طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی و خمیر هزارلا

طرز تهیه شیرینی دانمارکی
2.5/5 - (4 امتیاز)

شیرینی دانمارکی یکی از معروف‌ترین انواع شیرینی در جهان محسوب می‌شود و در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد. در طرز تهیه شیرینی دانمارکی برای درست کردن کرم داخل شیرینی، شکر، وانیل، نشاسته ذرت و شیر را مخلوط کنید و مواد را روی گاز حرارت دهید تا به غلظت مناسب برسد. برای درست کردن خمیر نیز شیر ولرم، مایه خمیر و شکر را هم زده و کنار بگذارید. در ادامه مقداری شیر، شکر، وانیل، روغن مایع، تخم مرغ و زعفران را مخلوط کرده و مایه خمیر را اضافه کنید. آرد را داخل مواد بریزید، خمیر را ورز دهید و کنار بگذارید. خمیر را با وردنه باز کنید و نواری برش بزنید. کرم داخل شیرینی را روی خمیر پهن کرده و خمیر را تا کنید. در نهایت شیرینی را برش بزنید، رومال کرده و در فر بپزید.

در این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا طرز تهیه شیرینی دانمارکی در خانه را به طور کامل آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

شیرینی دانمارکی
تعداد نفرات ۱۰ نفر
زمان آماده‌سازی ۲ ساعت
زمان پخت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری شیرینی دانمارکی در هر ۱۰۰ گرم ۴۰۳ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی

شیرینی دانمارکی از جمله شیرینی‌های خشک به شمار می‌رود و از بافت بسیار نرمی برخوردار است. طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده بوده و به راحتی می‌توانید آن را در آشپزخانه خود تهیه کنید. دانمارکی شیرینی است که آن را با خمیر معمولی و خمیر هزارلا تهیه می‌کنند.عکس شیرینی دانمارکی

در ابتدا به معرفی طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی می‌پردازیم. شیرینی دانمارکی در اصل با خمیر هزارلا تهیه می‌شود، اما از آنجایی که طرز تهیه خمیر هزارلا اندکی دشوار است، می‌توانید شیرینی را با خمیر پیشنهادی ما درست کنید. البته در ادامه تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزار لایه را هم آموزش خواهیم داد.

مواد اولیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی

طرزتهیه دانمارکی به آسانی در منزل امکان‌پذیر است. بافت شیرینی دانمارکی بسیار نرم بوده و در صورتی که آن را فشار دهید، انگشت شما به سادگی داخل شیرینی فرو می‌رود. همین نرم بودن دانمارکی باعث شده تا طعم بسیار دلپذیری پیدا کند و همچنین هضم آن ساده‌تر باشد. در طرز درست کردن شیرینی دانمارکی خانگی به خمیر و کرم جهت پر کردن داخل شیرینی نیاز دارید.

مواد لازم کرم داخل شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی یک شیرینی شکم پر محسوب می‌شود. بخش زیادی از طعم این شیرینی مربوط به مواد داخل شیرینی دانمارکی است. برای درست کردن این کرم مواد زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر ۲۵۰ میلی‌لیتر
نشاسته ذرت یا آرد سفید گندم ۲۵ گرم
شکر ۵۰ گرم
وانیل ۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای خمیر شیرینی دانمارکی

مواد زیر را هم جهت تهیه خمیر دانمارکی معمولی تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم ۶۰۰ گرم
شیر ولرم ۱ پیمانه
مایه خمیر یک پنجم قاشق غذاخوری
روغن مایع نصف پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
وانیل نصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده (در صورت تمایل) ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱۵۰ گرم

مواد لازم جهت روکش شیرینی دانمارکی

برای اینکه طعم جذاب و همچنین ظاهر زیبای شیرینی دانمارکی را تجربه کنید، نیاز به یک روکش برای چرب کردن روی شیرینی خواهید داشت. برای تهیه روکش دانمارکی مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ قاشق غذاخوری
عسل رقیق شده با آب به مقدار کافی
کنجد (در صورت تمایل) به مقدار دلخواه

دستور پخت شیرینی دانمارکی داخل فر

بهترین شیوه در طرز تهیه شیرینی دانمارکی با آرد گندم استفاده از فر است. فر باعث می‌شود تا روی شیرینی‌ها طلایی شده و میزان پف آن‌ها نیز بسیار ایده‌آل باشد. این مدل شیرینی دانمارکی طعم و ظاهر جذابی دارد.

طرز تهیه کرم داخل شیرینی دانمارکی

طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی در خانه را مطابق مراحل گفته شده دنبال کنید:مواد لازم کرم داخل شیرینی دانمارکی

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز پخت شیرینی دانمارکی شکر، وانیل، نشاسته ذرت و حدود یک سوم از میزان شیر را داخل یک ظرف بریزید. مواد داخل ظرف را با همزن به خوبی ترکیب کنید تا مخلوط یکنواختی به دست آورید.
  • مرحله دوم: باقیمانده شیر را درون یک شیرجوش ریخته و حرارت دهید. پس از به جوش آمدن شیر، آن را به آرامی به مخلوط اضافه کرده و مرتب و سریع هم بزنید.
  • مرحله سوم: پس از مخلوط کردن مواد، آن‌ها را به شیرجوش منتقل کرده و دوباره روی شعله ملایم گاز قرار دهید.
  • مرحله چهارم: مواد را مرتب هم بزنید تا غلظت آن به حد کافی رسیده و کرم غلیظی به دست آید. دقت کنید که در صورت رها کردن مواد، ممکن است ته گرفته و کرم شما غیرقابل استفاده شود.
  • مرحله پنجم: مواد را داخل ظرفی ریخته و روی آن را با پلاستیک پوشش دهید. دقت کنید که پلاستیک باید با کرم در تماس باشد و سطح آن را پوشش دهد؛ در غیر این صورت مواد میانی شیرینی دانمارکی رویه خواهد انداخت. حالا کرم را کنار بگذارید تا سرد شود.

طرز تهیه خمیر شیرینی دانمارکی معمولی

طرز تهیه خمیر دانمارکی مطابق مراحل زیر است که باید آن را به دقت دنبال کنید:طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی

  • مرحله اول: نصف میزان شیر را مقداری حرارت دهید تا ولرم شود، سپس آن را داخل یک ظرف بریزید.
  • مرحله دوم: مایه خمیر و یک قاشق غذاخوری از شکر را به ظرف شیر اضافه کنید.
  • مرحله سوم: مواد را به خوبی هم بزنید تا شکر حل شود؛ سپس روی آن را بپوشانید و حدود 15 دقیقه کنار بگذارید تا مایه خمیر عمل بیاید.
  • مرحله چهارم: ظرف بزرگی آماده کنید و شیر باقیمانده را داخل آن بریزید. سپس مابقی شکر، روغن مایع، وانیل، تخم مرغ‌ها و زعفران را به ظرف اضافه کرده و با همزن مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: پس از حل شدن شکر و ترکیب شدن مواد، مایه خمیر را نیز به ظرف اضافه کنید و دوباره هم بزنید.
  • مرحله ششم: آرد را در چند مرحله روی مواد الک کنید و پس از هر بار اضافه کردن آرد، مواد را دوباره هم بزنید تا آرد به خورد دیگر مواد برود.
  • مرحله هفتم: در ادامه خمیر را به‌خوبی با دست ورز دهید تا جایی که دیگر به دست شما نچسبد. در صورتی که احساس می‌کنید هنوز چسبندگی خمیر زیاد است، اندکی آرد دیگر اضافه کنید. مقداری آرد را روی یک سطح صاف ریخته و سپس خمیر را چند دقیقه ورز دهید.مواد لازم جهت تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی
  • مرحله هشتم: اکنون روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید و در دمای محیط بگذارید تا خمیر شما به عمل آید. دقت کنید که حجم ظرف به اندازه‌ای باشد که وقتی خمیر دو برابر شد، در آن، جا بگیرد.

طرز تهیه روکش (لعاب) شیرینی

برای اینکه طعم متفاوت و ظاهر زیبای شیرینی دانمارکی اصل را داشته باشید، باید از یک لعاب ساده استفاده کنید. برای تهیه روکش، ابتدا یک قاشق غذاخوری شیر را با یک عدد زرده تخم مرغ ترکیب کنید. مخلوط را به‌خوبی هم بزنید، روی آن را پوشانده و کنار بگذارید.

ترکیب مواد و برش شیرینی‌ها

طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی با ترکیب کردن مواد شیرینی به پایان خواهد رسید. پس مواد را با هم ترکیب کرده و شیرینی‌ها را داخل فر بگذارید.مواد لازم جهت خمیر شیرینی دانمارکی

  • مرحله اول: روی یک سطح مقداری آرد بریزید. خمیر را روی آن بگذارید و مجددا مقداری آرد روی خمیر بپاشید. خمیر را ورز دهید تا یکدست شود.
  • مرحله دوم: با وردنه خمیر را به قطر حدود نیم سانتی‌متر باز کنید. اطراف خمیر را توسط کاتر برش داده و آن را به شکل مستطیل درآورید.
  • مرحله سوم: مستطیل را به 4 نوار مساوی برش بزنید. با قیف یا هر وسیله دیگری، در مرکز و طول نوارها، کرم شیرینی تهیه شده را بریزید. دقت داشته باشید استفاده بیش از حد کرم باعث می‌شود بعداً از مرکز شیرینی بیرون آید.
  • مرحله چهارم: خمیر را روی کرم تا کنید و لبه‌های آن را کاملاً به هم بچسبانید تا کرم بعداً از خمیر بیرون نزند.
  • مرحله پنجم: با کاتر نوارهای خود را به قطعات دلخواه (حدود 5 سانتی‌متر) برش دهید و این کار را برای نوارهای دیگر نیز تکرار کنید. حدود 20 شیرینی با این خمیر درست می‌شود، البته به اندازه برش‌های شما بستگی دارد.
  • مرحله ششم: کاغذ شیرینی‌پزی را روی سینی فر بگذارید. سپس شیرینی‌های خود را با فاصله حدود 5 سانتی‌متر از هم روی سینی بچینید.
  • مرحله هفتم: روکش تهیه شده را توسط براش روی شیرینی‌ها بمالید. در صورت تمایل مقداری کنجد هم روی شیرینی‌ها بریزید.
  • مرحله هشتم: با یک پارچه تمیز روی شیرینی‌ها را بپوشانید و حدود نیم ساعت در دمای اتاق استراحت دهید.
  • مرحله نهم: اکنون فر را با دمای 170 درجه سانتی‌گراد روشن کنید و منتظر بمانید تا گرم شود.
  • مرحله دهم: پس از نیم ساعت که شیرینی‌ها استراحت کرده و حجم آن‌ها افزایش یافت، شیرینی‌ها را در طبقه وسط فر گذاشته و به مدت 15 الی 20 دقیقه بپزید. دقت کنید که روی شیرینی‌ها باید به رنگ طلایی درآید.
  • مرحله یازدهم: پس از اتمام پخت، در صورت تمایل می‌توانید هنگامی که هنوز شیرینی‌ها داغ هستند آن‌ها را توسط براش به عسل رقیق شده آغشته کنید. البته به‌جای عسل رقیق شده می‌توانید ترکیب عسل و زعفران را نیز مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی به پایان رسید، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به طعم‌های شیرین علاقه‌مند هستید، با طرز تهیه شیرینی نعلی خانگی نیز آشنا شوید و سینی شیرینی‌های خود را تکمیل کنید.

طرز شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا

حال به سراغ معرفی طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا می‌رویم که یکی از مدلهای شیرینی دانمارکی است. این شیرین همان چیزی است که از قنادی می‌خرید.

شکل شیرینی دانمارکی

مواد لازم برای تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا

مواد لازم برای کرم داخلی شیرینی و روکش آن تفاوتی نخواهد داشت، تنها تفاوت مربوط به مواد خمیر است.

مواد لازم جهت تهیه خمیر هزارلا برای دانمارکی

دقت کنید که تمام مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر هزارلا باید تا موقع استفاده در یخچال نگهداری شوند و کاملاً سرد باشند. مواد زیر را جهت تهیه خمیر هزارلا برای روش درست کردن شیرینی دانمارکی تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ساده ۴۲۰ گرم
کره ۵۰ گرم
نمک نصف قاشق چایخوری
آب یخ یک پیمانه و یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای وسط خمیر هزارلا

مواد زیر را برای وسط خمیر هزارلا تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره رنده شده ۴۰۰ گرم
آرد ۶۵ گرم
نمک نصف قاشق چایخوری
آبلیمو ۴ قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا داخل فر

طرز تهیه دانمارکی با خمیر هزارلا، در مراحل درست کردن کرم داخل شیرینی، روکش و ترکیب مواد و برش شیرینی‌ها تفاوتی نداشته و مطابق همان چیزی است که قبلا توضیح دادیم. تفاوت اصلی دستور شیرینی دانمارکی هزارلا با نوع معمولی آن، مربوط به خمیر شیرینی است.طرز تهیه شیرینی دانمارکی داخل فر

دستور پخت خمیر هزارلا

برای طرز تهیه خمیر هزار لایه شیرینی دانمارکی مطابق زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: مقدار 420 گرم آرد را به همراه نمک درون یک ظرف ریخته و کمی مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: کره را از یخچال بیرون آورده و با دست با آرد مخلوط کنید تا کره له شده و مقداری با آرد ترکیب گردد. آب یخ را اندک اندک به مخلوط اضافه کرده و هم‌زمان با دست ورز دهید. ممکن است با توجه به نوع آرد اندکی بیشتر یا کمتر به آب یخ نیاز داشته باشید.
  • مرحله سوم: وقتی خمیر به مرحله‌ای رسید که میزان چسبناکی آن کاهش پیدا کرد، روی یک سطح صاف مقداری آرد ریخته و خمیر را روی آن بگذارید. اندکی آرد اضافه کنید و با دست حدود 10 دقیقه ورز دهید.
  • مرحله چهارم: خمیر را به شکل قرص جمع کرده و آن را از وسط با یک چاقوی تیز به شکل ضربدری برش دهید. این برش تنها برای این است که مرکز خمیر هوا بخورد؛ اما نباید خمیر را کاملاً از هم جدا کنید. خمیر را به شکلی که شیارهای برش به هم نچسبند، با پلاستیک بپیچانید و داخل یخچال قرار دهید.
  • مرحله پنجم: برای تهیه مواد وسط خمیر، کره رنده شده را از فریزر خارج کرده و در یک ظرف بریزید.
  • مرحله ششم: نمک و آبلیمو را اضافه کرده و آن‌ها را ورز دهید تا مواد شکلی منسجم پیدا کنند. آرد را نیز به کره اضافه کرده و با دست دوباره مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید. ترکیب کره و آرد را روی سطح گذاشته و مجددا روی آن هم آرد بریزید. با نوک انگشتان خود شروع به ورز دادن آرام کره کنید. دقت داشته باشید که ورز دادن محکم باعث از هم گسستن بافت کره می‌شود. سعی کنید به آرامی و با نوک انگشتان خود این کار را انجام دهید. از یک وسیله تیز (مثل کاردک) برای جمع کردن کره از روی سطح استفاده کنید. ورز دادن باید سریع انجام شود تا کره در دمای محیط آب نشود.
  • مرحله هشتم: کره را روی سطحی در ابعاد حدود 20 سانتی‌متر پهن کرده و به آرامی روی یک پلاستیک منتقل کنید. اطراف کره را نیز به خوبی با پلاستیک پوشش دهید. کره پوشش داده شده را به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید.
  • مرحله نهم: حالا نوبت به ترکیب خمیر با مواد داخل آن می‌رسد. خمیر هزارلا را پس از 30 دقیقه از یخچال بیرون بیاورید و مقداری آرد روی یک سطح بریزید. خمیر را روی سطح گذاشته و کمی آرد دیگر نیز روی آن بپاشید.
  • مرحله دهم: با وردنه شروع به پهن کردن خمیر کرده و سعی کنید که مرکز خمیر اندکی از کناره‌های آن پهن‌تر باشد تا بعداً کره از مرکز خمیر بیرون نریزد. توجه کنید که اندازه خمیر باید تقریباً دو برابر سطح کره باشد.
  • مرحله یازدهم: اکنون ترکیب کره را از یخچال بیرون آورده و در مرکز خمیر بگذارید. لایه‌های خمیر را روی کره برگردانید تا کره در مرکز خمیر قرار گیرد. بقایای آرد باقیمانده اطراف خمیر را با یک براش پاک کنید. خمیر را با فشار کم اما با سرعت، پهن کنید تا ابعاد آن به حدود 40 سانتی‌متر برسد. این مرحله باید سریع انجام شود تا مواد شما به دمای محیط نرسد.
  • مرحله دوازدهم: ابتدا یکی از ابعاد خمیر را گرفته و تا مرکز خمیر تا بزنید و در ادامه این کار را با طرف مقابل خمیر تکرار کنید. اکنون یکی از ابعاد، همان 40 سانتی‌متر بوده و بُعد دیگر حدود 20 سانتی‌متر است. بُعد 20 سانتی‌متری را دوباره روی هم تا کنید تا به نصف کاهش پیدا کند. همزمان با تا کردن خمیر، آردهای اضافی را نیز پاک کنید.
  • مرحله سیزدهم: خمیر را روی یک سینی گذاشته، روی آن پلاستیک پیچیده و به مدت 20 دقیقه در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله چهاردهم: پس از 20 دقیقه خمیر را از یخچال درآورید و دوباره روی سطح آردپاشی شده بگذارید. به کمک آرد و وردنه خمیر را پهن کرده و تمام مراحل پهن کردن و تا کردن را دوباره تکرار کنید. البته این دفعه عکس بار قبل عمل کرده و از بُعد دیگر خمیر آن را تا کنید.
  • مرحله پانزدهم: خمیر را دوباره به مدت 20 دقیقه در یخچال بگذارید. این مراحل تا کردن باید در مجموع 4 بار تکرار شود. بار چهارم که خمیر را پهن کرده و تا می‌کنید، خمیر شما آماده مصرف خواهد بود. این خمیر می‌تواند برای مدت طولانی در یخچال نگهداری شود؛ در نتیجه می‌توانید ابتدا خمیر را تهیه کرده و در روزهای دیگر برای تهیه شیرینی اقدام کنید.
دستور پخت شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا داخل فر

پس از اینکه خمیر هزارلا آماده شد، برش شیرینی، اضافه کردن کرم شیرینی، نحوه پخت در فر و روکش کردن آن مطابق با همان چیزی است که در طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر معمولی توضیح دادیم.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون فر

برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون استفاده از فر، مطابق آنچه توضیح داده شد، شیرینی‌ها را آماده کنید.شکل شیرینی دانمارکی

  • مرحله اول: بعد از برش دادن و استراحت شیرینی‌ها به مدت نیم ساعت، شعله پخش‌کن را روی حرارت مستقیم و ملایم بگذارید و تابه خود را روی شعله پخش‌کن قرار دهید. در صورت استفاده از تابه معمولی، روی آن را با دمکنی بپوشانید.
  • مرحله دوم: شیرینی‌ها را روی تابه بچینید و اجازه دهید تا حدود 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزند. در هنگام پخت، شیرینی‌ها را پشت و رو کنید تا پشت آن‌ها نیز طلایی رنگ شود.
  • مرحله سوم: پس از اتمام پخت، در صورت تمایل می‌توانید هنگامی که شیرینی‌ها هنوز داغ هستند آن‌ها را توسط براش به عسل رقیق شده آغشته کنید. در این روش نیز به جای عسل رقیق شده، می‌توانید ترکیب عسل و زعفران را مورد استفاده قرار دهید.

البته بدون شک با این روش رنگ طلایی و زیبایی که با فر به دست می‌آید را نخواهید داشت؛ اما باز هم ظاهر شیرینی‌ها زیبا خواهد بود و طعم دلچسبی دارند.

نکات تکمیلی در طرز تهیه شیرینی دانمارکی آسان

برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی آسان به نکات زیر توجه کنید:نکات تکمیلی در طرز تهیه شیرینی دانمارکی آسان

  • برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر، ابتدا توستر را با دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و 10 دقیقه صبر کنید تا گرم شود. برای جلوگیری از خشک شدن و از دست رفتن رطوبت شیرینی‌ها، یک ظرف فلزی محتوی آب را نیز داخل توستر قرار دهید. همچنین برای جلوگیری از خشک شدن روی شیرینی، المنت بالایی توستر را با ورق آلومینیوم بپوشانید. 30 دقیقه زمان دهید تا شیرینی‌ها داخل توستر بپزند. در دقایق پایانی پخت، ورق آلومینیوم را از روی المنت بردارید تا روی شیرینی‌ها برشته شود.
  • برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی در ماکروفر، شیرینی‌های آماده شده را به مدت 15 الی 20 دقیقه در طبقه دوم مایکروفر با دمای 150 سانتی‌گراد قرار دهید.
  • شما می‌توانید به‌جای تهیه خمیر هزارلا در منزل، طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا آماده را امتحان کنید تا روش تهیه این شیرینی آسان‌تر شود.

روش نگهداری شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی را مانند هر شیرینی دیگری باید در یخچال نگهداری کنید. دقت داشته باشید که اگر شیرینی دانمارکی بیرون از یخچال باقی بماند، بافت کرم داخل شیرینی بسیار نرم و روان می‌شود که مطلوب نیست. همچنین جای شیرینی دانمارکی باید خنک باشد تا خراب نشود.روش نگهداری شیرینی دانمارکی

جلوگیری از خراب شدن شیرینی دانمارکی

دقت داشته باشید که شیرینی دانمارکی باید در ظرفی درب‌دار یا یک جعبه دربسته نگهداری شود. اگر این شیرینی در معرض هوای آزاد باقی بماند، بافت آن تغییر کرده و خشک می‌شود. شیرینی دانمارکی بین یک هفته تا ۱۰ روز سالم می‌ماند، اما آن را هرچه زودتر مصرف کنید، طعم اصلی شیرینی را احساس خواهید کرد.

جایگزین‌ها در طرز تهیه شیرینی دانمارکی

یکی از روش‌های تهیه شیرینی دانمارکی استفاده از ماست در فهرست مواد اولیه این شیرینی است که بافت آن را جذاب می‌کند. برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی با ماست، نیمی از شیر را از مواد اولیه شیرینی دانمارکی حذف کرده و به جای آن ماست بریزد. روش تهیه آن نیز مشابه همان چیزی است که قبلا توضیح دادیم.

تاریخچه شیرینی دانمارکی

در سال 1850 میلادی کارگران یک نانوایی بزرگ در دانمارک دست به اعتصاب زدند. در پی اعتصاب عمده کارگران، صاحبان نانوایی تصمیم گرفتند تا کارگرانی را از خارج کشور استخدام کنند. در میان کارگران جدید چند نانوای اتریشی نیز حضور داشتند.

نانوایان اتریشی دستورالعمل‌های جدیدی برای پخت شیرینی داشتند که یکی از آن‌ها Plunderteig نام داشت. این شیرینی همان شیرینی معروفی است که امروزه به عنوان شیرینی دانمارکی شناخته می‌شود.

تاریخچه شیرینی دانمارکی

پس از اتمام اعتصاب و از سر گرفتن کار، شیرینی اتریشی‌ها به حیات خود ادامه داد. دانمارکی‌ها نحوه پخت این شیرینی را اندکی تغییر داده و به ذائقه خود درآوردند. این گونه بود که این شیرینی خوشمزه، حاصل یک اعتصاب و در طی همکاری اتریشی‌ها و دانمارکی پدید آمد.

پس از آشنایی با نحوه تهیه انواع شیرینی دانمارکی جدید پیشنهاد می‌کنیم تا با انواع شیرینی خشک نیز آشنا شوید و آن‌ها را هم در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه ی شیرینی دانمارکی؛ انتخاب همیشگی، دوست‌داشتنی و لذیذ!

در این مقاله از مجله اسنپ فود طرز تهیه شیرینی دانمارکی را آموزش دادیم. شیرینی دانمارکی از دسته شیرینی‌هایی است که در مجالس بسیار استفاده می‌شود، همچنین گزینه‌ای عالی برای صبحانه و عصرانه است. البته مثل همه شیرینی‌ها در خوردن آن زیاده‌روی نکنید تا دچار اضافه وزن نشوید!

در کنار آموزش درست کردن شیرینی دانمارکی، احتمالا آشنایی با طرز تهیه شیرینی سوئیسی نیز برای شما جذاب خواهد بود. پس علاوه بر دانمارکی، شیرینی سوئیسی را نیز یاد بگیرید و آن را هم تهیه کنید.

در پایان، باید بگوییم که آموزش شیرینی دانمارکی در خانه جذاب است، اما اگر فرصت تهیه انواع دانمارکی را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود در خدمت شما است تا انواع شیرینی همچون مدل های شیرینی دانمارکی را در کمترین زمان ممکن به درب منزل یا محل کار شما برساند. پس منتظر چه هستید، با چند کلیک ساده، هر آنچه را که دوست دارید سفارش دهید و سریعا تحویل بگیرید.

سوالات متداول

خمیر شیرینی دانمارکی چگونه است؟

شیرینی دانمارکی را با خمیر هزارلا درست می‌کنند، اما با توجه به سختی‌های تهیه این خمیر می‌توان این شیرینی را با خمیر معمولی نیز تهیه کرد.

شیرینی دانمارکی با چه موادی رومال می‌شود؟

برای رومال کردن این شیرینی، شیر، زرده تخم مرغ و عسل را ترکیب کنید. دقت داشته باشید که ابتدا باید عسل را با کمی آب روان کرده و سپس به دیگر مواد رومال بیفزایید.

آیا شیرینی دانمارکی را می‌توان بدون فر تهیه کرد؟

بله، در طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون فر، شیرینی‌ها را داخل تابه چیده و درب تابه را با دمکنی بپوشانید. حالا یک شعله پخش‌کن روی گاز قرار دهید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها با شعله ملایم پخته شوند.

سوالات متداول

طرز تهیه شیرینی دانمارکی چه موادی نیاز دارد؟

برای تهیه این شیرینی پرطرفدار دانمارکی به آرد گندم،  شیر ولرم، مایه خمیر، روغن، تخم مرغ، وانیل، زعفران دم کرده نیاز دارید.

تابه را روی شعله پخش کن بگذارید. در صورت استفاده از تابه معمولی، روی آن را با دم کنی بپوشانید. شیرینی ها را روی تابه بچینید و بگذارید حدود 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزند. شیرینی‌ها را پشت و رو کرده و بگذارید پشت آن‌ها نیز طلایی رنگ شود.

آن‌ها را در طبقه وسط فر گذاشته و به مدت 15 الی 20 دقیقه بپزید. دمای فر روی 170 درجه سانتیگراد تنظیم کنید در نتیجه روی شیرینی‌ها باید به رنگ طلایی درآید.

برای اینکه طعم متفاوت و ظاهر زیبای شیرینی دانمارکی را داشته باشید، باید از یک لعاب ساده برای این کار استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری شیر را با یک عدد زرده تخم مرغ ترکیب کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید. روی آن را پوشانده و کنار بگذارید.

نصف مقدار شیر ولرم را با شکر و مایه خمیر مخلوط کنید و پانزده دقیقه استراحت دهید. شکر، روغن مایع، شیر، وانیل، تخم مرغ ها و زعفران را با همزن مخلوط کنید. مایه خمیر آماده را هم به این ترکیب اضافه کنید و آرد الک شده را هم به تدریج اضافه کنید.

شکر، وانیل، نشاسته ذرت و حدود یک سوم شیر را داخل ظرفی بریزید. مواد داخل ظرف را توسط همزن به خوبی ترکیب کنید تا مخلوط یکنواختی به دست آورید. شیر جوشیده را به مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید و دوباره روی شعله برگردانید. کرم باید به غلظت مناسب برسد و سپس اجازه دهید خنک شود.

نظرات کاربران

کیمیا
03.اسفند.1401

خیلی خوب بود، توضیحات عالی بودن و جزییات ماجرا رو کامل توضیح داده بودین. مطالب دیگتون رو همه مثل این بنویسید واقعا خوب بود

hooloo
03.اسفند.1401

پس اصل شیرینی دانمارکی شیرینی اتریشیه …

poorannvahidiyan
01.مهر.1402

سلام همیشه میخواستم بدونم روکش (لعاب) شیرینی
دانمارکی چه هستش

    snappfoodadmin
    04.مهر.1402

    سلام برای اینکه طعم متفاوت و ظاهر زیبای شیرینی دانمارکی را داشته باشید، باید از یک لعاب ساده برای این کار استفاده کنید.
    برای تهیه روکش شیرینی ،ابتدا یک قاشق غذاخوری شیر را با یک عدد زرده تخم مرغ ترکیب کنید.
    مخلوط را به‌خوبی هم بزنید، روی آن را پوشانده و کنار بگذارید.روکش لعاب شیرینی آماده میشود