد از خنک شدن مرغ‌ها، آن‌ها را ریش ریش کنید. بعد از آن درست مانند دستور پخت نخود پلو با گوشت، بقیه مراحل را ادامه دهید. همچنین برای تهیه نخودپلوی شویدی نیز کافی است که در ترکیب مواد گوشتی از سبزی شوید استفاده کرده و شوید خشک یا تازه را با آن‌ها ترکیب کنید.

نکات طلایی برای تهیه نخود پلو خوشمزه به روش مجلسی

نکات طلایی برای تهیه نخود پلو خوشمزه به روش مجلسی

برای تهیه نخود پلو مانند طرز تهیه باسترمه پلو یا هر نوع غذای دیگری،  باید چند نکته مهم را به ذهن خود بسپارید. در این قسمت ما این نکته‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم.

  • نکته اول اینکه شما می‌توانید مواد نخود پلو را مانند مواد کلم پلو در میان برنج قرار داده و دم کنید.
  • همچنین بهتر است کشمش را زیاد تفت ندهید چون به سرعت خواهد سوخت.
  • نکته بعد اینکه شما می‌توانید باقیمانده آب گوشت را نیز در قالب‌های یخ ریخته و و آن‌ها را فریز کنید.
  • و در نهایت این امکان نیز وجود دارد که برنج خود را در به جای آب، در آبگوشت پخته و آماده کنید.

دمپخت گوشت و نخود، همون که دلت می‌خواد…

در طرز تهیه این غذای سنتی کرمان مانند انار پلو از رب انار استفاده می‌شود. به همین دلیل این غذا ممکن است کمی طبع سردی داشته باشد، پس بهتر است مقدار بیشتری زعفران در آن استفاده کنید. همچنین تهیه این غذا به زمان و کمی صبوری احتیاج دارد، اما به شما قول می‌دهیم که در انتهای طبخ این غذای لذیذ، عاشق طعم و عطر نخود پلو کرمانی اصیل خواهید شد. در پایان، باید بگوییم که اگر کرمانی بوده یا قصد سفر به کرمان را داشته باشید، می‌توانید از امکان سفارش آنلاین غذا کرمان نیز استفاده کنید و غذاهای کرمانی را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود