طرز تهیه فالوده کرمانی؛ یک میان وعده خنک و خوشمزه

به این مقاله امتیاز دهید

تصور کنید در یک روز گرم آفتابی در خیابان ناگهان احساس گرمای زیاد کنید و دلتان بخواهد یک چیز خنک بخورید. در بین گزینه‌ها حتما فالوده یکی از بهترین و خوشمزه ترین میان وعده‌ای است، که می‌توانید میل کنید.

فالوده یا پالوده یک نوع از دسرهای سرد و خنک است که از خیلی وقت به شیوه سنتی تولید مي‌‌شود، اما امروزه با دستگاه‌های ویژه و یخچال‌های مدرن، سریع  و آسان‌‌تر تهیه مي‌‌شود اما هنوز که هنوز است طعم و روش درست کردن یک فالوده کرمانی در بین خانم‌های ایرانی رواج دارد و طرفداران خاص خود را دارد.

فالوده بستنی؛ انتخابی عالی برای فصل گرم سال.

 

 

هرچند در بین تمامی سوغات‌های کرمان می‌توان به فالوده به عنوان آرامش بخش روح در شروع فصل گرما اشاره کرد اما نوع و طرز تهیه آن مطلقا بین کرمانی‌های اصیل است و با داشتن طعم بیدمشک، گلاب، نسترن و نعناع هر فردی را به خاطراتی از گذشته‌ای نچندان دور می‌برد تا آدم مجدد هوس کند در آن دوران زندگی می‌کند.

پس با ما همراه باشید تا یک طرز تهیه فالوده کرمانی برگرفته از رسپی‌های خود کرمانی‌های اصیل داشته باشیم تا بتوانید این طعم را برای خود و خانواده‌تان به ارمغان بیاورید.

 

 

طرز تهیه فالوده کرمانی؛ سوغات کرمان

فالوده از دسرهای سنتی ما ایرانی‌هاست که تقریبا شباهت زیادی به یخ در بهشت دارد. حتما می‌دانید که فالوده در اصل به نام  پالوده بوده و بعد از حمل‌ ی اعراب به ایران به فالوده تبدیل شده ( دستشون درد نکنه) .

فالوده یکی از نوشیدنی‌های فصل تابستان است که در کنار بستنی در اکثر فالوده فروشی‌ها سرو می‌شود. فالوده در شهر‌های مختلف طرز تهیه متفاوتی می‌شود .

ما امروز طرز تهیه فالوده کرمانی رو براتون گذاشتم که با فالوده شیرازی بسیار متفاوت است و به روش دیگه ای درست می‌شود که در آن نشاسته نقش دارد.

 

فالوده؛ خوشمزه‌ی تابستانی

شاید برای شما هم چالش جدیدی باشد که فالوده را به شکل جدیدی درست کنید و میل کنید. اصلا نگران نباشید! طرز تهیه فالوده کرمانی که ما برای شما تهیه کردیم حتی از طرز تهیه فالوده شیرازی هم آسان تر است و هر وقت اراده کنید می‌توانید دسر یخی خوشمزه رو درست کنید و لذت ببرید.

کافیه مواد اولیه‌ی این خوراکی خوشمزه را داشته باشید. ظاهر فالوده کرمانی بر خلاف فالوده شیرازی رشته‌ای نیست، بلکه شبیه دانه‌های مروارید است و با عرق نعنا سرو می‌شود. البته نشاسته‌ی خمیری را می‌شود با هر ابزاری به شکل دلخواهتان در بیاورید ولی عموما برای تهیه فالوده کرمانی از آبکش استفاده می‌کنند.

 

یکی از معروف ترین انواع فالوده، فالوده شیرازی است که از رشته‌های برنجی و یخ درست و سرو می‌شود. فالوده کرمانی از نشاسته تهیه می‌شود و رشته‌های آن نسبت به فالوده شیرازی کمی نرم تر است.

می‌توان به آن تخم شربتی و شهد اضافه شود و با قاشق مصرف شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه فالوده کرمانی در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین اگر مایل به دانستن طرز تهیه کماج شمالی هستید می‌توانید از سری مقاله‌های مجله اسنپ فود آن را پیدا کرده و از دستور پخت آسان آن لذت ببرید.

باید بگویمم که طرز تهیه‌های زیادی برای درست کردن فالوده وجود دارد که ما در اینجا سعی کردیم مناسب ترین و آسان ترین و خوش مزه ترین آن را برای شما گرد بیاوریم تا بتوانید در خانه با حداقل وسایل ممکن آن را درست کنید.

 

طرز تهیه فالوده کرمانی با نشاسته

 

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم 150 کیلوکالری
زمان آماده سازی 5 الی 6 ساعت
زمان لازم برای پخت 2 الی 3 ساعت
تعداد نفرات 2 الی 3 نفر

 

مواد لازم برای تهیه فالوده کرمانی

 

رشته فالوده به مقدار لازم
آب جوش 5 پیمانه
نشاسته 1 پیمانه
آب سرد 1 پیمانه
یخ به مقدار لازم
شربت فالوده به مقدار لازم
شکر 1 پیمانه
آب 1 پیمانه
عرق نعنا (اختیاری) 1/2 پیمانه
عرق بیدمشک 1/2 پیمانه
گلاب 1/2 پیمانه

 

دسر یخی خوشمزه با گاریش جذاب؛ مناسب برای مهمانی.

 

طرز تهیه فالوده کرمانی ساده

در ابتدا با درست کردن فالوده را شروع می‌کنیم و سپس به سراغ بقیه قسمت‌ها می‌پردازیم.

  • نشاسته را با آب سرد داخل کاسه ای بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. سپس 5 پیمانه آب را داخل قابلمه بریزید و روی شعله ی گاز قرار دهید تا به آب به جوش آید.
  • نشاسته ی حل شده را به یکباره داخل آب جوش در قابلمه بریزید و به سرعت و مداوم هم بزنید. بعد از 15 الی 20 دقیقه نشاسته پخته میشود و مایع درون آن غلیظ می شود.
  • بعد از 30 دقیقه مدام هم زدن، مایه فالوده شما هم اکنون آماده است. داخل کاسه ای بزرگ، مقداری یخ بریزید. روی کاسه ی یخ یک آبکش قرار دهید.
  • مایه فالوده را از قابلمه به داخل آبکش بریزید و با کمک ملاقه آن را رد کنید.مایه را به مدت 15 الی 20 دقیقه داخل آب یخ نگه دارید. سپس فالوده را داخل ظرفی دیگر بریزید و آن را از یخ ها جدا کنید. فالوده را به کاسه ی دیگر منتقل کنید.
  • شکر را به همراه آب جوش داخل ظرفی بریزید و آن را آنقدر هم بزنید تا حل شود. سپس عرق نعنا، عرق بیدمشک و گلاب را به آن ترکیب اضافه کنید و همه مواد را با هم خوب مخلوط کنید.
  • بعد از آن که شربت کاملا خنک شد، آن را روی فالوده بریزید واز فالوده کرمانی دست ساز خانگی لذت ببرین.

 

فالوده کرمانی به همراه شربت؛ مناسب برای مجالس خانوادگی.

 

چند نکته نهایی برای تهیه مایه فالوده

می‌توانید مایه فالوده را داخل چرخ گوشت بریزید و زیر آن کاسه‌ی یخ را قرار دهید تا مایه داخل آن بریزد و سفت شود و تبدیل به رشته شود. این روش درست کردن فالوده با چرخ گوشت است.

برای تهیه شربت فالوده کرمانی نیز، همین که شکر روی حرارت داخل آب حل شود کافی است و نیازی به سفت شدن آن نیست.

مقدار شیرینی این شربت با توجه به ذائقه خود و خانواده‌تان می‌توانید تغییر دهید و آن را کم یا زیاد کنید.

فالوده‌های آماده را به صورت مجزا از شربت، داخل ظرف در بسته بریزید، ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید و در یخچال نگهداری کنید.

مایه فالوده را به صورت داغ داخل آبکش با سوراخ‌های نه چندان بزرگ  بریزید تا به راحتی از سوراخ آبکش رد شود و سریع به شکل رشته‌های ریز داخل کاسه‌ی یخ تبدیل گردد.

فالوده‌ی آماده شده 30 دقیقه در یخچال بماند و بعد به همراه شربت سرو شود تا طعم بهتری بگیرد.

 

و در آخر

می‌توانید از تخم شربتی و یا خاکشیر نیز در فالوده کرمانی استفاده کنید این به سلیقه خود شما بستگی دارد.

خب این هم یک روش درست کردن فالوده کرمانی با چرخ گوشت یا آبکش برای شما بود تا بتوانید در فصل گرم لذت ببرید. همانطور که می‌دانید برای فصل‌های گرم وسرد شیرینی‌های مختلفی با طرز تهیه جداگانه‌ای وجود دارد که اگر دلتان هوس آن را کرد می‌توانید به راحتی با سفارش آنلاین شیرینی آن را درب منزل تحویل گرفته و نوش جان فرمایید.

نظرات کاربران