آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی مربایی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
4

با طرز تهیه شیرینی مربایی (شیرینی آلمانی یا مشهدی) آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 05 اسفند 1402 10 دقیقه

شیرینی مربایی یا آلمانی، شیرینی‌های ساندویچی کوچکی هستند که با مربا پر شده‌اند. در طرز تهیه شیرینی مربایی ابتدا شکر و کره را مخلوط کنید. پوست لیمو، دارچین، زرده تخم مرغ و وانیل را به ترتیب اضافه کرده و هم بزنید. آرد، بادام آسیاب شده و نمک را بیفزایید و خمیر را ورز دهید. حالا خمیر را در یخچال بگذارید تا خنک شود. پس از خارج کردن خمیر از یخچال، آن را روی یک سطح آردپاشی شده رول کنید و با قالب شیرینی گرد برش دهید. داخل برخی از شیرینی‌ها را خالی کرده و مجددا در یخچال بگذارید. در نهایت شیرینی‌ها را در فر بپزید و داخل هر شیرینی را با مربا پر کنید

در این مطلب از مجله اسنپ فود طرز تهیه شیرینی مربایی یا طرز تهیه شیرینی مشهدی در خانه را آموزش می‌دهیم.

شیرینی مربایی مشهدی
تعداد نفرات ۳ نفر
زمان آماده‌سازی ۱ ساعت
زمان پخت ۲ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی مربایی

بچه‌ها معمولا به شیرینی مربایی علاقه دارند و همچنین از این شیرینی به عنوان شیرینی‌هایی مناسب ایام تعطیل و عیدها نیز یاد می‌شود. قسمت جذاب در تهیه شیرینی آلمانی خانگی، مرحله پر کردن آن است. برای پر کردن شیرینی مشهدی می‌توانید از مربا استفاده کرده و آن را به دلخواه پخش کنید. به طور سنتی این شیرینی با مربای توت سیاه یا تمشک درست می‌شود، اما طرز تهیه مارمالاد هویج هم گزینه‌ای مناسب برای استفاده در شیرینی آلمانی است. نکته کلیدی در طرز تهیه شیرینی آلمانی یا مشهدی، ایجاد تعادل درست در اندازه مربا با خمیر شیرینی‌ها است.طرز تهیه شیرینی مربایی

اغلب ما عادت داریم تا شیرینی آلمانی ریز را از شیرینی‌فروشی‌ها بخریم، اما طرز پخت شیرینی مشهدی در منزل کار آسانی است. در ادامه این بخش با روش تهیه یکی از انواع شیرینی آلمانی خوشمزه آشنا می‌شوید. البته، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از آن طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی را نیز آموزش ببینید و ظرف شیرینی‌های خود را متنوع‌تر کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مشهدی خانگی

برای طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی به مواد اولیه زیر نیاز دارید که باید آن‌ها را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مربا به میزان کافی
دارچین و نمک به میزان کافی
وانیل به میزان کافی
شکر ۷۵ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
کره ۱۵۰ گرم
آرد ۲۲۵ گرم
بادام آسیاب شده به میزان کافی
پوست لیموی رنده شده به میزان کافی
پودر قند به میزان کافی
مارمالاد یا مربا به میزان کافی

نکات آماده‌سازی مواد اولیه شیرینی آلمانی

برای آماده کردن مواد اولیه مورد نیاز شیرینی مربایی به نکات زیر توجه کنید:

  • کره: بهتر است از کره نمکی استفاده کنید تا مقدار نمک موجود در دستور این شیرینی کنترل شود. کره باید نرم شده باشد، به همین دلیل ۳۰ دقیقه قبل از شروع پخت شیرینی، آن را از یخچال خارج کنید.
  • آرد: آرد شیرینی‌پزی بهترین عملکرد را دارد؛ پس بهتر است که در تهیه این شیرینی آرد شیرینی‌پزی را مورد استفاده قرار دهید.
  • زرده تخم مرغ: استفاده از زرده تخم مرغ طعم غنی‌تری به شیرینی آلمانی می‌دهد و آن را لطیف‌تر خواهد کرد.
  • بادام: به طور سنتی این شیرینی را با بادام آسیاب شده درست می‌کنند. البته برای این کار پوست بادام را قبل از آسیاب کردن می‌گیرند.
  • پوست لیمو: پوست لیمو باید به صورت ریز رنده شود. بدین منظور فقط پوسته زرد لیمو را رنده کنید، زیرا طعم پوست سفید بسیار تلخ است و باعث می‌شود تا شیرینی شما طعم ناخوشایندی بگیرد.
  • مربا: به طور سنتی شیرینی‌های آلمانی با مربای توت سیاه یا تمشک درست می‌شود، اما گزینه‌های خوشمزه دیگری نیز وجود دارد.

دستور پخت شیرینی مشهدی

در طرز تهیه شیرینی مربایی باید مراحل زیر را دنبال کنید:دستور پخت شیرینی مشهدی

  • مرحله اول: برای طرز تهیه شیرینی آلمانی بازاری ابتدا در کاسه مخلوط‌کن یا با استفاده از همزن دستی، شکر و کره نرم شده را مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: پوست لیمو و دارچین را به ترکیب کره و شکر اضافه کرده و حدود سه دقیقه هم بزنید تا سبک و نرم شوند. زرده تخم مرغ و وانیل را نیز بیفزایید و هم بزنید تا مخلوط یک‌دستی به وجود آید.
  • مرحله سوم: آرد، بادام آسیاب شده و نمک را به دیگر مواد اضافه کرده و هم بزنید تا به‌خوبی ترکیب شوند. در این زمان، خمیر خشک و شکننده به نظر می‌رسد که البته طبیعی است! در این مرحله باید خمیر را بیشتر ورز دهید.
  • مرحله چهارم: خمیر به دست آمده را به شکل گرد درآورید، آن را در کیسه پلاستیکی بپیچید و در یخچال قرار دهید تا برای حدود 1 ساعت به خوبی سفت شود.
  • مرحله پنجم: خمیر را از یخچال خارج کرده و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نرم شود. هنگامی که خمیر هنوز سرد بود، روی یک سطح آرد پاشی شده، یک تکه از خمیر را رول کنید.
  • مرحله ششم: با استفاده از یک قالب شیرینی گرد خمیر را برش دهید و خمیرهای گرد را روی یک کاغذ روغنی بگذارید. سپس خمیرهای اضافه را جمع کرده، به شکل رول در آورید و دوباره این فرایند را انجام دهید. با این تفاوت که باید وسط این خمیرها را با کاتر یا قالب کوچک‌تر خالی کنید تا برای پر کردن با مربا کاملا آماده باشند. اگر در هر زمان از این فرایند خمیر چسبناک شده و کار با آن سخت شد، کافی است خمیر را حدود ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا دوباره سفت شود.
  • مرحله هفتم: خمیرهای برش خورده را دوباره روی کاغذ روغنی به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید.
  • مرحله هشتم: در این بخش از طرز تهیه شیرینی مربایی کرمانی، فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و شیرینی‌های آلمانی را به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه بپزید تا لبه آن‌ها کمی برشته شوند. سپس شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا به خوبی سرد شوند.
  • مرحله نهم: شما می‌توانید از مربا یا دیگر مواد برای پر کردن این شیرینی‌ها کمک بگیرید. این کلوچه‌ها با مربای تمشک، توت فرنگی، توت سیاه و هر مربای دیگر یا حتی ژله طعم لذیذی پیدا خواهند کرد. در ضمن بهتر است از مربای بدون دانه، صاف و بدون هیچ تکه میوه‌ای استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید نوتلا، کره یا هر نوع شکلات دلخواه دیگر را برای پر کردن شیرینی مشهدی خانگی مورد استفاده قرار دهید.
  • مرحله دهم: یک لایه از شیرینی‌های صاف را برداشته و مقداری مربا روی آن بریزید؛ سپس یک لایه شیرینی برش خورده و سوراخ شده را روی آن قرار دهید. در ادامه نصف قاشق چایخوری مربا را در وسط و فضای خالی لایه رویی بریزید و در انتها شیرینی‌ها را با پودر قند تزیین کنید. طرز تهیه شیرینی مربایی در اینجا به پایان می‌رسد.

طرز تهیه شیرینی المانی بدون فر

جالب است بدانید که شیرینی المانی را می‌توان بدون استفاده از فر نیز تهیه کرد. در ادامه طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون فر را مطالعه کنید.

مواد لازم در طرز تهیه شیرینی مربایی بدون فر

برای تهیه شیرینی مربایی نرم و لطیف با کره مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۳۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
پودر قند ۸۰ گرم
روغن صاف قنادی ۵۰ گرم
عسل ۱ قاشق سوپخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
کره ۱۰۰ گرم
مربا یا مارمالاد به میزان کافی

دستور تهیه شیرینی مربایی بدون فر

تهیه شیرینی مشهدی بدون فر، با توجه به مراحل زیر انجام می‌شود:طرز تهیه شیرینی آلمانی بدون فر

  • مرحله اول: ابتدا روغن را به همراه کره در یک ظرف ریخته و با استفاده از همزن برقی مخلوط کنید. در ادامه پودر قند را به ترکیب اضافه کرده و به هم زدن مواد ادامه دهید.
  • مرحله دوم: وانیل را به همراه زرده تخم مرغ به دیگر مواد بیافزایید و در حدود 1 دقیقه دیگر هم بزنید تا بافت یک‌دستی ایجاد شود.
  • مرحله سوم: حالا نوبت به اضافه کردن عسل به ترکیبات شیرینی می‌رسد. پس از اضافه کردن عسل، مجددا مواد را مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: آرد را در چند مرحله به مواد بیفزایید و هم بزنید تا خمیر به حالت منسجم و یک‌دست درآید.
  • مرحله پنجم: خمیر را بین دو لایه سلفون قرار دهید و با وردنه باز کنید. سپس آن را به همان شکل در حدود 15 دقیقه در فریزر بگذارید.
  • مرحله ششم: خمیر را از فریزر خارج کرده و با قالب برش دهید. انتخاب شکل قالب گرد، قلبی، ستاره‌ای و غیره به سلیقه شما بستگی دارد. کف یک سینی فلزی، کاغذ روغنی پهن کرده و شیرینی‌ها را روی آن بچینید.
  • مرحله هفتم: یک قابلمه را روی شعله قرار داده و یک کاسه، قالب یا بشقاب فلزی ته قابلمه بگذارید. سپس سینی را روی آن قرار دهید، به گونه‌ای که سینی کف قابلمه نباشد. درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها بپزند.
  • مرحله هشتم: پس از پختن شیرینی‌ها آن‌ها را از قابلمه خارج کنید. روی یک لایه شیرینی، مارمالاد ریخته و لایه دیگر را روی آن قرار دهید. در ادامه به همین شکل تمام شیرینی‌ها را آماده کنید.

طرز تهیه شیرینی آلمانی با بیسکویت پتی بور

استفاده از بیسکویت پتی بور در طرز تهیه شیرینی مربایی موجب می‌شود تا به فر نیاز نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی آلمانی با بیسکویت پتی بور

برای تهیه این شیرینی به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بیسکویت پتی بور پودر شده ۱۰۰ گرم
شکر نصف پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
پودر کاکائو یک چهارم پیمانه
کره ۱۲۰ گرم
گردو خرد شده نصف پیمانه
پوست لیمو رنده شده ۱ قاشق سوپخوری

دستور پخت شیرینی مربایی با بیسکویت پتی بور

برای تهیه این شیرینی دایره ای خوشمزه مراحل زیر را انجام دهید:طرز تهیه شیرینی آلمانی با بیسکویت پتی بور

  • مرحله اول: ابتدا پودر کاکائو را به همراه کره در یک قابلمه ریخته و روی شعله بگذارید تا کره ذوب شود.
  • مرحله دوم: تخم مرغ و شکر را در یک ظرف بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند؛ سپس آن‌ها را به قابلمه کره و پودر کاکائو اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از آنکه شکر حل شد، مواد را از روی حرارت برداشته و بیسکویت، گردو و پوست لیمو رنده شده را اضافه کنید. اگر مواد شل بود، می‌توانید با اضافه کردن بیسکویت، آن را به غلظت مناسب برسانید.
  • مرحله چهارم: مواد را داخل یک کیسه فریزر قرار داده و آن را به شکل استوانه در بیاورید.
  • مرحله پنجم: مواد استوانه‌ای شکل را به مدت سه ساعت داخل فریزر بگذارید تا سفت شود؛ سپس آن را خارج کرده و برش دهید.
  • مرحله ششم: بین هر دو برش شیرینی، مارمالاد یا مربا ریخته و نوش جان کنید. طرز تهیه شیرینی مربایی به همین راحتی به پایان رسید.

نکات و فوت و فن تهیه شیرینی مشهدی

برای آنکه دستور پخت این شیرینی مربایی را به‌خوبی انجام دهید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • آرد را به‌خوبی اندازه کنید، زیرا استفاده زیاد از آرد، باعث خرده شدن خمیر و سخت شدن کار می‌شود.
  • به جای بادام آسیاب شده، می‌توانید از همان مقدار فندق یا گردو آسیاب شده نیز استفاده کنید.
  • بعد از سرد شدن خمیر، آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا ورز دادن آن راحت‌تر شود. به دلیل وجود کره، این خمیر هنگام سرد شدن سفت می‌شود، اما ورز دادن آن باعث می‌شود تا پخت به مراتب راحت‌تر شود.
  • اگر خمیر بعد از چند بار ورز دادن خیلی گرم شد، آن را برای چند دقیقه در یخچال خنک کنید.

نکات و فوت و فن تهیه شیرینی مشهدی

  • در حالی که برای تهیه شیرینی مربایی به طور سنتی، از قالب برش شیرینی‌پزی گرد استفاده می‌شود، شما می‌توانید از قالب‌های شیرینی‌پزی به شکل قلب یا هر قالبی که دوست دارید هم استفاده کنید، اما ساده‌ترین راه برای تهیه این کوکی‌ها، استفاده از قالب‌های گرد است.
  • برای طرز تهیه شیرینی آلمانی با پیمانه، به جای وزن کردن مواد اولیه از یک پیمانه یا لیوان برای محاسبه مواد استفاده کنید که در این صورت طرز تهیه شیرینی مربایی با پیمانه را انجام داده‌اید.
  • طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مشهدی به ذائقه شما بستگی دارد، در حقیقت می‌توانید با میوه‌های مختلف، هر مربایی که دوست دارید تهیه کرده و برای این شیرینی استفاده کنید. استفاده از طرز تهیه مارمالاد انجیر برای شیرینی آلمانی انتخاب مناسبی است.

روش نگهداری از شیرینی آلمانی خانگی

در بخش‌های قبل طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی را دنبال کردیم، حال برای آنکه بتوانید به بهترین شکل از شیرینی مشهدی نگهداری کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:روش نگهداری از شیرینی آلمانی خانگی

  • شیرینی مربایی مشهدی را در قالب‌های فلزی یا ظروفی که لایه‌های کاغذ پوستی بین آن‌ها قرار دارد، نگهداری کنید. شیرینی‌ها تا ۳ هفته در جای خشک و خنک سالم می‌مانند که البته این شیرینی نیازی به یخچال ندارد.
  • شما می‌توانید خمیر شیرینی خام بسته‌بندی شده را در فویل پلاستیکی فریز کنید و شب قبل از درست کردن شیرینی کریسمس آلمانی، خمیر را در یخچال بگذارید تا یخ‌زدایی شود.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی مربایی

اگر شیرینی مربایی در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، بافت خود را از دست داده و سفت می‌شود. برای جلوگیری از خراب شدن شیرینی آن را داخل جعبه نگه دارید. دقت کنید که باید یک لایه کاغذ پوستی یا نایلونی روی شیرینی‌ها قرار داشته باشد تا از نفوذ هوا جلوگیری شده و شیرینی سالم بماند.

برای مناسبت‌های مختلف، شیرینی مربایی یادت نره…

در این مطلب طرز تهیه شیرینی آلمانی مربایی را به همراه تمام فوت‌وفن‌ها آموزش دادیم. اگر به تهیه انواع شیرینی در منزل علاقه‌مند هستید، بهتر است تا با طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین نیز آشنا شوید. با یادگیری دستور تهیه شیرینی‌های مختلف می‌توانید شیرینی‌های متنوعی برای پذیرایی در مهمانی‌های خود آماده کنید.برای مناسبت های مختلف، شیرینی مربایی یادت نره...

اگرچه تهیه شیرینی مربایی در منزل بسیار جذاب بوده و ساعاتی خوش و هیجان‌انگیز برای شما رقم می‌زند، اما در اکثر مواقع سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود و تحویل سریع آن، بهترین گزینه به نظر می‌رسد.

شما چه تجربه‌ای درباره تهیه شیرینی آلمانی دارید؟ آیا تا به حال این شیرینی را در منزل تهیه کرده‌اید؟ فرایند آن چقدر طول کشیده است؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا خمیر شیرینی مربایی در هنگام قالب زدن شل می‌شود؟

زمانی که خمیر را از یخچال خارج می‌کنید، باید در برش و قالب زدن آن سرعت به خرج دهید. اگر خمیر شل شد، آن را مجددا داخل یخچال بگذارید تا سفت شود و سپس ادامه کار را دنبال کنید.

در تهیه شیرینی آلمانی از چه مربایی استفاده کنیم؟

برای پر کردن این شیرینی‌ها می‌توانید از مربای تمشک، توت فرنگی، توت سیاه یا هر مربای دیگری مطابق سلیقه خود استفاده کنید. البته مربا باید یک‌دست بوده و دانه یا تکه‌های میوه در آن دیده نشود.

آیا شیرینی مربایی را می‌توان بدون فر هم درست کرد؟

بله، برای درست کردن شیرینی مربایی بدون فر، شیرینی‌ها را روی یک سینه کوچک فلزی بچینید. یک قابلمه بزرگتر از اندازه سینی انتخاب کنید و کف آن یک کاسه قرار دهید تا سینی در کف قرار نگیرد. سینی را داخل قابلمه بگذارید و روی درب قابلمه دم‌کنی قرار دهید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید تا شیرینی‌ها آماده شوند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

lola
13 بهمن 1401

ما ازینا درست میکنیم خیلی راحته. مواد ما یخورده فرق داره ولی این آموزشو تایید میکنم :) خوب بود

  • Snappfood
    13 بهمن 1401

    سلام دوست عزیز مرسی که کامنت گذاشتین برامون. خوشحالیم که این مقاله مفید بوده براتون، اگر به این نوع مطالب علاقه دارید، مطلب زیر که درباره طرز تهیه شیرینی زبان خانگی نوشته شده است را از دست ندهید. https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86/

naime
13 بهمن 1401

خسته نباشید، مطلب عالی نوشته شده بود و همه ی موضوعات مهم رو پوشش داد. خیلی ممنون از زحماتتون

  • Snappfood
    13 بهمن 1401

    سلام دوست عزیز، ممنونیم ازتون که کامنت گذاشتید و خیلی خوشحالیم که از لین مطلب راضی بودین. اگر به لین نوع مطالب مربوط به شیرینی ها علاقه دارید، پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه انواع شیرینی خامه ای نوشته شده است را نیز مطالعه کنید. https://blog.snappfood.ir/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود