طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی ؛ از سوئد تا آشپزخانه منزل شما

طرز تهیه شیرینی اسکار
5/5 - (5 امتیاز)

شیرینی اسکار از شیرینی‌‌های خوشمزه‌ای است که منشا آن به سوئد بازمی‌گردد. این شیرینی در آمریکا به شیرینی اثر انگشتی معروف است. در سوئد نیز آن را با نام (Hallongrotta) به معنای غار تمشک می‌شناسند. شیرینی اسکار با طعم‌های مختلفی درست می‌شود که طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی و نارگیلی از پرطرفدارترین‌ها آن‌ها هستند.

در طرز تهیه شیرینی اسکار ، باید ابتدا کره و پودر قند را مخلوط کرده و سپس زرده تخم مرغ و هل را به آن‌ها اضافه کنید. آرد را طی چند مرحله با دیگر مواد ترکیب کرده و هم بزنید. پس از استراحت خمیر در یخچال، آن را به صورت گلوله‌های کوچک شکل دهید و داخل آن‌ها یک حفره به وجود آورید. گلوله‌ها را در سفیده تخم مرغ هم زده و گردوی خرد شده بغلتانید و در فر بپزید. در نهایت روی شیرینی‌ها، پودر قند و هل ساییده شده بریزید و حفره آن‌ها را با مارمالاد پر کنید.

در تهیه شیرینی اسکار، گردو از محبوب‌ترین مغزیجات برای تزیین است، اما می‌توانید بنا بر ذائقه و سلیقه خود از مغزهای دیگر هم استفاده کنید. در این مقاله از اسنپ فود طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی را آموزش خواهیم داد.

شیرینی اسکار گردویی
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۱ ساعت
زمان پخت ۱ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی اسکار یا لانه کبوتری

هالونگروتا یا شیرینی اسکار در فرهنگ اسکاندیناوی، مغزی پر از مربا و مارمالاد دارد. به طور معمول، آن را بعدازظهرها و به همراه یک فنجان قهوه گرم میل می‌کنند. شیرینی اسکار در اصل حاوی مقداری مربای تمشک است.طرز تهیه شیرینی اسکار یا لانه کبوتری

در سال‌های اخیر، شیرینی اسکار یا لانه کبوتر، به عنوان شیرینی عید نوروز ما ایرانی‌ها نیز رواج یافته است. نوع آماده آن که در قنادی‌ها فروخته می‌شود، معمولاً با یک لایه مارمالاد تزیین شده است؛ اما شکل خانگی آن ممکن است مدل‌های مختلفی داشته باشد. شیرینی اسکار گردویی یکی از انواع پرطرفدار و مقوی آن با شکل توپی یا دایره‌ای است.

بعد از اینکه با طرز تهیه مدل ساده شیرینی اسکار آشنا شدید، می‌توانید به سلیقه خود طعم‌های مختلف دیگر را هم آماده کنید. طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی با فر یا بدون فر انجام می‌شود. برای نتیجه بهتر، همه مواد را دقیقاً به میزان گفته شده، استفاده کنید؛ پس استفاده از ترازوی آشپزخانه ایده خوبی است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی اسکار

برای تهیه این شیرینی گردویی با آرد گندم به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره ۱۵۰ گرم
پودر قند ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
هل ۱ قاشق چایخوری
آرد ۲۵۰ گرم
گردوی خرد شده ۲۰۰ گرم
مارمالاد به میزان کافی

دستور پخت شیرینی اسکار گردویی

در طرز تهیه شیرینی اسکار باید مراحل زیر را انجام دهید.دستور پخت شیرینی اسکار گردویی

  • مرحله اول: کره را بیرون از یخچال و در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود. سپس کره را درون یک ظرف ریخته و پودر قند را به آن اضافه کنید. مخلوط را آنقدر هم بزنید تا به رنگ روشن درآمده و بافت صاف و یک‌دستی پیدا کند.
  • مرحله دوم: سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را جدا کرده و زرده‌ها را به همراه هل به مواد مرحله قبل اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را دانه به دانه بیفزایید و پس از اضافه کردن هر یک، مخلوط را به خوبی هم بزنید. سپس آن را تا جایی مخلوط کنید که کاملاً یک‌دست شود.
  • مرحله سوم: آرد را الک کرده و آن را در دو مرحله اضافه کنید. در هر مرحله، مواد را با لیسک هم بزنید؛ سپس اضافه کردن آرد و مخلوط کردن آن با خمیر را به آهستگی ادامه دهید. به هیچ وجه خمیر را ورز ندهید و مخلوط کردن آن را تا حدی انجام دهید که آرد به خورد خمیر برود.
  • مرحله چهارم: خمیر را داخل یک نایلون قرار دهید و حدود نیم ساعت در یخچال بگذارید. منتظر بمانید تا خمیر سفت شده و کره مجدداً خود را بگیرد.
  • مرحله پنجم: سفیده‌های تخم مرغ را با چنگال کمی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. همچنین می‌توانید سفیده را با همزن به اندازه‌ای هم بزنید تا سفت شده و پف کند، اما در این صورت تنها بخشی از آن در شیرینی اسکار گردویی استفاده خواهد شد.
  • مرحله ششم: خمیر را از یخچال خارج کنید، تکه‌هایی به اندازه گردو از آن بکنید و به صورت گرد شکل دهید. سپس خمیر را داخل سفیده انداخته و آن را فوراً با چنگال بردارید. در ادامه، گلوله‌های خمیری را در گردوی خرد شده بغلتانید و وسط خمیر را با انگشت خود گود کنید.
  • مرحله هفتم: کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌ها را در سینی بچینید. دقت داشته باشید که سینی را با روغن، کره یا هر چیز دیگر چرب نکنید. شیرینی اسکار باید به صورت خشک و تنها با کره‌ای که در مواد اولیه آن وجود دارد، پخته شود و چرب کردن سینی می‌تواند باعث خراب شدن شیرینی گردد.
  • مرحله هشتم: فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و اجازه دهید تا گرم شود. سینی شیرینی را به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت درون فر بگذارید. شیرینی اسکار در هنگام پخت شروع به پف می‌کند، اما رنگ آن نباید تغییر زیادی داشته باشد. به محض اینکه رنگ شیرینی تنها اندکی به سمت طلایی شدن رفت، سینی را از فر خارج کنید.
  • مرحله نهم: اجازه دهید تا شیرینی‌ها در دمای اتاق اندکی خنک شوند. مخلوط پودر قند و هل ساییده شده را روی شیرینی‌ها بپاشید و داخل حفره آن‌ها را با مارمالاد پر کنید.

طرز تهیه شیرینی اسکار بدون فر

برای تهیه شیرینی اسکار گردویی می‌توانید به شیوه‌ای دیگر هم عمل کنید. در این روش نیازی به استفاده از فر نیست و می‌توانید روند پخت شیرینی توپی بدون فر را با قابلمه یا تابه انجام دهید. تهیه مواد اولیه شیرینی اسکار گردویی در حدود یک ساعت زمان می‌برد و زمان پخت آن نیز بیشتر از نیم ساعت نخواهد شد. استفاده از این شیرینی می‌تواند یک میان وعده خوشمزه، مقوی و سالم باشد. در ادامه این بخش طرز تهیه نان گردویی بدون فر را به طور کامل آموزش داده‌ایم.طرز تهیه شیرینی اسکار بدون فر

مواد لازم برای تهیه شیرینی اسکار بدون فر

در طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره یا مارگارین ۱۵۰ گرم
پودر قند ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
آرد ۲۵۰ گرم
وانیل ۱.۴ قاشق چایخوری
پودر هل نصف قاشق چایخوری
گردو خرد شده ۲۰۰ گرم
مارمالاد، مربا یا شکلات به مقدار کافی

دستور تهیه شیرینی اسکار بدون فر

در طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی بدون فر باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:دستور تهیه شیرینی اسکار بدون فر

  • مرحله اول: برای تهیه شیرینی گردویی بدون فر ابتدا کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود. پودر قند را به همراه کره داخل یک کاسه ریخته و با همزن برقی هم بزنید تا حجیم و یک‌دست گردد.
  • مرحله دوم: زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. زرده تخم مرغ، وانیل و پودر هل را به کره اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید. هم زدن را تا حدی ادامه دهید که زرده‌ها و کره به خوبی جذب یکدیگر شوند.
  • مرحله سوم: آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و آن را با لیسک هم بزنید تا خمیر در کاسه حالتی جمع به خود بگیرد.
  • مرحله چهارم: سفیده تخم مرغ‌ها را با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. گردو خرد شده را درون یک کاسه ریخته و در کنار ظرفی قرار دهید که حاوی سفیده هم زده است.
  • مرحله پنجم: خمیر را به شکل‌های گرد و توپی درآورده و آن‌ها را در سفیده تخم مرغ بگذارید. سپس در ظرف حاوی گردو غلت دهید تا گردو اطراف خمیر را بگیرد.
  • مرحله ششم: دو لایه کاغذ روغنی را در داخل تابه یا قابلمه‌ای با ابعاد مناسب قرار دهید. تابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم گرم شود؛ سپس شیرینی‌ها را روی کاغذهای روغنی بچینید، درب تابه را گذاشته و صبر کنید تا شیرینی‌ها به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزند.
  • مرحله هفتم: در انتها، شیرینی‌های پخته شده را از روی شعله بردارید تا خنک شوند. شیرینی اسکار شکلاتی را می‌توانید با مارمالاد، مربا یا شکلات تزیین کنید.

نکات کلیدی در تهیه شیرینی اسکار گردویی

در طرز تهیه شیرینی توپی گردویی یا اسکار به دلیل بافت خاص و ملایم آن، باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید. اندکی کم و زیاد شدن حرارت، سفت یا شل شدن خمیر یا بیش از حد چرب بودن مواد، می‌تواند نتیجه چندان مطلوبی حاصل نکند. بنابراین در طرز تهیه شیرینی اسکار بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بخش زیرین شیرینی اسکار به دلیل تماس با سطح داغ فر یا تابه، سریع‌تر به رنگ طلایی در می‌آید. به همین دلیل بهتر است زیر شیرینی را با گردو پوشش ندهید. این کار باعث می‌شود تا هم فرم شیرینی حفظ شود و هم رنگ آن زیباتر بماند.
  • ممکن است در حین آماده کردن خمیر شیرینی، بافت آن بیش از اندازه چسبنده شود. به منظور رفع چسبندگی خمیر، مقدار کمی آرد اضافه کنید. در مواردی نیز ممکن است چسبندگی خمیر، بعد از قرار دادن آن در یخچال و سرد شدن برطرف شود. بنابراین آرد زیادی به آن اضافه نکنید؛ چراکه افزودن بیش از اندازه آرد، باعث خشک شدن و ترک برداشتن شیرینی بعد از پخت می‌شود.
  • مقدار زیاد از حد کره، بزرگ بودن تخم‌مرغ‌ها یا کم بودن آرد ممکن است باعث شل شدن خمیر شود. به همین دلیل همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، همه مواد اولیه را به دقت اندازه بگیرید. در غیر این صورت خمیر شیرینی در فر، از هم باز شده و در نهایت شکل خوبی نخواهد داشت.
نکات کلیدی در تهیه شیرینی اسکار گردویی
  • می‌توانید به‌جای گردو، از هر نوع مغزیجات دیگری استفاده کنید. مغز بادام و مغز پسته خرد شده از دیگر مغزهای مناسب برای این شیرینی هستند.
  • به هیچ وجه کف سینی شیرینی پزی را چرب نکنید. چرب بودن سینی باعث می‌شود تا شیرینی‌ها در حین پختن از هم وا رفته یا رنگ نامناسبی به خود بگیرند.
  • قرار دادن شیرینی اسکار گردویی، در کنار دیگر شیرینی‌ها، ظرف پذیرایی شما متنوع‌تر و جذاب‌تر می‌کند؛ پس آشنایی با طرز تهیه نان پنجره ای یا خاتون پنجره برای شما سودمند خواهد بود.

روش نگهداری شیرینی سنتی اسکار

پس از یادگیری طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی، باید روش نگهداری این شیرینی را نیز بدانید. پس از آماده شدن شیرینی‌های اسکار، آن‌ها را داخل ظرفی درب‌دار بچینید و در مکانی خشک و خنک قرار دهید. برای افزایش ماندگاری شیرینی اسکار، بهتر است تا آن را در یخچال بگذارید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی اسکار

بافت شیرینی اسکار، در معرض هوای آزاد تغییر کرده و خشک می‌شود؛ پس برای جلوگیری از خراب شدن شیرینی، دقت کنید که درب ظرف نگهداری از آن به خوبی بسته شود. همچنین بهترین مکان برای نگهداری این شیرینی، یخچال است.جلوگیری از خراب شدن شیرینی اسکار

شیرینی گردویی و انتخاب یک عصرانه دلنشین!

در این مقاله طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی را به همراه کلیه نکات مهم به شما آموزش دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، این شیرینی را می‌توان با دو روش، در داخل فر یا بدون فر تهیه کرد. برای پخت شیرینی اسکار تمامی نکات را هم مدنظر قرار دهید.

در پایان، اگر هوس شیرینی کرده‌اید، اما فرصت تهیه آن را ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، انواع شیرینی خوشمزه را سفارش داده و آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان شیرینی اسکار گردویی را بدون فر نیز تهیه کرد؟

بله، برای این کار کف یک تابه دو لایه کاغذ روغنی پهن کنید و تابه را روی شعله پخش‌کن و حرارت ملایم قرار دهید. پس از گرم شدن تابه، شیرینی‌ها را داخل آن بچینید تا پخته شوند.

چرا شیرینی اسکار پس از پخت و خروج از فر ترک بر می‌دارد؟

اگر از مقدار آرد زیادی استفاده کنید، بافت شیرینی خشک‌تر شده و پس از پخت ترک بر می‌دارد؛ پس در اضافه کردن آرد تعادل را رعایت کنید.

در طرز تهیه شیرینی اسکار از چه مغزهایی استفاده می‌شود؟

شیرینی اسکار در حالت معمول با مغز گردو تهیه می‌شود، اما شما می‌توانید مطابق ذائقه خود از انواع مغزها مانند پسته و بادام هم استفاده کنید.

سوالات متداول

مواد اولیه در طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی چیست؟

کره، پودر قند، تخم مرغ، هل، آرد، گردوی خرد شده، مارمالاد برای تزیین شیرینی‌های اسکار استفاده می‌شود.

کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود، سپس پودر قند را به آن اضافه کنید. مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا رنگ آن روشن شده و بافت یکدست پیدا کند. زرده‌های تخم مرغ را همراه هل به مواد اضافه کنید. سپس آن را به قدری مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود. آرد را بدون ورز دادن با لیسک اضافه کنید. خمیر را در یخچال بگذارید تا آماده شود.

خمیر را داخل یک نایلون ریخته و حدود نیم ساعت در یخچال بگذارید. اجازه بدهید خمیر سفت شده و کرۀ آن مجدداً خود را بگیرد. مراقب باشید هوا وارد کیسه نشود.

دو لایه روغن کاغذی را در داخل تابه یا قابلمه‌ای با کف تخت قرار دهید. تابه را روی شعله پخش کن قرار دهید. اجازه دهید روی حرارت ملایم گرم شود. سپس شیرینی‌ها را روی کاغذهای روغنی بچینید. درب تابه را گذاشته و بگذارید به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزند. بعد از بیست دقیقه تا سی دقیقه شیرینی‌ها کمی تغییر رنگ داده و متمایل به طلایی خواهند شد.

مقدار زیاد از حد کره، بزرگ بودن تخم‌مرغ‌ها یا کم بودن آرد ممکن است باعث شل شدن خمیر شود. به همین دلیل  مهم است که همۀ مواد اولیه را به دقت اندازه بگیرید. در غیر این صورت خمیر شیرینی در فر از هم باز شده و شکل مناسبی به خود نخواهد گرفت.

در اینجا مهم است که سینی را با روغن، کره یا هر چیز دیگر چرب نکنید. شیرینی اسکار لازم است به صورت خشک و تنها با کره‌ای که در مواد اولیۀ آن وجود دارد پخته شود. چرب کردن سینی می‌تواند باعث خراب شدن آن گردد.

نظرات کاربران

زهره
03.اسفند.1401

اگر چسبونکی شد خیییییلی کم بش آرد بزنید و بزارید تپ یخچال بمونه درست میشه. اگ آرد زیاد بزنید سریع سفت و خورد میشه.

alias
03.اسفند.1401

ازینا خیلی دوس دارم من، ترجیح میدم آماده بخرم چون تنبلم ولی مرسی عالی بود

elhamrazaviyan
11.آبان.1402

سلام شیرینی اسکار گردویی تو فر وا رفتن و رنگشون زود تغییر کرد بنظر خودم مرحله خاصی از درست کردن جا ننداختم نمیدونم چرا اینجوری شد کیک و شیرینی زیاد درست میکنم به ندرت خراب میشن

    snappfoodadmin
    20.آبان.1402

    سلام برای اینکه وقت درست کردن شیرینی اسکار گردویی در فر وا نره و رنگ شیرینی تغییر نکنه نبایدکف سینی شیرینی پزی را چرب کنید
    چرب بودن سینی باعث می‌شود تا شیرینی‌ها در حین پختن از هم وا رفته یا رنگ نامناسبی به خود بگیرند.قسمت زیر شیرینی اسکار تماس
    با سطح داغ فر یا تابه دارد، سریع‌تر به رنگ طلایی در می‌آید پس برای اینکه فرم شیرینی حفظ شود و هم رنگ آن زیباتر باشه بهتر زیر شیرینی را با گردو پوشش ندهید.

Foroughimand
13.آذر.1402

سلام یک سوال دارم وقت تهیه شیرینی اسکار گردویی خمیر چسبندگی داشته باشه چیکار کنم

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام وقت درست کردن وآماده سازی شیرینی اسکار گردویی به هیچ وجه خمیر را ورز ندهید و مخلوط کردن آن را تا حدی انجام دهید که آرد به خورد خمیر برود.
    برای رفع چسبندگی خمیر، مقدار کمی آرد اضافه کنید. در مواردی نیز ممکن است چسبندگی خمیر بعد از قرار دادن آن در یخچال و سرد شدن
    برطرف گرددآرد زیادی به آن اضافه نکنید؛ چرا که اضافه کردن بیش از اندازه آرد، باعث خشک شدن و ترک برداشتن شیرینی بعد از پخت می‌شود.

davodiyan
15.آذر.1402

سلام شیرینی اسکار یا لانه کبوتر برای شب یلدا میشه درست کرد میشه داخلش انار اضافه کنیم

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام میتوانیدکنار مواد اولیه درست کردن شیرینی اسکار یا لانه کبوتری انار هم به این شیرینی اضافه کنید البته طعم و
    مزه اسکار تغییر میکند و بستگی به ذائقه ای شما دارد امتحان کردن برای شب یلدا ارزش دارد