طرز تهیه نان تابه ای بدون فر به روش سنتی شمالی

طرز تهیه نان تابه ای
3.4/5 - (14 امتیاز)

نان تابه‌ای یک مدل نان خوشمزه و ساده است که تنها با مخمر تهیه و آماده می‌شود. این مدل نان را معمولا برای صبحانه در کنار پنیر، خامه و انواع مربا سرو می‌کنند. همچنین از آن در کنار غذاهایی مانند سوپ یا خوراک نیز استفاده می‌شود. این نان را می‌توانید به صورت ساده یا همراه با مواد مختلف درست کنید. در این مقاله قرار است تا به طرز تهیه نان تابه ای به روش‌های مختلف بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه این مدل نان تابه ای فوری را یاد بگیرید و در خانه آن را درست کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نان تابه ای

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان پخت غذا 20 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 40 کیلوکالری

طرز تهیه نان تابه ای برای صبحانه

طرز تهیه نان تابه ای برای صبحانه

نان تابه‌ای یکی از نان‌های مورد علاقه کودکان است.

همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، نان تابه ای قابلیت استفاده در تمامی وعده‌های صبحانه، ناهار و شام را دارد. به این منظور، خوب است تا با طرز تهیه آن آشنا شوید و بتوانید یک نان تابه ای ساده و متفاوت برای وعده‌های غذایی خود تهیه کنید. مواد لازم و نحوه درست کردن نان تابه ای شمالی به عنوان یک نوع نان محلی گیلان را در ادامه ببینید:

مواد اولیه برای تهیه نان تابه ‌ای

مواد اولیه برای تهیه نان تابه ‌ای

برای تهیه نان تابه ای خوشمزه تنها کافی است همه مراحل را با دقت اننجام دهیدد.

حالا که آماده‌ی درست کردن این نان فوری تابه ای و خوشمزه هستید به سراغ مواد اولیه و مورد نیاز برای تهیه آن می‌رویم. در نظر داشته باشید که با این میزان از مواد اولیه می‌توانید نان تابه‌ای را برای 4 نفر تهیه کنید. البته تمام مواد مورد نیاز برای درست کردن نان تابه‌ای را می‌توانید با هزینه معقولی تهیه و خریداری کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خمیر مایه 2 قاشق غذا خوری
روغن مایع 1 قاشق سوپ خوری
آرد نان 2 و نیم پیمانه
شکر 2 قاشق سوپ خوری
نمک 2/1 قاشق چای خوری
آب ولرم 4/3 پیمانه

مراحل پخت نان تابه ای ساده و فوری به صورت مرحله به مرحله

مراحل پخت نان تابه ای ساده و فوری به صورت مرحله به مرحله

ترکیب این نان با پنیر یا نمیرو بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه نان تابه‌ای شمالی در کل کار ساده و راحتی است، اما با کمک این آموزش می‌توانید به صورت مرحله به مرحله پیش بروید و خیلی ساده‌تر از چیزی که تصور می‌کنید آن را تهیه و آماده سازی کنید. جالب است بدانید که طرز تهیه نان تابه‌ای ساده، شباهت زیادی به طرز تهیه نان تابه‌ای گیلانی دارد.

  • مرحله اول: اولین مرحله برای پخت نان در ماهیتابه، این است که یک ظرف بزرگ و جادار را انتخاب کنید و در آن شکر را به همراه خمیر مایه و آب ولرم مخلوط کرده و چند دقیقه هم بزنید.
  • مرحله دوم: بعد از این که مواد را هم زدید، درب آن را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کرده تا کف کند یا به اصطلاح عمل آید. این مرحله درست شبیه به تهیه کماج شمالی است که پس از مخلوط کردن مواد، نیاز به مدتی استراحت برای به عمل آمدن خمیر داریم.
  • مرحله سوم: بعد از گذشت این مدت، به سراغ ظرف بروید و به آن روغن و نمک اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از اضافه کردن روغن متوجه خواهید شد که مواد کمی جمع شده‌اند.
  • مرحله چهارم: نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد، اما قبل از اضافه کردن آرد بهتر است تا به مدت 2 تا 3 بار آن را الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود و سپس آرام آرام آرد را به مواد درون کاسه اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: همزمان با اضافه کردن آرد، مواد نان تابه ای شمالی را هم بزنید تا گلوله نشود و خمیر را خراب نکند. بعد از این که خمیر کمی خود را گرفت، با کمک دست شروع به ورز دادن آن کنید.
  • مرحله ششم: ورز دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که بافت آن یکدست شود و در زمان ورز دادن دیگر به دست نچسبد.
  • مرحله هفتم: بعد از رسیدن به این حالت، با استفاده از یک سلفون درب ظرف را بپوشانید و به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت در جای گرمی قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله هشتم: به مراحل میانی از طرز تهیه نان تابه ای شمالی رسیدیم. بعد از این که مدت زمان استراحت خمیر به پایان رسید، به سراغ آن بروید و سلفون را باز کنید و مجددا شروع به ورز دادن خمیر کنید. با انجام این کار پف خمیر گرفته می‌شود.
  • مرحله دهم: در ادامه طرز تهیه نان تابه ای فوری ، خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و از هر کدام از آن دو قسمت چانه‌هایی به اندازه‌ی مشت دست آماده کنید و کنار گذارید. البته بهتر است تا زمانی که به مرحله پخت می‌رسند روی آن‌ها را بپوشانید.
  • مرحله یازدهم: حالا خمیر نان تابه‌ای به صورت کامل آماده شده است و می‌توانید به سراغ مراحل پخت آن بروید. برای پخت نان در ماهیتابه باید یک تابه بزرگ را انتخاب کنید.
  • مرحله دوازدهم: کف و دیواره‌های تابه را به کمک یک قلموی روغنی به خوبی چرب کنید تا در زمان قرار دادن نان در تابه، خمیر به دیواره‌ها نچسبد و نان پاره نشود.
  • مرحله سیزدهم: در ادامه یک چانه نان را در تابه قرار داده و با کمک دست، آن را به اندازه تابه باز کنید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید تا خمیر به مدت 15 دقیقه در تابه‌ی در بسته بماند و استراحت کند.
  • مرحله چهاردهم: زمانی که خمیر پف کرد، تابه را روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا نان بپزد. البته حتما از شعله پخش کن استفاده کنید و به صورت مستقیم تابه را روی حرارت قرار ندهید.
  • مرحله پانزدهم: چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا نان کاملا پف کند. بعد از پف کردن نان، کناره‌های آن را بلند کنید و ببینید که آیا طلایی شده است تا خیر؟ اگر یک سمت آن طلایی شده بود، با احتیاط نان را برگردانده و در تابه را بگذارید.
  • مرحله شانزدهم: برای پخته شدن سمت دیگر نان به ۵ دقیقه زمان نیاز دارید. سپس سمت دیگر را چک کنید. اگر طلایی شده بود زیر تابه را خاموش کنید و روی تابه را با یک دستمال تمیز بپوشانید و صبر کنید تا از حرارت نان کمک شود. سپس نان را از تابه خارج کنید.

نان پفکی تابه ای شما آماده است و می‌توانید آن را به مدت 2 هفته در یخچال نگهداری کرده و مصرف کنید البته اگر دوست داشته باشید تا از نان تابه ای مدت زمان بیشتری استفاده کنید، می‌توانید آن را فریز کنید و هر زمان که قصد مصرف داشتید، آن را از فریزر خارج کرده و نوش جان کنید. فریز کردن نان، به جلوگیری از هدررفت نان کمک کرده و باعث می‌شود تا دورریز شما به مراتب کمتر شود. شما می‌توانید این نان محلی شمال را با سبزیجات نیز درست کنید و طعم آن متفاوت و البته خوشمزه تر خواهد شد. طرز تهیه نان سبزیجات در تابه نیز بسیار راحت و ساده است.

تهیه نان تابه ای به روش های دیگر

تهیه نان تابه ای به روش های دیگر

ضافه کردن سبزیجات معطر به مواد نان باعث خوش طعم شدن آن می‌شود.

شما می‌توانید این نان ساده تابه ای را به شکل‌های متفاوت و با مواد اولیه مختلفی تهیه کنید. در ادامه نحوه تهیه این نان با آرد برنج، خمیر نانوایی، با ماست و نان شیرینی تابه ای را آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه نان تابه ای با آرد برنج

اگر مایل باشید، می‌توانید در تهیه این نون خونگی، آرد معمولی نان را با آرد برنج تعویض کنید. البته طعم اصیل این نان سنتی، با آرد نانوایی همراه بوده و بهتر است شما نیز برای آن که طعم واقعی آن را بچشید از همان دستورالعمل اصلی استفاده کنید.

تهیه نان تابه ای با خمیر نانوایی

تهیه نان تابه ای با خمیر نانوایی

می‌توانید از خمیر نانوایی هم برای تهیه این نان استفاده کنید.

البته شما می توانید نان تابه ای با خمیر نانوایی را نیز آماده کرده و به جای آرد، یکباره خمیر آن را مورد استفاده قرار دهید. به این شکل مراحل مربوط به تهیه خمیر را حذف کرده و مدت زمان پخت این نان در منزل نیز برای شما کوتاه‌تر خواهد شد.

طرز تهیه نان تابه ای بدون خمیر مایه

اگر به هر شکلی به خمیر مایه برای تهیه نان صبحانه فوری دسترسی نداشته باشید، باید طرز تهیه نان تابه ای بدون خمیر مایه را دنبال کنید. در این صورت لازم است که به جای خمیر مایه، از بکینگ پودر به عنوان یک ماده اولیه جایگزین در طبخ نان استفاده کنید.

تهیه نان تابه ای شیرین

تهیه نان تابه ای شیرین

این نان خوشمزه مقد اری شیرین است.

اگر چه طعم اصلی نون تابه ای تا حدودی شیرین است، اما اگر شما مایل باشید که این نان را با مزه شیرین‌تری تهیه کنید تا طعم شیرینی آن غالب باشد، لازم است که میزان شکر مورد استفاده در این نان را افزایش دهید. در این دستورالعمل که در بالا ذکر کردیم، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری شکر به روش تهیه این نان، کفایت خواهد کرد.

طرز تهیه نان تابه ای خانگی با ماست

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای پخت نان در ماهیتابه دو طرفه استفاده کنید، به کار بردن و استفاده از ماست در دستور تهیه آن است. برای تهیه این مدل نان، به همان مواد اولیه‌ای که در تهیه نان تابه ای ساده معرفی کردیم نیاز دارید، اما باید تخم مرغ و ماست چکیده را نیز به لیست مواد اولیه اضافه کنید و مطابق با دستور العمل زیر پیش بروید.

  • مرحله اول: برای درست کردن نان تابه ای با ماست نیز در ابتدای کار باید خمیر مایه را به عمل آورید. برای انجام این کار باید در یک کاسه مناسب خمیر مایه، شکر و آب ولرم را مخلوط کنید و مانند روشی که در بالا گفتیم روی آن را بپوشانید. به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا خمیر به عمل آید.
  • مرحله دوم: تا به اینجای کار مراحل شبیه به تهیه نان تابه ای ساده بود. در این مرحله اما، باید به خمیر عمل آمده، تخم مرغ، کره، ماست چکیده، روغن مایع و نمک را اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مواد کاملا یکدست و مخلوط شوند.
  • مرحله سوم :در ادامه آرد الک شده را نیز به مواد اضافه کنید و هم زمان، آرام آرام هم بزنید تا حالت خمیری شکلی در مواد ایجاد شود. اگر به کمک دست خمیر را در این مرحله ورز دهید، خمیر بهتری به عمل می‌آید.
  • مرحله چهارم :در حدود 10 دقیقه خمیر را ورز دهید و سپس روی آن را با پارچه یا سلفون بپوشانید و بگذارید تا به مدت 1 ساعت در یک جای گرم استراحت کند.
  • مرحله پنجم: بعد از گذشت این مدت، خمیر را به شکل چانه در آورده و چانه‌ها را در سینی فر قرار دهید. البته دقت داشته باشید که چانه‌ها را با فاصله از هم قرار دهید که در زمان پخت و وقتی که خمیر باز می‌شود به یکدیگر نچسبند.
  • مرحله ششم: در اصل این مدل نان ماهیتابه ای شمالی را باید در تابه درست کنید اما اگر دوست دارید تا زمان پخت کوتاه‌تر شود، بهتر است تا آن را در فر درست کنید.
  • مرحله هفتم :قبل از قرار دان سینی در فر به مدت 5 دقیقه، فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سپس سینی را در فر قرار دهید.
  • مرحله هشتم: اگر دوست دارید تا نان شما ظاهر جذاب تری داشته باشید می‌توانید برای نان رومال انجام دهید. معمولا استفاده از مخلوط زرده تخم مرغ به همراه کمی روغن مایع و کنجد برای رومال انتخاب خوبی است.
  • مرحله نهم: بعد از رومال زدن، نان را در فر به مدت 20 دقیقه و دمای 180 درجه قرار دهید و بگذارید تا کاملا بپزد. اگر دوست داشتید تا روی نان طلایی شود می‌توایند در دقایق انتهایی حالت گریل فر را روشن کنید. به همین سادگی…
طرز تهیه نان تابه ای خانگی با ماست

ترکیب این نان با مقداری شگکلات صبحانه نیز بسیار خوب می‌شود.

نان تابه ای، بهترین انتخاب برای صبحانه و شام

طرز تهیه نان تابه ای به روش‌های مختلف بسیار ساده است و تنها به صرف زمان نیاز دارد. بنابراین، اگر فرصت کافی برای تهیه انواع نان در منزل را ندارید، این نان خوشمزه را در منزل تهیه کرده و برای صرفه‌جویی در وقت، مابقی نان‌ها را از اسنپ فود سفارش دهید. با سفارش آنلاین نان از اسنپ فود، نان موردنظر شما با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

سوالات متداول

نان تابه‌ای با ماست را چگونه درست کنیم؟

ابتدای خمیرمایه، شکر و آب ولرم را مخلوط کرده، اجازه می‌دهیم استراحت کند تا خمیر به عمل آید. خمیر به‌دست‌آمده، تخم‌مرغ، کره، ماست چکیده، روغن‌مایع و نمک را باهم ترکیب کرده، خوب هم می‌زنیم تا مواد کاملاً یکدست و مخلوط شوند. آرد الک شده را نیز آرام‌آرام به مواد اضافه می‌کنیم. در آخر خمیر را ورز داده، دوباره به آن استراحت می‌دهیم تا پف کند. سپس ورز داده و چانه‌گیری می‌کنیم. چانه‌ها را یا در تابه و یا در فر گرم می‌پزیم.

ابتدا در یک ظرف بزرگ و جادار شکر را با خمیرمایه و آب ولرم مخلوط کرده، هم می‌زنیم. بعد از استراحت به آن روغن و نمک اضافه می‌کنیم. در آخر آرد الک شده را آرام‌آرام به مواد اضافه کرده، هم می‌زنیم تا خمیر یکدست شود. سپس آن را کمی ورز داده، اجازه می‌دهیم استراحت کند. خمیر را چانه‌گیری می‌کنیم. برای پخت نان خمیر را در یک تابه بزرگ چرب پهن می‌کنیم و روی حرارت ملایم می‌پزیم.

نان تابه‌ای را می‌توانید به مدت ۲ هفته در یخچال نگهداری کرده و مصرف کنید. اگر بخواهید این نان را به مدت بیشتری نگه دارید. بهتر است آن را در فریز قرار دهید.

برای درست‌کردن نان شیرین ابتدا شکر را با خمیرمایه و آب ولرم مخلوط کرده، خوب هم می‌زنیم. کمی که استراحت کرد، به آن روغن و نمک و آرد الک شده اضافه می‌کنیم. آن را خوب ترکیب کرده و کمی خمیر به‌دست‌آمده را ورز می‌دهیم. بعد از استراحت، خمیر را چانه‌گیری می‌کنیم. در یک تابه بزرگ چرب شده چانه‌ها را کف تابه پهن کرده، روی حرارت ملایم می‌پزیم.

برای تهیه نان تابه‌ای نیاز به خمیرمایه، روغن مایه، آرد نان، شکر، نمک و آب ولرم داریم.

نظرات کاربران