طرز تهیه مربای توت فرنگی برای سفر به دنیای کودکی

طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشمزه
1/5 - (1 امتیاز)

طرز تهیه مربای توت فرنگی می‌تواند با سخاوت تمام، شما را به دوران کودکی ببرد. همان دوران لذت بخشی که فارغ از تمام دغدغه‌ها، به طعم مربایی شیرین و عطر نانی داغ دلخوش بودیم. یک صبحانه دلچسب با خانواده و البته حضور پررنگ مربا توت فرنگی که همیشه طعم آن به یاد می‌ماند. البته فراموش نکنید که خواص توت فرنگی به خواص انار شباهت زیادی دارد، طبع سردی داشته و ملین است. اما شما می‌توانید در تهیه مربای توت فرنگی طبع سرد را کمی متعادل و ملایم کنید تا مشکلی پیش نیاید.

مربای توت فرنگی
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی درجه سختی کم

مربای توت فرنگی خوشرنگمربای توت فرنگی خوشرنگ

مربای توت فرنگی از جمله مرباهای خوش طعم و پرطرفدار در سراسر دنیا محسوب می‌شود که آن را به حالت معمول در وعده صبحانه سرو می‌کنند. مربایی خوشمزه و فصلی که باید آن را در فصل بهار و تابستان با توت فرنگی‌های طبیعی و محلی تهیه کنید. البته توت فرنگی‌های گلخانه‌ای هم به اندازه کافی خاصیت دارند، اما تهیه مربای توت فرنگی با توت فرنگی محلی طعم دیگری دارد. در ادامه طرز تهیه مربای توت فرنگی و مواد اولیه آن را برای شما شرح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربا

برای تهیه این مربا به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
توت فرنگی نیم کیلو
شکر نیم کیلو
آب لیمو ترش 1 الی 2 قاشق غذاخوری
گلاب و زعفران به میزان دلخواه

مراحل و طرز تهیه مربای توت فرنگی

مرباها همیشه در کنار ترشیجات، پای ثابت سفره‌های صبحانه ایرانی محسوب می‌شوند. البته این شیشه‌های کوچک و بزرگ و رنگارنگ در تمام دنیا محبوب و دوست داشتنی هستند. تهیه انواع مربا ممکن است در هر منطقه و کشوری مطابق با سنت‌ها و فرهنگ مردم همان منطقه و کشور تهیه شوند. اما ما در این طرز تهیه مربا به شما آموزش اصلی و جامعی را ارائه خواهیم داد که در هر شرایط و موقعیتی قادر به تهیه آن باشید. بنابراین، مواد لازم را تهیه کرده و برای درست کردن این مربای خوش طعم و خوش مزه آماده شوید.مراحل و طرز تهیه مربای توت فرنگی

  • مرحله اول: مرحله اول تهیه مربای توت فرنگی شامل جدا کردن برگ‌های سبز این گیاه، شستن و خشک کردن آن است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که بلافاصله بعد از جدا کردن چوب و برگ توت فرنگی‌ها، آن‌ها را شسته و با یک پارچه نخی تمیز به آرامی، اما به سرعت خشک کنید.

نکته: دقت کنید در این قسمت از طرز تهیه مربای توت فرنگی نباید اجازه بدهید که توت فرنگی‌ها خیس مانده و دیر خشک شوند. دیر خشک شدن توت فرنگی‌ها باعث نفوذ آب به بافت داخلی آن‌ها شده و همین امر موجب تغییر طعم توت فرنگی‌ها می‌شود.

  • مرحله دوم: در ادامه نصفی از توت فرنگی‌ها را درون یک قابلمه متناسب ریخته و آن‌ها را با یک لایه شکر بپوشانید. مانند طرز تهیه مربای انجیر که باید به همین شکل انجیرها را داخل قابلمه ریخته و روی آن‌ها یک لایه شکر بریزید.
  • مرحله سوم: سپس نصف دیگر توت فرنگی‌ها را اضافه کرده و مجدداً روی آن‌ها را با شکر پر کنید. ظرف حاوی شکر و توت فرنگی لایه لایه، باید به مدت ۱۲ ساعت در یخچال استراحت کند تا توت فرنگی‌ها آب بیندازند.
  • مرحله چهارم: در مرحله بعدی قابلمه حاوی شکر و توت فرنگی‌های لایه لایه را از یخچال خارج کرده و بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. در مدت زمان پخت مربای توت فرنگی به‌هیچ‌عنوان درب قابلمه را نبندید. به یاد داشته باشید که درتهیه اکثر مرباها همچون طرز تهیه مربای قیسی نیز نباید درب قابلمه گذاشته شود.
  • مرحله پنجم: ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد از اینکه مخلوط شکر و توت فرنگی شما جوش آمد، به غلظت کافی خواهد رسید.

نکته: در این مرحله زمانی که مربای توت فرنگی شما در حال جوش زدن بود، بر روی آن کف‌های سفیدی ایجاد می‌شود که این کف‌ها را باید با یک کفگیر جدا کنید. در انتها اگر به میزان قوام مربا شک داشتید به شما توصیه می‌کنیم به مقدار نصف قاشق مرباخوری از شهد مربا را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد مربا در زمان ته نشین شدن متلاشی نشد، یعنی قوام مربای شما مناسب است و اصطلاحا قوام آمده است.

  • مرحله ششم: در نهایت مربای شما باید کاملا ته نشین شود. بعد از ته نشین شدن کامل مربا، درست لحظه‌ای است که شما باید آن را از روی حرارت بردارید و 1 الی 2 قاشق آبلیمو را به آن اضافه کنید، هم بزنید و اجازه بدهید که خنک شود. اضافه کردن آبلیمو کمک می‌کند تا مربای شما شکرک نزند. همچنین می‌توانید در همین مرحله از یک قاشق غذاخوری گلاب و یا کمی زعفران ساییده شده نیز استفاده کنید تا طبع مربای شما متعادل شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم از جمله خواص توت فرنگی طبع سرد و ملین بودن آن است.

نکته: یکی از موارد مهمی که در تهیه مربای توت فرنگی باید به آن دقت کنید این است که اگر مربا را زودتر و یا حتی دیرتر از روی شعله بردارید به حالتی که توت فرنگی‌ها هنوز نپخته باشند و نرم نشده باشند، یا بیش از حد پخته شده باشند، مربا شکرک خواهد زد.

  • مرحله هفتم: بعد از خنک شدن مربای توت فرنگی، می‌توانید آن‌ها را به شیشه‌های مربا منتقل کنید.

نحوه درست کردن این مربا به پایان رسید و به علاوه توصیه می‌کنیم که حتما طرز تهیه مربای آلبالو را دنبال کرده و این مربای خوشمزه که مورد پسند همه افراد قرار دارد را در منزل تهیه کنید.

نکته: همانطور که می‌دانید قیمت مربای توت فرنگی خانگی به دلیل زحمتی که برای تهیه آن کشیده شده و استفاده از مواد اولیه درجه یک، کمی بیشتر است. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد داشتید مرباها را بیشتر از ۶ ماه یا حتی در مدت زمان یک سال در یخچال نگهداری کنید، بهتر است آن‌ها را به ظرف‌های مناسب منتقل کرده و فریز کنید. اما برای نگهداری کوتاه مدت و حتی چند ماهه آن‌ها، یخچال محل مناسبی است.

طرز تهیه مربای توت فرنگی خرد شدهطرز تهیه مربای توت فرنگی خرد شده

اگر بخواهید مربای شما بافت یکدست‌تری داشته باشد، می‌توانید به جای استفاده از توت فرنگی‌های درسته، آن‌ها را تک به تک خرد کرده و به قطعات مربعی کوچک دربیاورید. در این صورت مربا حالت یکدست به خود گرفته و توت فرنگی‌ها تقریبا در بافت مربا، له می‌شوند. این شکل از مربا برای میل کردن در وعده صبحانه، مناسب‌تر خواهد بود.

اگر می‌خواهید طرز تهیه سریع مربای توت فرنگی را امتحان کنید، حتما از روش خرد کردن توت فرنگی‌ها استفاده کنید که باعث می‌شود فرایند پخت مربا، سریع‌تر پیش برود. درست مانند طرز تهیه مربای به با گردو که خرد کردن به در قطعات ریز مربعی، کمک می‌کند تا این مربا زودتر آماده شود.

طرز تهیه مربای توت فرنگی با شیره انگور

اگر بخواهید مربای توت فرنگی خانگی که تهیه می‌کنید، ارزش غذایی بیشتری داشته و در عین حال مضرات کمتری نیز داشته باشد، توصیه می‌شود که به جای شکر از شیره انگور استفاده کنید. شیره انگور کمک می‌کند تا این مربا طعمی عالی به خود بگیرد و همین طور در طول مصرف آن، از مضرات شکر در امان باشید. این یک فرمول عالی برای طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر است که توصیه می‌کنیم حتما در منزل آن را امتحان کنید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی گلخانه ای

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، شما می‌توانید در ترکیب این مربا، از توت فرنگی گلخانه‌ای نیز استفاده کنید. در این صورت طعم مربای شما تفاوت چندانی نداشته، اما احتمالا باید کمی از شکر یا شیره انگور بیشتری در تهیه مربا، کمک بگیرید. البته به طور کلی شما باید میزان شکر برای مربای توت فرنگی را با ذائقه خود تنظیم کرده و ترجیحا از زیاده روی در ریختن شکر خودداری کنید.

2  نکته کلیدی در درست کردن مربای توت فرنگی نکته کلیدی در درست کردن مربای توت فرنگی

تهیه مربای توت فرنگی خانگی همانند سایر مرباها و ترشیجات، ۲ نکته کوچک و فوت کوزه گری مهم دارد که با توجه به خواص توت در ادامه آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

  • نکته اولنکته اول اینکه اگر تمایل دارید تا مربای شما شفاف و براق باشد، باید برای پخت آن حوصله و زمان زیادی را اختصاص دهید. زمانی که توت فرنگی‌ها در حال جوش خوردن هستند مدام بر روی آ‌ن‌ها کفی سفید رنگ به وجود می آید که شما باید این کف ها را از آن‌ها جدا کرده و دور بریزید. این عمل به شما کمک می‌کند تا یک مربای توت فرنگی شفاف و خوش رنگ داشته باشید که کدر نمی‌شود.
  • نکته دومنکته بعد اینکه همانطور که پیشتر نیز گفتیم قیمت مربای خانگی زیاد است. حال اگر بیشتر از نیاز روزمره خود مربا درست کردید، جای نگرانی نیست. بهتر است برای سالم ماندن مرباها آن‌ها را در ظرف‌های مناسب ریخته و در فریزر قرار دهید. با این کار مربای شما تا یک سال سالم مانده و می‌توانید به راحتی آن را در طول سال مصرف کنید. فراموش نکنید که برای هر بار استفاده کردن کافیست که تنها ۳۰ دقیقه زودتر مربا را از فریزر خارج کنید تا در دمای محیط یخ آن باز شود.

مربای توت فرنگی، راه گریزی به دنیای شیرین کودکی

در این مطلب سعی کردیم تا در کنار طرز تهیه مربای توت فرنگی به شما یادآوری کنیم که در هر کاری اگر دقت و حوصله خرج شود، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد. به عبارتی طرز تهیه مربا بهانه‌ای بود برای اینکه شما را متوجه صبر و حوصله کودک درونتان کنیم. فراموش نکنید که اگر روزی هوس مربای توت فرنگی کردید، با سرویس اسنپ فود هم می‌توانید توت فرنگی‌های خوش رنگ و عطر را در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. فقط کافی است به صفحه سفارش آنلاین شیرینی بروید و موارد دلخواه خود را با چند کلیک ساده سفارش دهید.

نظرات کاربران