طرز تهیه باسترمه پلو با انواع گوشت و مرغ

طرز تهیه باسترمه پلو

باسترمه پلو یکی از غذاهای معروف استان گلستان و شهر گرگان است که اگر گذرتان به این شهر خورد، باید حتما آن را امتحان کنید. طرز تهیه باسترمه پلو در میان اقوام ترکمن در استان گلستان بیشتر رایج است و معمولاً آن را با ماهی خاصی به نام اوزون برون می‌پزند. بنابراین اگر از طرفداران غذا‌های دریایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یک بار هم که شده این غذای خوشمزه را درست کنید و از طعم آن در کنار خانواده لذت ببرید. البته برای پخت باسترما پلو می‌توان از گوشت گوسفندی، مرغ و اردک نیز استفاده کرد.

در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه باسترما پلو را با چند روش مختلف به شما آموزش دهیم. همچنین اگر دوست دارید طعم‌های جدیدی از غذاهای محلی را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا با بهترین غذاهای محلی گرگان آشنا شوید.

باسترمه پلو

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه باسترمه پلو گرگانی

طرز تهیه باسترمه پلو گرگانی

باسترمه پلو یکی از غذاهای محلی گرگان و بندر ترکمن است که طعم فوق‌العاده‌ای داشته و استفاده از ماهی در درست کردن این غذا موجب می‌شود تا علاوه بر طعم خوب، خواص بسیاری برای بدن داشته باشد. همانطور که می‌دانید ماهی دارای مواد معدنی مانند فسفر است که برای عملکرد مغز مفید خواهد بود؛ پس برای درست کردن باسترمه پلو دست به کار شوید. این غذا را می‌توان با پلوی آستارا تهیه کرد و در طبخ آن از انواع گوشت و مرغ استفاده نمود.

مواد اولیه باسترما پلوی اصیل گرگان

برای تهیه باسترمه پلو لذیذ و خوشمزه به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 4 پیمانه
ماهی ازون برون 400 الی 500 گرم
سیب زمینی 3 عدد
پیاز 3 عدد
انار دانه شده 1 پیمانه
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

ماهی اوزون برون به دلیل کلسیم بالایی که دارد، باعث رشد و استحکام استخوان‌ها شده و مصرف آن به بیماران قلبی و عروقی و تمام کسانی که نمی‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند، توصیه می‌شود.

دستور پخت باسترمه گرگانی

دستور پخت باسترمه گرگانی

اگر با مواد لازم برای باسترمه پلو، غذای محلی گرگان آشنا شده و آن‌ها را تهیه کرده‌اید، برای طرز تهیه باسترمه پلو، غذای سنتی گنبد کاووس دست به کار شوید. البته، شما می‌توانید این غذا را در منو بهترین رستوران های گرگان نیز پیدا کنید.

  • مرحله اول: برنج را از قبل به مدت یک ساعت خیس کنید تا بهتر پخته شود. سپس برنج را به همراه آب گرم و کمی نمک و روغن روی حرارت قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید تا برنج به مرحله آبکش برسد؛ در نهایت نیز برنج را آبکش کنید.
  • مرحله دوم: سه عدد سیب‌زمینی متوسط تا بزرگ را پوست بگیرید و به شکل حلقه‌ای درآورید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی‌ها را به شکلی کف آن قرار دهید که کف قابلمه توسط حلقه‌های سیب‌زمینی‌ پوشیده شود.
  • مرحله سوم: سه عدد پیاز متوسط تا بزرگ را نیز به صورت حلقه‌ای برش داده و بر روی سیب‌زمینی‌هایی قرار دهید که در کف قابلمه چیده شده‌اند.
  • مرحله چهارم: ماهی اوزون برون را پس از شستن و تمیز کردن، به صورت فیله‌ای برش دهید و سپس این فیله‌ها را بر روی پیاز‌های حلقه‌ای قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای سهولت کار، فیله‌های این ماهی را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید.
  • مرحله پنجم: حالا دانه‌های انار را بر روی ماهی‌ها بریزید؛ البته بهتر است که انارها از نوع ترش باشند. در نهایت نیز برنج آبکش شده را به مواد قبلی بیفزایید و در حد چند قاشق غذاخوری به آن آب اضافه کنید.
  • مرحله ششم: روی هر لایه از مقداری نمک و فلفل نیز استفاده کنید و پس از افزودن برنج، کمی روغن مایع روی مواد بریزید. درب قابلمه را ببندید، حرارت گاز را بر روی ملایم قرار داده و اجازه دهید باسترمه پلو حدود یک ساعت بپزد.
  • مرحله هفتم: طرز تهیه باسترما پلو به پایان رسید. باسترمه پلو را در یک بشقاب بزرگ برگردانید و آن را با دانه‌های انار تزئین کرده و در کنار خانواده نوش جان کنید.

طرز تهیه این غذا به پایان رسید، اما اگر قصد سفر به استان گلستان داشته و می‌خواهید این غذا را در آنجا هم میل کنید، بهتر است تا غذاهای محلی این استان را در بهترین و معروفترین رستوران و فست فودهای شهر گنبدکاووس امتحان کنید.

نکات پخت باسترما پلو غذای سنتی گرگان

برای اینکه غذای خوشمزه‌تری داشته باشید، نکات مربوط به طرز تهیه پلو باسترمه، غذای سنتی گنبد کاووس را مدنظر قرار دهید:

  • در طرز تهیه باسترمه پلو مانند چکدرمه بهتر است برنج شما از نوع محلی باشد و به ازای هر نفر یک پیمانه برنج استفاده کنید.
  • بر اساس اینکه هر فردی از اعضای خانواده شما چه میزانی از این ماهی را میل می‌کند، مقدار ماهی ازون برون می‌تواند متفاوت باشد.
  • در صورتی که در محل زندگی خود نمی‌توانید ماهی اوزون برون پیدا کنید، استفاده از انواع دیگر ماهی‌ها ایرادی ندارد؛ اما به شرطی که استخوان نداشته باشند.
  • به این نکته دقت کنید که ترکیب اصلی باسترمه پلو به گونه‌ای است که نباید بسیار ترش شود. بنابراین در صورتی که دانه‌های انار بسیار ترش هستند، از چند قاشق شکر استفاده کنید تا طعم ملایمی به غذای شما بدهد.
  • ترکمن‌ها باسترمه پلو را در قابلمه‌های کوچک و به تعداد نفرات درست می‌کنند تا پس از آماده شدن غذا، آن را در بشقاب برگردانند.
  • بعد از تمام شدن مراحل طرز تهیه باسترمه پلو ، می‌توانید بنابر سلیقه خود آن را با انواع سالادها سرو کنید.

طرز تهیه باسترما پلو با مرغ

طرز تهیه باسترما پلو با مرغ

شما می‌توانید برای تهیه باسترمه پلو به جای ماهی اوزون برون از گوشت مرغ نیز استفاده کنید. بدین منظور ابتدا مرغ را در اندازه‌های دلخواه برش بزنید. یک عدد پیاز را خرد کنید، سپس داخل یک تابه مقداری روغن ریخته و پیازها را سرخ کنید. پس از اینکه پیازها مقداری سبک شدند، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید و در انتها مرغ را با پیاز و ادویه‌ها سرخ کنید. این کار به منظور از بین بردن بوی زهم مرغ انجام می‌شود. پس از آماده شدن مرغ‌ها مابقی مراحل مشابه دستور پخت خواهد بود.

طرز تهیه باسترما پلو با گوشت گوسفندی

طرز تهیه باسترما پلو با گوشت گوسفندی

باسترما پلوی خانگی و خوشمزه را می‌توان با گوشت گوسفندی نیز تهیه کرد و با مراحل گفته شده تفاوتی نخواهد داشت، اما در طرز تهیه آن از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود. البته دقت داشته باشید که گوشت را باید به صورت جدا پخت. ابتدا گوشت را در کمی روغن و پیاز خرد شده تفت دهید و سپس به مقدار کافی آب اضافه کنید. چند ساعت زمان دهید تا گوشت پخته شود، سپس مابقی مراحل را انجام دهید. طرز تهیه باسترما پلو با ماهیچه نیز به همین روش انجام می‌شود.

طرز تهیه باسترما پلو با اردک

طرز تهیه باسترما پلو با اردک

ترک‌ها باسترما پلو را به شیوه‌ای متفاوت و با استفاده از گوشت اردک تهیه می‌کنند. در این روش در حقیقت باسترما پلو و اردک شکم پر تهیه می‌شود که در ادامه به توضیح روش طبخ این غذا می‌پردازیم.

مواد لازم تهیه باسترما پلو با اردک شکم پر

برای تهیه این غذا خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اردک کامل ۱ عدد
گردو آسیاب شده 1 قاشق غذاخوری
زرشک خیس خورده 1 قاشق غذاخوری
برنج 6 پیمانه
آب 2 لیوان
سیب زمینی 3 عدد
پیاز 3 عدد
سیر 6 حبه
آلو بخارا 10 عدد
آب نارنج نصف استکان
زعفران دم کرده نصف استکان
رب انار 1 قاشق غذاخوری
رب آلوچه 1 قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

دستور تهیه باسترما پلو با اردک

دستور تهیه باسترما پلو با اردک

برای تهیه باسترما پلو با اردک شکم پر مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: محتویات داخل شکم اردک را خالی کرده و کاملا تمیز کنید، سپس آن را بشویید. فلفل، نمک و زردچوبه را ترکیب کرده و سطح داخلی و بیرونی شکم اردک را به ادویه‌ها آغشته نمایید. روغن سرخ کردنی را داخل قالبمه ریخته و اردک را در روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن تمامی بخش‌های اردک، آن را از قابلمه خارج نمایید. روغن باقی مانده را کنار بگذارید تا در مراحل بعد از آن استفاده شود.
  • مرحله دوم: یک عدد از پیازها و 4 حبه سیر را رنده کنید. داخل یک تابه تمیز روغن ریخته و پیاز و سیر را تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. زرشک خیس خورده، آلو بخارا، گردو آسیاب شده، رب انار و ادویه‌ها شامل نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا سرخ شده و ترکیب یک‌دستی ایجاد شود.
  • مرحله سوم: داخل شکم اردک را با مواد تهیه شده در مرحله قبل پر کنید. سپس 3 حبه سیر و 2 پیاز باقی مانده را خرد کنید و داخل قالبمه‌ای بریزید که ابتدا اردک را در آن سرخ کردید. پس از سرخ شدن سیر و پیازها، مقدار دیگری ادویه اضافه کنید و آب نارنج را بیافزایید. در نهایت آب و اردک شکم پر سرخ شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد. برای مغز پخت شدن اردک به 2 تا 3 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.
  • مرحله چهارم: برنج را به همراه مقداری نمک و روغن داخل قابلمه ریخته و پس از اینکه نیم پز شد، آبکش کنید. کف یک قابلمه تمیز مقداری روغن بریزید و سیب زمینی‌ها را به صورت حلقه‌ای به عنوان ته دیگ، کف قابلمه بچینید. نیمی از برنج را اضافه کرده و اردک پخته شده را روی برنج بگذارید. مابقی برنج را نیز روی اردک بریزید، درب قابلمه را با دمکنی پوشانده و روی آن بگذارید. اجازه دهید برنج با شعله بسیار ملایم دم بکشد. در 10 دقیقه پایانی پخت برنج، زعفران دم کرده را اضافه کنید.

طرز تهیه باسترما پلو به پایان رسید. البته شما می‌توانید به‌جای اردک از مرغ نیز استفاده کرده و باسترما پلو با مرغ شکم پر تهیه کنید.

از کنار باسترمه پلو ساده نگذرید…

طرز تهیه باسترمه پلو را برایتان توضیح دادیم. این غذا یکی از غذاهای محلی استان گلستان و قوم ترکمن است که از گذشته تا به‌حال به عنوان یکی از غذاهای محبوب ترکمنی در مجالس و مهمانی‌ها طبخ و تهیه می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم که این غذا را تهیه کنید و از طعم آن در کنار خانواده لذت ببرید. البته، اگر ساکن گنبدکاووس هستید و هوس باسترمه پلو کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه را در کنار دیگر غذاها مانند خرید کباب گنبد کاووس از اسنپ فود سفارش دهید. بعد از سفارش غذا انلاین گنبد کاووس  و سفارش غذا آنلاین گرگان در اسنپ فود، غذای شما در کمترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.

برچسب ها:

سوالات متداول

باسترمه پلو چیست و غذای سنتی کدام شهر است؟

باسترمه پلو یکی از غذاهای محلی گنبد کاووس است که طعم فوق‌العاده‌ای داشته و استفاده از ماهی این غذا را سرشار از پروتئین و کالری سالم می‌کند که برای بدن نیاز و ضروری است.

برنج، ماهی ازون برون، سیب زمینی، پیاز، انار دانه شده، نمک و فلفل سیاه و روغن مایع موادی است که برای تهیه این غذت نیاز است.

ماهی اوزون برون را پس از شستن و تمیز کردن، به صورت فیله‌ای برش دهید و سپس این فیله‌ها را بر روی پیاز‌های حلقه‌ای قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای سهولت کار، فیله‌های این ماهی را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی‌ها را به شکلی کف آن قرار دهید که توسط حلقه‌های سیب‌زمینی‌ پوشیده شود. پیاز را نیز به صورت حلقه‌ای برش دهید و بر روی سیب‌زمینی‌هایی قرار دهید. سپس فیله‌ها را بر روی پیاز‌های حلقه‌ای قرار دهید. حالا دانه‌های انار را بر روی ماهی‌ها بریزید. در نهایت نیز برنج آبکش شده را به مواد قبلی بیفزایید و در حد چند قاشق غذاخوری به آن آب اضافه کنید.

به این نکته دقت کنید که ترکیب اصلی باسترمه پلو به گونه‌ای است که نباید ترشی آن زیاد شود. بنابراین اگر دانه‌های انار بسیار ترش هستند، از چند قاشق شکر استفاده کنید تا طعم ملایمی به غذای شما بدهد.

نظرات کاربران

زیبا
06.خرداد.1402

باسترما پلو با مرغ از غذاهای مورد علاقه ی من در گرگان زیاد درست میکنند

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام بله خیلی غذایی باسترما پلو با مرغ خوشمزه س و مورد پسند همه هستش

parvane
06.خرداد.1402

باسترما پلو با اردک خیلی خوشمزس مخصوصا با اردک تازه حتمی امتحان کنید

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام بله اردک تازه باشه مزه بهتر میشه

کیارش
06.خرداد.1402

سلام باستمرما پلو با اردک درست کردم اردک سفت شده چه کنم ممنون

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام اردک نیاد سرخ کنید باید تفت بدبد چاشنی بهش اضافه نکنید در اخر تفت به اردک چاشنی اضافه کنید

پارسا
06.خرداد.1402

سلام برنج برای خورشت باستمرما پلو با گوشت گوسفندی درست کردم برنج دون شده

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام یکم اب و روغن به برنج اضافه کن دوباره دم بزار زیر غذا زیاد کن بخار که داد کم کن دم کنی بزار برنج درست میشه با خورشت باستمرما گوشت گوسفندی میل کنید

ساغر زالی
06.خرداد.1402

سلام در غذایی باستمرما پلو ماهی اوزون برون زدم اما میشه از ماهی سفید هم بریزم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام بله میتونید در باستمرما ماهی سفید بریزد هم کلا ماهی در باستمرما نریزد سلیقه ی هستش

ایدا سلامی پور
06.خرداد.1402

سلام من روی دستور شما باستمرما پلو با مرغ شکم پر جایی اردک شکم پر درست کردم ممنون از توضیحات شما

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم بله با مرغ هم باستمرما پلو خوشمزه میشه نوش جونتون

samira kermani
06.خرداد.1402

سلام من تو غذایی باستمرما پلو انار نریختم جاش رب انار زدم خوشمزه شد مرسی

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم نوش جونتون از خوردن باستمرما پلو لذت ببرید

فرزانه گلمرادی
14.تیر.1402

نکته در خوش طعم شدن باسترمه پلو خیلی بدردم خورد مرسی

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام نکته خوش طعم کردن غذای باسترمه پلو ترکیب اصلی باسترمه پلو به گونه‌ای است که نباید ترشی آن زیاد شود. بنابراین اگر دانه‌های انار بسیار ترش هستند،
    از چند قاشق شکر استفاده کنید تا طعم ملایمی به غذای شما بدهد.

کمال راستین
25.تیر.1402

سلام باسترمه پلو یکی از غذاهای معروف استان گلستان و شهر گرگان فکر کنم دیگه این غذایی محلی همه بشناسن
باسترمه پلو با ماهی اوزون برون و تن ماهی هم خوشمزه هستش

    snappfoodadmin
    25.تیر.1402

    سلام بله غذایی باسترمه پلو از غذاهای محلی و سنتی شهر گرگان و استان گلستان که اکثر شهرهای ایران
    با این غذا آشنا هستند باسترمه پلو با گوشت گوسفندی و اردک و مرغ و اردک شکم پر هم باسترمه پلو درست میکنند

بهادر لقمانی
30.مرداد.1402

سلام چطوری ماهی اوزون برون را برای غذای محلی باسترمه پلو گرگانی آماده کنم مرسی

    snappfoodadmin
    04.شهریور.1402

    سلام در تهیه باسترمه پلو ماهی اوزون برون را پس از شستن و تمیز کردن، به صورت فیله‌ای برش دهید و بعد این فیله‌ها را بر روی پیاز‌های حلقه‌ای قرار دهید.
    میتوانید فیله‌های این ماهی را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید. از اسنپ فود به راحت و سریع خرید انلاین ماهی اوزون برون
    و دیگر مواد غذایی دریایی خرید کنید https://snappfood.ir/

دیرباز فهمیده
30.مرداد.1402

سلام ماهی اوزون برون چه خاصیتی برای بدن داره که در بیشتر غذاهای محلی و سنتی از ماهی اوزون برون استفاده میشه

    snappfoodadmin
    04.شهریور.1402

    سلام برای تهیه باسترمه پلو با ماهی اوزون برون : ماهی اوزون برون به دلیل کلسیم بالایی که دارد، باعث رشد و استحکام استخوان‌ها شده و
    مصرف آن به بیماران قلبی و عروقی و تمام کسانی که نمی‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند، توصیه می‌شود.