آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع پای و تارت
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

پای شکر؛ انتخابی مناسب برای اعیاد و جشن‌ها

ترمه افضلی 01 فروردین 1402 6 دقیقه

طرز تهیه پای شکر

پای شکری یکی از دسرهای قدیمی فرانسوی است. این شیرینی اغلب با شکر قهوه‌ای درست می‌شود. طرز تهیه پای شکر بسیار آسان و ارزان است. مواد اصلی آن کره، شکر، تخم‌مرغ، وانیل، آرد، و شیر است.

پای شکر، در طول استعمار به کبک (منطقه‌ای که مهاجران فرانسوی در آن مستقر شدند) و سپس سراسر کانادا رفت. امروزه اما انواع پای شکر در کشورهای اروپای غربی و همچنین میانه غرب ایالات متحده درست می‌شود. به دلیل تکنیک استفاده از انگشتان برای مخلوط ‌کردن مستقیم مواد در داخل خمیر پای، به‌پای شکر، پای انگشتی هم می‌گویند.

 

پای شکر اصالتاً پای سنتی فرانسه است.

زمان و سلیقه‌های متفاوت باعث تغییراتی در دستورالعمل تهیه این دسر شده است به‌طوری‌که در برخی از دستور پخت‌ها فیلینگ را روی حرارت می‌پزند و داخل خمیر پای پخته می‌ریزند تا در نهایت در یخچال آماده شود و در دستورهای دیگر مواد را ترکیب کرده در فر می‌پزند. بعد از درست‌کردن این دسر بسیار خوشمزه، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه پای شکلات مایع میسیسیپی را هم ببینید و درست کنید. قطعاً از طعم این شیرینی خوشمزه لذت خواهید برد.

 

شربت افرا؛ چاشنی ویژهٔ پای شکر فرانسه

پای شکر چیست؟ دسری متشکل از سه ماده اصلی شکر، کره و خامه است نسبت بالای شکر در فیلینگ باعث ایجاد شیرینی کاراملی مانند کرم بروله می‌شود. می‌توانید پای شکر را به‌تنهایی با یک قاشق خامه فرم گرفته یا یک قاشق بستنی وانیلی سرو کنید.

 

مواد لازم برای تهیه پای شکر سنتی

مواد لازم

کره ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۲ قاشق غذاخوری
شیر نصف فنجان
شکر قهوه‌ای ۱/۵ فنجان
تخم‌مرغ بزرگ ۲ عدد
وانیل نصف قاشق‌چایخوری
خمیر پای ۱ ورق (تکه)

طرز تهیه پای شکر سنتی

مرحله اول: برای تهیه این پای شکری خوشمزه به روش سنتی ابتدا فر را با دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) گرم می‌کنیم.

مرحله دوم: خمیر پای را کف ظرف پای که با کاغذروغنی پوشانده‌ایم پهن می‌کنیم. وقتی خمیر حباب زد و طلایی‌رنگ شد. آن را از فر خارج می‌کنیم و می‌گذاریم سرد شود.

مرحله سوم: در ظرفی بزرگ کره ذوب شده، آرد، شیر، وانیل و شکر قهوه‌ای را باهم ترکیب کرده، هم می‌زنیم. تخم‌مرغ‌ها را نیز در ظرفی جدا خوب هم می‌زنیم، سپس به مخلوط قبل اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم: مایه (فیلینگ پای) آماده شده را داخل خمیر پای پخته می‌ریزیم. ظرف پای را داخل فر که از قبل با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کرده‌ایم می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم ۵۰ تا ۵۵ دقیقه داخل فر بپزد و پف کند. پای را از فر خارج می‌کنیم و قبل از برش اجازه می‌دهیم تا خنک شود. در نهایت، شیرینی پای خوشمزه را با خامه فرم گرفته یا بستنی سرو می‌کنیم.

پای شکری با فیلینگ کاراملی

 

ارزش غذایی و زمان پخت پای شکر

میزان کالری در هر 100 گرم ۲۴۵ کیلوکالری
زمان آماده سازی ۱ ساعت و نیم
زمان پخت ۶۰ تا ۶۵ دقیقه
تعداد نفرات 6 نفر

 

 

مواد لازم برای تهیه پای شکری با خامه

مواد لازم

شکر ۱/۵ قاشق‌چای‌خوری
کره خرد شده ۱ فنجان
آب یخ ۴ قاشق غذاخوری
شکر قهوه‌ای ۱/۵ فنجان
تخم‌مرغ ۱ عدد
زرده تخم‌مرغ  ۱ عدد
خامه فرم گرفته ۱/۵ فنجان
خامه پرچرب ۱/۵ فنجان
آرد ¼ ۱ فنجان

طرز تهیه پای شکری با خامه

مرحله اول تهیه خمیر پای: در یک ظرف بزرگ یک فنجان آرد، نمک و شکر را مخلوط می‌کنیم. کره را به‌ صورت مربعی برش زده، به کاسه آرد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. وقتی خمیر گلوله، گلوله شد آب سرد را به آن اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم. خمیر را با سلفون می‌پیچیم و ۳۰ دقیقه در یخچال می‌گذاریم.

مرحله دوم: بعد از استراحت، خمیر را روی یک سطح صاف (بین دو ورق کاغذروغنی) با وردنه باز می‌کنیم. (دایره‌ای با قطر ۵/۳۰ سانتی‌متر) ظرف پای را چرب کرده و خمیر را کف آن پهن می‌کنیم به صورتی که کف و دیوارهٔ قالب را بپوشاند. با چنگال رو خمیر را سوراخ می‌کنیم تا بخار از آن خارج شود.

مرحله سوم: قالب پای را در فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کردیم، قرار می‌دهیم. قبل از آن خمیر را با یک فویل آلومینیومی می‌پوشانیم، روی فویل را با یک فنجان پر از حبوبات (لوبیا) محکم می‌کنیم و در نهایت اجازه می‌دهیم شیرینی پای شکری ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بپزد. سپس آن را خارج کرده، فویل آلومینیوم را برداشته و می‌گذاریم خنک شود.

مرحله چهارم: فر را در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌کنیم و می‌گذاریم تا گرم شود.

مرحله پنجم: برای آماده‌کردن فیلینگ پای در یک ظرف آرد و شکر قهوه‌ای را باهم ترکیب می‌کنیم. سپس یک تخم‌مرغ و یک زرده تخم‌مرغ را جداگانه شکسته، خوب هم می‌زنیم و به آرد اضافه می‌کنیم. تا زمانی که مخلوط یکدست شود، هم می‌زنیم. خامهٔ پرچرب را روی حرارت می‌گذاریم تا بجوشد، وقتی که جوشید سریع از روی حرارت برداشته به مخلوط آرد و تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم. در این مرحله باید مخلوط را خوب و سریع هم بزنیم تا شکر حل شود. در آخر مایه را از یک صافی ریز رد می‌کنیم.

با پای خامه شکری، کامتان شیرین می‌شود.

مرحله ششم: مایه فیلینگ را داخل خمیر پای پخته می‌ریزیم و قالب را در فر به مدت ۳۵ دقیقه می‌گذاریم تا بپزد. بعد از پخت پای را از قالب خارج کرده و اجازه می‌دهیم در دمای اتاق سرد شود.

مرحله هفتم: خامهٔ فرم گرفته و وانیل را مخلوط می‌کنیم و با کمک قیف و ماسوره پای را تزیین می‌کنیم.

 

مواد لازم برای تهیه پای خامه شکری

مواد لازم

خمیر پای یک ورق
شکر ۱ فنجان
نشاسته ذرت ¼ فنجان
شیر ۲ فنجان
کره خرد شده نصف فنجان
وانیل ۱ قاشق‌چایخوری
پودر دارچین ¼ قاشق‌چایخوری

طرز تهیه پای خامه شکری

مرحله اول:  فر را در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت روشن می‌کنیم تا گرم شود. خمیر پای را در قالب پای قرار می‌دهیم به‌گونه‌ای که کف و دیواره‌ی قالب را بپوشاند. قالب را ۳۰ دقیقه در یخچال می‌گذاریم.

مرحله دوم:  روی خمیر را در قالب با فویل آلومینیوم می‌پوشانیم روی فویل را یک فنجان پر شده (فنجان را با حبوبات پر کنید) سنگین می‌گذاریم. قالب را در فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار می‌دهیم تا بپزد و خمیر طلایی شود. فویل و وزنه را بر می‌داریم و اجازه می‌دهیم ۵ دقیقهٔ دیگر هم در فر بپزد. بعد از پخت اجازه می‌دهیم خمیر پای سرد شود. فر را روی دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت گرم نگه می‌داریم.

مرحله سوم: در یک ظرف بزرگ شکر و نشاسته ذرت را مخلوط می‌کنیم. شیر را به مخلوط نشاسته اضافه کرده روی حرارت هم می‌زنیم تا بجوشد. حرارت را کم می‌کنیم و تا زمانی که مایه غلیظ شود، هم می‌زنیم. مایه را از روی حرارت برمی‌داریم. کره و وانیل را به مایه اضافه کرده، هم می‌زنیم تا یکدست شود.

مرحله چهارم: فیلینگ پای را داخل خمیر پای پخته می‌ریزیم روی آن پودر دارچین می‌پاشیم. قالب را در فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌گذاریم تا بپزد. سپس پای شکری پخته را از فر خارج می‌کنیم تا در دمای اتاق سرد شود. در آخر پای شکری را در یخچال قرار می‌دهیم.

نکات لازم برای تهیه پای شکری

  1. هنگام تهیه خمیر پای، نباید آن را زیاد ورز داد؛ زیرا به دلیل استفاده از کره در مواد اولیه، هنگام ورز، خمیر گرم شده و روغن پس می‌دهد.
  2. این دسر در ظرف دربسته؛ در یخچال ۵ تا ۷ روز ماندگاری دارد.
  3. اگر این دسر خوشمزه را بدون تخم‌مرغ درست کنیم، بافت آن شبیه کاستارد می‌شود.
  4. می‌توانیم هنگام تهیه پای شکری وقتی دارچین را اضافه می‌کنیم، کمی میخک، جوز هندی و زنجبیل نیز اضافه کنیم. عطر دسر ما فوق‌العاده خواهد شد.

کلام آخر

پای شکری خوشمزه و ترد است، طرز تهیه آن آسان است و زحمت زیادی نمی‌برد؛ بنابراین در این روزهای نزدیک سال نو، کنار دسرها و شیرینی‌های خوشمزه‌ای که تهیه می‌کنید درست‌کردن این دسر که جدا از طعم فوق‌العاده و خاصش، سال‌ها میان مردمان جهان سفرکرده و چیز جز عشق از خود به جا نگذاشته را، از دست ندهید. اما اگر به هر علت توان درست‌کردن این دسر را در منزل ندارید می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی، یک پای شکری تازه و بسیار خوشمزه سفارش دهید تا روزهای آخر سال را با کامی شیرین سپری کنید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود