آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آش کدو
آموزش آشپزی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آش کدو حلوایی گیلانی، آش پرطرفدار سفره های افطار

مینا اسماعیل بیگی 06 شهریور 1401 6 دقیقه

همه ما به خوبی می‌دانیم که غذاهای گیلانی جز خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین غذاها هستند. در اکثر آنها از گردو و سبزی تازه استفاده شده و در ظاهر و طعم، کم‌نظیر هستند. اگر با طرز تهیه آش کدو حلوایی این استان آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که چقدر این غذا مفید و انرژی‌زا است. در حقیقت این آش خوش‌رنگ و لعاب، آنقدر از ویتامین‌، آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی سرشار است که یا بعنوان صبحانه‌ای مقوی به جای حلیم صرف شده یا به منظور پذیرایی مجلسی برای سفره‌های افطار درنظر گرفته می‌شود. در هر صورت، اگر تا الان این آش فوق‌العاده لذیذ را امتحان نکرده‌اید، به خواندن ادامه دهید تا طرز تهیه آش کدو حلوایی مخصوص گیلانی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه آش کدو حلوایی گیلانی
تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده‌سازی 40 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
درجه سختی آسان

آش کدو حلوایی مخصوص و گیلانی

طرز تهیه آش کدو حلوایی گیلانی با طرز تهیه آش کدو سبز یا طرز تهیه آش کدو سفید بسیار متفاوت بوده و بطور کلی رسپی جداگانه‌ای دارد. در طبخ این آش به‌غایت خوشمزه و لذیذ، ابدا از حبوبات یا سبزیجات استفاده نشده و معمولا طعم شیرینی بر آن حکمفرماست. به سبب اینکه بخش اعظم این غذا از کدو حلوایی تشکیل شده، رنگ آن بسیار خوش‌رنگ بوده و متمایل به نارنجی است. اکنون که برای یادگیری طرز تهیه آش کدو تنبل یا کدو حلوایی گیلانی رغبت بسیاری پیدا کرده‌اید، شما را به ادامه مطلب ارجاع می‌دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه آش کدو حلواییطرز تهیه آش کدو حلوایی

برخلاف طرز تهیه آش انار یا آش شله‌قلمکار که برای طبخ آنها به مواد اولیه زیادی نیاز بوده و معمولا از روز قبل به آماده‌سازی آنها می‌پردازیم، به غیر از کدو حلوایی، فراهم‌سازی دیگر مواد وقت چندانی از شما نمی‌گیرند. در واقع مابقی مواد اولیه معمولا در خانه موجود هستند. علاوه‌برآن، نیاز به خیس خوردن یا پاک کردن چیز بخصوصی وجود ندارد. این همه سادگی برای تهیه یک آش پرملات، واقعا تحسین‌برانگیز است! در هر صورت، مواد لازم برای تهیه آش کدو حلوایی گیلانی برای 8 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج نیم‌دانه گیلانی 5 پیمانه
کدو حلوایی یا کدو تنبل 1 عدد بزرگ
گردو 300 گرم
کره 100 گرم
شکر 1 پیمانه
شیر 2 لیوان
پودر دارچین به میزان لازم
کنجد نصف فنجان

طرز تهیه آش کدو حلوایی خوشمزه

طرز تهیه آش کدو ساده بوده و برخلاف طرز تهیه آش اسفناج که مراحل و زمان بیشتری می‌طلبد، تنها می‌بایست زمان کوتاهی برای مراحل زیر صرف نمایید:

  • مرحله اول: ابتدا برنج را شسته و سپس با مقدار کافی آب، به اندازه 20 الی 30 دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. همچنین گردو را با مولینکس، آسیاب کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: به سراغ کدو حلوایی یا کدو تنبل رفته و به خوبی پوستش را می‌شوییم تا هیچ‌گونه خاک یا آلودگی روی آن نماند. سپس با چاقو آن را بصورت مربعی برش زده و قسمت داخلی کدو را به همراه تخم آن جدا می‌کنیم. دقت داشته باشید که نیازی به پوست کندن کدو نیست.
  • مرحله سوم: اکنون باید قابلمه‌ای بزرگ برداشته و قطعات کدو را یکی‌یکی و مرتب در کنار هم از کف قابلمه بچینیم تا به سطح قابلمه برسیم. دقت داشته باشید که تکه‌های کدو را طوری در قابلمه بچینید که پوستش به سمت کف قابلمه و گوشتش به سمت بالا باشد.طرز تهیه آش کدو تنبل
  • مرحله چهارم: در صورت تمایل می‌توانید کمی شکر روی تکه‌های کدو بپاشید و سپس یک فنجان آب در قابلمه ریخته و شعله را روشن کنید. برای پختن کدو حلوایی، ابتدا حرارت را زیاد کرده تا آب به جوش آید. وقتی آب شروع به قل‌قل کردن کرد، حرارت را ملایم کنید.
  • مرحله پنجم: زمانی که کدوها به مرز پختگی رسیده و نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید تکه‌های کدو کمی از حرارت بیفتند. اکنون با کمک دست و قاشق غذاخوری، گوشت کدو را از پوستش جدا کرده و به ظرف دیگری منتقل نمایید. دقت کنید با این کار گوشت کدو بصورت پوره درمی‌آید.
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه آش کدو حلوایی، برنج نیم‌دانه را با مقدار کافی آب، فرصت می‌دهیم تا بپزد. وقتی آب برنج کم شده و برنج مغزپخت شد، شیر را به همراه شکر به آن اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: بعد از 5 دقیقه، کدوی له‌شده را به برنج افزوده و به خوبی هم بزنید تا مواد یکدست و یک‌رنگ شوند. اگر احساس کردید غلظت آش زیاد است، حتما از مقداری آب گرم یا شیر کمک گرفته و از هم زدن مداوم نیز غافل نشوید.
  • مرحله هشتم: در این مرحله، به سراغ گردوی سابیده شده رفته و آن را به همراه دانه‌های کنجد به محتویات آش اضافه کنید. سپس از آش مزه گرفته و در صورت نیاز باز هم به آن شکر اضافه نمایید.
  • مرحله نهم: در مرحله آخر، پودر دارچین را به همراه یک قالب کره به قابلمه افزوده و مواد را به خوبی مخلوط کنید. وقتی غلظت آش به حد مطلوبی رسید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و آش را در ظرف سرو بریزید. برای تزیین این آش شیرین، خوشمزه و مقوی، می‌توانید از مقداری کره ذوب‌شده به همراه یک قاشق غذاخوری کنجد و یک عدد مغز گردو کامل بهره ببرید.

طرز تهیه آش کدو حلوایی به شیوهای دیگر

کدو حلوایی به دلیل بافت و رنگ مطلوبی که دارد در تهیه آش‌های دیگر نیز به کار برده شده، که در ادامه به معرفی برخی از رسپی‌های معروف خواهیم پرداخت.

طرز تهیه آش کدو اصفهانیطرز تهیه آش کدو اصفهانی

در این رسپی ابتدا می‌بایست پیازهای خردشده را با مقدار کافی روغن، زردچوبه و نمک تفت داده تا طلایی‌رنگ شود. سپس کدو حلوایی را پوست گرفته و بصورت مکعبی خرد می‌کنیم و در آخر با کره تفت می‌دهیم. در مرحله بعدی بلغور گندم را جداگانه پخته و حبوباتی چون نخود، ماش، لوبیا چیتی و لوبیا سفید را نیز در ‌ظرفی دیگر می‌پزیم. سپس همه این مواد را به قابلمه تهیه آش افزوده و سبزی آش، کدو حلوایی تفت‌ داده شده و پیاز داغ را با آنها مخلوط می‌نماییم. دست آخر، از دارچین برای عطر و طعم بهتر و از پیازداغ برای تزیین این آش لذیذ بهره می‌بریم.

طرز تهیه آش کدو حلوایی یزدی

به دلیل اینکه در آماده‌سازی این آش از لوبیا قرمز و ماش استفاده شده، آنها را از قبل خیس می‌کنیم. سپس برنج را با مقدار کافی آب، فرصت می‌دهیم تا بپزد. در حین پخت برنج، کدو حلوایی پوست کنده و خرد شده را به آن اضافه کرده تا با هم خوب ترکیب شوند. در قابلمه‌های جداگانه، لوبیا قرمز و ماش را پخته و پس از نرم شدن، آنها را به همراه نمک و فلفل به قابلمه برنج و کدو می‌افزاییم. در نهایت، مقداری پیاز را بصورت نگینی خرد کرده و با روغن و زردچوبه، تا طلایی شدن تفت می‌دهیم. در مرحله پایانی فقط کافیست پیازها را به همراه قدری دارچین به قابلمه آش افزوده و برای مدت کمی اجازه دهیم تا آش جا بیفتد.

طرز تهیه آش کدو حلوایی با کشکطرز تهیه آش کدو حلوایی با کشک

در طبخ این آش نیز از برنج و کدو حلوایی بعنوان مواد پایه آش استفاده می‌شود. اما به جای شیر و گردو از حبوباتی چون نخود، لوبیا و عدس به همراه سبزی آش بهره برده می‌شود. علاوه‌برآن به دلیل استفاده از کشک و پیازداغ بسیار شبیه به آش‌های معمول شده و ابدا مزه شیرینی ندارد. با این حال بسیار مقوی بوده و ارزش امتحان کردن را دارد.

فوت و فن های حرفه ای در طرز تهیه آش کدو حلوایی

برای اینکه آش کدو حلوایی خوشمزه و لذیذی داشته باشید، علاوه‌بر پیگیری مراحل بالا، یکسری نکات ریز و درشت اما ساده وجود دارند، که توجه شما را به آنها جلب می‌نماییم:

  • شما می‌توانستید کدو حلوایی را از همان ابتدا پوست کنده و پس از قطعه‌قطعه کردن همراه با برنج بپزید.
  • به منظور طرز تهیه آش کدو حلوایی برای سرماخوردگی بهتر است از شکر و کره کمتری استفاده نمایید.
  • برای مقوی‌تر شدن آش کدو در فصل سرما، پیشنهاد می‌کنیم از مقداری پودر زنجبیل نیز استفاده کنید.
  • معمولا آش‌هایی که با برنج درست می‌شوند، به سادگی ته می‌گیرند. بنابراین از هم زدن پیوسته غافل نشوید.
  • اگر مایل هستید رنگ آش کدو خوش‌رنگ‌ باشد، هم از رنگ نارنجی کدو مطمئن باشید و هم از گردوی کمتری بهره ببرید. زیرا گردو رنگ کدو را کمی خنثی می‌کند.طرز تهیه آش کدو حلوایی یزدی
  • برای تنظیم کردن مقدار شکر آش، به شیرین بودن کدو حلوایی نیز دقت نمایید.
  • یادتان باشد هر چه میزان گردو در آش کدو بیشتر باشد، طعم لذیذتر و مجلسی‌تری حاصل می‌آید.
  • برای عطر و طعم بهتر آش کدو می‌توانید از برنج نیم‌دانه صدری یا برنج نیم‌دانه دودی بهره ببرید.
  • می‌توانید در مرحله پایانی از گوشت‌کوب برقی برای پوره کردن و بهتر ترکیب شدن مواد با یکدیگر بهره ببرید.

آش کدو حلوایی از گیلان به درب خانه تان رسید

احتمالا با توصیفات هوس‌برانگیز و آموزش حرفه‌ای که برای طرز تهیه آش کدو حلوایی گیلانی شرح دادیم، متوجه این موضوع شده‌اید که خوشمزگی غذاهای گیلانی تمامی نداشته و مردم دوست‌داشتنی این استان غنی از نعمت، از ترکیب گردو با طیف وسیعی از مواد مختلف بهره برده و غذاهایی فوق‌العاده و به‌غایت مطبوع و دلپذیر را خلق می‌کنند. در هر صورت، با اینکه رسپی آش کدو حلوایی گیلانی چندان سخت نبود، پیشنهاد می‌کنیم برای بار اول آن را از اسنپ فود با سفارش آنلاین غذا تهیه کرده، تا مزه واقعی و اصیل آن را بچشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود