آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه لوبیا چلو مجلسی با گوشت چرخ کرده
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

زهرا دهقان 02 دی 1399 7 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

 

بهتر است بدانید که لوبیا پلو به طور معمول با گوشت ران گوسفندی تهیه و آماده سازی می‌گردد، ولی لازم به ذکر است که طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده بسیار ساده‌تر است و زمان کمتری نیز خواهد گرفت. در رستوران‌های ایران نیز به طول معمول این غذا با گوشت چرخ کرده، تهیه می‌شود. در هر حال، پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع لوبیا پلو در ادامه مطلب با اسنپ فود همراه باشید.

لوبیا پلو

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 60 تا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

دستور پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده قابل دسترس است و در هر خانه‌ای به راحتی یافت شود. حال، اگر به دنبال یک غذا با گوشت چرخ کرده و برنج هستید، مواد زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 5 پیمانه
گوشت چرخ کرده 500 گرم
لوبیا سبز 300 گرم
پیاز سفید 3 عدد متوسط
چوب دارچین 2 الی 3 ساقه
رب گوجه فرنگی 3 الی 5 قاشق غذا خوری
فلفل قرمز به مقدار دلخواه
زرد چوبه 4/1 قاشق غذا خوری
نمک 2/1 قاشق چای خوری
پودر دارچین به مقدار دلخواه
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه

اگر می‌خواهید طعم گوشت در این غذا فوق العاده باشد، بهتر است در مخلوط گوشت، 70 درصد گوشت گوساله و 30 درصد گوشت گوسفندی استفاده کنید. هنگام خرید گوشت چرخ کرده، از قصاب بخواهید تا گوشت را به همین نسبت برای شما چرخ کند. بدین ترتیب، 350 گرم گوشت گوساله و 150 گرم گوشت گوسفند خواهید داشت.

در صورتی که چوب دارچین در اختیار ندارید، می توانید از پودر دارچین نیز استفاده کنید اما چوب دارچین هنگام پخت بهترین گزینه است. بهتر است بدانید که حین پخت مواد چوب دارچین به آرامی عطر خود را آزاد کرده و موجب تغییر رنگ غذا نمی‌شود. این در حالی است که پودر دارچین باعث تغییر رنگ غذا شده و ظاهر غذای شما ایده‌آل نخواهد بود. چوب دارچین رنگ سرخ بسیار زیبای لوبیا پلو را حفظ می کند.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

بهترین لوبیا پلو

اگر به دنبال طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی هستید، جای درستی را انتخاب کرده‌اید. در تهیه لوبیا پلو نکته‌هایی وجود دارد که اگر به خوبی رعایت نکنید، غذای شما کیفیت مطلوب را نخواهد داشت.

از آن جایی که چلو با هیچ ماده غذایی دیگری ترکیب نمی‌شود و در کنار غذاهایی مثل قرمه سبزی مصرف می‌شود، میزان پخت آن متفاوت است. از طرفی، چون پلو با ماده دیگری (در اینجا لوبیا) مخلوط می‌شود، میزان پخت اولیه آن متفاوت است. به طور کلی با توجه به اینکه برنج با ماده‌ای دیگر مخلوط می‌شود یا خیر مدت زمان پخت آن متغیر است.

 

  • مرحله اول‌: در این مرحله برنج را داخل آب سرد بریزید و به آن مهلت دهید تا استراحت کند. نیازی به شستن برنج در این مرحله نیست ، چراکه با این عمل تنها لعاب برنج را خارج می‌کنیم. به سراغ مواد دیگر لوبیا پلو خواهیم رفت.
  • مرحله دوم: لوبیاهای خود را پس از گرفتن سر و ته، به صورت مورب خرد کنید. لازم به ذکر است که طول هر قطعه لوبیا باید 3 سانتی متر باشد. هنگامی که لوبیا را به صورت مورب برش دهید، ظاهر لوبیا پلو بسیار بهتر می‌شود. این نوع برش را اصطلاحا «دو سر تیز» می‌گویند.
  • مرحله سوم: پیاز را نیز به صورت نگینی خرد کنید. دقت داشته باشید که می‌خواهیم پیاز کاملا ریز شده و در اندازه‌های مساوی نیز خرد شود.
  • مرحله چهارم: به مرحله چهارم از طرز تهیه لوبیا پلو رسیدیم. اکنون برنج شما پس از حدود 10 دقیقه آماده شستن است. چراکه لعاب برنج در این لحظه خارج شده است و آماده شستشو است. برنج را چند بار با آب معمولی شستشو دهید. اطمینان داشته باشید که مواد اضافی برنج را کاملاً از آن جدا کرده اید.

نکته: مرغوب‌ترین برنج‌ها نیز دارای مقداری مواد اضافی هستند که باید با شستشو جدا شود. با شستشو و ریختن برنج در آب معمولی لعاب برنج از دست می‌رود و پلوی مجلسی‌تری خواهیم داشت. استراحت 10 دقیقه ای کار شما را بسیار ساده می کند و نیازی به چنگ زدن برنج نیست. چنگ زدن زیاد به برنج شما شوک وارد می‌کند و پخت آن را با مشکل مواجه خواهد کرد.  در نهایت نیز به برنج تمیز و شسته شده آب اضافه کنید و بگذارید استراحت کند.

  • مرحله پنجم: حالا نوبت به درست کردن مایه لوبیا پلو می‌رسد. لوبیا را در یک ماهیتابه و پیاز را در ماهیتابه دیگر قرار دهید و با مقدار اندکی روغن تفت دهید. مدت زمان لازم برای پخت این دو متفاوت است. اگر می‌خواهید تنها از یک ظرف برای تفت دادن استفاده کنید، ابتدا لوبیا را تفت داده و سپس شروع به تفت دادن پیاز کنید. تفت هم‌زمان این دو ماده در یک ظرف میسر نیست چراکه مدت زمان تفت هر دو با یکدیگر متفاوت است و لوبیا در ابتدای تفت دادن مقداری از آب درونش خارج می‌شود و برای پیاز این امر مناسب نیست.

نکته: در طرز تهیه لوبیا پلو ، پیاز شما نیازی به تفت دادن زیاد و تغییر رنگ ندارد. هدف ما درست کردن پیاز داغ نیست. به محض اینکه پیاز شما مقداری نرم شود، کافی است. از روغن اندکی استفاده کنید. همان طور که می‌دانید گوشت چرخ کرده دارای مقداری چربی است و بعد از اینکه روی حرارت شعله قرار می‌گیرد چربی خود را از دست می‌دهد. بسیاری افراد پس از آماده کردن لوبیا پلو، مقدار روغن زیادی در کف ظرف می‌ریزند و روغن با ته دیگ آن‌ها جمع می‌شود که اصلاً نشانه خوبی نیست.

نکته: توجه داشته باشید که شعله گاز هنگام تفت دادن پیاز می‌تواند زیاد باشد اما هنگام تفت دادن لوبیا سبز باید شعله ضعیف‌تر باشد و به آرامی تفت دهید. علت این امر، اضافه کردن گوشت چرخ کرده به پیاز است. اگر حرارت شعله زیر پیاز کم باشد، موقع اضافه کردن گوشت، بلافاصله آب خواهد انداخت.

  • مرحله ششم: پس از تفت دادن پیاز به مدت حدود 3 الی 5 دقیقه، در حالی که شعله شما زیاد است، گوشت چرخ کرده را نیز اضافه کنید. هم‌زمان لوبیای شما در حال تفت خوردن است. لوبیای شما باید به اندازه‌ای تفت داده شود که نرم شده و موقع شکستن آن صدا ندهد.
  • مرحله هفتم: پس از اضافه کردن گوشت به پیاز، حدود یک دقیقه به آرامی تفت دهید.
  • مرحله هشتم: در این مرحله زردچوبه و چوب‌های دارچین را به ظرف اضافه کنید. چوب دارچین را در مراحل بعد بیرون خواهیم آورد. اگر به جای چوب دارچین، می‌خواهید پودر دارچین استفاده کنید، یک چهارم قاشق چای‌خوری دارچین استفاده کنید. در صورتی که اصلا طعم دارچین را دوست ندارید، می‌توانید به کل آن را حذف کنید.
  • مرحله نهم: مقداری فلفل نیز در حین پخت به آن اضافه کنید. مقدار فلفل نباید زیاد باشد. تنها اندکی به غذا اضافه کنید تا طعم غذا مقداری تند شود. به طور کلی مقدار استفاده از فلفل را خودتان می‌توانید معین کنید، اگر دوست دارید این غذا طعم تندی داشته باشد، فلفل بیشتری اضافه کنید و بلعکس.
  • مرحله دهم: نمک را نیز در همین مرحله اضافه کنید. نصف قاشق چای‌خوری برای این غذا کافی است اما بسته به ذائقه خود و احتمال بیماری‌هایی همچون فشار خون، این میزان را تغییر دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای سلامتی خودتان مقدار کمی نمک مصرف کنید.
  • مرحله یازدهم: این مواد را با همان دمای بالا که در ابتدا گوشت را اضافه کردید، سرخ کنید. در حالی که گوشت سرخ می‌شود، باید ادویه را اضافه کنید. این زمان حدود 3 الی 5 دقیقه طول می‌کشد.
  • مرحله دوازدهم: در مرحله دوازدهم از طرز تهیه لوبیا پلو باید رب گوجه فرنگی را به مخلوط اضافه نمایید. هم‌زمان مقداری آب را روی گاز بگذارید تا به جوش آید. مواد را به اندازه‌ای تفت دهید که گوشت و رب شما به خوبی پخته شود.

درست کردن لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

نکته: هم اکنون لوبیا سبز شما در مرحله سرخ شدن است. دقت کنید که دمای پخت لوبیا مقداری کمتر با بقیه مواد باشد. همین عامل باعث می‌شود که زمان پخت آن نیز بیشتر شود. می‌توانید شعله زیر مواد اصلی را پس از پخت، خاموش کنید تا زمانی که لوبیای شما نیز سرخ شود.

  • مرحله سیزدهم: حال می‌توانید الباقی مواد را به لوبیاهایی که سرخ کرده‌اید بیافزایید. توجه داشته باشید که آب جوش باید در این بخش آماده و در دسترس باشد. حدود 2 دقیقه دیگر لوبیا و بقیه مواد را با حرارت ملایم تفت دهید. اکنون آب کاملاً جوش را به مواد اضافه کنید. اگر آب شما سرد باشد، رنگ غذا بلافاصله تیره شده و تغییر می‌کند.
  • مرحله چهاردهم: حدود 200 میلی‌لیتر آب جوش اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید تا مواد شما حدود 2 الی 3 دقیقه با شعله ملایم بپزند. توجه داشته باشید که مخلوطی که آماده کرده‌اید نباید آبدار باشد، چراکه غذای شما را خراب می‌کند. در صورت تمایل، حدود 2 دقیقه مانده به پخت، مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید. هم اکنون باید زیر آن را خاموش نمایید و چوب‌های دارچین را نیز بیرون بیاورید.
  • مرحله پانزدهم: اکنون برنج خود را نیز آماده کرده و آبکش کنید. دقت داشته باشید که برنج شما اصلا نباید نرم شود چراکه قصد داریم برنج را با مخلوط دم کنیم و باید دانه ‌های برنج سالم باشند. آب برنج را کاملا خالی کنید. اکنون برنج و مایه لوبیا پلو را به صورت لایه لایه اضافه کنید. پس از گذاشتن ته دیگ، یک لایه برنج کف قابلمه بریزید. سپس یک لایه از مایه گوشت و به همین ترتیب ادامه دهید. آخرین مرحله باید مایه گوشت قرار بگیرد تا برنج شما کاملاً به طعم آن آغشته شود.
  • مرحله شانزدهم: به مرحله شانزدهم از طرز تهیه لوبیا پلو رسیدیم و کار لوبیا پلو رو به پایان است. نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید هم برنج و هم دیگر مواد را در مرکز قابلمه بریزید و مواد با اطراف قابلمه تماسی نداشته باشد.
  • مرحله هفدهم: اگر مایل هستید می‌توانید روی برنج خود در مرحله آخر مقداری پودر دارچین و فلفل سیاه بیافزایید. مقدار کمی آب جوش به کف قابلمه اضافه کنید. دقت داشته باشید آبی که به قابلمه اضافه می‌کنید از روی مواد عبور نکند و مستقیما آن را کف قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا زمانی که بخار از آن بلند شود. در این مرحله دم کنی را روی آن گذاشته و شعله را روی ملایم تنظیم کنید تا غذای شما آماده شود. حدود 25 الی 30 دقیقه برای دم کردن غذا زمان نیاز است. نــــوش جــــان

 

 

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود