آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کدو پلو مازندرانی
آموزش آشپزی
4.9/5 - (10 امتیاز)
10

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی به سبک مجلسی

مینا اسماعیل بیگی 24 آذر 1401 7 دقیقه

کدو پلو یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب استان مازندران است که علاوه بر طعم خوب و جالب، خواص زیادی نیز دارد. این غذا اصالتا متعلق به شهر آمل است و با کدو حلوایی پخته و آماده می‌شود. در این مقاله قرار است تا به طرز تهیه کدو پلو مازندرانی به ساده‌ترین شکل ممکن اشاره کنیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا درست کردن این غذای جدید و جذاب را یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه کدو پلو مازندارنی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 تا 20 دقیقه
زمان پخت غذا بین 40 تا 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

کدو پلو مازندرانیکدو پلو مازندرانی

کدو پلو از جمله غذاهایی است که اکثر افراد اصلا آن را امتحان نکرده‌اند. این غذای ناآشنا، طعم بسیار جالبی دارد و اگر یکبار آن را تهیه کنید، مطمئنا کدو پلو را به عضو ثابت سفره‌های‌تان تبدیل خواهید کرد. مواد اولیه اصلی برای این غذا مرغ و کدو حلوایی است و اگر این دو ماده غذایی را داشته باشید، می‌توانید یک غذای خوشمزه و جدید تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کدو پلو مازندرانی

برای این که بتوانید کدو پلوی مازندانی درست کنید به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید که با هزینه‌ی معقولی نیز می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. در جدول زیر تمام مواد مورد نیاز برای تهیه این پلو قید شده است. باید به این نکته اشاره کنیم که این میزان از مواد اولیه برای 4 نفر کافی است و بر حسب نفرات شما می‌توانید اندازه‌ها را تغییر دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 1 عدد کوچک
مرغ 2 سینه کامل
پیاز 2 عدد متوسط
روغن به میزان کافی
برنج ۴ پیمانه
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به میزان کافی

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی به صورت مرحله به مرحله

برای تهیه کدو پلو دو روش وجود دارد. در ابتدا روش تهیه این پلو را با مرغ آموزش می‌دهیم و بعد از آن به سراغ تهیه کدو دلو با تخم مرغ می‌رویم. البته، کدوی پلوی نهایی با هر دو روش تهیه شده طعم فوق العاده ای دارد و می‌توانید آن را در لیست غذاهای شب یلدا خود قرار دهید.

  • مرحله اول: در دستور تهیه اول به سراغ درست کردن کدو پلو مازندرانی با مرغ می‌رویم. برای انجام این کار باید یکی از پیازها را به خوبی بشویید و پوست بگیرد. سپس آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک تابه‌ی مناسب را انتخاب کرده و در آن به میزان کافی روغن بریزید.مراحل طرز تهیه کدو پلو مازندرانی
  • مرحله دوم: بعد از این که روغن به خوبی داغ شد، پیاز را به تابه اضافه کرده و اجازه دهید تا طلایی شود. برای این که طعم پیازها بهتر شود می‌توانید در این مرحله مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را نیز به آن اضافه کرده و تفت دهید تا هم طعم آن بهتر شود و هم عطر بهتری داشته باشد.
  • مرحله سوم: حالا سینه‌ی مرغی را که از قبل شسته اید و به صورت مربعی خرد کرده‌اید را به تابه اضافه کرده و بگذارید تا همراه با پیازها سرخ شده و طلایی شوند. زمانی که مرغ کاملا سرخ شد، یک لیوان آب جوشیده به تابه اضافه کنید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید تا مرغ کاملا بپزد و آب آن غلیظ شود.
  • مرحله چهارم: حالا پیاز دیگر را مانند روش قبل سرخ کنید، بعد از این پیاز کمی سرخ شد، آن را همراه با مقداری ادویه تفت دهید تا بو و عطر ادویه ها آزاد شود.
  • مرحله پنجم: کدو حلوایی را نیز به خوبی شسته و پوست بگیرد. آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. سپس به پیاز اضافه کرده و همراه با یکدیگر تفت دهید. اگر دوست داشته باشید در این مرحله برای این که طعم بهتری ایجاد شود، می‌توانید مقداری زردچوبه و دارچین نیز به تابه اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در نهایت و زمانی که کدو حلوایی به خوبی سرخ شد، آن را به مرغ اضافه کنید و درب ظرف را بندید. اجازه دهید تا غذا با حرارت ملایم بپزد.
  • مرحله هفتم: کار شما تقریبا به پایان رسیده است و تنها باید برنج را آماده کنید. برای انجام این کار برنجی را که از قبل با نمک و روغن خیس کرده‌اید را روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های برنج بپزند و نرم شوند. در طول مدت پخت برنج به آن سر بزنید و اگر روی سطح قابلمه کف ایجاد شد، با کمک یک قاشق آن را جمع کنید.
  • مرحله هشتم: زمانی که برنج پخته شد به کمک آب سرد آن را آبکش کنید. یک قابلمه را انتخاب کنید و در کف آن کمی آب و روغن بریزید. اگر دوست داشتید از نان یا سیب زمینی نیز به عنوان ته دیگ استفاده کنید. در نهایت یک لایه برنج و یک لایه از مخلوط مرغ و کدو بریزید و این کار را تا تمام شدن مواد اولیه انجام دهید.
  • مرحله نهم: حرارت زیر قابلمه را روی شعله متوسط  تنظیم کنید و بگذارید تا به مدت 40 دقیقه بماند و کاملا پخته شود. سپس و بعد از پخت با کمک کفگیر کمی آن را زیر و رو کنید تا مواد با هم مخلوط شوند. در نهایت غذا را در ظرف مورد نظر خود سرو کرده و میل کنید.

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی را برایتان توضیح دادیم، اما اگر دوست دارید تا غذاهای بیشتری را با کدو حلوایی یاد بگیرید، می‌توانید مطلب طرز تهیه کوکو کدو حلوایی را نیز مطالعه کنید.

کدو پلو مازندرانی با تخم مرغ

درست کردن کدو پلو با تخم مرغ نیز روش دیگر تهیه این غذا است. شما می‌توانید به جای روش بالا، با این روش غذا را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کدو پلو با تخم مرغ

مواد لازم برای تهیه این غذا به شرح زیر است:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 1 عدد کوچک
تخم مرغ 4 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری
کره 25 گرم
زیره به میزان دلخواه
روغن به میزان کافی
برنج ۴ پیمانه
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به میزان کافی

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی با تخم مرغکدو پلو مازندرانی با تخم مرغ

برای تهیه این نوع کدو پلو به روش زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: در این روش و برای تهیه کدو پلوی خوشمزه با تخم مرغ، در ابتدای کار باید برنج را درون یک کاسه آب سرد بریزید و به همراه یک قاشق نمک خیس کنید تا پخت آن بهتر انجام شود.
  • مرحله دوم: حالا کدو حلوایی را به خوبی شسته و پوست بگیرد. کدو را به صورت قطعاتی با اندازه‌ی درشت خرد کنید.
  • مرحله سوم: برای تهیه این غذا شما به پیاز داغ نیاز دارید، بنابراین یک پیاز را نیز شسته و پوست بگیرید. سپس آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک تابه مناسب را انتخاب کرده، روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به تابه اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود و در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. بهتر است برای ایجاد عطر و طعم بهتر کمی فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها خارج شود.
  • مرحله پنجم: زمانی که پیاز به صورت کامل سرخ و آماده شد باید کدو حلوایی خرد شده را به تابه اضافه کرده و آن را به همراه پیاز تفت دهید تا کاملا سرخ و طلایی شود. سپس مقداری نمک با نصف لیوان آب به آن اضافه کرده و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید تا کدو حلوایی به مدت 15 دقیقه بپزد و کاملا نرم شود.
  • مرحله ششم: بعد از گذشت مدت زمان لازم درب تابه را بردارید و زعفران دم کرده، زیره و کره را اضافه اضافه کنید و مواد را هم بزنید به طوری که کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. همچنین در حد 10 دقیقه دیگر تفت دادن مواد را ادامه دهید و سپس زیر تابه را خاموش کنید.مراحل طرز تهیه کدو پلو مازندرانی با تخم مرغ
  • مرحله هفتم: حالا برنج را روی حرارت قرار دهید تا شروع به پخت کند و دانه‌های برنج نرم شوند. در طول مدت پخت حتما اگر کفی روی سطح برنج آمد، با کمک قاشق آن را جمع کنید. بعد از این که دانه‌های برنج پخته شد آن را از روی حرارت بردارید و با آب سرد، آبکشی کنید.
  • مرحله هشتم: یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و کمی آب و روغن به آن اضافه کنید. اگر دوست داشتید یک تکه نان لواش یا چند تکه سیب زمینی اسلایس شده در کف قابلمه قرار دهید. حالا مانند روش قبل یک لایه برنج و یک لایه از مواد کدو حلوایی درون قابلمه بریزید.
  • مرحله نهم: این کار را تا تمام شدن مواد اولیه انجام دهید و در نهایت بگذارید تا کدو پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. بعد از گذشت این مدت تخم مرغ ها را به صورت تکی و به حالت نیمرو آماده کنید.
  • مرحله دهم: کدو پلوی مازندرانی شما با تخم مرغ آماده است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کرده و کنار هر بشقاب یک نیمرو قرار دهید. به همین سادگی!

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر طعم کدو در غذا را دوست دارید، طرز تهیه خورش کدو حلوایی را نیز امتحان کنید. این خورش نیز طعم فوق‌العاده خوبی دارد.

کدو پلو مازندارانی ، پلوی متفاوت پاییز و زمستان

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی را به دو روش برایتان توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این غذا را تهیه کرده و در کنار خانواده‌تان میل کنید. البته، اگر می‌خواهید این غذا را برای شب یلدا تهیه کنید و فرصت تهیه چند نوع غذا را برای آن شب ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. با استفاده از این سرویس، این غذا یا هر نوع غذای دیگری را آنلاین سفارش می‌دهید و درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(10 دیدگاه)

ermira tehrouni
05 دی 1402

مواد اولیه کدو پلوی مازندانی چه موادهای هستش خوراکی هاش گرون قیمت نیستند میشه راحت خرید

  • snappfoodadmin
    05 دی 1402

    سلام برای تهیه کدو پلو مازندارنی مواد اولیه ساده‌ای نیاز که با هزینه‌ی معقولی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید مواد لازم برای تهیه کدو پلو : کدو حلوایی و مرغ و ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) و برنج و روغن و پیاز است

kazemizadeh ghilaki
17 آبان 1402

چیزی به شب یلدا نمونده کدو پلو خوشمزه کنار خانواده جشن شادی خیلی میچسبه ته دیگ کنه با سیر ترشی و ترشی لیته خیلی خوشمزه تر میشه

  • snappfoodadmin
    17 آبان 1402

    سلام برای داشتن یک یلدایی به یادمانی تر میتوانید انواع اجیل های خام و بو داده و انواع میوه ها انار و خرمالو و نارنگی و موز و الا اخر و شیرینهای خوشمزه را از اسنپ فود انلاین سفارش دهید https://snappfood.ir/

کاوه حسنی نیا
19 خرداد 1402

سلام کدو پلو مازندرانی با مرغ وای دمت گرم که اینو اموزش گذاشتید نمیدونستم غذا چی برای بچه های مازندرانی درست کنم خوششون بیاد امیدوارم مزش خوب باشه

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام کدو پلو مازندرانی با مرغ غذای که بیشتر مردم دوست دارن و خوشمزه هستش خوشحالیم که این مقاله براتون مفیده بوده میتونید انواع غذاها با گوشت و مرغ هم ببینید https://blog.snappfood.ir/category/cake-pasrty-recipes/cookies-ideas-recipes/

فری نژاد
18 خرداد 1402

کدو پلو با تخم مرغ واقعا خوشمزه هستش پیشنهاد میدم همه یک بار امتحان کنن مرسی از دستور پختتون

  • snappfoodadmin
    18 خرداد 1402

    سلام غذا کدو پلو با تخم مرغ بله خوشمزه هستش پیشنهاد میکنم انواع صبحانه آمریکایی و انواع دلمه ها ببینید https://blog.snappfood.ir/category/breakfast/american-breakfast-recipe/ https://blog.snappfood.ir/category/cuisine/main-course/list-dolmas-recipe/

مونا مرامی زاده
18 خرداد 1402

سلام کدو پلو درست کردم کدو حلوایی طعم خوبی نداشت چیکار کنم که دفعه بعدی طعم خوبی داشته باشه

  • snappfoodadmin
    18 خرداد 1402

    سلام برای اینکه کدو حلوایی در غذا کدو پلو خوشمزه تر بشه طعم بهتر مقداری زردچوبه و دارچین به کدو حلوایی اضافه کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود