آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو
آموزش آشپزی
3/5 - (1 امتیاز)
1

طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو با 4 طعم مختلف و خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 18 بهمن 1402 8 دقیقه

لوبیا چشم بلبلی پلو که به آن پلو شوشتری هم می‌گویند، تجربه پخت یک پلوی مخلوط با طعمی جذاب و متفاوت است که به دلیل افزودن لوبیا چشم بلبلی، ارزش غذایی بالایی دارد. در طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو ، ابتدا لوبیا را از چند ساعت قبل خیسانده و آبپز کنید. در همین فاصله، گوشت را با پیاز تفت داده و با افزودن مقداری آب، چوب دارچین و برگ بو بپزید. برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و به‌صورت لابه‌لا با لوبیای پخته‌شده و شوید خرد‌شده دم بگذارید. در نهایت، برنج را در دیسی مناسب کشیده و روی آن، تکه‌های گوشت و مقداری برنج زعفرانی بریزید. این برنج مخلوط با گوشت چرخ‌کرده، مرغ و بدون گوشت هم قابل طبخ است و از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از جزئیات این روش‌ها، در این مقاله از اسنپ فود همراه ما باشید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی لوبیا چشم بلبلی پلو با گوشت آمده است:

لوبیا چشم بلبلی پلو با گوشت

تعداد نفرات 3 تا 4 نفر
زمان آماده سازی با احتساب زمان خیساندن لوبیا، بیشتر از 3 ساعت
زمان پخت غذا بین 45 دقیقه تا 1 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو با گوشت

اگر به طرز تهیه انواع پلو مخلوط علاقمندید، طرز تهیه پلو شوشتری را از قلم نیندازید. البته شاید نام این غذا هم مثل طرز تهیه باسترمه پلو برایتان تازگی داشته باشد. اگر اینطور است باید بگوییم که پلوی شوشتری، یک ترکیب هوشمندانه از انواع پلوهای مخلوط است که به وسیله آن می‌توانید ماده غذایی با‌ارزشی مثل لوبیا چشم بلبلی را وارد برنامه غذایی خانواده کنید. علاوه بر این، این غذا طعم بی‌نظیری دارد و بعید است که کسی دست رد به سینه آن بزند. اگر کنجکاو شده‌اید بدانید که طرز تهیه پلو شوشتری چگونه است، این مقاله اسنپ فود را تا انتها بخوانید.

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی با گوشت

مواد لازم برای طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت تکه ای

در طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو اصیل به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 3 لیوان
لوبیا چشم بلبلی 1 لیوان
گوشت 400 گرم
پیاز 2 عدد
شوید به مقدار لازم
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 تکه
برگ بو 3 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
نان یا سیب زمینی مقداری برای ته دیگ

دستور پخت لوبیا چشم بلبلی پلو

طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی به شکل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا لوبیا چشم بلبلی را بشویید و همراه با مقداری آب به مدت 3 تا 5 ساعت بخیسانید. در طول این مدت، چند بار آب لوبیا را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • مرحله دوم: برنج را هم بشویید و به صورت جداگانه به مدت 1 تا 2 ساعت با مقداری آب و نمک بخیسانید.
  • مرحله سوم: در ادامه، گوشت را شسته و آن را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید. سپس پیاز را هم بشویید و پس از پوست گرفتن، به صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله چهارم: حالا پیاز خرد‌شده را در قابلمه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. پس از آن، زردچوبه و کمی بعد، تکه‌های گوشت را هم اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله پنجم: وقتی رنگ گوشت تغییر کرد و عطر ادویه بلند شد، مقداری آب اضافه کنید و چوب دارچین و برگ بوها را هم داخل قابلمه بیندازید.
  • مرحله ششم: درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم برای 1 ساعت بپزد. در اواخر پخت، مقداری زعفران دم‌کرده اضافه کرده و نمک گوشت را اندازه کنید.

نکته: فراموش نکنید که پیش از سرو، برگ بوها و چوب دارچین را از قابلمه خارج کنید. زیرا ماندن بیش از اندازه این مواد در آب گوشت، طعم گوشت را بدمزه می‌کنند.

  • مرحله هفتم: در فاصله پخت گوشت، لوبیا چشم‌بلبلی را هم به صورت جداگانه با مقداری آب به مدت 1 تا 1.5 ساعت با حرارت ملایم بپزید.
  • مرحله هشتم: حالا برنج خیس‌خورده را با مقداری آب و نمک بجوشانید تا آماده آبکشی شود. وقتی اطراف دانه‌های برنج نرم شد، اما مغز آن‌ها هنوز کمی سفت بود، می‌توان برنج را آبکش کرد.
  • مرحله نهم: در ادامه، قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت قرار داده و کف آن مقداری روغن بریزید. سپس ته‌دیگ دلخواه خود را که می‌تواند سیب‌زمینی‌ ورقه‌ای یا نان باشد، قرار دهید.
  • مرحله دهم: پس از آن، ابتدا یک لایه برنج و روی آن یک لایه لوبیا چشم‌بلبلی و مقداری شوید بریزید. این کار را تا تمام شدن همه مواد ادامه دهید.
  • مرحله یازدهم: اجازه دهید چند دقیقه اول حرارت زیر قابلمه زیاد باشد تا قابلمه بخار کرده و ته‌دیگ برشته شود.
  • مرحله دوازدهم: سپس، درب قابلمه را دمکنی بگذارید و صبر کنید تا لوبیا چشم بلبلی پلو با حرارت ملایم به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت دم بکشد.
  • مرحله سیزدهم: در نهایت، مقداری از برنج را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. سپس، بقیه برنج را در دیسی مناسب بکشید و روی آن را با پلوی زعفرانی و تکه‌های گوشت تزئین کنید. طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو به پایان رسید.

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی با گوشت چرخ کرده

شما می‌توانید مثل طرز تهیه ماش پلو ، پلوی شوشتری را با گوشت چرخ‌کرده هم درست کنید که در این صورت، کار آشپزی سریع‌تر پیش می‌رود. دلیل این موضوع هم این است که گوشت چرخ‌کرده در مقایسه با گوشت تکه‌ای زودتر می‌پزد.

برای تهیه این غذا، به‌ازای 3 پیمانه برنج، 200 گرم گوشت چرخ‌کرده و 100 گرم شوید تازه نیاز دارید. علاوه بر این‌ها، 1 پیمانه لوبیا چشم بلبلی، 3 عدد پیاز و مقداری زعفران و ادویه هم آماده کنید. مراحل کار به ترتیب زیر است:

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی با گوشت چرخ کرده

  • مرحله اول: ابتدا لوبیا چشم بلبلی خیس‌خورده را با مقداری آب بپزید و در اواخر پخت، نمک آن را اندازه کنید.
  • مرحله دوم: در همین فاصله، پیاز را رنده کرده و نصف آن را با گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل ورز دهید. سپس از مایه گوشت، قلقلی‌های کوچکی درست کرده، در تابه سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: بقیه پیاز رنده‌شده را در همان تابه تفت داده و قلقلی‌های سرخ‌شده را با شوید خرد‌شده و لوبیای پخته در آن تفت دهید.
  • مرحله چهارم: در ادامه، مقداری زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل داخل تابه بریزید و چند دقیقه بعد آن را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید و پس از گذاشتن ته‌دیگ، آن را به صورت لایه‌لایه با مواد داخل تابه در قابلمه ریخته و دم بگذارید.

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی بدون گوشت

در طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی ساده ، باید به‌ازای 1 کیلو برنج، 2 پیمانه لوبیا چشم‌بلبلی و 750 گرم شوید تازه فراهم کنید. چاشنی‌های این غذا هم شامل دارچین، زعفران دم کرده و مقداری نمک هستند. در ادامه، طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو بدون گوشت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی بدون گوشت

  • مرحله اول: ابتدا لوبیایی را که از قبل خیسانده‌اید با مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب بپزید تا آب موجود در قابلمه کاملا به خورد لوبیا برود. در اواخر پخت، مقداری نمک هم اضافه کنید.

نکته: مقدار آب باید 2 برابر حجم لوبیا باشد.

  • مرحله دوم: در این فاصله، شوید را بشویید و داخل آبکش یا روی یک دستمال تمیز بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود. سپس سبزی شوید را به صورت یکدست و ریز خرد کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه، برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و به صورت لایه لایه با شوید و لوبیای پخته شده دم بگذارید. لابه لای برنج مقداری هم پودر دارچین بپاشید.
  • مرحله چهارم: پس از دم کشیدن برنج، مقداری از آن را با زعفران دم کرده مخلوط کرده و کنار بگذارید. بقیه برنج را داخل دیسی مناسب بکشید و روی آن را با برنج زعفرانی تزئین کنید.
  • مرحله پنجم: در نهایت، روغن کرمانشاهی را با روغن مایع به صورت نصف نصف مخلوط کرده و پس از یک حرارت دادن مختصر، روی برنج بریزید تا عطر و بوی آن بی‌نظیرتر شود.

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی با مرغ

در این دستور، به‌ازای نیم کیلو برنج، 1 پیمانه لوبیا چشم‌بلبلی پخته‌شده و 250 گرم سینه مرغ نیاز است. علاوه بر این‌ها، 1 پیمانه شوید تازه، 2 عدد پیاز و مقداری زعفران دم‌کرده و ادویه هم فراهم کنید. مراحل کار به ترتیب زیر خواهد بود:

طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی با مرغ

  • مرحله اول: پیازها را خلالی کرده و در روغن تفت دهید. سپس سینه مرغ را به صورت نواری برش زده و به پیاز اضافه کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و درب تابه را بگذارید تا سینه مرغ آب انداخته و کمی بپزد.
  • مرحله سوم: وقتی سینه مرغ به روغن افتاد، زعفران دم‌کرده، لوبیای پخته‌شده و شوید تازه را هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید این مخلوط چند دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا مزه‌ها به خورد هم بروند.
  • مرحله چهارم: برنج را آبکش کنید و پس از گذاشتن ته‌دیگ دلخواه، آن به صورت لایه‌لایه با مواد داخل تابه در قابلمه بریزید و دم بگذارید.

نکات مهم در طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو

هنگام پخت لوبیا چشم بلبلی پلو، نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:

  • در بعضی مناطق ایران این پلوی مخلوط را با گوشت ماهیچه سرو می‌کنند که غذای بسیار لذیذی است.
  • می‌توان در طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی با شوید، شوید خشک را حین جوشیدن برنج به آب برنج اضافه کرده و دو ماده را با هم آبکش کرد که کاملا سلیقه‌ای است.
  • برخی از ادویه‌های مناسب لوبیا چشم بلبلی پلو هم تا اندازه‌ای سلیقه‌ای است و برخی ترجیح می‌دهند شبیه طرز تهیه لپه پلو ، در پلوی شوشتری هم از مقداری زیره سیاه استفاده کنند.

اصول نگهداری از لوبیا چشم بلبلی پلو

اگر مقداری از این پلوی مخلوط خوش‌طعم باقی ماند، آن را در ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. به یاد داشته باشید که برنج و گوشت پخته، نهایتا باید ظرف 3 تا 4 روز آینده مصرف شوند.

روش جلوگیری از خراب شدن لوبیا چشم بلبلی پلو

لوبیا چشم بلبلی پلو را روی میز غذا و در دمای اتاق رها نکنید. به‌عنوان یک زمان استاندارد به یاد داشته باشید که برنج پخته نباید بیشتر از 6 ساعت در دمای اتاق بماند؛ حالا اگر این برنج یک پلوی مخلوط با مخلفات گوشتی باشد، محدودیت این زمان بیشتر خواهد شد. برای نگهداری باقیمانده غذا، از ظروف تمیز و خشک استفاده کرده و پیش از استفاده مجدد، غذا را حتما گرم کنید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو

شما می‌توانید در طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو ، به‌جای شوید تازه از شوید خشک استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌جای گوشت تکه‌ای، گوشت چرخ‌کرده یا مرغ به کار ببرید یا اینکه غذا را بدون گوشت تهیه کنید که در این صورت هم عطر و طعم فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

خواص لوبیا چشم بلبلی

تهیه این غذا هم مثل طرز تهیه نخود پلو ، فواید زیادی برای بدن دارد؛ زیرا لوبیا چشم بلبلی، منبعی غنی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند. این ماده غذایی با‌ارزش، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌–‌عروقی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد و با فیبر سرشار خود، حرکات دودی شکل روده‌ها را منظم کرده و مانع ایجاد یبوست می‌شود. لوبیا چشم‌بلبلی برای درمان مشکلات ادراری نیز بسیار مفید است و با بازسازی و ترمیم سلول‌های پوست، نشانه‌های پیری را به تأخیر می‌اندازد. آهن فراوان موجود در این نوع لوبیا هم کمک مؤثری در درمان کم‌خونی است.

خواص لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی پلو؛ یک برنج مخلوط دلچسب و لذیذ

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو کار سختی نیست و با چند بار تجربه کردن، در طبخ آن استاد خواهید شد. با‌این‌حال، اگر طعم پلوهای مخلوط را دوست دارید، سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود هم امکانی امن و راحت است که در کنار آشپزی در منزل می‌توانید روی آن حساب کنید. شما از طریق این امکان می‌توانید انواع غذاهای لذیذ و دلخواه خود را در کمترین زمان ممکن به‌ صورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل یا محل اقامتتان تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی داشته باشید.

سوالات متداول

ادویه‌های مناسب لوبیا چشم بلبلی پلو چیست؟

نمک، فلفل و زردچوبه از چاشنی‌ها و ادویه‌های اصلی هستند، اما بنا به ذائقه می‌توانید از پودر دارچین، پودر گل محمدی و زیره سیاه هم برای طعم‌دار کردن برنج استفاده کنید.

بهترین گوشت در طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی چیست؟

شما می‌توانید برای تهیه این غذا از انواع گوشت تکه‌ای گوسفند یا گوساله، گوشت چرخ‌کرده و مرغ استفاده کنید یا اینکه غذا را به صورت کاملا گیاهی و بدون گوشت بپزید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود