آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی نان چرخی
انواع کیک و شیرینی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

با طرز تهیه شیرینی نان چرخی طعم فوق‌العاده با ظاهری جذاب را تجربه کنید

مینا اسماعیل بیگی 22 فروردین 1403 7 دقیقه

طرز تهیه شیرینی نان چرخی متعلق به استان قزوین است و روش پخت آن در کنار فوت و فن‌هایی که دارد، شما را به شیرینی‌پزی علاقه‌مند می‌کند. این شیرینی را نان چرخی می‌نامند؛ زیرا بعد از اینکه خمیر را آماده کردید، باید آن را چرخ کنید. چرخ کردن این شیرینی نیاز به دستگاه مخصوص دارد، اما شما می‌توانید از چرخ گوشت هم استفاده کنید.

در طرز تهیه شیرینی نان چرخی ابتدا روغن جامد و پودر قند را با همزن برقی، مخلوط کنید. هل و زرده تخم مرغ و پس از آن ترکیب ماست و بیکینگ پودر را اضافه کرده و هم بزنید. در ادامه، مخلوط آرد برنج و آرد سفید را داخل مواد بریزید و خمیر را با انگشت ورز دهید. پس از استراحت خمیر در یخچال، آن را با دستگاه برقی، قالب چرخ گوشت یا دستگاه دستی، شکل دهید و برش بزنید. در نهایت پس از تزیین شیرینی‌ها با پودر پسته و نارگیل، آن‌ها را در فر بپزید.

در این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا طرز تهیه شیرینی نان چرخی را با تمام راز و رمزها آموزش دهیم.

شیرینی چرخی
تعداد نفرات ۱۰ نفر
زمان آماده‌سازی ۴۰ دقیقه
زمان پخت ۲۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر عدد نان چرخی ۳۵ تا ۴۷ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی نان چرخی ساده

شیرینی نان چرخی را می‌توان در طعم‌های کاکائویی، زعفرانی یا سایر طعم‌های دلخواه آماده کرد. این شیرینی بافت ترد، پوک و بسیار نرمی دارد و یکی از شیرینی‌های مناسب برای عید نوروز است. در تهیه شیرینی چرخی به مواد اولیه خاصی احتیاج ندارید و به عبارتی شیرینی چرخی و شیرینی چنگالی مانند سایر شیرینی‌ها از آرد، روغن، تخم مرغ، بیکینگ پودر و هل تشکیل شده‌اند. البته نکته اینجاست که خمیر این شیرینی باید ۱۲ ساعت در یخچال استراحت کند.تهیه شیرینی نان چرخی ساده

مواد اولیه برای شیرینی چرخی

مواد اولیه برای طرز تهیه شیرینی نان چرخی مانند مواد اولیه طرز تهیه شیرینی مینیاتوری ساده و در دسترس است.  در ادامه مواد اولیه برای تهیه شیرینی چرخی سبزواری را در ادامه می‌بینیم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۷۵۰ گرم
پودر قند ۳۷۵ گرم
روغن جامد ۷۵۰ گرم
آرد سفید ۷۵۰ گرم
ماست ۱ پیمانه
زرده تخم مرغ ۵ عدد
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
پودر پسته یا نارگیل (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت شیرینی نان چرخی

این شیرینی با طرز تهیه شیرینی نان چرخی کرمان تفاوت چندانی ندارد و در ادامه با طرز تهیه مرحله به مرحله این شیرینی با شما خواهیم بود.دستور پخت شیرینی نان چرخی

  • مرحله اول: در طرز تهیه شیرینی نان چرخی ابتدا روغن جامد و پودر قند را با استفاده از همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا در نهایت یک مایه کرم رنگ داشته باشید. بهتر است که روغن شما کاملا جامد باشد، اما اگر از روغن نیمه جامد استفاده کردید، باید اول روغن را به صورت کاملاً صاف درآورید.
  • مرحله دوم: در گام بعد، پودر هل و زرده‌های تخم مرغ را به ترکیب قبل اضافه کرده و مجددا با همزن برقی مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: ماست و بیکینگ پودر را در ظرفی جداگانه با هم ترکیب کنید تا بیکینگ پودر کاملاً فعال شود. حالا این مخلوط را به بقیه مایه شیرینی اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا کاملاً صاف و یکدست شوند.
  • مرحله چهارم: در ادامه طرز تهیه شیرینی چنگالی، آرد برنج و آرد سفید را در ظرفی دیگر، به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند و سپس آن‌ها را به یکباره به بقیه مواد شیرینی اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از هم زدن تمام مواد، حالا نوبت آن است که خمیر را با نوک انگشتان خود به خوبی ورز دهید تا خمیر کاملا لطیف و نرم شود.

نکته: نکته مهمی که در طرز تهیه شیرینی چرخی خانم جمشیدیان یا دیگر سرآشپزها وجود دارد، این است که به هیچ عنوان نباید کف دست شما با خمیر برخورد داشته باشد. در ضمن این خمیر را بیش از حد ورز ندهید، چراکه با ورز دادن زیاد، خمیر به روغن افتاده و شیرینی شما بعد از آماده شدن، خشک خواهد شد.مراحل طرز تهیه شیرینی نان چرخی

  • مرحله ششم: بعد از ورز دادن خمیر با نوک انگشتان و یکدست شدن آن، خمیر را به شکل گلوله‌هایی به اندازه یک گردو درآورید و در ظرفی مناسب بگذارید. سطح روی ظرف را با نایلون فریزری بپوشانید و اجازه دهید تا این خمیر به مدت ۱۲ ساعت در یخچال استراحت کند. در واقع محل نگهداری خمیر باید خشک و خنک باشد تا در انتها کاملا یکدست و منسجم شود.
  • مرحله هفتم: در تهیه این شیرینی همه چیز به سرعت کار بستگی دارد، به همین منظور در این مرحله شما باید از دو نفر کمک بگیرید. چرخ کردن نان چرخی با دستگاه انجام می‌شود که شما می‌توانید این دستگاه را از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه کرده و شیرینی خود را آماده کنید. البته می‌توانید قالب شیرینی نان چرخی را نیز گرفته و در قسمت قالب دستگاه چرخ گوشت قرار دهید. برقی بودن دستگاه چرخ گوشت سبب می‌شود تا سرعت کار بالا برود و به همین دلیل، به تنهایی نمی‌توانید از پس انجام این کار برآیید. البته اگر هیچ کدام از این دستگاه‌ها در دسترس نبود، می‌توانید خمیر را با استفاده از کاتر یا کارد تیز به شکل مستطیل برش بزنید. در طرز تهیه شیرینی چرخی با چرخ گوشت ، اگر دستگاه شما یک چرخ گوشت دستی است، خمیر را درون محفظه بریزید و دسته دستگاه را بچرخانید. بعد از آن، با استفاده از یک قیچی تیز و تمیز، خمیر خارج شده از دستگاه را برش دهید.
  • مرحله هشتم: کف سینی فر را چرب کنید و روی آن یک لایه کاغذ روغنی قرار دهید. بعد از خارج شدن خمیر از دستگاه، آن را برش داده و درون سینی فر بچینید.
  • مرحله نهم: در انتها روی شیرینی‌ها پودر پسته یا نارگیل بریزید. حداقل ۱۰ دقیقه قبل از پخت شیرینی، فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد در فرهای گازی و ۶۵ درجه سانتی‌گراد در فرهای برقی روشن کنید تا محیط داخلی آن به خوبی داغ شود. حالا اجازه دهید که شیرینی به مدت ۲۰ دقیقه در فر به خوبی پخته و ترد شود. در نهایت، شیرینی‌ها را از سینی فر به ظرف سرو منتقل کرده و از شیرینی نان چرخی جذاب خود لذت ببرید.

نکات طلایی در طرز تهیه شیرینی نان چرخی

در این قسمت چند نکته مهم را برای سهولت در طرز تهیه نان چرخی کرمانی معرفی می‌کنیم. این شیرینی هم مانند طرز تهیه انواع شیرینی سنتی راه و رسم و نکاتی دارد که ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • در طرز تهیه شیرینی نان چرخی شما می‌توانید به جای ماست از شیر هم استفاده کنید که طعم شیرینی شما را لذیذ خواهد کرد.
  • شما می‌توانید شیرینی چرخی بدون چرخ را نیز در منزل تهیه کنید. برای این کار ابتدا سطح کار را آردپاشی کنید و سپس خمیر را بعد از ورز دادن و استراحت کردن بر روی سطح کار قرار دهید. سپس خمیر را به قطر ۵ میلی‌متر پهن کرده و با یک کارد به شکل مستطیل، مربع، لوزی یا با قالب شیرینی چرخی موردنظر خود برش بزنید و درون فر قرار دهید.
  • دقت کنید که خمیر این شیرینی بهتر است ۲ بار چرخ شود. یعنی یک بار آن را چرخ کرده و سپس مجددا آن را چرخ و قیچی کنید.

نکات تهیه شیرینی نان چرخی

  • اگر تمایل داشتید تا شیرینی زعفرانی تهیه کنید، می‌توانید یک قاشق مرباخوری از زعفران دم کرده خیلی غلیظ را به آرد خود اضافه کرده و با آن ترکیب کنید.
  • برای صاف کردن روغن باید اول اجازه دهید تا روغن شما کاملا ذوب شود. حالا آن را درون یک شیشه بریزید و در دمای محیط نگهدارید تا خنک شود. سپس روغن را در یخچال بگذارید تا به خوبی شکل بگیرید.
  • خمیر شیرینی چرخی از ترکیب آرد برنج و آرد گندم تهیه می‌شود و معمولا پخت شیرینی چرخی بدون ارد برنج مرسوم نیست.
  • در طرز تهیه شیرینی چرخی با پیمانه اندازه‌ها را به رقت رعایت کنید تا شیرینی شما قوام و تردی خود را از دست ندهد.

روش نگهداری شیرینی چرخی کرمان

پس از آشنایی با روش تهیه نون چرخی خوشمزه، اکنون باید بدانیم که روش نگهداری از آن چگونه است؟ پس از خروج شیرینی‌ها از فر و زمانی که کاملا خنک شدند، آن‌ها را داخل یک ظرف درب‌دار بچینید و در محیطی خشک و خنک قرار دهید. البته برای افزایش ماندگاری شیرینی چرخی، قرار دادن شیرینی‌ها در یخچال انتخاب بهتری است.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی چرخی

نون چرخی کرمان در معرض هوای آزاد خشک شده و بافت اصلی خود را از دست می‌دهد؛ پس برای جلوگیری از خراب شدن آن‌ها، دقت داشته باشید که درب ظرف باز نماند. همچنین ظرف نگهداری از شیرینی چرخی باید کاملا خشک و تمیز باشد.جلوگیری از خراب شدن شیرینی چرخی

شیرینی نان چرخی ؛ یک شیرینی سنتی برای تمام مراسم‌ها

در این مطلب طرز تهیه شیرینی چرخی با چرخ گوشت برقی یا دستی را به همراه فوت و فن‌ها معرفی کردیم. اگر می‌خواهید برای پذیرایی از مهمانان خود از شیرینی چرخی استفاده کنید، اما وقت یا حوصله دنبال کردن دستور شیرینی چرخی را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، با سفارش آنلاین شیرینی ، شیرینی شما در مدت زمان بسیار کوتاهی به دستتان می‌رسد و لازم نیست زمان خود را برای تهیه آن صرف کنید.

سوالات متداول

در طرز تهیه نون چرخی کرمانی از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

مواد اولیه لازم در طرز تهیه شیرینی نون چرخی شامل آرد برنج، آرد سفید، روغن جامد، ماست، زرده تخم مرغ، پودر هل و بیکینگ پودر است. همچنین برای تزیین این شیرینی می‌توانید از پودر پسته و نارگیل استفاده کنید.

چگونه شیرینی چرخی زعفرانی تهیه کنیم؟

برای درست کردن شیرینی چرخی زعفرانی، یک قاشق زعفران دم کرده داخل خمیر بریزید تا عطر و طعم شیرینی جذاب‌تر شود.

آیا می‌توان طرز تهیه شیرینی چرخی را بدون چرخ گوشت هم پیش برد؟

بله، برای این کار سطح کار را آردپاشی کنید، خمیر را با وردنه به قطر ۵ میلی‌متر باز کنید و سپس به شکل مستطیل و لوزی برش بزنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود