آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه مربا گلابی
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه مربا گلابی، مربای خوشمزه کمیاب و عالی برای صبحانه و دسر

مینا اسماعیل بیگی 29 مرداد 1401 6 دقیقه

گلابی یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه است و مربای درست شده از آن نیز طعم واقعا خوب و جذابی دارد. شما می‌توانید به سادگی مربای گلابی را در خانه درست کنید و از طعم آن لذت ببرید. در این مقاله قرار است به طرز تهیه مربا گلابی به ساده‌ترین شکل ممکن بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا یاد بگیرید چطور این نوع مربا را درست کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مربای گلابی
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان پخت 2 ساعت
درجه سختی متوسط

مربای گلابی خانگی و خوشمزهمربای گلابی خانگی و خوشمزه

اگر چه مربای گلابی کمتر رونق دارد و ما برای تهیه مربا یا خرید آن کمتر به سراغ این نوع مربا می‌رویم، اما اگر یک بار طعم عالی آن را بچشید، حتما عاشق مربای گلابی خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به مراحل تهیه مربای گلابی خوشمزه در منزل بیندازیم.

مواد لازم برای تهیه مربای گلابی

حالا که آماده درست کردن این مربای خوشمزه هستید، به سراغ مواد اولیه و لازم برای تهیه آن می‌رویم. فقط باید دقت داشته باشید که این مواد برای تهیه 3 تا 4 شیشه مربای گلابی است و خودتان برحسب نیاز می‌توانید اندازه‌ها را تغییر دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گلابی 1 کیلوگرم
شکر 2 پیمانه
جوهر لیمو نصف قاشق چای خوری
وانیل ¼ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه مربا گلابی به صورت مرحله به مرحله

برای تهیه مربای گلابی خوشمزه، این مراحل را دنبال کنید:مراحل طرز تهیه مربای گلابی خانگی

  • مرحله اول:  اولین قدم برای درست کردن مربای گلابی، آماده سازی گلابی‌ها است. برای انجام این کار باید گلابی‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند.
  • مرحله دوم: بعد از این که گلابی‌ها خشک شدند، باید پوست آن‌ها را با دقت بکنید.
  • مرحله سوم:  در این مرحله از طرز تهیه مربای گلابی خرد شده، باید گلابی‌ها را به قطعات کوچک مربعی تقسیم کرده و به شکل نگینی خرد کنید.
  • مرحله چهارم: در ادامه یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن 4 پیمانه آب به همراه شکر بریزید و به خوبی مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید.
  • مرحله پنجم:  به محض آن که محتویات داخل قابلمه به نقطه جوش رسیدند، نوبت به اضافه کردن گلابی‌های خرد شده می‌رسد. پس از آن باید منتظر بمانید تا گلابی‌های خرد شده نیز جوشیده شده و بپزند.
  • مرحله ششم:  زمانی که 10 دقیقه از اضافه کردن گلابی‌ها به قابلمه گذشت، زعفران را نیز به قابلمه اضافه کنید و بلافاصله بعد از آن نیز جوهر لیمو بریزید و مجددا بگذارید تا مواد درون قابلمه بپزد تا زمانی که گلابی‌ها کاملا نرم شوند.
  • مرحله هفتم: بعد از گذشت مدت زمان کافی به قابلمه سر بزنید و اگر شربت مربا غلیظ شده بود، وانیل را نیز به آن اضافه کنید. بعد از گذشت چند دقیقه طعم مربا را تست کنید و اگر آماده شده بود، زیر آن را خاموش کنید. مربای گلابی شما آماده است!
  • مرحله هشتم: اجازه دهید تا مربا گلابی خنک شود و سپس آن را درون ظرف شیشه‌ای کاملا تمیز بریزید و درون یخچال قرار دهید. در طرز تهیه و نگهداری انواع مرباها همچون طرز تهیه مربای آلبالو نیز همین روش نگهداری را دنبال کنید. می‌توانید از این مربا به همراه صبحانه و همچنین به عنوان شهد بر روی عنوان کیک و شیرینی استفاده کنید.

البته شما به جز گلابی از میوه‌هایی دیگری نیز می‌توانید برای درست کردن مربا استفاده کنید که طعم جالبی نیز دارند و بسیار خوشمزه هستند به طور مثال طرز تهیه مربای توت فرنگی یکی از ساده‌ترین دستورها برای تهیه مربا است و طعم بی‌نظیری نیز دارد.

طرز تهیه مربای گلابی با پوستطرز تهیه مربای گلابی با پوست

اگر مایل باشید که گلابی را با پوست در تهیه مربا به کار بگیرید، لازم است که حتما گلابی را از نوع بسیار مرغوب و لطیف آن انتخاب کنید. پس از آن باید پوست گلابی را به خوبی شستشو داده و با همان پوست به صورت مکعبی یا حلقه‌ای خرد کنید. پس از آن می‌توانید باقی مراحل تهیه این مربا را مطابق دستورالعمل بالا پیش ببرید.

طرز تهیه مربا گلابی درسته و مجلسی

برای آن که این مربا را به شیوه مجلسی آماده کنید، می‌توانید به جای خرد کردن گلابی‌ها، آن‌ها را درسته در مربا بپزید. برای این منظور باید حتما گلابی‌های ریز انتخاب کنید و پس از شستشو آن‌ها را خوب پوست بگیرید. سپس به همان شکل و با احتیاط گلابی‌ها را در مواد مربا بپزید تا فرم آن‌ها خراب نشود.

طرز تهیه مربا گلابی جنگلی

گلابی وحشی یا گلابی جنگلی، یکی دیگر از انواع گلابی است که نسبت به گلابی معمولی بسیار کمیاب‌تر است. از نظر ظاهری رنگ این نوع گلابی سفید مایل به زرد است و اندازه‌ی آن در حد یک گردو است و به صورت خوشه‌ای وجود دارد. طرز تهیه مربای گلابی وحشی مطابق با همان چیزی است که در این مقاله گفتیم و تنها باید گلابی‌ها را از خوشه جدا کرده و پوست بگیرید. اگر گلابی‌ها را درسته استفاده کنید به دلیل این که ابعاد کوچکتری دارند، ظاهر مربای شما جذاب‌تر خواهد بود.

به علاوه پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه مربای به با گردو را در مجله اسنپ فود دنبال کنید. این مربا طعمی خاص داشته و بسیار خوشمزه و متفاوت است.

نکات مهم و طلایی در طرز تهیه مربا گلابی خوشمزهنکات مهم و طلایی در طرز تهیه مربا گلابی خوشمزه

در ادامه به فوت و فن مربای گلابی اشاره خواهیم کرد که اگر در درست کردن مربا آن‌ها را رعایت کنید، محصول نهایی واقعا شگفت انگیز و با کیفیت خواهد شد.

  • یکی از نکات مهم در درست کردن مربای گلابی و به طور کلی تهیه انواع مربا ، قوام مربا است، که به طور مستقیم بر روی کیفیت و ماندگاری مربا نیز اثرگذار است. اگر مربایی که درست می‌کنید قوام کافی را نداشته باشد، ممکن است کپک بزند و اگر بیش از حد نیز غلیظ شده باشد موجب شکرک زدن مربا خواهد شد!
  • اگر مربایی را که درست کردید، قوام کافی نداشت بهتر است تا میوه‌های درون مربا را از شهد آن خارج کنید و بگذارید تا شیره روی حرارت کم شروع به جوشیدن کند تا جایی که به قوام لازم برسد. در اکثر مرباها همچون  طرز تهیه مربای قیسی، می‌توانید همین روش را به کار بگیرید.
  • اگر مربای شما بیش از حد غلیظ شده بود، کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آب جوش به مربا اضافه کنید. دقت کنید اضافه کردن آب جوش باید در حدی باشد تا مربا به غلظت نرمال برسد. مربا را روی حرارت قرار دهید و زمانی که کمی جوشید به آن جوهر لیمو اضافه کنید و سپس زیر مربا را خاموش کنید.
  • اگر می‌خواهید تا مربای شما شکرک نزند، بهتر است در زمانی که مربا در حال پخت است با استفاده از یک قلمو دائما دیواره‌ی قابلمه را به جوهر لیمو آغشته کنید. جوهر لیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.
  • در صورت تمایل برای ایجاد عطر بیشتر در این مربای خانگی، می‌توانید از چند دانه هل نیز در ترکیب آن استفاده کنید. البته باید پس از پخته شدن مربا، دانه‌های هل را از ترکیب آن بیرون بیاورید.
  • همین طور در صورت تمایل به اضافه کردن وانیل، باید اضافه کردن آن به مواد مربا را به لحظات آخر موکول کنید. زیرا جوشیدن وانیل به همراه دیگر مواد، باعث تلخی طعم این مربا خواهد شد.
  • برای این که مطمئن شوید که مربا به قوام کافی رسیده است، روشی وجود دارد. برای این کار مربا را درون فریزر قرار دهید و اگه مربا داخل فریزر یخ بزند یعنی به خوبی به قوام نرسیده است و مجددا با همان روشی که گفتیم آن را به قوام برسانید تا خراب نشود و کپک نزند.
  • در طرز تهیه مربا گلابی، اگر در مدت زمان پخت مربا، کفی روی سطح مربا ایجاد شد حتما با استفاده از یک قاشق کف‌های ایجاد شده را جمع کنید تا مربای نهایی شما شفاف شود. اگر این کار را انجام ندهید مربای شما کدر و بد رنگ خواهد شد.
  • نکته‌ی مهم دیگر این است که زمان پخت میوه‌ها نیز مهم است و نباید به قدری پخته شوند که کاملا له شوند. میوه‌ها باید در حالی که کاملا نرم شده‌اند، حالت خود را کاملا حفظ کنند.
  • به عنوان آخرین نکته باید گفت که در انتخاب قابلمه برای درست کردن مربا دقت کنید. شاید این موضوع را دست کم بگیرید اما باید بدانید که در تعادل بین پخت میوه ها و به قوام رسیدن مربا تاثیر زیادی دارد. اگر قابلمه بیش از اندازه بزرگ یا کوچک باشد، ممکن است سبب خراب شدن مربای شما شود.

اگه صبح بشه و مربا گلابی نباشه چی؟

همانطور که دیدید درست کردن و طرز تهیه مربای گلابی زمستانی بسیار راحت است و می‌توانید از این مربا به عنوان یک شیرین کننده به همراه کره در خوردن صبحانه یا شهد برای طعم دار کردن انواع شیرینی و کیک اسفنجی استفاده کنید. البته، اگر فرصت کافی برای تهیه این مربا یا انواع مربا را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد صفحه سفارش آنلاین شیرینی شوید و مربای دلخواه خود را آنلاین و با چند کلیک ساده سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود