طرز تهیه ماش پلو(غذا محلی گرگان و گنبدکاووس) با روشی محلی و خوشمزه

طرز تهیه ماش پلو

ماش پلو غذای کدام شهر است؟ ماش پلو یکی از انواع غذای سنتی گرگان است که آن را با مواد مختلف و متنوعی آماده می‌کنند. طرز تهیه ماش پلو شبیه لوبیا پلو یا عدس پلو بوده و اگر عاشق این دو غذا هستید، از خوردن پلو ماش نیز لذت می‌برید. ماش پلو با گوشت یک غذای خوشمزه و سنتی و کاملاً ایرانی است که آن را برای وعده ناهار یا شام آماده می‌کنند.

پلو ماش با پیاز داغ این غذای مجلسی، هم برای مهمانی‌های رسمی و هم برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرز تهیه ماش پلو، به عنوان یکی از انواع غذای سنتی گنبدکاووس راحت است و آماده‌سازی مخلفات این غذا به صورت سلیقه‌ای خواهد بود.

ماش پلو

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 40 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 236 کیلوکالری

طرز تهیه ماش پلو خوشمزه

طرز تهیه ماش پلو خوشمزه

ماش پلو، غذای خوشمزه گرگانی.

تهیه ماش پلو به فصل خاصی بستگی ندارد، زیرا ماش جزو حبوبات بوده و همیشه در دسترس است. این غذا را می‌توانید هم به همراه گوشت چرخ کرده یا قلقلی شده و هم با گوشت مرغ و ماهیچه آماده و سرو کنید. برای تزیین نهایی ماش برنج نیز می‌توانید مطابق سلیقه خود از کشمش پلوئی، پیاز داغ و سایر مواد خوراکی استفاده کنید.

ماش پلو کنار لذت چشیدن طعم یک غذای محلی گرگان، فواید بی‌شماری نیز برای بدن دارد. در این مطلب قصد داریم تا مراحل آماده‌سازی این غذا و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن آن را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح دهیم.

مواد اولیه برای تهیه پلو با ماش

مواد اولیه برای تهیه پلو با ماش

این غذا عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

طرزتهیه ماش پلو و  مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 250 گرم
پیاز 1 عدد
برنج 3 پیمانه
ماش 1 پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
زعفران دم کرده 1 استکان
کشمش (برای تزئین) به مقدار لازم
زرشک (برای تزئین) به مقدار لازم

دستور پخت ماش پلو به روش محلی

دستور پخت ماش پلو به روش محلی

ماش پلو خواص بسیاری دارد.

در طرز تهیه ماش پلو ساده، یکی از انواع غذای محلی گنبدکاووس، مانند آماده‌سازی عدس پلو حتماً باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید. توصیه ما این است که ماش را تقریباً از ۱۲ ساعت قبل خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کنید؛ بعد از آن ماش آماده استفاده در غذا خواهد بود. همچنین برای درست کردن برنج ماش، برخلاف طرز تهیه پلو چکدرمه به گوشت چرخ کرده نیاز دارید.

  • مرحله اول: برای درست کردن این غذای سنتی گنبدکاووس، پلوماش ابتدا باید ماش‌های خیس خورده را آبکشی کرده و آب آن را دور بریزید. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و ماش را به قابلمه منتقل کنید. به اندازه‌ یک بند انگشت آب بر روی سطح ماش ریخته و درب قابلمه را ببندید؛ سپس قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. این ماش در میان پلو قرار می‌گیرد، به همین دلیل بهتر است که بیشتر از 1 ساعت پخته نشود. بعد از پخته شدن، ماش را آبکشی کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: در فاصله زمانی پخته شدن ماش، پیاز را پوست گرفته، آن را شستشو دهید و رنده کنید. آب پیاز رنده شده را بگیرید تا گوشت شما طعم بدی نداشته باشد. سپس گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب قرار داده، با پیاز ترکیب کنید و ورز دهید.
  • مرحله سوم: بعد از ورز دادن گوشت، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و مجددا ورز دهید تا ادویه‌ها با گوشت چرخ کرده و پیاز به‌خوبی ترکیب شوند.
  • مرحله چهارم: گوشت را به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید؛ بعد از آن گوشت را از یخچال خارج کرده و به صورت قلقلی‌های کوچک و گرد آماده کنید.
  • مرحله پنجم: یک تابه را بر روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید تا به‌خوبی داغ شود. بعد از داغ شدن روغن و تابه، گوشت‌های قلقلی را در روغن سرخ کنید. گوشت‌ها را در ظرفی قرار دهید که سطح آن را با دستمال حوله‌ای پوشانده‌اید؛ این کار کمک می‌کند تا روغن اضافی کوفته قلقلی‌های شما گرفته شود.
  • مرحله ششم: برنج‌ را پاک کرده، شست‌وشو دهید و به مدت یک ساعت خیس کنید. بعد از آن برنج را به یک قابلمه مناسب منتقل کرده و روی آن آب گرم یا ولرم بریزید، به نحوی که یک بند انگشت روی برنج شما با آب پر شود.
  • مرحله هفتم:  در مرحله هفتم از طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده کمی نمک و روغن به برنج اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید. اجازه دهید که برنج شما کمی نرم شده و آماده آبکشی شود. بعد از آبکش کردن برنج، یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و کف آن را کمی روغن بریزید.
  • مرحله هشتم:  برای ته دیگ این غذای لذیذ می‌توانید از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی را پوست گرفته و ورقه ورقه کنید؛ سپس ته قابلمه بچینید. البته می‌توانید نان هم برای ته دیگ به کار ببرید.
  • مرحله نهم: بعد از آن برنج را به صورت لایه لایه داخل قابلمه بریزید. لایه اول که کف قابلمه قرار گرفت، کمی ماش بر روی آن ریخته و مواد گوشتی را نیز اضافه کنید. سپس یک لایه دیگر برنج ریخته و مواد گوشتی و ماش را مجددا بر روی آن قرار دهید. تا زمان اتمام برنج و مواد گوشتی این کار ادامه پیدا می‌کند.
  • مرحله دهم: در نهایت روی سطح برنج، زعفران دم کرده بریزید و درب قابلمه را ببندید. تقریباً ۴۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه زمان لازم است تا برنج با حرارت ملایم دم کشیده و آماده شود.
  • مرحله یازدهم: بعد از آماده شدن پلو، آن را در ظرف سرو بریزید. پلو را به همراه مواد گوشتی و کمی کشمش یا زرشک که در روغن تفت خورده است، تزیین کرده و نوش جان کنید. طرز درست کردن ماش پلو آسان است تنها کافی است همه مراحل را به ترتیب انجام دهید.

در پایان طرز تهیه پلو ماش با گوشت باید بگوییم که اگر قصد سفر به شمال ایران و استان گلستان را دارید و می‌خواهید غذاهای محلی این شهر مانند ماش پلو را امتحان کنید، بهتر است تا با بهترین و معروفترین رستوران و فست فودهای شهر گنبدکاووس آشنا شوید.

چند نکته برای تهیه ماش پلو ساده و لذیذ

چند نکته برای تهیه ماش پلو ساده و لذیذ

ماش پلو، این غذای ایرانی طرفداران زیادی دارد.

در طرزتهیه ماش پلو، غذای محلی گنبدگاووس به رعایت چند نکته طلایی احتیاج دارید تا در نهایت غذای شما طعم جذاب و لذت بخشی داشته باشد.

  • ماش در زمان پخته شدن ممکن است به درب قابلمه بچسبد. این دانه‌های ماش تقریباً از بقیه سفت‌تر هستند، اما بعد از پخت شما می‌توانید آن‌ها را از درب قابلمه جدا کنید. به همین دلیل است که در قابلمه، دیگر ماش خام یا سفت نخواهید داشت.
  • شما می‌توانید به جای کوفته قلقلی از گوشت چرخ کرده ساده و پخته شده با پیاز، قطعات سینه مرغ، مرغ ریش ریش شده یا تکه‌های گوشت ماهیچه نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید این غذا با ماش و برنج را با تن ماهی و ماهی نیز آماده کرده و سرو کنید؛ همه چیز به ذائقه شما بستگی دارد.
  • نسبت ماش به مواد اولیه و برنج 1 به 3 خواهد بود، یعنی یک پیمانه ماش و 3 پیمانه برنج. براساس این اندازه می‌توانید نسبت برنج و حبوبات را بیشتر کنید.
  • در زمان تمیز کردن ماش بهتر است که ماش‌هایی که ریزتر هستند را جدا کنید، چون این دانه‌ها معمولاً پخته نشده و خام باقی می‌مانند.
  • اندازه کوفته قلقلی‌ها در ماش پلو خوشمزه باید در حد یک فندق باشد.
  • هنگام دم کردن برنج در صورت تمایل می‌توانید لابه‌لای آن مقداری شوید خشک یا تازه بریزید.
  • مطابق ذائقه خود، ماشک پلو را در کنار ترشی یا سالاد سرو کنید.
  • برای تزئین ماش پلو مجلسی می‌توانید از مقداری پیاز سرخ شده یا هویج رنده و سرخ شده نیز استفاده کنید.
  • پس از پخته شدن ماش، آن را در کمی روغن تفت دهید تا پوست آن جدا نشود.

خواص ماش

خواص ماش

ماش یکی از انواع حبوبات پرخاصیت است.

ماش سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم بوده که برای بدن بسیار مفید هستند. کلسیم موجود در ماش باعث تقویت بافت‌های استخوانی شده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد. ترکیبات موجود در این ماده غذایی، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و مانع از ریزش مو می‌شود.

از دیگر فواید ماش می‌توان به بهبود فعالیت دستگاه گوارش و درمان یبوست اشاره کرد. همچنین مصرف ماش با جلوگیری از افزایش فشار خون، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. ماش بخشی از نیاز بدن به آهن را تامین کرده و برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن مفید خواهد بود.

ماش پلو، لذیذ و پرخاصیت!

در این مطلب طرز تهیه ماش پلو به روش محلی و ساده را با شما مرور کردیم. این غذا یک غذای محلی از شهر گرگان و سمنان است که طرفداران زیادی دارد و در هر مراسمی می‌توان آن را سرو کرد.

در پایان این مطلب، باید بگوییم که اگر به غذاهای گرگانی علاقه دارید اما زمان تهیه آن را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، برای خرید کباب گنبد کاووس و دیگر غذاهای محلی و ایرانی وارد صفحه سفارش غذا انلاین گنبد کاووس یا سفارش آنلاین غذا گرگان شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

برچسب ها:

نظرات کاربران

jamshidi yazar
15.آبان.1402

سلام ماش پلو شبیه عدس پلو هستش اره !؟مواد اولیه غذا ماش با عدس پلو فرق داره!!

    snappfoodadmin
    24.آبان.1402

    سلام طرز تهیه ماش پلو شبیه لوبیا پلو یا عدس پلو هستش مواد اولیه لازم برای تهیه پلو با ماش شامل : گوشت چرخ کرده، پیاز،برنج،ماش،نمک،
    فلفل سیاه و زردچوبه،روغن،زعفران دم کرده ،کشمش (برای تزئین)،زرشک (برای تزئین)،این غذای محلی و سنتی خوشمزه است