آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک
4/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

کیک ژنواز؛ یک کیک اسفنجی کم شیرین.

ترمه افضلی 28 اسفند 1401 5 دقیقه

ژنواز (به انگلیسی: Genoa cake) یک کیک معروف فرانسوی است که در قرن نوزدهم ابداع شده و نامش به بندر جنوآ در ایتالیا اشاره دارد. این کیک در کنار کیک پادشاه و کیک موگادور، از کیک‌های محبوب فرانسوی‌ها است.

تاریخچه قدیمی این کیک به نیمه قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد، زمانی که هنوز جوش شیرین و بیکینگ‌پودر ابداع نشده بود و از خمیرمایه برای پف کیک استفاده می‌شد.

قنادها به این نتیجه رسیدند که کیک‌ها، با هوادهی صحیح تخم مرغ، پف مناسبی می‌کنند و نیازی به خمیر مایه نیست. بدین صورت که هنگام به هم زدن تخم مرغ با شکر به ظرف آن کمی حرارت داده می‌شود. ممکن است این حرارت از طریق پخت بن ماری یا نهادن ظرف تخم مرغ و شکر در آب گرم به دست بیاید.

کیک ژنواز، یک کیک اسفنجی کم شیرین.

بر همین اساس کیک ایتالیایی جنوآ ابداع شد و ازآنجایی که در تهیه کیک ژنواز از همین متد استفاده می‌شد، این نام روی آن گذاشته شده. این کیک از دسته کیک‌های اسفنجی است که در عین حال کم شیرین‌تر و لطیف است و از آنجا که در پخت آن از بیکینگ‌پودر استفاده نمی‌شود، کمتر پف می‌کند.

ضمن پیشنهاد امتحان کردن این کیک کلاسیک، در ادامه طرز تهیه آن را مرحله به مرحله با هم دنبال می‌کنیم. به این نکته هم دقت کنید که ازآنجاکه این کیک، کیک خشک به حساب می‌آید، توصیه می‌کنیم در سرو آن از انواع کرم‌ها یا مربا استفاده کنید.

 

طرز تهیه کیک ژنواز؛ مرحله به مرحله

مواد لازم برای تهیه کیک ژنواز

مواد لازم مقدار لازم
شکر 90 گرم
کره 20 گرم
تخم مرغ 3 عدد/ هم دمای محیط
آرد الک شده 90 گرم
شیر دو قاشق چای خوری

 

جزئیات طرز تهیه کیک ژنواز

میزان کالری در هر 100 گرم 297 کیلو کالری
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 25 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

  • برای تهیه کیک ژنواز ابتدا کره و شیر را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید، بعد از اینکه کره آب شد شعله را خاموش کرده و اجازه دهید مخلوط شیر و کره از حرارت بیفتد.
  • در این میان داخل یک کاسه بزرگ مقداری آب با دمای 60 درجه بریزید. کاسه دیگری را روی کاسه اول قرار داده و 3 عدد تخم مرغ و 90 گرم شکر را داخل کاسه دوم بریزید.
  • سپس با دور کند همزن خوب بزنید تا سفت شده و حالت ابری پیدا کند. زمانی که حرارت تخم‌مرغ‌ها به 40 درجه رسید آن را از روی کاسه اول بردارید و کنار بگذارید.
  • مخلوط تخم مرغ را این بار با دور تند هم زن بزنید تا به خوبی فرم بگیرد. در این مرحله آرد را الک کرده و به تدریج به مخلوط تخم مرغ‌ها اضافه کنید.
  • اگر قصد دارید جنوایی کاکائویی درست کنید در این مرحله 15 گرم از حجم آرد را کم کرده و به همان میزان پودر کاکائو اضافه کرده و به مواد قبلی بیفزایید.
  • در مرحله آخر مخلوط شیر و کره را افزوده و مواد را هم بزنید تا مایه کیک یکدست و صاف شود. قالب را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید سپس خمیر را بریزید و به فر منتقل کنید. کیک را برای مدت 25 دقیقه با دمای 170 درجه بپزید. کیک ژنواز شما آماده است. نوش جان.

ژنواز یا کیک ایتالیایی جنوآ، یک کیک قدیمی بدون نیاز به جوش شیرین.

طرز تهیه کیک ژنواز کاکائویی؛ یک کیک اسفنجی کاکائویی
مواد لازم برای طرز تهیه کیک ژنواز کاکائویی

مواد لازم مقدار لازم
شکر 90 گرم
کره 20 گرم
تخم مرغ 3 عدد/ هم دمای محیط
آرد الک شده 75 گرم
شیر دو قاشق چای خوری/ 10 میلی لیتر
خامه 200- 400 گرم
کره 20 گرم
آب برای شربت بعد از پخت 4 قاشق غذاخوری/ 60 میلی لیتر
شکر برای شربت بعد از پخت دو قاشق غذاخوری/ 75 گرم
پودر کاکائو ۱۵ گرم

 

جدول جزيات طرز تهیه کیک ژنواز کاکائویی

میزان کالری در هر 100 گرم 320 کیلو کالری
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان لازم برای پخت 40 دقیقه
تعداد نفرات 8 نفر

 

مراحل تهیه کیک جذاب ژنواز کاکائویی

مرحله اول: کره و شیر را با یکدیگر مخلوط کرده (در کیک کاکائویی فقط کره لازم است) روی آن را پوشانده و داخل ماکروویو به مدت ۳۰ ثانیه قرار می‌دهیم تا کره ذوب شود. صورت نبود ماکروویو ظرف محتوی کره و شیر را در داخل آب جوش قرار می‌دهیم و آماده می‌گذاریم.

مرحله دوم: تخم مرغ را به همراه شکر به حدی با تخم مرغ همزنی به هم می‌زنیم که تقریباً سفید و سفت شود. برای امتحان از سفت شدن آن با تخم مرغ هم زنی سعی کنید حرفی را با چکیدن مایه بر روی آن بنویسید اگر این حرف مدتی شکل خود را توانست حفظ کند تخم مرغ خوب پف کرده و سفت شده است.

نکته:هنگام به هم زدن تخم مرغ ظرف آن را می‌توان در داخل ظرف آبی که 60–50 درجه حرارت دارد قرار داد تا مایه گرم شده و بهتر کف کند ابتدا سرعت همزن باید کم باشد؛ ولی بعد از اینکه مایه گرم شد و حرارت درون‌مایه به 40 درجه رسید، می‌توان ظرف را از ظرف آبگرم خارج کرده و سرعت همزن را زیاد کرد.

کیک ژنواز، یک کیک محبوب فرانسوی.

مرحله سوم: آرد را از الک گذرانده به تخم مرغ‌ها اضافه می‌کنیم و خوب با لیسک پلاستیکی به هم می‌زنیم. وقتی ذرات سفید آرد به طور کامل ناپدید شد، کرهٔ آب شده و شیر (در نوع کاکائویی تنها کرهٔ آب شده) را بر روی قسمت پهن لیسک ریخته و به مایه اضافه می‌کنیم به این صورت کره بهتر در داخل مایه پخش می‌شود.

توجه داشته باشید که هنگام تهیه کیک جنوایی کاکائویی آرد همراه با کاکائو به مایه اضافه می‌شود. در این صورت شیر بکار نمی‌رود و در آخر تنها کره اضافه می‌شود.

در مرحله چهارم مواد مخلوط شده را در داخل قالبی که با کاغذ روغنی چرب شده پوشیده شده، می‌ریزیم و در مرحله پنجم کیک را در فر که از قبل گرم شده با حرارت 170 درجه به مدت 25 دقیقه می‌پزیم. پس از پخت روی پنجره فر آن را گذاشته تا بخار آن برود.

مرحله ششم: دو قاشق شکر را در آب جوش حل می‌کنیم و پس از سرد شدن با برس بر روی کیک می‌کشیم. در آخر کیک را با خامة شیرین زده شده تزئین می‌کنیم. حواستان باشد درصورتی‌که از هم زن برقی برای زدن خامه استفاده می‌کنید دقت کنید که خامه در اثر به هم زدن بیش از حد تبدیل به کره نشود.

کیک ژنواز کاکائویی شما آماده است. نوش جان.

 

کلام آخر در مورد کیک معروف فرانسوی ژنواز

ما در این مقاله طرز تهیه کیک ژنواز و طرز تهیه کیک ژنواز کاکائویی را آموزش دادیم. شما بسته به علاقه خود می‌توانید بر اساس یکی از دستورهای تهیه، این کیک محبوب فرانسوی را تهیه کنید و از این کیک خوشمزه به‌عنوان یک عصرانه یا صبحانه نهایت لذت را ببرید.

همچنین اگر وقت و انرژی لازم برای تهیه این کیک یا کیک‌های دیگر را در خانه ندارید می‌توانید با سفارش انلاین شیرینی  کیک موردعلاقه‌تان را به‌راحتی از قنادی مورد علاقه‌تان سفارش دهید.

همچنین در صورت علاقه به کیک ژنواز به شما پیشنهاد می‌دهیم با طرز تهیه کیک زبرا و کیک فرشته آشنا شوید. اگر تجربه‌ای در رابطه با تهیه این کیک دارید، حتما با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود