آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کیک چای خوشمزه در سه سوت

ترمه افضلی 29 اسفند 1401 5 دقیقه

طرز تهیه کیک چای

وقتی در یک عصر دلپذیر بهاری یا یک شب سرد پاییزی می‌خواهید خستگی را از تن به در کنید، یک فنجان چای و تکه‌ای کیک خوشمزه می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

چای نوشیدنی محبوب ایرانی‌هاست که هم در زمان تنهایی و هم در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، جایزه نوشیدنی منتخب را از آن خود می‌کند. حالا چه چیزی بهتر از این‌که طرز تهیه کیک چای را بیاموزید و همان موقعی که چای را دم می‌کنید یک کیک خوش‌ عطر هم بپزید؟

کیک چای ترکمنی در واقع یک دسر خوشمزه از این دیار است که بافت بسیار لطیفی دارد و به دلیل عطر خوش چای، طرفداران زیادی دارد.

350 میزان کالری در هر 100 گرم
6 نفر تعداد نفرات
15 دقیقه زمان آماده سازی
45 دقیقه زمان پخت

 

 

 

کیک چای ترکمنی را در خانه بپزید.

همانطور که از اسم این کیک مشخص است، با چای سیاه پخته می‌شود و برخلاف اکثر کیک‌ها از شیر برای تهیه کیک چای استفاده نمی‌شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در ترکیب کیکی که می‌پزید شیر وجود داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه کیک سه شیر را مطالعه کنید و حتما این کیک با طعم بهشتی را در خانه بپزید.

نکته مهم در مورد طرز تهیه کیک چای این است که حتما چای خوب دم کشیده و رنگ گرفته باشد. وقتی می‌خواهید چای سرد شده را با باقی مواد ترکیب کنید دیگر لازم نیست که به آن آب اضافه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه کیک چای

یک و نیم پیمانه آرد
یک پیمانه شکر
چهار عدد تخم مرغ
یک پیمانه چای سیاه دم‌کرده
نصف پیمانه روغن مایع
سه قاشق غذاخوری پودر کاکائو
یک چهارم قاشق غذاخوری وانیل
یک قاشق مرباخوری بکینگ پودر
نوک قاشق چای‌خوری نمک

 

طرز تهیه کیک چای کاکائویی

قدم اول: تا وقتی مواد کیکمان را آماده می‌کنیم، باید فر گرم شود؛ پس فر را روشن کنید و دمای آن را روی 180 درجه تنظیم کنید.

قدم دوم: آرد، بیکینگ پودر، پودر کاکائو و نمک را با هم مخلوط کرده و 3 بار الک کنید تا سبک شده ودر نتیجه بافت کیک یکنواخت شود. بهتر است که از آرد قنادی برای پخت کیک استفاده کنید.

قدم سوم: چهار عدد تخم مرغ را که از قبل در دمای محیط قرارداده بودید، حسابی هم بزنید تا کف کند. حالا نوبت اضافه کردن شکر و وانیل است. مواد را به خوبی هم بزنید که حالت کش‌دار بگیرند. بهتر است برای راحتی کار و نتیجه بهتر از همزن استفاده کنید.

قدم چهارم: در این مرحله روغن را به ترکیب تخم مرغ، شکر و وانیل اضافه کنید.

قدم پنجم: حالا وقت آن است که همه مواد را با هم مخلوط کنید؛ اما دست نگه دارید. قرار نیست به یک‌باره این کار را انجام دهید.

مواد خشک ( آرد، بکینگ پودر و پودر کاکائو) را به آرامی و در چند نوبت با چایی که سرد شده به ترکیب تخم مرغی اضافه کنید. در هر نوبت مواد را خوب هم بزنید که حالت گلوله‌ای پیدا نکنند. در نهایت هم می‌توانید یک پینچ نمک را اضافه کنید.

قدم ششم: قالب کیک را به خوبی چرب کنید و داخل آن را به مقدار کم آردپاشی کنید. مواد را به آرامی داخل قالب ریخته و آن را به مدت 40 الی 45 دقیقه، درون فر قرار دهید. پس از این مدت می‌توانید با یک شیء نوک تیز مثل چاقو از پخت کیک مطمئن شوید. اگر مایع کیک به چاقو نچسبد، یعنی آماده شده است.

می‌توانید از کشمش و گردو هم در ترکیبات این کیک استفاده کنید که طعم آن  را بی‌نظیر می‌کند. اگر طعم کشمش را در شیرینی‌جات و غذا‌ها می‌پسندید، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه کیک کشمشی را هم بخوانید.

 

طرز تهیه سس کیک چای

با کمی سس شکلاتی می‌توانید کیک چای خیس بپزید.

شما می‌توانید کیک چای را با هرچیزی که دوست دارید روکش یا تزیین کنید. از گاناش و انواع سس گرفته تا میوه‌ها و قهوه و پودر قند.

سس شکلاتی یکی از انواع سس‌های بسیار خوشمزه و راحت است که در ادامه طرز تهیه کیک چای خیس را که با شکلات تهیه می‌شود، یاد می‌گیرید.

 

میزان لازم مواد لازم
یک لیوان شیر یا چای غلیظ دم کشیده
یک چهارم لیوان شکر
یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو
یک قاشق غذاخوری آرد نشاسته
سی تا پنجاه گرم شکلات تلخ یا شیرین

 

همه مواد ( به جز شکلات) را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا یکنواخت شوند. حالا سس را روی حرارت ملایم قرار بدهید تا بجوشد و تا زمان جوشیدن، هم زدن را فراموش نکنید. بعد از دو دقیقه آن را از روی حرارت برداشته و شکلات را به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آب شود.

کیک را با چاقو برش دهید یا روی آن شیار‌های کوچک ایجاد کنید. سس که کمی ولرم شد، آن را روی کیک ریخته و اگر دوست داشتید با پودر گردو، پسته و یا ترافل تزیین کنید.

 

طرز تهیه کیک چای در قابلمه

کیک چای در قابلمه هم قابل پخت است و به فر نیازی نیست.

اگر به فر دسترسی ندارید ولی دلتان می‌خواهد این کیک خوشمزه را بپزید، ناراحت نباشید. ما در اینجا طرز تهیه کیک چای ساده بدون فر را به شما آموزش می‌دهیم.

  • یک قابلمه را که از قالب کیکتان بزرگ‌تر است، انتخاب کنید و5 دقیقه روی شعله قرار دهید تا داغ شود.
  • بعد از اینکه قالب را چرب کردید، مایه کیک را به قالب منتقل کنید. فقط حواستان باشد که دو سانت از بالای قالب را خالی بگذارید تا کیک جا برای پف کردن داشته باشد.
  • حالا وقت آن است که قالب را داخل قابلمه قرار دهید. نکته مهم این است که قالب نباید دقیقاً روی کف قابلمه باشد؛ پس قالب را روی یک شیء با ارتفاع 2،3 سانت قرار دهید.
  • روی در قابلمه دمکنی بگذارید و زیر قابلمه هم شعله قرار دهید و شعله را کم کنید. حداقل 45 دقیقه زمان بدهید تا کیک حاضر شود. بهتر از زودتر از 40 دقیقه در قابلمه را باز نکنید تا کیک حسابی پف کند.

 

طرز تهیه کیک چای دارچین

تا اینجا نحوه پخت کیک چای کاکائویی را آموختید. ممکن است علاقه‌ای به کاکائو نداشته باشید و بخواهید این کیک را با دارچین بپزید. طرز تهیه کیک چای بدون کاکائو به صورت زیر است:

مواد کیک بصورت قبل است فقط به جای یک و نیم پیمانه آرد از دو پیمانه آرد استفاده کنید. همانطور که از اسم کیک چای دارچینی پیداست، به یک و نیم قاشق چای‌خوری دارچین هم نیاز است که آن را به مواد خشک (آرد و بیکینگ پودر) اضافه کنید.

 

تا اینجا سعی کردیم طرز تهیه کیک چای را به صورت کامل و مرحله به مرحله برایتان توضیح دهیم. همچنین انواع کیک چای و روش‌های مختلف پخت را هم آموزش دادیم.

گاهی هم پیش می‌آید که هوس کیک و شیرینی می‌کنید ولی امکان آشپزی برایتان فراهم نیست یا اصلا حوصله این کار را ندارید. شما هرجایی که باشید به راحتی می‌توانید از اسنپ فود سفارش شیرینی بدهید.

 

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود